simsalabim

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stall banal
  • Startdatum Startdatum
Sv: simsalabim

Tack, vad kul att läsa lite mer positiva svar på min tråd idag. Jag kände mig lite glad när jag läste idag. Vad gullig din trollunge var, CosmicQueen.

Nu vill jag inte vara spydig eller så.....Men du kanske t o m vet varför han inte blev godkänd då?
Jag vet det nämligen inte.

Ärligt talat så TROR jag inte att han över huvud taget visats fram för halvblodsaveln, utan bara avelsvärderats för skäckavel...
Och ska jag vara ännu mer ärlig så TROR jag att OM han varit tillräckligt bra så hade nog ägaren satsat på att visa honom även för hbl-avel, för en GODKÄND skäckhingst, som alltså håller dne höga kvalitet som krävs oavsett färg, skulle nog vara MYCKEt eftertraktad på marknaden...

Såvitt jag vet är han visad men fick urusla poäng exteriört på den visningen.Någonstans mellan 32-34 poäng.Man kan ju säga vad man vill...men SÅ låga poäng tror jag delvis beror på färgen.Exteriört borde han ligga på runt 36-37 poäng(räcker alltså inte till ändå).Men kapacitet har hästen i hoppning....även så syskonen.

Högst poäng av syskonen som är skäck och har blivit visade som hingst har 35 poäng exteriört och det är Ace of Heart e:As de Thurin (bror till mitt sto),Passepartout helbror med Simsalabim (bägge e;Troll) fick också väldigt låga poäng...alla skäckar.

För övrigt finns Sebastian e;Silbersee som tävlar internationellt (skäck)...men även ett diplomsto e;Erbstein kommer ur detta möderne (enfärgad)....även export.Syskon till mamman finns tävlande i USA (skäck).

Om en godkänd skäckhingst skulle vara SÅ eftertraktad på marknaden vet jag inte om jag håller med om...den lilla skara som har intresse för det här med hbl skäckar är liten.

Detta skulle då vara i såfall om det dyker upp en skäckhingst med extremt intressant stam som även intresserar dem som har mindre intresse för färg och mer intresse för individen i sej.Utan en bra individ, så är färgen helt ointressant.Jag anser inte alla godkända hingstar som "BRA".

Simsalabims föl är ofta väldigt snygga...har lite "här kommer jag" över sej.Flera utav dem tycks även hoppa väldigt väl.Jag skulle mkt väl hellre kunnat tänkt mej en fölunge efter Simsalabim som är enfärgad, än att köpa en fölunge efter tex någon godkänd hingst som jag vet lämnar mindre tilltalande föl efter sej.

Förresten, glömde skriva att jag visade Troll på premiering i höstas då han var 4 månader. Han blev Klass1 med poängen: 88779 = 39 poäng. :love:
Plannerar även att visa honom i höst som åring innan han bli valack. Nyttig erfarenhet för honom och kul att jämföra med fjolårret.

Fast jag har full förståelse för att Passepartout inte blev godkänd, tråkigare hingst har jag väl inte sett på en visning nån gång! :crazy: Simsalabim kan jag inte uttala mig om, men det kan ju inte bero enbart på färgen att han inte håller måttet.

Jag tycker det vore bra om det kom in en godkänd skäckhingst för då kunde folk avla på godkända hingstar istället för kasserat "skräp". Ännu tristare när det är färgen som är målet och inte individen med tanke på att det är 50% risk att det blir en enfärgad unge som kommer ut.

Oj då. Det var visst känsligt. Ber så mycket om ursäkt. Jag hade absolut för mig att det inte var tillåtet med skäck-färgen, men ack så fel jag hade då. Tar genast tillbaka mitt uttalande då. Står fortfarande fast vid att det är en mycket trevlig hingst dock.

Inte känsligt, men en ALLDELES för vanlig missuppfattning. :(
Det finns till och med stambokförda skäckston, men tyvärr ingen gdk hingst än.

