Servicehund

Ravishing

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av servicehundar? All erfarenhet är av intresse!

Den typ av servicehund som är intressant är diabeteshund. Jag är väldigt positiv till tanken på en assistanshund men min pojkvän (som har diabetes) är inte lika intresserad, just pga. att han tycker att det kan påverka ens fritid. Han seglar mycket, tycker om att åka skidor osv.

Någon som har några tankar? Kan det inkräkta på fritiden? Hur fungerar det rent praktiskt att ha en servicehund? Hur funkar utbildningen?

Sv: Servicehund

Hej
Jag har själv ingen erfarenhet av assistenthundar men min granne utbildar diabeteshundar. Både hjälper sådana som har egna hundar och sen har hon nån hon tränar för en familjs räkning.
Hur mycket det påverkar beror nog mycket vad det är för hund och hur mycket den ska hjälpa. Ofta verkar det vara för sådana som kan få problem på nätterna och till barn. Fast jag är inte så insatt i det.
Kan PMa en länk till hennes sida om du vill?

Sv: Servicehund

PMa gärna! En diabeteshund varnar vid blodsockersvängningar, kan hämta hjälp samt komma med socker t.ex.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 469
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
40 376
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 877
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka