SD nu NÄST Störrrsta Partiet Del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt ändå att SD ändrade sig om det där med journalisterna och landsdagarna.

Den här gången verkar de ha insett att det är lite odemokratiskt att porta media och hindra de som är kritiska från att rapportera.......

Expressens ledarredaktion kallar nu det ett enkelt val att "..bland annat att se till att Sverige upphör att vara en magnet för ensamkommande minderåriga i Europa. Men även det övriga asylmottagandet skulle behöva komma ner i nivå med våra grannländers."

Har Expressen blivit nyttiga SD-idioter nu också?
Ja flera ledarredaktioner tycker jag har blivit populistiska när de tidigare inte varit det.

Enligt Säpo och forskare har du iaf helfel. Enligt dem är det vänstermänniskorna som står för våldet i mycket högre omfattning.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/storsta-hotet-kommer-fran-vanster/
http://www.svd.se/forskare-varnar-for-vanstervald
Skillnaden är väl att vänsterpacket agerar mer konstruktivt, intelligent och disciplinerat än högerpacket.
För om man tittar till de enskilda fallen så har majoriteten av högerpacket varit på lyset när man agerat.
Och man agerar oftare ensamma än vad vänstersidan gör.
Så jag gör samma bedömning som SÄK. Vänsterpacket har potential att utgöra en större risk för samhället som helhet än vad högerpacket klarar av.

Ser historiskt så har det varit så de senaste 100 åren. I de flesta länder under Naziockupation var kommunistiska motståndsceller de effektivaste och svårast att knäcka för nassarna.

Nu påstod ju jag, för ett tag sedan, att du i någon eller några av alla dessa trådar, emellanåt, blivit kallad rasist och sverigedemokrat- minns jag fel? orkar nämligen inte leta.

"Pack finns i båda lägren", visst, men förminska inte högerpackets förmåga att gå över gränsen.

Man ska inte underskatta högerpackets förmåga att från en världsbild där vissa människor helt saknar människovärde, gå över det vi andra betraktar som gränser. Båda sidor ser sina dåd som en god gärning, men högerpacket gillar att slå på de svagaste och vänsterpacket gillar att slå på makten. Förutom att de gillar att slå på varandra, då förstås.

Men tyvärr är det du råkat ut för inte ovanligt. Jag har liknande erfarenheter. När argumenten tar slut så tar hoten vid.

Den typen av allvarliga hot, med grava uttryck, tror jag förekommer i extremt mycket högre utsträckning på högersidan. Det hör samman med den politiska ideologin på ett twistat sätt.

Man ska inte underskatta högerpackets förmåga att från en världsbild där vissa människor helt saknar människovärde, gå över det vi andra betraktar som gränser. Båda sidor ser sina dåd som en god gärning, men högerpacket gillar att slå på de svagaste och vänsterpacket gillar att slå på makten. Förutom att de gillar att slå på varandra, då förstås.

Men tyvärr är det du råkat ut för inte ovanligt. Jag har liknande erfarenheter. När argumenten tar slut så tar hoten vid.

Den typen av allvarliga hot, med grava uttryck, tror jag förekommer i extremt mycket högre utsträckning på högersidan. Det hör samman med den politiska ideologin på ett twistat sätt.
Ja där har du rätt det är betydligt mer snack ock betydligt mindre verkstad på hos högersidans grupper än hos vänstersidans.
Men enda sedan 1960 talet så har ju media o myndigheter sett på och behandlat vänstergrupperna på ett synnerligen naivt vis.
Kan ju bero på de nära förbindelser som media (framförallt det statliga) haft med framförallt DDR. Det är väl därför den information som finns är hemligstämplad av myndigheterna. Ett faktum som vi är rätt ensamma om här i väst

Ja där har du rätt det är betydligt mer snack ock betydligt mindre verkstad på hos högersidans grupper än hos vänstersidans.
Men enda sedan 1960 talet så har ju media o myndigheter sett på och behandlat vänstergrupperna på ett synnerligen naivt vis.
Kan ju bero på de nära förbindelser som media (framförallt det statliga) haft med framförallt DDR. Det är väl därför den information som finns är hemligstämplad av myndigheterna. Ett faktum som vi är rätt ensamma om här i väst

Snack = mordhot, hot om våldtäkter och misshandel mot enskilda och deras familjer?

Ditt inlägg andas naiv underskattning av hur det påverkar ett samhälle när vita män hotar svagare grupper på det sättet.

Nog tusan är det verkstad i brott det handlar om.

Snack = mordhot, hot om våldtäkter och misshandel mot enskilda och deras familjer?

Ditt inlägg andas naiv underskattning av hur det påverkar ett samhälle när vita män hotar svagare grupper på det sättet.

Nog tusan är det verkstad i brott det handlar om.
Jag har inte förnekat att dessa övergrepp förekommer. Men till skillnad från dig så tycker jag inte planlöst, jag föredrar att ha på fötterna för mina påståenden.
"Autonoma vänsteraktivister utgör det största hotet mot demokratin i Sverige.
Det hävdar Säpo.
”De har större förmåga än vit makt-anhängarna att använda våldsamma metoder”, säger chefsanalytiker Ahn-Za Hagström."

Helt i linje med min bedömning att vänsterpacket utgör det potentiellt största hotet mot det svenska samhället.

Att blöjnassar efter en våt kväll misshandlar en vanlig oskyldig människa är naturligtvis ett lagbrott och ska beivras, men för samhället är det faktiskt ett större hot när en grupp ungdomar sätter sig i en bil och åker 15 mil för att slå sönder en politikers bil och försöka elda upp hans hus. Det är direkt angrep på vårt demokratiska system vilket för samhället är betydligt allvarligare.

Vilket du som akademiker borde ha förstånd att begripa
Sedan har ensamma nationalfanatiska dårar på egen hand utan att ha organisationer bakom sig begått de mest fruktansvärda gärningar. Men det är ju inte samma sak som organiserat politiskt våld. Hur gärna än många vill se det så..

Oavsett som hoten om våld eller direkt våld riktas mot V representanter eller representanter för SD

Senast ändrad:
Sedan har ensamma nationalfanatiska dårar på egen hand utan att ha organisationer bakom sig begått de mest fruktansvärda gärningar. Men det är ju inte samma sak som organiserat politiskt våld. Hur gärna än många vill se det så..

Oavsett som hoten om våld eller direkt våld riktas mot V representanter eller representanter för SD

Fast jag tycker att man gör det ganska lätt för sig om man tänker sig att de agerat helt på egen hand, även de ensamma gärningsmännen är ju en del av sin samtid och påverkas av den retorik som hörs och syns även om de inte organiserar sig. De har liksom inte varit frikopplade från samhället och det finns väl en anledning till att till exempel morden i Trollhättan skedde just i denna tid av hatretorik och högerextrem frammarsch.

Fast jag tycker att man gör det ganska lätt för sig om man tänker sig att de agerat helt på egen hand, även de ensamma gärningsmännen är ju en del av sin samtid och påverkas av den retorik som hörs och syns även om de inte organiserar sig. De har liksom inte varit frikopplade från samhället och det finns väl en anledning till att till exempel morden i Trollhättan skedde just i denna tid av hatretorik och högerextrem frammarsch.
Det kanske är lite lättare att förstå skillnaden om man säger så här:
Vilken möjlighet har en ensam högerextremist att permanent skada samhället jämfört med en grupp lika sinnade?
Den ensamme galningen kan förvisso ställa till extremt stor skada för stunden (ex Norge) men de flesta är väl överens med mig om att Norge inte som stat inte tillfogades permanent skada.
Däremot kan en välorganiserad grupp, med betydligt mindre iögonenfallande aktioner permanent skada på ett helt annat sätt.
Vad jag hävdar är att den autonoma vänstern är betydligt bättre organiserad, motiverad och disciplinerad än den högerextrema grupp man både hör och ser.
Denna skillnaden är på väg att minska. De högerextrema grupperna har liksom vänstern, börjat samarbeta internationellt och väldisciplinerade, kunniga grupper börjar dyka upp på högerkanten med.
Men varken attentaten i Norge och attentatet i Trollhättan utfördes av en dylik grupp. Utan av en ensam utflippad person.

Jag tror detta stämmer in rätt bra.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6293581

Siffror registrerade mellan 1999-2009:
Vit makt
Antal mord: 14
Antal misshandelsfall: 211

Autonom
Antal mord: 0
Antal misshandelsfall: 152

Men varken attentaten i Norge och attentatet i Trollhättan utfördes av en dylik grupp. Utan av en ensam utflippad person.

Breivik var inte ensam. Inte heller Lundin-Pettersson. De influerades, inspirerades och påhejades på flera olika forum, av människor som drivs av samma hat med en önskan om att "någon borde göra något". Vi ser den retoriken hela tiden. Så fort ännu ett flyktingboende har eldats upp, så ser vi hejarop i flera olika medier. Efter Lundin-Petterssons dåd skapades det sidor på Facebook som stödde hans gärning.

De "ensamma galningarna" är varken ensamma eller galna. De gör det av samma anledning som vilken terrorist som helst: för ett högre syfte, för att "rädda" en befolkning eller sitt land. De är medlemmar i samma sorts extrema grupper med samma sorts extrema retorik.

Breivik var inte ensam. Inte heller Lundin-Pettersson. De influerades, inspirerades och påhejades på flera olika forum, av människor som drivs av samma hat med en önskan om att "någon borde göra något". Vi ser den retoriken hela tiden. Så fort ännu ett flyktingboende har eldats upp, så ser vi hejarop i flera olika medier. Efter Lundin-Petterssons dåd skapades det sidor på Facebook som stödde hans gärning.

De "ensamma galningarna" är varken ensamma eller galna. De gör det av samma anledning som vilken terrorist som helst: för ett högre syfte, för att "rädda" en befolkning eller sitt land. De är medlemmar i samma sorts extrema grupper med samma sorts extrema retorik.
Var inte Breivik ensam? Vem mer än han dömdes för attentaten? Vilken organisation tog på sig ansvaret?

Samma sak i Trollhättan. Jag har inte hört talas om ngn mer gärningsman, ej heller ngn organisation som tagit på sig ansvaret.

Det förhindrar inte att webben är full av tokstollar som säger ditt och vill göra datt.
Men när det kommer till kritan så är det förvånande få som verkligen gör ngt.

Och de som gör det gör det på egen han i oorganiserad form och ofta på fyllan.

Så, mitt påstående håller, vänsterpacket utgör en större risk för samhället än vad högerpacket utgör. Och jag är inte ensam om den åsikten. Till och med SÄK verkar ju hålla med mig ;)

Var inte Breivik ensam? Vem mer än han dömdes för attentaten? Vilken organisation tog på sig ansvaret?

Samma sak i Trollhättan. Jag har inte hört talas om ngn mer gärningsman, ej heller ngn organisation som tagit på sig ansvaret.

Det förhindrar inte att webben är full av tokstollar som säger ditt och vill göra datt.
Men när det kommer till kritan så är det förvånande få som verkligen gör ngt.

Och de som gör det gör det på egen han i oorganiserad form och ofta på fyllan.

Så, mitt påstående håller, vänsterpacket utgör en större risk för samhället än vad högerpacket utgör. Och jag är inte ensam om den åsikten. Till och med SÄK verkar ju hålla med mig ;)

Fast att det inte är fler än en gärningsman innebär ju inte att de är ensamma galningar, deras hat har liksom inte vuxit av sig själv. Vi vet att Lundin-Pettersson spenderade mycket tid på rasistiska och nazistiska sidor, även om ingen av dem hjälpte honom att hugga ner barn så tror jag säkert att han kände att han hade dem i ryggen.

Angående säporapporten tycker jag att den verkar komma fram till att varken höger eller vänsterextremism idag är något reellt hot mot samhället då det är för få personer för att göra någon verklig skada.

Jag har inte förnekat att dessa övergrepp förekommer. Men till skillnad från dig så tycker jag inte planlöst, jag föredrar att ha på fötterna för mina påståenden.
"Autonoma vänsteraktivister utgör det största hotet mot demokratin i Sverige.
Det hävdar Säpo.
”De har större förmåga än vit makt-anhängarna att använda våldsamma metoder”, säger chefsanalytiker Ahn-Za Hagström."

Helt i linje med min bedömning att vänsterpacket utgör det potentiellt största hotet mot det svenska samhället.

Att blöjnassar efter en våt kväll misshandlar en vanlig oskyldig människa är naturligtvis ett lagbrott och ska beivras, men för samhället är det faktiskt ett större hot när en grupp ungdomar sätter sig i en bil och åker 15 mil för att slå sönder en politikers bil och försöka elda upp hans hus. Det är direkt angrep på vårt demokratiska system vilket för samhället är betydligt allvarligare.

Vilket du som akademiker borde ha förstånd att begripa

Jag menar att hoten om våld, misshandel och mord på svaga grupper och hatretoriken från högerhåll starkt skadar vårt samhälle och vår demokrati. Särskilt i en tid där detta hat normaliseras som acceptabla åsikter och drar åt sig väljare. Oavsett om det resulterar i en fysisk handling eller inte.

Jag ser ingen större anledning att ställa jämförelse mot andra tokar. Jag konstaterar krasst att denna grupp orsakar en skada på samhälle och demokrati genom sina aktiviteter, helt oavsett vad andra nissar gör.

Fast att det inte är fler än en gärningsman innebär ju inte att de är ensamma galningar, deras hat har liksom inte vuxit av sig själv. Vi vet att Lundin-Pettersson spenderade mycket tid på rasistiska och nazistiska sidor, även om ingen av dem hjälpte honom att hugga ner barn så tror jag säkert att han kände att han hade dem i ryggen.

Angående säporapporten tycker jag att den verkar komma fram till att varken höger eller vänsterextremism idag är något reellt hot mot samhället då det är för få personer för att göra någon verklig skada.
Nja för det första, verken Breivik eller Trollhättegrabben hade en organisation bakom sig, alltså var det ensamvargar, ett par ensamma stollar sas.
För det andra verkar det som SÄK anser att den autonoma vänstern utgör ett reellt hot, eftersom de säger det, men vet du bättre så kanske du kan redovisa din källa...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 412
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023