Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag snabbt kolla lite kostnader
normal licens (gäller ej nationell/internationell)
Stor häst 750 islandshäst 300 - 500
Stor häst -Hästlicens 200 -
Sen ska man har gröntkort samt om ponny mätintyg för storhäst/ponny tävlingar
Inget för islandshästar
Medlemskap i klubbar kostar allt från 300 -500 storhäst
Islandshäst 520 - 570
Startavgifter ca 170-250/klass storhäst
Islandshäst ca 250start + 50 gren
För lokala tävlingar
Hur jag än räkna är det lika dyrt ingen skillnad på lägre nivå.
Tävla man högre är det billigare för islandshästar.
Bara licensen på internationell nivå för ryttare kostar 4000 kr / år storhäst + FEI avgifter.
Nu har jag ingen aning om vad som ingår i ett medlemskap i en lokal ridklubb men i SIFs medlemskap får du Islandshästen 7ggr/år,
Nu tar du väl i med islandshästtävlingar, antingen brukar det vara en meetingaavgift på ca 400-600 kr eller en anmälningsavgift som är lite lägre och en grenavgift på 50 till 100 kr. Den högsta grenavgift jag sett var på 300 kr men då var det hela kostnaden för tävlingen.
Ungefär som jag skrev då och inte 500 kr per klass som jag uppfattade att du menade. Vad jag sett brukar det ligga på 200-300 kr per klass räknat på att man tävlar 2 klasser.Tror du?
Jag kollade på hemsidan till lokala föreningar.
Två tävlingar i ena klubben. Avgift på den ena 400kr för vuxen, på den andra 500kr för vuxen.
Den andra klubben: två tävlingar. Avgift 450kr plus grenavgift för vuxen, båda tävlingarna. Dock ingår box i den senare klubbens anmälningsavgift, box kan man avstå från om man vill och då blir det 300kr plus anmälningsavgift.
Ungefär som jag skrev då och inte 500 kr per klass som jag uppfattade att du menade. Vad jag sett brukar det ligga på 200-300 kr per klass räknat på att man tävlar 2 klasser.
*kl*
Frågan är väl hur SIF ska klara ut sin ekonomi efter affären med Madelen Johanson... konkurs?? Helt sanslöst mycket pengar (bara 1,5 milj i rena advokatkostnad) som måste fram, finns det försäkringar mot sånt här? Lån?
Det var en förutsättning för att bli upptagen i RF.
Det "låter" lite som att MJ beskylls när du skriver så. Hon hade ju fullt fog för att stämma SIF, de gjorde fel.
Ja nog hade hon det alltid och pinsamt av förbundet... Hoppas dom ber om ursäkt!!! Antar att ekonomin inte förbättrats nu och det borde dom tänkt på innan...
Men snälla nån, ska detta bli en MJ-tråd nu?
Kan vi inte hålla oss till fakta, då finns det inte så mycket mer att säga:
SIF har kryphål i sina regler, reglerna för träning av häst gäller uppenbarligen inte utanför tävlingssammanhang. DÄRAV fick MJ rätt.
Personligen hoppas jag på regeländring.
Man SKA bli avstängd om man bryter mot SIFs regler, även om man gör det i hemmets trygga vrå.
Man har alltså bara fastslagit att SIF inte hade fog för avstängning pga det som hände hände på hemmaplan.
Man har inte varken friat eller fällt vad gäller djurplågeri/brott mot djurskyddslagen. Det är inte det som är det intressanta i det här fallet. Det handlar, och har hela tiden handlat om, SIFS REGLER.
VARFÖR i hela friden ska SIF då be om ursäkt till MJ? DET är ju bara pinsamt. Ska vi lägga in det som klausul i Svea rikes lag också, att om du anmäler eller stämmer någon och inte får rätt, så ska du be om ursäkt till den åtalade?....
Jag står helt bakom SIF. För min del för de gärna höja min avgift också, som ett led i detta. Inte för att det handlar om häxjakt på MJ, utan för att jag välkomnar hårdare regler för träningen av häst och tycker att det är värt mycket att vårt förbund prövar sina egna regler och faktiskt driver frågor där det handlar om hästar som eventuellt far illa.
Men det är ju min personliga åsikt.
SÅ, ska vi släppa det här nu och diskutera ekonomin i ett längre perspektiv istället?