Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag snabbt kolla lite kostnader
normal licens (gäller ej nationell/internationell)
Stor häst 750 islandshäst 300 - 500
Stor häst -Hästlicens 200 -
Sen ska man har gröntkort samt om ponny mätintyg för storhäst/ponny tävlingar
Inget för islandshästar
Medlemskap i klubbar kostar allt från 300 -500 storhäst
Islandshäst 520 - 570
Startavgifter ca 170-250/klass storhäst
Islandshäst ca 250start + 50 gren
För lokala tävlingar
Hur jag än räkna är det lika dyrt ingen skillnad på lägre nivå.
Tävla man högre är det billigare för islandshästar.
Bara licensen på internationell nivå för ryttare kostar 4000 kr / år storhäst + FEI avgifter.
Om jag snabbt kolla lite kostnader
normal licens (gäller ej nationell/internationell)
Stor häst 750 islandshäst 300 - 500
Stor häst -Hästlicens 200 -
Sen ska man har gröntkort samt om ponny mätintyg för storhäst/ponny tävlingar
Inget för islandshästar
Medlemskap i klubbar kostar allt från 300 -500 storhäst
Islandshäst 520 - 570
Startavgifter ca 170-250/klass storhäst
Islandshäst ca 250start + 50 gren
För lokala tävlingar
Hur jag än räkna är det lika dyrt ingen skillnad på lägre nivå.
Tävla man högre är det billigare för islandshästar.
Bara licensen på internationell nivå för ryttare kostar 4000 kr / år storhäst + FEI avgifter.
Det är många variabler, men jag få säga att det måste vara billigare i Skåne. I Stockolmsområdet kostar en tävling runt 600 kr, någon 300 per klass.
Grönt kort tar man 1 gång och kostar typ 150:- och räcker livet ut.
Medlemskap i min klubb 200:-/år nu efter höjning
Startavgift 100-250:- de flesta tävlingar jag åker på så ligger startavgiften på 100-150:- och klubbtävlingar 70-80kr.
Licens kan man köpa engångs om man bara tävlar någon gång, tävlar man så mkt att man kommer upp i 750:- så blir det en årslicens.
Mätintyg ska man bara ha på ponny och det behöver man inte göra om efter att hästen fyllt 8år om jag minns rätt så det är ju inget man gör för jämnan.
Jag har också tävlat i båda världarna och på storhäst är det helt klart billigare iaf när jag tävlat.
Bero säkert på att ni har dyrare banhyror är samma på storhäst det är billigare i skåne
Det håller inte riktigt, lite väl stor avgift för oval bana, samma som ni har + 300kr per deltagare. Hyran ligger i så fall på 15-20.000 eller så, knappast troligt
Tittade rint lite, de flesta klubbar tar mellan 450 och 600 för en tävling, jag räknar på 2 klasser vid grenavgift. Jag hittade inte någon som tar 300 om det inte är grenavgift 300 och ingen meetingagift.
Fast här uppe i norr kostar anmälningsavgiften alltid minst 500, det märkliga är att det inte är nån skillnad på priset oavsett om det är en kvaltävling (en dag) eller en tvådagarstävling.
Lite Kl men svarar ändå.
Vi är ju runt samma område och runt 500 är de pris även jag fått betala. Och nu förstår jag ju på Valvis att deras tävlingar är fulltecknade men det är inte den uppfattningen jag har fått om tävlingarna här de senaste åren (har nu visserligen inte talat med arrangörer men elitryttare) deltagare antalen sjunker ständigt och det är i princip samma personer som tävlar i alla tävlingar. Och är det så som jag fått beskrivet för mig då skulle även sif tjäna på att få in fler nya ryttare på banan. Kanske inte så mycket i rena anmälningsavgifter men av det faktum att man måste vara medlem någonstans. Om man bara är hobbyryttare har man inte så stort intresse av att vara medlem i SIF tyvärr.
Men det är väl också en tanke att det ska löna sig mer för alla med Islandshäst att vara med i Sif. Nu får man tidningen (vilket är jätte bra) och möjligheten att tävla/delta i kurser och WF.
Brukshundklubben har ju tex en massa rabattera på diverse olika saker som försäkringar mm om man är medlem. Finns det något sådant inom sif? (såg nu att man har 5% i agria)
*KL*
Jag blir lite beklämd när jag läser vissa inlägg som klagar på att det är för dyrt och vad får jag som medlem när jag går med, mer än tidningen Islandshästen.
SIF består av närmare 60 ideella föreningar. En ideell förening innebär att dess aktiviteter står i paritet men medlemmarnas vilja att delta och påverka i föreningen. Så den första frågan för en medlem borda vara: Vad kan jag göra för insats i föreningen, inte vad föreningen ska göra för mig.
Fungerar det inte i föreningen så är det ett kollektivt ansvar hos alla medlemmar. Men det verkar som om en del tror att styrelseledamöterna är betalda för att serva medlemmarna som ska få, inte ge. Det är ett bra sätta att köra slut på de som är beredda att ta ansvar i föreningen. Att ta ansvar i föreningen innebär inte att göra allt jobb men kanske planera och hjälpa de medlemmar i föreningen som har idéer och vill göra något.
Jag kan försäkra att allt, kurser, långritter och tävlingar m.m., skulle bli oerhört mycket dyrare om inte det ideella arbetet fanns i föreningarna.
Rolle
Aktiv föreningsmedlem i en av Sveriges största och mest aktiva Islandshästförening
Jag kan också känna att det är konstigt att SIF finns. Ingen annan ras har en egen sån liten regering med det omfånget.