Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Om hon hade varit brunskimmel, så hade hennes huvud varit brunt helt enkelt, hade hon varit svartbrunskimmel så hade det varit brunt vid mule o ögon,
din ponny har helt svart huvud, och syns också i hårremmen att det är svart och ej brunt, så hon är svartskimmel,
också kallas konstantskimmel,,
hon borde alltså egentligen reggas om till svartskimmel, skimmel är de som bleks med åren och blir till slut vita, dom föds ju med en grundfärg, och då skriver man t.ex "skimmel, född svart,"
om hon nu skulle varit det alltså,
en konstantskimmel behåller sin grundfärg på huvudet, och föds skimmel, kallas ofta färgväxlare då de ändrar färg från sommar och vinter.

Observera att de ofta blir solblekta o ser bruna ut, men det är som sagt solblekt, och ändrar ju inte grundfärgen.

Hoppas detta hjälper dig lite att förstå :)

Ja jag vet att hon är konstantskimmel, färgväxlare (praktiskt, man får liksom ny häst flera gånger per år ;)). Så långt är jag med :p.
Ja hon bleks ju i håret när det blir längre och manen bleks ju som sagt också.

Men va bra, då har jag fått mer koll på hur man ser skillnaden, tack! :)

Min lilla är en brunskimmel :)
32364788.jpg

Medans hans kompis är som din svartskimmel
32364796.jpg

Man ser ganska stor skillnad på färgerna :D

kl

Man kan ju inte åka till en hästmarknad utan att köpa en häst (shettis) och ta med sig hem :angel:

32375957.jpg

Nya tillskottet :D En minipålle (har inte en aning på exakt mankhöjd men är nog runt 1m kanske, verkligen jätteliten!) som förhoppningsvis ska funka som framtida barnponny, köras in och annat smått och gott :)

Fick han för ett superpris, fullstammad och allt (dock valack) så vi kunde ju inte låta bli :love: Även om han är lite yngre än vad vi tänkt oss..

vilken sötnos,hade aldrig vågat åka till en hästmarknad, hade nog kommit hem med lite för många djur XD

Mmm, vet, gjorde typ samma sak när jag köpte min. Fast djurauktion då. :P Det går inte att åka hem utan ;).

Ingen aning. Hennes pappa är rödskimmel och mamman ska vara brun. Men tyvärr allt jag vet eftersom hon tyvärr inte har godkänd stam. Mamman har väl stam tror jag men pappan är då inte godkänd.
Eller stam och stam, klart att alla har stam men en godkänd ponny alltså :). NU yrar jag, borde sova istället. ;)

Stämmer detta så kan hon INTE vara gulsvartskimmel,,

men du har väl pass på henne?
Är hon inte reggad i sss?

*KL*

Igår avlöpte årets första bad för min lilltjej. Det var MKT välbehövligt, notera färgen på schamposkummet :p

228662_10150284771484428_752229427_9387884_2741891_n.jpg

+tokmaja, ja det va ju inte direkt planerat att köpa en just där och då ^^ som tur är vill vi bara ha valacker, annars hade vi väl kommit hem med stoet som stod bredvid honom också, riktigt vacker. Men pojken har roligare färg ändå :D

Förresten så har vi inget namn till honom, han heter Cremeboy v.d. Zandkamp i passet, några namnförslag? Vi vill ha något som är lätt för barn att uttala också.

Har suttit och googlat runt på hans stam också, kul! Aldrig haft jättestort intresse av shettisar men nu får man ju ta och sätta sig in i det hela lite.

Vad gör ni med era små? Har ni barn som rider, kör ni, tar ni med som handhäst ut, lär konster, sällskap? Vill inte att det ska bli en tjock ponny som gör ingenting utan vill aktivera så mycket som möjligt men får gärna lite inspiration :)

Kan ni inte bara göra det väldigt enkelt för er och kall honom för "Boy"? Eller blir det lite fööör enkelt så att det blir trist?

Mina tjej gör vi lite av varje med, allt utom att rida henne. Vi kör, vi promenerar, vi leker och så får hon göra lite nytta som att dra fram lite ved & dra ut halm till vindskyddet :)

Stämmer detta så kan hon INTE vara gulsvartskimmel,,

men du har väl pass på henne?
Är hon inte reggad i sss?

Jag har pass på henne. Köpte henne som 5 månadersföl på auktion så det jag vet har jag fått forskat fram själv. (hon är född -97 så det var ett tag sedan jag forskade på henne) I passet står det helt enkelt okänd på både mor och far fast efter ett snack med hästhandlaren som också hade fött upp henne fick jag fram lite. Han var inte pratglad men genom en slump så hittade jag pappan som hade sålts året innan på samma auktion därför vet jag hur han ser ut... Hon var inte reggad när jag köpte henne utan det har jag fått fixa efteråt.
Då var jag bara ute efter en sällskapshäst och jag har fått mycket "skit" genom åren för att jag köpte en häst som inte har godkänd stam men visst kan jag ångra mig ibland eftersom man varit lite låst av henne "stamlöshet" ibland, men å andra sidan ska man inte ta föl på henne hur godkänd stam hon än skulle ha haft då hon har hemskt "fula" bakben. Men hon är världens ängel och ÄLSKAR barn, vilket är en stor fördel när man är under metern :p. PERFEKT ridponny för de yngre barnen.

Krämen :).

Nu för tiden rider mitt ena barn på henne förr så körde jag henne mycket men då hon aldrig direkt har tyckt att det har varit roligt att vara ute och springa med vagn på vägen (dressyrkörning gillar hon däremot) så undviker jag det. Hon är ingen häst med egen motor (har aldrig varit, springer hellst inte ens i hagen och JA hon är fullt frisk men var svårt sjuk som unghäst och troligen är hon fått sviter därefter -enl vet-) men när hon går med barnen så bara njuter hon. Hon bär dem som om de vore ägg. :) Men körning är otroligt roligt så det ska man givetvis använda sin ponny till. Hon är även med mig ute när jag springer. När jag hade min förra häst gick hon även mycket som handhäst osv.
Shettisar är underbara och de är roliga att aktivera :).

*kl*

Puttar upp tråden lite :p Är nu mera ägare till den "store" hingsten med :D

32407680.jpg

32407678.jpg

Båda mina marsvin :D
32407677.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 492
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 204
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 927
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025