Jag har hört att Passepartout inte var i "visnings-skick" när han visades och var då knappast tilltalande.Han var inte i kondition....och stod och hängde som en trött gammal valack.

Nej ingen har sagt att de är värda något godkännande.Däremot så löjligt låga poäng som mellan 32-34 poäng...poäng som jag knappast ens trodde existerade efter att ha visat en hel del hästar under årens gång.Jag menar-bara för att de är skäckar så behöver de ju inte överdriva.

För mej är 36 poäng nästan katastrof...så vad jag tycker om 32-34 poäng kan ni ju själva gissa er till.Mina gissning hade hamnat på 36-37 poäng exteriört på dessa helbröder.

Att få igenom en skäckhingst bara för att där ska finnas en skäckhingst som ger gröna papper ger jag inte mkt för...såvida den inte uppfyller samma hårda krav som man ställer på de hingstarna man väljer idag."Gränsfallshingstar" kanske inte heller alltid borde godkännas...de som precis kryper över gränsen.

Personligen skulle jag inte höja på ögonbrynet åt en godkänd skäckhingst som precis passerar nålsögat...däremot om den fanns med och slogs i toppen om att bli bruksprovsetta tex.

Nä... nu håller jag faktiskt inte med. Om jag ställer upp några av de hingstar som fått 36-37p på bruksprovet bredvid t.ex Passe så tycker jag också han var värd lägre poäng på flera punkter. En mkt fin och trevlig häst, men som hingst passade han nog inte.

Den hingst som hans ägare tog in senare däremot var läcker och en helt annan typ av häst av de bilder jag sett. Himla trist att det strulade så han inte visades.

Nu menade jag när han var med på hingsttåget så jag såg ju honom samtidigt som de andra hingstarna som var godkända och det var miiiil mellan dem! ;) jag tycker självklart inte att en skäck ska godkännas om den inte håller måttet, men det hade ju varit roligt om det nån gång kom nån så kunde vi få slut på snacket om att de inte blir godkända pga färgen. :smirk:

Till GiG...
Mitt sto efter Swift-Vivaldi är inte fux. Hon är däremot brun, med stjärnämne. Inga övriga tecken.. :banana:

Var Passe med på hingsttåget?? Det var väl Hippopotamus eller vad han heter, eller var det Decoupage kanske, jo, det var det nog.

Efter att ha läst alla negativa uttalanden om passepartout, vilka iof stämmer så är det kanske inte så konstigt att han är valack idag.

Vad roligt att han fick så bra poäng!!!
Visste inte att man kunde ställa ut hästar med grå papper.
Var gjorde du det någonstans?

Jag kastrerade min i förra veckan nu. Får se om han blir ännu lugnare nu. Kan man ställa ut honom som 3 åring nu i sommar? Någon som vet det?

Har ju bara ställt ut mina fjordingar med gröna papper. :)

Ja jag läste det alldeles för en stund sen, har besökt din hemsida och skrivit i gästboken, självklart kollat in bilder oxå!!

stall banal skrev:
Efter att ha läst alla negativa uttalanden om passepartout, vilka iof stämmer så är det kanske inte så konstigt att han är valack idag.

Å andra sidan så ÄR han visad på bruksprovet, vilket då inte Simsalabim är. Det går inte att jämföra poängen från avelsvärderingen med de som ges på bruksprovet, de står för helt olika saker.

Det är bara för mig att inse, jag kan absolut inte så mycket om avelsvärderingar, bruksprov osv som alla andra här inne tycks kunna så jag ska inte uttala mig om det igen, men det är ju rätt intressant att läsa vad alla andra skriver(tjafsar om).
Jag har iallafall hittat hingsten jag vill använda till mitt sto, godkänd eller inte, låga poäng eller ej, jag gillar temperamentet han verkar nedärva, hans avkommor blir rätt duktiga hoppare, det är det jag hoppas på att få. Håller tummarna för att det går som jag vill, men det återstår att se.

Jo, det stämmer nog att det var Decoupage. :o Otroligt tråkig hingst iaf, förstår att han inte blev godkänd. :smirk:

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 803
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?