S
Spenna
Hej...Har lite funderingar just nu..
...Om man skall skaffa hund...Finns det någon ras som passar perfekt för en trebarnsfamilj med ungar på 8-12 års ålder?...Jag är tyvärr bara 12...så det hänger väl på att få med mamma...(hon har haft hund med sina föräldrar....så vanan har hon
) Jag fastnat för Sheltie...Men då undrar jag ...om jag kopierar lite från Lejonelles tråd "Korthårig collie"
Hur är då den perfekta Sheltien i temperamentet? Vilka problem finns i rasen? Bra och mindre bra egenskaper? Vilken typ av husse/matte är perfekt som ägare av just denna ras jämfört med t ex en pudel eller Schnauzer? (Stora hundar såsom Labrador,Golden osv är nämligen FÖR stora för oss att ha!) Vad krävs speciellt som ägare?
Ingenting är sagt om vi verkligen ska köpa hund osv..Utan jag vill bara veta vad ni kan/tycker om Sheltie...ifall det är en lämplig hundras? ...
Tacksam för svar...Förlåt om detta blev otydligt..
Hur är då den perfekta Sheltien i temperamentet? Vilka problem finns i rasen? Bra och mindre bra egenskaper? Vilken typ av husse/matte är perfekt som ägare av just denna ras jämfört med t ex en pudel eller Schnauzer? (Stora hundar såsom Labrador,Golden osv är nämligen FÖR stora för oss att ha!) Vad krävs speciellt som ägare?
Ingenting är sagt om vi verkligen ska köpa hund osv..Utan jag vill bara veta vad ni kan/tycker om Sheltie...ifall det är en lämplig hundras? ...
Tacksam för svar...Förlåt om detta blev otydligt..