Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Jättefin, så trevlig uppsyn!

*KL*

Vi har påbörjat inkörningen. Han är nu tömkörd 4 gånger och det går helt okej :)

*kl*
Lite bilder från dagen på min hamster ponny :love:

Förra hästens ländtäcke passar som vanligt täcke till honom :p
32125419.jpg

Stora kompisar XD
32125421.jpg

Hamster :love:
32125422.jpg

Här är en bild på vår shettis Jesper. Ny inköpt sen förra veckan men han har bott hos oss i 2 månader.

Men så fin! Underbart tecknad! Var och hälsade på min tjej som ju står 2 timmar hemifrån. Det var definitivt en fölis i magen! Sparkade och levde! Och Sickan tyckte det var såå kul att komma ut ur hagen o busa lite! Galopperade brevid mig då jag sprang! Pluttungen! Ska snart dit igen hoppas jag!

Lånar knapp

Kanske inte rätt forum egentligen, men jag testar att fråga här.

Det är så att min minis (isabellen i inlägg #14) har fläckar på höger sida av baken. Dom är av samma färg som han har mellan fram och bakbenen på sommaren, dvs väldigt mörkbruna.

Jag har aldrig ägnat dom någon speciell tanke, men min stallägare frågade mig för någon månad sen om han hade skäckanlag i sig. Hon hade visst tidigare haft en häst förut som hade en enda handstor fläck (skäckanlag) och då reggades som skäck.

Sååå, vad tror ni? Är det något skäckanlag som smygit fram? Skulle vara askul då jag, innan jag köpte Lilleman, sagt att köper jag en shettis så ska det vara en skäck:D

Finns det någon databas på nätet som även har färger registerade? Hittar endast att hans pappa är isabell och mamman ljusfux.

Jo jag känner till webbstamboken, men dom verkar ganska dåliga på att skriva in färger på utländska hästar:(

Fast det kanske räcker att veta färgen på mor och far? Jag vet inte hur långt ett skäckanlag kan sprida sig "dolt". Har för mig att jag läst att avkommor inte kan ha skäckanlag om inte minst en av föräldrana är synbart skäck?

Tack för hjälpen i alla fall!:)

Hos shetlandsponnyn är skäckfärgen dominant, dvs för att en häst ska kunna var skäck måste någon av föräldrarna vara skäck. För att en häst ska vara skäck måste fläckarna vara vita, om jag förstått dig rätt är fläckarna på din häst mörka? Det låter snarare som någon slags pigmentförändring.

kl.

Stallmaskoten Pluto älskar att hoppa. Speciellt om han får löshoppa. Han hoppade lika höga hinder som de stora hästarna i dag :D

Vr2011042.jpg

Vr2011049.jpg

Shettisar är verkligen bedårande!!!

åh vad söt!

Ett par av shettisarna på ridlekiset fick också löshoppa förr-förra helgen:
http://www.videofy.me/ckklara/206268
hoppa in ca 1 min om ni inte vill se en marzipangris bara springa runt :p Han blev som tokig efter ett hopp, och sprang omkring och bockade ett tag.

Den mörka hoppade inte högre än på filmen (ca 50 cm) , men fuxen tog ett par lite större språng också. Det låg nog på 60 cm som mest, men då fotade vi istället, med min kompis kamera, så jag har inga bilder på det... Lilja ser ju ut att kunna hoppa högre än honom, hon är både nättare i typen och hoppar lite "elegantare", men Putte kastar sig över nästan vad som helst utan att tveka!

http://s907.photobucket.com/albums/ac280/LeAlltid/?action=view&current=puttelshopp2.mp4
här är en gammal film där han hoppar ca 15 cm högre än han gjorde senast. Vi ville inte pressa honom alltför mycket eftersom han fortfarande hade kvar sin tjocka björnpäls.

Tack för hjälpen, då vet jag att han inte är skäck:) För jo, hans fläckar är mörka och föräldrarna är inte skäck.

Googlade vidare på pigmentfläckar och kom över något som heter bend-or spots. Är visst vanligt bland isabeller och beskrivningen verkar passa in på hans fläckar:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 467
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 164
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 925
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka