siberian husky utgång?

M

malina86

Hej!!!!
Jag tänkte bara höra hur ofta en siberian husky ska vara ute om man bor inne i stan? Fast nära till skog och mark,

Denna hund är ute ungefär två gånger om dagen, vilket jag tycker är lite för lite för en hund som kräver lite mer motion.

Och skulle nu vilja veta lite om hur ni tänker om detta?

Sv: siberian husky utgång?

Två gånger om dagen säger liksom ingenting...

Är det två rundor på 30min eller är det två rundor på 5 timmar vardera?

Håller med lil-sis, det säger ju ingenting att hunden "bara" är ute på två promenader om dagen. Hur aktiveras den? Hur länge är de ute? Ser hunden ut att må bra eller visar den symptom på stress? Vad får den göra inomhus?

Man ska inte döma för snabbt bara för att en hund är av en viss ras.

Jag har själv en siberian husky hanne som jag går eller rättare sagt som jag gått på Grans Naturbruksskola med. Han har bott med mig på internatet i ett år och klarat det bra. Jag har ofta haft honom inne i mitt rum hela dagar nästan. Han har varit ut på morgonen och pissat innan jag börjat skolan, sedan har jag varit ut med honom på eftermiddagen efter skolan (om jag inte haft några hundlektioner vill säga). På morgonen har det bara blivit en snabb visit till ett träd och sedan in igen, medans på eftermiddagen har vi tagit en längre promenad in till centrum, en cykeltur eller liknande.

Du måste se över vad just din hund kräver. Bara för att det är en husky tycker jag inte att man ska gå ut med dom flera gånger per dag och kanske promenera flera mil. Aktivera din husky på något annat sätt. Kanske via spårning, lydnad, drag eller agility. Har den fått använda hjärnan mycket och blivit rastad just innan du går till jobbet/skolan tycker jag inte att det borde vara något problem för den att vara hemma en hel dag.

Men vad menar du med ute?

Hunden får väl komma ut mer än 2 gånger per dag? För det kan väl inte vara tillåtet att bara ge hunden möjlighet att kissa/bajsa två gånger per dag? Om den är inne i lägenhet resterande tid och inte i någon sorts hundgård?

* delvis KL*
Sen är det väl inte optimalt att låta en hund ligga ensam hemma varenda dag från morgon till sen eftermiddag? Är det ens tillåtet?

Jag tänker bara att det är nog så våra hundar uppfattas av grannarna. De ser oss en runda runt kvarteret på morgonen och en på kvällen. Ingen ser om vi lastar och kör iväg med dem, vilket vi gör och då är det så mycket träning att de kommer hem och letar upp närmsta matta för en vilopaus.

Hundar är väldigt anpassningsbara. Det finns ju massor av hundar ur aktiva raser som inte har någon annan uppgift än att vara dörrmatta innanför ytterdörren. Javisst hade det varit bättre om de faktiskt gjorde något för de ser ju tragiskt själsligt döda ut samtidigt, vet de inget annat.

Sitter du o kollar exakt när hunden går ut genom dörren och kommer tillbaka?

Om man tittar på oss så ser nog våra hundar ut att sitta i hundgården hela tiden....

Under vardagarna så är jag ute med dem vid 5-6 och sedan får de vara i hundgården, och sedan får de aktiveringen på kvällen när barnen somnat, typ 21-22 på kvällen och sedan får de komma in över natten.

Kan helt klart säga, att det är inte så många man möter på sina turer... ;)

Jag funderar också på vad mina grannar tänker ibland när jag bara går en runda runt huset för att kissa hundarna.
Man ska nog inte vara för snabb att döma.

Det beror ju som sagt på.

Min hund går nog ut genom dörren två gånger per dag ungefär... Men han är ute minst 4-5 h varje gång så jag tycker inte det är så farligt ändå.

Hej!!!!
Jag tänkte bara höra hur ofta en siberian husky ska vara ute om man bor inne i stan? Fast nära till skog och mark,

Denna hund är ute ungefär två gånger om dagen, vilket jag tycker är lite för lite för en hund som kräver lite mer motion.

De beror på hur man menar..när jag bode i stan fick min huskymix några korta "ut å kissa"-sväng och ibland längre svängar beroende på vilken tid på dygnet vi var ute:D Var vi ute efter 01.00 fick hon springa lös på ett upplyst ställe..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 686
Senast: Acto
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur