Jag vet inte om jag ska lägga min syn på detta, men here I go... *långt*En sak jag tänkte på. Jag har ingen aning om när det här är lämpligt eller vem som ska ta upp det, men hon säger ju nej. Vad är det hon känner som gör att hon inte vågar stå på sig? Var ligger rädslan, för en rädsla är det ju. Kanske hon inte kan svara direkt men det väcker tanken och uppmuntrar till att prata om det.
När jag var i samma ålder som TS flicka så råkade jag ut för en jämnårig kamrat som aldrig lärt sig ordet nej öht i något sammanhang. Det handlade om något så trivialt som att vilja leka med mig, som jag inte alltid ville (har alltid haft stort behov av att få vara själv) - inget direkt allvarligt alltså, men ändå satte det spår...
I mitt fall handlade det om att JAG visste att ett nej är ett nej, alltid! men när jag själv använde ordet och det inte fungerade så blev jag handfallen och visste inte hur jag skulle agera vidare.
Jag vände mig inte till mina föräldrar (vi var inte lika kommunikativa barn med vuxna då som man är idag) utan försökte på alla sätt jag kunde komma på att slippa. Till slut upptäckte jag att det enda som hjälpte var att låtsas vara sjuk. Efter ett tag började mina föräldrar fatta misstanke och det hela uppdagades. Min pappa gick till kamratens föräldrar och talade om läget och sa till dom att lära sitt barn att respektera ett nej.
Det hela avlöpte väl och vi blev goda vänner igen när jag kunde få igenom mina nej när jag behövde få vara ifred.
Nåja, det jag vill säga är att om man är känslig, snäll och empatisk OCH har lärt sig att nej är nej - så är det mycket svårt att veta hur man ska bete sig "vidare" när det inte fungerar. Det behöver inte handla om rädsla, utan bara att man "ger upp" för att man är snäll och (tyvärr!) väluppfostrad.