Sv: Shettis

hehe, jo det är ju upp till mig:p:):bump:
jasså?då får jag väl läsa då:)

Jag har bara två trådar till mina shettisar o för tillfället ingen ström heller o dom smiter aldrig.

Jag vet inte vad du har för bete till sommaren ....
men en shettis får ganska lätt fång och kräver ett magert bete,
medans ett vbl oftast klarar kraftigare bete.
Lycka till

arabia skrev:
Jag har bara två trådar till mina shettisar o för tillfället ingen ström heller o dom smiter aldrig.

Då är vi två! :D
Dessutom är understa tåden översnöad... :angel:

Hej !
Beror på vad shettisen gör i arbetsväg.
Shettisar är precis som andra hästar, gillar att jobba.
Våran går på travet och då han är i gång och tävlar äter han minst 1 liter TURBO + havre och 5 kg hö. Går ungefär en mil varannan dag.
Han har aldrig rymmt, men vi håller på mycket med han. Rids som vilken ridhäst som helst under vintern, utom sin månadsvila efter Globen horse show. :love:

Min shettisfröken har fri tillgång av hö och får en näve fibergi låg på kvällen :) hon tömkörs och skall köras in snart. köpte henne som sällskap till sommarbetet och hon klarar att gå på kraftiga beten, vilket är bra :)

abc skrev:
Jag vet inte vad du har för bete till sommaren ....
men en shettis får ganska lätt fång och kräver ett magert bete,
medans ett vbl oftast klarar kraftigare bete.
Lycka till

Det finns dom som klarar kraftig bete oxå!!! Jag har haft min shettis och en annan shettis i flera år på kraftigt bete tillsammans med mitt halvblod. Dom blir feta, men har inge problem med fång. Tänkte bara säga det!
Sen till Tomaten! Skaffa dig en shettis, du kommer absolut inte att ångra dig! Men som de andra sagt, skaffa gärna en med papper så att du vet vad du får, finns även dom utan papper som är väldigt trevliga, men ibland så kan det tyvärr vara några "gatukorsningar"
Själv köpte jag min från ett stuteri i skåne. Nästa gång så kommer jag absolut att köpa från dem igen!

Ger min shettis 2 kg hö om dagen, men han hinner ju äta mkt mer då han äter frukost och lunch tillsammans ute med de andra hästarna. Just nu är han på vila, men har börjat sätta igång honom smått (nyss fått barn) och då kräver han lite kraftfoder. Men det där ser du ganska snart!!

Lycka till!!!

Senast ändrad av en moderator:

Ung så ser det ut för min oxå. Går på samma bete som de andra. Men de går på stora ytor året om och så då får de liksom växa in i betet (hästarna alltså :D ).

Min får oxå lite hö på kvällen, ibland inte ens 2 kg, men så består hela bädden utav hö såhär på vårkanten, dvs han äter inte upp allt. Nu äter de inte ens det de får i hagen, någon av dem. Gräset är intressantare (vilket gräs frågar jag mig).

En shettis som syrran red nästan varje dag, men inte direkt så hårt om man säger så, fick ungefär 2-3 kg hö och 2 dl havre

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 024
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka