Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Nej, varför skulle man göra det? Precis som inom alla grenar och all ridsport finns det vissa tränare/ägare där det är klart tvivelaktigt om de borde få hålla på med hästar ö.h.t. Men travsport i stort = djurplågeri? Nej

Nej, det är inte grenen eller reglerna som felar när djur far illa, det är människorna som handhar djuren!

Och sådana människor finns överallt, de håller sig inte bara inom en gren... :cool:

Nej!

min ena häst startade igår, han fick frukost igår kl 06.00, gick ut 7.30, lekte med komisarna i hagen och åt hö i hagen, kom in kl 14:00, duschades,åt lunch. Gjordes i ordning, lastades och åkte från Gävle till eskilstuna. Kom fram till travbanan 16:30, gick ut i grimskaft och sträckte på benen, gick in i boxen. Kissade & bajsade och rullade sig. kl 18:30 värmdes han, kom in, fick på sig täcke och gick in i boxen, 19:30 kördes han till defileringsvolten, där vetrinären tittade på honom när han travade runt i en volt, och godkändes för att starta, 19:35 gick starten, 19:40 cirka var han tillbaka i stallet. Duschades, promenderade av sig i grimskaft, in i boxen vilade lite, åt mat, lastades, kom hem till sitt stall kl 00:00, bytte täcken, lindande ben, fick mat och somnade sedan med kompisarna.

Nej. Jag är inte så insatt i travsporten att jag kan ha så mycket åsikter om den hästhanteringen/hästhållningen alls. Jag gissar att det finns bra och dåliga tränare, hästskötare, hästägare osv även där. Precis som i hästvärlden i övrigt.

Nej, men som inom alla områden, i synnerhet där det finns pengar att tjäna, så finns det skitstövlar här också.

Travet är det inget fel på. Det är (en del) av människorna som befinner sig där som jag är mindre förtjust i. Sådana som är väldigt intresserade av pengar, men knappt vet att det är djur de håller på med. Men själva travet, nej. Det går att missbruka allt och det vore orättvist att skylla det på sporten.

Nej. Ser det som en av få sporter där vi verkligen har högpresterande hästar.

Nej det gör jag inte. Däremot tycker jag att det är synd att hästarna är värdelösa (pengamässigt) så fort dom inte går på travet längre. Tycker dessutom att det är riktigt tråkigt att många avdankade travare hamnar i fel händer. Men har samtidigt ingen lösning på det. En travare kommer aldrig bli lika värdefull inom ridsporten som ett halvblod på samma utb nivå är.

Och kan dessutom irritera mig som tusan på att tränare säljer ut gamla trasiga travare som ridhästar för att dom har så mkt skador så att dom inte håller för travet längre, men hästen är ju så snäll och man har inte hjärta att avliva den...

Men har samtidigt ingen lösning på det. En travare kommer aldrig bli lika värdefull inom ridsporten som ett halvblod på samma utb nivå är.
Men utbildningsnivå är ju skitsamma ifall hästen inte kan prestera på tävling. Det går liksom inte att få en travare att vinna högre klasser dressyr, för även om de kan momenten så fattas det förutsättningar i form av gångarter och taktmässighet.

Men utbildningsnivå är ju skitsamma ifall hästen inte kan prestera på tävling. Det går liksom inte att få en travare att vinna högre klasser dressyr, för även om de kan momenten så fattas det förutsättningar i form av gångarter och taktmässighet.

Fast det är måååååånga halvblod som inte fixar nån form av högre dressyr heller, men de värderas ändå högre.

*ot*

Det jag ändå tycker är roligt att det nu för tiden faktiskt satsas på travhästarna, förr var de rena skogshästar som man flängde runt på efter avslutad karriär, nej inte alla, men jag vet väl bara en person som i min ungdom hade en travhäst som de hoppade och red dressyr på. Och om man hade en travhäst, ja då tittade folk snett på en, de var inte riktigt lika mycket värda de inte.
Känns som att attityden börjar förändas när man ser att det faktiskt finns travare som bli mycket fina ridhästar, även om alla inte når upp till några högre nivåer.

Ja just, om travet är djurplågeri.
Det finns många hästar som hanteras "konstigt" ute i landet, inte bara travhästar. För vissa är travet, och misstänker även galoppen, en industri där hästarna avlöser varandra på löpande band.
Men själva travet tycker jag inte är djurplågeri.
Det handlar om mycket pengar och man vill ju inte ha en skadad häst, så även om hästarna inte blir gullade med eller blir "personliga" för någon så sköter man om dem på bästa sätt för att få en hållbar häst som kan tävla länge och prestera bra.

Senast ändrad:

Jag anser att när det finns ett stort ekonomiskt intresse i djur så fösvinner det djurvänliga. Men jag tycker ridsporten är värre än travsporten. Tycker i ärlighetens namn att alla tävlingar med djur borde förbjudas.

Nej! Jag ser det som att (i alla fall i Sverige) de flesta travhästarna som tränas/tävlas för löp har det mycket bättre än ridhästarna väldigt många gånger. De hålls i rejäla hagar, oftast med kompis (även de riktigt vinstrika individerna). De går med täcke om det behövs, men inte för att de inte ska skita ner sig. De får väl anpassade foderstater med en stor mängd grovfoder som bas. Ofta åker de lastbil till banan istället för släp vilket ger en bekvämare resa för dem. De får vara hästar mellan jobben! Säg den dressyr- eller hopphäst med motsvarande kapacitet som får ränna som en tosing i stora hagar tillsammans med polarna...

Fula trix och träningsmetoder finns inom alla sporter, och visst gör pengarna sitt till.

Men trots allt så går säkerligen hård träning i kombination med möjligheten att vara häst på riktigt mellan jobben före att vara ensam inbäddad med allsköns täcken och lindor i en lerig liten ruta till hage (om ens hästen får vara ute alls, utan bara släpps i ridhuset i tio minuter, för gubevars... hästen kan ju skada sig...) för att sedan ridas i ridhus någon timme om dagen. Många rids ju inte ens ut!

Kanske lite väl hårddraget, det jag säger nu, men väl värt att tänka på faktiskt!

Absolut inte. Travet möjliggör dessutom oerhört mycket för ridsporten, vilket jag tycker är en bonus för hela hästnäringen.

kl

Jag anser inte att trav är djurplågeri. Precis som i ALLA grenar inom hästsporten så finns rötägg även inom travet... Och tyvärr är det oftast dom man får höra om.

Jag anser att när det finns ett stort ekonomiskt intresse i djur så fösvinner det djurvänliga. Men jag tycker ridsporten är värre än travsporten. Tycker i ärlighetens namn att alla tävlingar med djur borde förbjudas.

Håller med dig i stort, ju mer jag lär mig ju mer ser jag hur det faktiskt ser ut i dagens ridhästsverige och det är inte så roligt. Travet har jag väldigt liten insikt i så där kan jag egentligen inte uttala mig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det gör ont i själen att skriva något illa om Åby. Travbanan i mitt hjärta. Men det ser mörkt ut. När travets pampar vill göra den till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18