Sifs dåliga ekonomi

Sv: Sifs dåliga ekonomi

Du tävla hoppning? Dressyren är mycket dyrare en hopp någon start för under 200 kr har jag inte hittat här.

Nej intygen gör man inte för jämnan men de kosta en del i starten som man måste räkna in.
Engångslicens kommer finnas hos SIF med men den är för lätta klasser 450 kr billigare i slutet.
Det kvitta hur vi håller på här i skåne kosta det lika mycket om inte mer för storhäst om jag räkna på dressyr, körningen våga jag inte räkna på det är helt andra priser.

Jag tävlar hoppning, dressyr och fälttävlan.
Inga problem att hitta dressyrstarter för under 200kr här och i närliggande län.

Jag förstå att du blivit dåligt mottagen och det beklagar jag verkligen. Men jag måste ändå reagera när du drar oss alla över en kam, det blir lite motigt för alla som jobbar ute i föreningarna.

Rolle
IpL

Det tar väldigt lång tid att bygga upp ett förtroende och det går väldigt fort att rasera det.

Föreningarna är inte starkare än den svagaste länken så det räcker med ett pucko för att förstöra mycket...

Det tar väldigt lång tid att bygga upp ett förtroende och det går väldigt fort att rasera det.

Föreningarna är inte starkare än den svagaste länken så det räcker med ett pucko för att förstöra mycket...

Jo men samtidigt har det ju inte med föreningen enbart att göra, alla individer har ett ansvar. Te x kan man ju inte som ny medlem komma och säga t ex jag behöver inte din hjälp för jag klarar mig själv. Då blir man rätt ensam, och ska väl inte belasta föreningen.

Puckot i sig behöver inte alls vara tidigare medlemmar, utan kan även vara den nya medlemmen. Tycker det är viktigt att poängtera i den här diskussionen, då den väldigt lätt verkar häva skulden på enstaka händelser som inträffar. Vilket då en förening ska ta ansvar över.

kL

Fast jag tycker nog att den "klick-mentalitet" som jag stött på ibland inom islandssporten återfinns även inom andra grenar av hästidrott (även andra helt ohästiga föreningar med för den delen) Om det är en mindre förening blir det väldigt lätt en klubb för inbördes beundran, där samma personer ständigt roterar inom styrande funktioner. Vilket givetvis också kan bero på bristande engagemang ifrån övriga medlemmar.

Det är klart lättare om man känner någon som redan är medlem än om man kommer till en träff helt själv.

Kanske skulle klubbarna behöva en person som har som funktion att ta vara på de nyaste, en välkomst-kommitté. Som kan hjälpa nya att få reda när och framför allt var, det sker aktiviteter som de kan vara med på.

Många gånger har jag tänkt att hästklubbar skulle drivas lite mer som studentnationerna i Lund :D
Där jobbar man minsann rumpan av sig för några fåniga mat-biljetter, som kan växlas in till fest-biljetter.
Och alla nya kan välja att få en faddergrupp så man kommer in i gemenskapen och gör roliga saker ihop, och håller koll på varandra lite extra.

F.ö får väl folk göra som de vill. Jag gillar SIF. Jag tycker inte att tävlingarna är dyra. Tävlingarna här nere i söder är dessutom fulltecknade så jag kan inte sätta mig in i tanken att ekonomin skulle bli bättre om fler tävlade- dessutom tävlade för mindre pengar?

Jag betalar mellan 250 och 350 kr i startavgift och 50 kronor/gren på det.
Att räkna licensen och medlemskapet känns mest fånigt. Jag bidrar med pengar till min favoritras, då får det väl kosta ett par hundralappar extra.
(Jag betalar nästan 600 kr om året till min studentkår, och de har jag inte mycket med att göra. (Som jämförelse))

Det blir liksom inte mycket i sammanhanget- det är en bråkdel av vad det kostar att ha häst varje år. Men alla tycker vi olika!

När jag skaffade isis och mejlade om att få bli medlem och fick veta då att en dag i veckan samlades man ett gång och red på banan, man packade in hästen och tänkte åhh vad roligt nu kommer man bli varmt emottagen av styrelsen som skulle vara på plats.

Eftersom jag måste va medlem i en klubb för att få tävla har jag inge val, jag vill inte va en aktiv medlem som ska lägga min fritid på klubben.
Jag har redan som det är pressad tid på min fritid och att hålla på och va på en hästklubb för att va ideel är inget jag varken har lust eller tid till helt enkelt.
Och tycker inte jag ska behöva känna skuld för de.

Klockrent fall av en egoist till person som vill ha och ha och ha men inte orkar bry sig om att ge något som helst tillbaka! HUR många gånger var du ens nere på möten, gemensamma arbetsdagar, erbjöd dig hjälpa till att ordna något, ens av de saker du ville att klubben skulle fixa? Du ville bara ha en massa saker och aktiviteter ordnade, men erbjöd dig aldrig ens att dra ens ett tallbarr till stacken (jo, jag vet, har kontakter i de aktuella klubbarna!).

Och detta belyser problemet i dess kärna som Rolle säger- medlemmarna vill ha, och anser att styrelsen är skyldig att fixa allt de vill ha utan att behöva göra mer vare sig före eller efter än komma dit och ha roligt. Att sedan styrelsemedlemmarna också har familjer, heltidsjobb och egna hästar att sköta om förutom att de faktiskt försöker fixa saker på den tid som de egentligen inte har - men det är det ingen som bryr sig om. Varför tror alla att dessa personer inte har en pressad fritid de också?

Så sluta hacka på de som faktiskt försöker ordna något för andra medlemmar i klubbarna (oavsett om det gäller hund, häst, scouter, båtar, bilar etc). Se till att sopa rent framför din egen dörr och HJÄLP TILL i din klubb (man måste ju inte vara styrelsemedlem, det går ju finfint att hjälpa till ändå)!

INGEN klubb blir något annat än vad dess MEDLEMMAR gör den till, och det gäller ALLA medlemmar, inte bara de som råkar sitta i styrelsen!

Heja Mariona! Instämmer till 100% :bow:

Om det där med ideellt arbete alltså. Hur just den medlemmen som svaret är till har uppfört sig har jag ingen aning om.

Angående detta med att ta upp i styrelsem: i en tillräckligt liten förening där
det sedan länge finns en väl sammansvetsad gemenskap, kan det vara (är...) svårt att lyfta frågor om dålig stämning- utanförskap etc.
Att komma med såna åsikter-känningar och bemötas med totalt oförstående är ganska knäckande. så känner jag i allafall.
Men det finns säkert andra föreningar där
man har bättre stämning och känner större
ansvar för sina medlemmar. :)

Klockrent fall av en egoist till person som vill ha Du ville bara ha en massa saker och aktiviteter ordnade, men erbjöd dig aldrig ens att dra ens ett tallbarr till stacken (jo, jag vet, har kontakter i de aktuella klubbarna!).

!

Klockrent fall av mysig stämning när "kontakter i de aktuea klubbarna" behagar framföra skitsnack.
Om man inte ids eller kan vara så aktiv som
andra ska väl inte det betyda att man inte är välkommen? och som
vanligt: om man inte ger nåt alls- borde man inte klaga heller. Men då borde man inte heller ägna sig år skitprat och perspmangrepp på nätet. Men det speglar kanske den erfarenhet jag och andra har av stämning i lokalklubbarna??

Klockrent fall av mysig stämning när "kontakter i de aktuea klubbarna" behagar framföra skitsnack.
Om man inte ids eller kan vara så aktiv som
andra ska väl inte det betyda att man inte är välkommen? och som
vanligt: om man inte ger nåt alls- borde man inte klaga heller. Men då borde man inte heller ägna sig år skitprat och perspmangrepp på nätet. Men det speglar kanske den erfarenhet jag och andra har av stämning i lokalklubbarna??

Det har inte med att göra om man är välkommen eller inte, oavsett om man är aktiv eller inte. Det har att göra med just det du ondgör dig över - skitsnack och egoism, på nätet likaväl som IRL. Läs det inlägg jag svarade på tidigare - vem var det som gnäller över hur värdelösa alla i alla klubbar runt om är för att de inte fixar saker, men i nästa stycke talar om att man själv inte har någon som helst lust eller intention att bidraga med något för det har vederbörande varken tid eller lust eller ork med eller intresse av? Ursäkta, men jag mår illa av sådan skenhelighet! Sluta tala om för alla som FÖRSÖKER göra något för andra att de minsann är inskränkta, ogina, självupptagna och liknande. BÖRJA med att göra något själv istället! Det finns massor man kan bidraga med utan att sitta i styrelser, utan att lägga ner timmar varje dag (eller ens månad), varje litet bidrag gör skillnad.

Och alla ska normalt vara välkomna i alla klubbar, självklart. Sedan beror det ju faktiskt också en hel del på den nya deltagarens egen attityd gentemot andra också, eller hur? Att ha en negativ och nedvärderande attityd gör ju inte direkt att omgivningen vill anstränga sig för att ta in någon i en gemenskap...att vara ny, blyg och osäker är en helt annan sak! Och det är också svårare att komma med i gemenskapen om man aldrig deltar i de klubbaktiviteter som anordnas, det krävs ju faktiskt litet engagemang från varje medlem själv också, gemenskap kommer liksom inte automatiskt. Och med delta menar jag inte att man är tvungen att vara med att arrangera aktiviteterna, utan faktiskt bara vara där och just - delta.

Och ja, jag vet att jag själv borde vara mer aktiv i klubbarna runt omkring, men jag har tyvärr helt enkelt inte tid att vara det. Men då anser jag inte att jag har rätt att klanka ned på de som tar sig den tiden andra sidan!

Jag tycker fortfarande att det är oförsvarbart att snacka skit: "jag har kontakter som vet"-stilen är inte ok nånstans.
Och nej, det är inte ok att klaga och inte VILJA dra sitt strå heller, då får man vara tyst, Men hellre såna människor än skitpratare och skitspridare.:banghead:

Gott nytt år! :)

*kl*
Frågan är väl hur SIF ska klara ut sin ekonomi efter affären med Madelen Johanson... konkurs?? Helt sanslöst mycket pengar (bara 1,5 milj i rena advokatkostnad) som måste fram, finns det försäkringar mot sånt här? Lån?

Senast ändrad:

Klockrent fall av en egoist till person som vill ha och ha och ha men inte orkar bry sig om att ge något som helst tillbaka! HUR många gånger var du ens nere på möten, gemensamma arbetsdagar, erbjöd dig hjälpa till att ordna något, ens av de saker du ville att klubben skulle fixa? Du ville bara ha en massa saker och aktiviteter ordnade, men erbjöd dig aldrig ens att dra ens ett tallbarr till stacken (jo, jag vet, har kontakter i de aktuella klubbarna!).

Och detta belyser problemet i dess kärna som Rolle säger- medlemmarna vill ha, och anser att styrelsen är skyldig att fixa allt de vill ha utan att behöva göra mer vare sig före eller efter än komma dit och ha roligt. Att sedan styrelsemedlemmarna också har familjer, heltidsjobb och egna hästar att sköta om förutom att de faktiskt försöker fixa saker på den tid som de egentligen inte har - men det är det ingen som bryr sig om. Varför tror alla att dessa personer inte har en pressad fritid de också?

Så sluta hacka på de som faktiskt försöker ordna något för andra medlemmar i klubbarna (oavsett om det gäller hund, häst, scouter, båtar, bilar etc). Se till att sopa rent framför din egen dörr och HJÄLP TILL i din klubb (man måste ju inte vara styrelsemedlem, det går ju finfint att hjälpa till ändå)!

INGEN klubb blir något annat än vad dess MEDLEMMAR gör den till, och det gäller ALLA medlemmar, inte bara de som råkar sitta i styrelsen!

Där håller jag inte med om, som sagt alla har inte tiden att sitta och vara på en klubb hela tiden så är det bara och det är den bittra sanningen och har INGET med egoism att göra.:)

Och sluta hacka?? snälla rara människa har väl inte hackat? säger en åsikt och det är ju långt ifrån att hacka:)

Jag tycker och det står jag för att klubbarna ska bli anslutna endast till ridskolor och att man tar bort dessa små oseriösa som faktiskt finns som jag nämnde sist jag skrev.

Och vill man starta en klubb så måste man va beredd på att dra stort lass själv och inte kräva av sina blivande medlemmar att de måste ställa upp.

Och är klubben ansluten till en ridskola är problemet löst för där finns det anstälda som jobbar, samt massor av frivilligt folk=)

Eller lägg ner klubbarna helt och hållet, ta bort kravet att man måste va med i en klubb för att få tävla så får man ett val, är med men då måste du hjälpa.. eller strunta i de och va enbart en tävlingsryttare.

Vill man sedan ha en klub får man ta allt på sin fritid och allt är helt och hållet en hobby!

*kl*
Frågan är väl hur SIF ska klara ut sin ekonomi efter affären med Madelen Johanson... konkurs?? Helt sanslöst mycket pengar (bara 1,5 milj i rena advokatkostnad) som måste fram, finns det försäkringar mot sånt här? Lån?

Känns ju bra att veta att ens pengar har gått till skitsaker,:crazy: rättegång får de ju betala ur egen ficka de som anmält henne tycker jag de ska fasiken inte medlemmarnas pengar gå till.

Tur man inte är med i sif längre så slipper man bry sig men tycker synd om er som fortfarande är.

Ni blir drabbade för att SIF är korkade!

Nä nu lämnar jag tråden har sagt mitt och de får räcka=)

GOD fortsättning på er alla !

Det är SIF som anmält MJ och som stängt av henne på ett år, menar du att medlemmarna i styrelsen och etiska kommittén ska stå för kostnader privat för att de utövat sin funktion som de är valda till inom en förening?

Du visar att du inte bryr dig på ett konstigt vis.

Självklart är det din rätt att inte göra något för föreningar och klubbar du är med i, men det är dubbelmoral att kräva att andra jobbar för en och den biten är högst egoistisk.

Gäller din åsikt angående att endast klubbar med ridskola ska finnas till även ridsportsförbundet? Det finns många sådana också och de har säkert lika varierande verksamhet som motsvarande Islandshäst klubbar och säkerligen liknade problem, det som beskrivs är problem i alla typer av sammanslutningar?

PS. SIFs ekonomiska problem har mycket lite med M.J och göra, grundproblemet är att SIF inte får statliga och kommunala bidrag då förbundet inte beviljades medlemskap i riksidrottsförbundet samtidigt som förbundet delades i en avelsbit (som tidigare drog in stora delar av pengarna) och en sportdel.

Varför delade sif av så aveln hamnade för sig?

Annars är det väl generellt sett alltid så att föreningar har svårt att få ihop folk som vill engagera sig. Jag kan svara för mig själv att jag hade gärna gjort det men med barn, hus, häst och heltidsjobb är det redan för få timmar på dygnet. Samtidigt som min förra klubb låg 4 mil härifrån. Nu har jag bytt klubb till en som har sitt "säte" dit jag åker och rider lektion.

De flesta som
engagerar sig ideelt har hus, partner, barn, djur (häst),heltidsjobb och gillar att ligga i soffan och kolla på antikrundan då och då. :)
Lite lustigt det där.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
758
Senast: Tilly_85
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur