Senast tagna bilden.. III

Sv: Senast tagna bilden.. III

Nu såg ju valpen inte ut så. Men om jag tittar på bilden och när jag tittade på den första gången såg jag att huvudet är böjt åt andra sidan och bålen blir mer synlig. Så för mig var valpen aldrig mager eller för smal.

Äsch, det där uttrycket tycker jag är värdelöst. Bråkas revben både syns och känns. Syns när hon springer och rör sig, eller är väldigt spänd i sina muskler under träning.

Jag har hellre än för tunn hund än för tjock :D

KL

Zolo och jag längtar till hösten...men tills dess svettas vi i skogen!

Senaste bilderna från helgens spårträning...och lite posering medan spåren ligger :)

Zolo fick ett 500-600 m långt spår med 6 apporter. Alla apporter med in och en trött nöjd Zolo och en som vanligt stolt matte!

DSC_4528.JPG

namnls.JPG

Bästa kampstocken som slut! Fast det är inte lika kul som en skyddsärm i slutet, synd att de är så satans dyra när man bara vill ha en till leksak...

High five för ett lyckat spår
DSC_4653.JPG

Mattes hjärtegullprinsunge <3

DSC_4628.JPG

DSC_4481.JPG

Och bonusbild på brorsan Zäta och syster Cajsa

DSC_4666.JPG

DSC_4595.JPG

Trevlig sommar allihop!

Såå böjd är inte hunden... Jag tycker den ser ganska rak ut i kroppen, det är bara huvudet som är böjt.

Ja, hellre för smal än för fet. Men så svårt är det inte heller att hålla en frisk hund i perfekt hull.

kl
vi var ute i skärgården häromdan. Och hade en helt underbar baddag, jag och Alan låg i och simmade i 20 minutersperioder flera ggr :love:
alanhjrta_156949929.jpg

KL*

Den lille och havet (nåja - sjön i alla fall)
img_1939-version-2.jpg

På spaning
img_2007-version-2.jpg

Semestertrött
img_2038.jpg

U-båt
img_2044-version-2.jpg

På tork
img_2053-version-3.jpg

Solsemester
img_2066.jpg

Redo för hemfärd (ser ut som Humle och Dumle:D)
img_2072-version-2.jpg

Min förra schäfer va lika skranglig när han va 6 månader som den svarta valpen det talas om.
Han hade god aptit och fick bra foder och så mycket han ville äta och ofta.
Men under en period så kvittade det vad man än gjorde i foderväg och minskning av aktivitet så såg han ändå ut sådär. Han var fullt frisk i övrigt.
Visst, det är inte kul att dom ser lite smala ut men vad ska man göra.. Han växte sig stor (väldigt stor) och stark ändå!

Fast om den nu är böjd så lite i kroppen och bara huvudet är böjt, hur kan det vara sån stor skillnad på hur den ser ut i hull?

Om mina två vrider bak huvudet så ser man allt deras revben med. Dom är åt det tunna hållet men absolut inte magra.

Inte under schäferpäls (lite svårt ;) ) men väl under chihuahua päls om han står ex sådär, rör sig, spänner sig osv. Han tappar alltid hull på sommaren då vi rör oss väldigt mycket då, och då är han inte tjock på vintern.

Jag ser hellre en lite tunn hund än en lite överviktig (vilket jag tycker många folks hundar är, om de tom inte är feta)

Vi kan dock ev ha olika uppfattning om hur en hund i idealhull ser ut...

Senast ändrad:

Delvis KL

Tycker inte valpen ser så hemskt mager ut? Detta är en ögonblicksbild på min kelpie vid knappa 5 månader:

DSC_0452.jpg

Inte en tanke på att han skulle vara "mager". Lagom åt det smalare hållet, ja, men inte undernärd. Och det är så jag vill ha dem!

Detta är en bild från för ett par dagar sedan. Står han i vissa positioner eller springer el dyl ser man tydligt bröstkorgens konturer samt kan ana flertalet revben. Perfekt hull enligt mig, framför allt på en unghund!

P1040567.jpg

Jag reagerade också på hullet på den svarta valpen. I den åldern tycker jag inte att de ska hållas fullt så tunna som första bilden skvallrar om.

Här är min 21 mån gamla BC, som jag själv tycker ligger i underkant av vad som är okej, hullmässigt.
IMG_6613.jpg

Har tan-teckningen kommit fram så mycket på "äldre dar" eller syns det bara dåligt på första bilden?
Jättesnyggt när det syns tydligare :love:

Har tan-teckningen kommit fram så mycket på "äldre dar" eller syns det bara dåligt på första bilden?
Jättesnyggt när det syns tydligare :love:

Jag är ganska säker på att den blir tydligare och tydligare..Han är också ljusast i kullen och med tydligast tecken. Jag tycker också att det är superläckert :d

KL

Kan ni släppa hullet på den svarte nu då bilden är missvisande och detta bara blir löjligt då diskussionen inte stämmer ang ämnet? Ni ser ju hur den igentligen ser ut på de andra två. Då ska ni se min tik när hon har slukat sin mat, då står revbenen rakt ut och buken är alldeles indragen men inte fasen är hon smal för det:grin:. Släpp det nu, valpen va fin i hull om än lite smäckrare än de andra två grövre grå.

Jag tycker också att din hund var lite väl tunn som valp. Inte fullt så mager som schäfervalpen dock. På vuxenbilden ser han helt okej ut, det är ju en helt annan modell av kelpie än den jag har. Jag förstår inte riktigt vitsen med att ha dem så tunna att de faller ur totalt vid mindre magsjukor och dyl, men det är ju jag det.

Min bild av idealhull:
PICT0062.jpg

Väl markerad midja, revbenen känns precis under huden men syns inte när hunden står normalt.

+ Migo

Fast vad jag ville kommentera var snarare hur svårt det är att bedöma på en ögonblicksbild. På den jag visade andas han mycket djupt (sprungit och lekt och flåsar, men stängde munnen när han tittade på nåt).

Här är tre bilder tagna vid samma tillfälle:

DSC_0238-1.jpg

DSC_0410.jpg

DSC_0447.jpg

Tror ingen hade reagerat över att han var "mager" på dessa bilder?

Senast ändrad:

Då tycker du förmodligen att min kelpie är för mager också?
32290323.jpg

Man känner dom tydligt och ser dom svagt när hon rör sig. Hon har dock lagt på sig mer muskler sen det där kortet togs.

När hon var liten bäbis så hade hon lite mer hull, lagom för en valp tycker jag.
31167088.jpg

Precis vad jag med försökte säga ang valpbilden). Valpen va inte mager, de hade precis busat runt, han stannar och drar in de härliga rosornas doft och klick så tar jag bilden. På den andra när han är lugnare så är han rultig och go.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 793
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
748
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 112
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar