SD nu NÄST Störrrsta Partiet Del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag menar att hoten om våld, misshandel och mord på svaga grupper och hatretoriken från högerhåll starkt skadar vårt samhälle och vår demokrati. Särskilt i en tid där detta hat normaliseras som acceptabla åsikter och drar åt sig väljare. Oavsett om det resulterar i en fysisk handling eller inte.

Jag ser ingen större anledning att ställa jämförelse mot andra tokar. Jag konstaterar krasst att denna grupp orsakar en skada på samhälle och demokrati genom sina aktiviteter, helt oavsett vad andra nissar gör.
Så du menar att man inte ska uppskatta så som SÄK gör utan dra alla över en kam? Tja det kan väl göra om man har oändligt med resurser.
Men som du nyligen upptäckt, det har vi inte. Varken till inkommande asylsökande som till säkerhetstjänsten...

Nja för det första, verken Breivik eller Trollhättegrabben hade en organisation bakom sig, alltså var det ensamvargar, ett par ensamma stollar sas.
För det andra verkar det som SÄK anser att den autonoma vänstern utgör ett reellt hot, eftersom de säger det, men vet du bättre så kanske du kan redovisa din källa...

På sidan 138 i Säpos rapport står det såhär:

" Extremistmiljöerna utgör inget hot mot det demokratiska statsskicket eftersom både direkt avsikt och förmåga att omkullkasta statsskicket saknas.

Extremistmiljöerna utgör inget hot mot någon av det demokratiska statsskickets grundläggande funktioner – det vill säga det politiska beslutsfattandet, verkställandet av politiska beslut eller den fria debatten – då förmågan att genomföra en sådan avsikt saknas.

Den autonoma miljön utgör ett visst hot mot delar av det demo- kratiska statsskickets grundläggande funktioner, då aktivister inom den autonoma miljön har både avsikt och förmåga att re- gelbundet utsätta framför allt företrädare för politiska partier för angrepp som i viss utsträckning är koordinerade.

Vit makt-miljön har tillgång till skjutvapen och sprängmedel och har en fundamental ideologisk avsikt att skada det demokratiska statsskickets grundläggande funktioner; därmed utgör miljön ett latent hot mot delar av dessa funktioner."

Det finns alltså hot mot delar av samhället i båda rörelserna, men det bedöms inte vara ett reellt hot just nu.

Nja för det första, verken Breivik eller Trollhättegrabben hade en organisation bakom sig, alltså var det ensamvargar, ett par ensamma stollar sas.
För det andra verkar det som SÄK anser att den autonoma vänstern utgör ett reellt hot, eftersom de säger det, men vet du bättre så kanske du kan redovisa din källa...

I övrigt tycker jag alltså fortfarande att det är märkligt att kalla dem ensamma bara för att de inte tillhör en organisation. De har ju varit en del av en rörelse på internets hatsidor även om det inte är organiserad form.

I övrigt tycker jag alltså fortfarande att det är märkligt att kalla dem ensamma bara för att de inte tillhör en organisation. De har ju varit en del av en rörelse på internets hatsidor även om det inte är organiserad form.
De kallas ensamma därför att de agerar helt på egen hand och inte har en organisation som står bakom och drar i trådarna. Det är väl inte så svårt att förstå. Och du säger det ju själv, "inte i organiserad form" så?...

Jag spinner vidare på det andra skrivit om informella högerextrema grupper och rörelser på nätet.

Högerextremismen verkar under senare år ha utvecklats mot att ha fler och större informella grupper snarare än formella sådana. Nu syftar jag inte bara på Sverige utan det här sker internationellt. Det kan finnas flera anledningar.

För det första så är det väldigt lätt att få tag på likasinnade på nätet. Det är just den här typen av åsikter, extrema och känslomässiga resonemang, sensationsjournalistik, hat, skrämselpropaganda osv, som får väldigt stort genomslag på nätet och i sociala medier vilket gör de här grupperna enkla att nå.
Det innebär dessutom inte lika stora risker att bli del av ett informellt nätverk. Det kräver mindre ansträngning samtidigt som det ger den eftertraktade känslan av samhörighet tillbaka. Riskerna är lägre när du dels kan vara anonym och dels kan välja vilken nivå du vill delta på.
Sådana här informella grupper kan växa sig stora och ha väldigt obehagligt tonläge eftersom de är lätta och riskfria att leta upp och medlemmarna eldar på varandras hat. Utan en formell ledare som sätter agendan (som i traditionella högerextrema grupper) kan människor inom den informella gruppen ta saken i egna händer när de upplever att de har stöd i sin krets.

Egentligen är det inte så konstigt. Själva grundtanken med nationalismen är att det finns en upplevd gemenskap bland människor i ett visst land, samtidigt är det (som tur är) inte helt socialt accepterat att ha de här högerextrema åsikterna. Så när den upplevda gemenskapen bekräftas i den här typen av informella nätverk och hatet normaliseras kan människor ganska snabbt radikaliseras.

Det är inte förvånande att högerextremismen tar den här vägen. De är inte heller ensamma om det utan det finns andra extrema rörelser som åtminstone delvis har samma taktik. Människor söker aktivt samhörighet, söker bekräftelse och en arena för sina åsikter, i det här fallet sin rasism, främlingsfientlighet, högerextremism osv, och hittar det utan ansträngning och utan några direkta risker i den informella gruppen.
Därifrån, när den accepterande miljön har hittats bara några klick bort, kan det sedan gå ännu mer utför.

De kallas ensamma därför att de agerar helt på egen hand och inte har en organisation som står bakom och drar i trådarna. Det är väl inte så svårt att förstå. Och du säger det ju själv, "inte i organiserad form" så?...

Jag vänder mig inte emot att de kallas ensamma gärningsmän, för det är de ju, men jag tycker att det är märkligt när det talas om dem som om de suttit på sin kammare och radikaliserats på egen hand utan koppling till övriga samhället. De har utfört sina dåd själva men inte frikopplat från strömningar i samhället. Vi kommer aldrig veta om Lundin-Pettersson var psykiskt sjuk, eller om han hade begått morden även utan att ha läst på hatsidor på internet men jag har svårt att tro att han hade det.

Jag vänder mig inte emot att de kallas ensamma gärningsmän, för det är de ju, men jag tycker att det är märkligt när det talas om dem som om de suttit på sin kammare och radikaliserats på egen hand utan koppling till övriga samhället. De har utfört sina dåd själva men inte frikopplat från strömningar i samhället. Vi kommer aldrig veta om Lundin-Pettersson var psykiskt sjuk, eller om han hade begått morden även utan att ha läst på hatsidor på internet men jag har svårt att tro att han hade det.
"Jag vänder mig inte emot att de kallas ensamma gärningsmän, för det är de ju, " Kan bara hålla med om just detta...

Så du menar att man inte ska uppskatta så som SÄK gör utan dra alla över en kam? Tja det kan väl göra om man har oändligt med resurser.
Men som du nyligen upptäckt, det har vi inte. Varken till inkommande asylsökande som till säkerhetstjänsten...

Säk är inte de som utreder dessa brott. Jag tycker att samhället borde reagera hårdare på dessa allvarliga brott.

Säk gör säkert en god prioritering i sitt uppdrag.

Säk är inte de som utreder dessa brott. Jag tycker att samhället borde reagera hårdare på dessa allvarliga brott.

Säk gör säkert en god prioritering i sitt uppdrag.
SÄK ska väl göra en riskbedömning av potentiella risker, det är väl deras jobb och det är väl vad jag beskrivit. Det är väl sedan alltid polis och åklagare som utreder brott eller hur?

Morgan Johansson: Sverige kan inte garantera boende till de som kommer.

Alla boenden är nu slut i Sverige, vilket gör att asylsökande som kommer kan bli utan tak över huvudet.

Det slår migrationsminister Morgan Johansson (S) fast.

– De som kommer hit får vara beredda att lösa sitt boende på egen hand.

– Vi har nu nått gränsen.

Se där det ca 2 år för regeringen att inse det många hävdade skulle komma.
De verkar det vara fastslaget att vi inte kan ta emot alla som lyckas komma.

Hur löser vi då problemet?
Tja alla som prövat vet ju att det är jobbigt att medelst en mugg tömma ett ämbar,
Men om man gör ett hål i kanten, på samma höjd som i de andra ämbaren så reglerar det sig självt. Och med det menar jag att vi sänker våra förmåner till under eu genomsnitt.
Så anpassas nivån här i Sverige enkelt o geschwint.

Morgan Johansson: Sverige kan inte garantera boende till de som kommer.

Alla boenden är nu slut i Sverige, vilket gör att asylsökande som kommer kan bli utan tak över huvudet.

Det slår migrationsminister Morgan Johansson (S) fast.

– De som kommer hit får vara beredda att lösa sitt boende på egen hand.

– Vi har nu nått gränsen.

Se där det ca 2 år för regeringen att inse det många hävdade skulle komma.
De verkar det vara fastslaget att vi inte kan ta emot alla som lyckas komma.

Hur löser vi då problemet?
Tja alla som prövat vet ju att det är jobbigt att medelst en mugg tömma ett ämbar,
Men om man gör ett hål i kanten, på samma höjd som i de andra ämbaren så reglerar det sig självt. Och med det menar jag att vi sänker våra förmåner till under eu genomsnitt.
Så anpassas nivån här i Sverige enkelt o geschwint.

syr.png

Tyskland har gjort en överslagsberäkning, ca 280 000 kom in i landet under oktober, ca 1/2 lär väl försöka ta sig till Skandinavien. I Rostock Flensburg stockar sig strömmen eftersom färjorna numera går på vintertabbel och exempelvis från Rostock släpps inte mer än 300 på färjan per dygn

"Systemet är redan överbelastat, och vi ser nu att antalet asylsökande på väg till Sverige ökar", säger Mikael Ribbenvik, operativ chef för Migrationsverket, i ett pressmeddelande.

"mottagningsförhållandena för asylsökande försämrats i Tyskland. Omkring 40 000 personer bor nu där i tält."

"Regeringen tillsätter också en utredning som ska föreslå en bättre ordning för mottagandet, när det gäller bostäder för de som kommer, aktiviteter och organiserad sysselsättning, bland annat. Den ska dock inte lämna sina förslag förrän i början av 2017."

Det skall alltsa se ut sahar krisartat i absolut minst ett ar till??? Och inget skall goras under tiden for att stoppa det?

http://www.svd.se/nytt-larm-om-flyktingkrisen/om/flyktingkrisen-i-europa

"Sverige kommer inte bara begära att bli en del av EU:s omfördelningsmekanism av flyktingar. Regeringen beslutade på torsdagen också att ansöka om medel från en av EU:s nödfonder. Sverige söker pengar för att klara flyktingkrisen. "

Och har trodde jag att vi var ett rikt land som hade rad och resurser redan?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-ansoker-om-nodmedel-av-eu-for-att-klara-av-flyktingkrisen/

http://www.svd.se/migrationsverket-platserna-tog-slut-i-gar

http://www.migrationsverket.se/Om-M...rss&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

zzzzzZZzzzZzz

Aldrig hade jag trott att vi skulle spela SD sa forbannat in i handerna. Jag ger upp.

"Systemet är redan överbelastat, och vi ser nu att antalet asylsökande på väg till Sverige ökar", säger Mikael Ribbenvik, operativ chef för Migrationsverket, i ett pressmeddelande.

"mottagningsförhållandena för asylsökande försämrats i Tyskland. Omkring 40 000 personer bor nu där i tält."

"Regeringen tillsätter också en utredning som ska föreslå en bättre ordning för mottagandet, när det gäller bostäder för de som kommer, aktiviteter och organiserad sysselsättning, bland annat. Den ska dock inte lämna sina förslag förrän i början av 2017."

Det skall alltsa se ut sahar krisartat i absolut minst ett ar till??? Och inget skall goras under tiden for att stoppa det?

http://www.svd.se/nytt-larm-om-flyktingkrisen/om/flyktingkrisen-i-europa

"Sverige kommer inte bara begära att bli en del av EU:s omfördelningsmekanism av flyktingar. Regeringen beslutade på torsdagen också att ansöka om medel från en av EU:s nödfonder. Sverige söker pengar för att klara flyktingkrisen. "

Och har trodde jag att vi var ett rikt land som hade rad och resurser redan?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-ansoker-om-nodmedel-av-eu-for-att-klara-av-flyktingkrisen/

http://www.svd.se/migrationsverket-platserna-tog-slut-i-gar

http://www.migrationsverket.se/Om-M...rss&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

zzzzzZZzzzZzz

Aldrig hade jag trott att vi skulle spela SD sa forbannat in i handerna. Jag ger upp.
Så det är att spela SD i händerna om vi referarar till vekligheten? Och vem spelar vi i händerna om vi blundar för verkligheten? V?:D

Det är ju inte ens alla kommuner som tar emot flyktingar + några som tar emot absoluta minimum bara för att kunna säga att de tar emot ett par stycken.

Många rika kommuner skiter i krisen och gör INTE allt de kan för att hjälpa till.

Det är ju inte ens alla kommuner som tar emot flyktingar + några som tar emot absoluta minimum bara för att kunna säga att de tar emot ett par stycken.

Många rika kommuner skiter i krisen och gör INTE allt de kan för att hjälpa till.

Mycket beror väl på vad och om man kan erbjuda boende. Visst alla kan säkert öppna en gymnastiksal för boende men räcker det verkligen med
det?

Tja det fanns tydligen en gräns (i volym) som vissa har hävdat inte existerar, men nu är vi där. :angel:
Å tusan så det fanns verkligen en gräns :confused:. Men Lövet stod ju i Agenda för några veckor sedan och käftade emot Jimmie att Sverige skulle klara detta och att vi kommer att klara detta. Å så gör vi inte det:banghead:. I vilken verklighet lever dom i egentligen? Så Jimmie hade rätt då

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 412
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023