Shabby Chic!

aysha

Trådstartare
Jag har blivit helt insnöad på Shabby Chic-stilen, tycker det är så vackert! :love: Så nu ska min lägenhet genomgå en make over!

Under tiden vill jag se era Shabby Chic-inspirerade hem! In med bilder! :banana:

Sv: Shabby Chic!

Jag inreder mot chabby chic kan man nog säga :) jag skulle nog inte vilja ha ett perfekt chabby hem. Det känns väldigt opersonligt tycker jag när man desperat försöker följa en stil. Sovrummet är väl det som är mest "färdigt" tyvärr ser där ut som fan just nu så du får vänta lite på bilder :D

Mycket vitt, rosor (älskar rosor) och en hel del rosa, tror dock jag använder mer starka färger än vad chabby stilen "ska ha" men som sagt, jag tror inte på att följa en stil slaviskt

"Shabby chic är en fransk/dansk inredningsstil. Den kännetecknas oftast av det lantliga, ljusa färger oftast vit. Stilen skapades av engelskan Rachel Ashwell i slutet av 1980-talet.

Favoritstilen bland svenska inredningsbloggare. En ljus och feminin stil med inspiration från danska och franska lanthem. Massor med vitt, antika möbler med lätt slitet utseende och romantiska detaljer. Mycket begagnat, ommålat och återanvänt. Gärna lite rostigt. Ofta prydnadsföremål av egen tillverkning. Ibland kristna föremål som madonnor, kors och gamla biblar."

Från wikipedia via google

Härligt! Jag håller med, det får inte bli för mycket heller. :)

Det låter jättefint, du får slänga in bilder när det är klart!

Jag ska också fixa till mitt sovrum först och främst. Var och hämtade en köpmansdisk jag ska måla om och byta handtag på i morgon. Stod och kikade på vilka beslag jag ska ha, men jag kommer nog sätta moderna, raka handtag i borstat stål på, kan nog bli en cool kontrast tror jag. Alternativet är att sätta svarta i smide som ger ett äldre intryck.. Förvisso är min sängstomme i svart smide, så det kanske skulle vara snyggare...?

Gillar också shabbystilen, här är en bild på vårt kök från i julas, tyvärr fattas det lite lister

P1110213.jpg

Jag är lite rädd för shabby-chick. Efter att ha surfat runt på bygg/renovering/design/inredningssidor till förbannelse så verkar allemansversionen av shabby-chick bestå av att måla alla möbler man har i vitt (som man helst målar lite lagom flammigt och utan ordentligt grundarbete) och slipa av färgen lite här och där. Sen pyntar man med att hänga upp vita klänningar med spets och hattar med rosa band på galgar på dörrarna och i fönstren, lite bokmärkesänglar, kristna (gärna katolska) symboler och hemmagjort pyssel av gulnade blad från böcker. :o

Naturligtvis finns talangfulla människor som kan få till fantasktiskt snygg shabby-chick inredning med hårt och genomtänkt arbete, jag har sett sådana också. Men jag tycker det verkar vara en svår stil att bemästra och faktiskt få att se så där lagom bohemisk/romantisk/lantlig/ljus ut. ..

Gillar också shabbystilen, här är en bild på vårt kök från i julas, tyvärr fattas det lite lister

P1110213.jpg

Jag tycker inte ditt kök andas så mycket shabby. Lantlig, ombonad känsla med blandning av gammalt och nytt och mycket personlighet (me likes!). Men inte särskilt shabby. Shabby innebär åtminstone för mig att det är lite fläckigt, krokigt och luggslitet - men på ett stilfullt sätt. En vacker dekadens, en känsla av att flydda stilfulla tider nu genom sin synliga åldring blivit mer mänskliga och känns mer ombonade.

Åh så fint, älskar handtagen på köksluckorna! :love: Funderade på sådana till min köpmansdisk och det får bli det!

Här kommer det inte hänga spetsklänningar och hattar iallafall :o Jag förstår vad du menar, det blir lite too much och lite för hipp som happ, eller hur man ska säga. Det svåra är nog att lägga det på en lagom nivå, utan att det blir för plåttrigt.

Jag vill ha det plain, men ändå lantligt och romantiskt :)

Köket är helt nyrenoverat, räknar med att det blir ganska "shabby" om ett par år, har nötta gamla stolar och bord i matdelen av köket. Kul du gillar det ändå

Jag gillar det skarpt, tycker du gjort ett bra jobb för att få fram ett alldeles eget uttryck! Inget dussinkök! Och ser man även de gamla stolarna och bordet kanske man får en mer shabby känsla. För min del får det vara med eller utan titeln shabby, jag tycker som sagt att du har ett snyggt kök oberoende av titel. :)

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 047
Senast: EZMK
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
981
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 406
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar