Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja flera ledarredaktioner tycker jag har blivit populistiska när de tidigare inte varit det.Expressens ledarredaktion kallar nu det ett enkelt val att "..bland annat att se till att Sverige upphör att vara en magnet för ensamkommande minderåriga i Europa. Men även det övriga asylmottagandet skulle behöva komma ner i nivå med våra grannländers."
Har Expressen blivit nyttiga SD-idioter nu också?
Skillnaden är väl att vänsterpacket agerar mer konstruktivt, intelligent och disciplinerat än högerpacket.Enligt Säpo och forskare har du iaf helfel. Enligt dem är det vänstermänniskorna som står för våldet i mycket högre omfattning.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/storsta-hotet-kommer-fran-vanster/
http://www.svd.se/forskare-varnar-for-vanstervald
"Pack finns i båda lägren", visst, men förminska inte högerpackets förmåga att gå över gränsen.
Ja där har du rätt det är betydligt mer snack ock betydligt mindre verkstad på hos högersidans grupper än hos vänstersidans.Man ska inte underskatta högerpackets förmåga att från en världsbild där vissa människor helt saknar människovärde, gå över det vi andra betraktar som gränser. Båda sidor ser sina dåd som en god gärning, men högerpacket gillar att slå på de svagaste och vänsterpacket gillar att slå på makten. Förutom att de gillar att slå på varandra, då förstås.
Men tyvärr är det du råkat ut för inte ovanligt. Jag har liknande erfarenheter. När argumenten tar slut så tar hoten vid.
Den typen av allvarliga hot, med grava uttryck, tror jag förekommer i extremt mycket högre utsträckning på högersidan. Det hör samman med den politiska ideologin på ett twistat sätt.
Ja där har du rätt det är betydligt mer snack ock betydligt mindre verkstad på hos högersidans grupper än hos vänstersidans.
Men enda sedan 1960 talet så har ju media o myndigheter sett på och behandlat vänstergrupperna på ett synnerligen naivt vis.
Kan ju bero på de nära förbindelser som media (framförallt det statliga) haft med framförallt DDR. Det är väl därför den information som finns är hemligstämplad av myndigheterna. Ett faktum som vi är rätt ensamma om här i väst
Jag har inte förnekat att dessa övergrepp förekommer. Men till skillnad från dig så tycker jag inte planlöst, jag föredrar att ha på fötterna för mina påståenden.Snack = mordhot, hot om våldtäkter och misshandel mot enskilda och deras familjer?
Ditt inlägg andas naiv underskattning av hur det påverkar ett samhälle när vita män hotar svagare grupper på det sättet.
Nog tusan är det verkstad i brott det handlar om.
Sedan har ensamma nationalfanatiska dårar på egen hand utan att ha organisationer bakom sig begått de mest fruktansvärda gärningar. Men det är ju inte samma sak som organiserat politiskt våld. Hur gärna än många vill se det så..
Oavsett som hoten om våld eller direkt våld riktas mot V representanter eller representanter för SD
Det kanske är lite lättare att förstå skillnaden om man säger så här:Fast jag tycker att man gör det ganska lätt för sig om man tänker sig att de agerat helt på egen hand, även de ensamma gärningsmännen är ju en del av sin samtid och påverkas av den retorik som hörs och syns även om de inte organiserar sig. De har liksom inte varit frikopplade från samhället och det finns väl en anledning till att till exempel morden i Trollhättan skedde just i denna tid av hatretorik och högerextrem frammarsch.
Fast jag tycker att man gör det ganska lätt för sig om man tänker sig att de agerat helt på egen hand, även de ensamma gärningsmännen är ju en del av sin samtid och påverkas av den retorik som hörs och syns även om de inte organiserar sig. De har liksom inte varit frikopplade från samhället och det finns väl en anledning till att till exempel morden i Trollhättan skedde just i denna tid av hatretorik och högerextrem frammarsch.
Enligt Säpo och forskare har du iaf helfel. Enligt dem är det vänstermänniskorna som står för våldet i mycket högre omfattning.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/storsta-hotet-kommer-fran-vanster/
http://www.svd.se/forskare-varnar-for-vanstervald
Men varken attentaten i Norge och attentatet i Trollhättan utfördes av en dylik grupp. Utan av en ensam utflippad person.
Var inte Breivik ensam? Vem mer än han dömdes för attentaten? Vilken organisation tog på sig ansvaret?Breivik var inte ensam. Inte heller Lundin-Pettersson. De influerades, inspirerades och påhejades på flera olika forum, av människor som drivs av samma hat med en önskan om att "någon borde göra något". Vi ser den retoriken hela tiden. Så fort ännu ett flyktingboende har eldats upp, så ser vi hejarop i flera olika medier. Efter Lundin-Petterssons dåd skapades det sidor på Facebook som stödde hans gärning.
De "ensamma galningarna" är varken ensamma eller galna. De gör det av samma anledning som vilken terrorist som helst: för ett högre syfte, för att "rädda" en befolkning eller sitt land. De är medlemmar i samma sorts extrema grupper med samma sorts extrema retorik.
Var inte Breivik ensam? Vem mer än han dömdes för attentaten? Vilken organisation tog på sig ansvaret?
Samma sak i Trollhättan. Jag har inte hört talas om ngn mer gärningsman, ej heller ngn organisation som tagit på sig ansvaret.
Det förhindrar inte att webben är full av tokstollar som säger ditt och vill göra datt.
Men när det kommer till kritan så är det förvånande få som verkligen gör ngt.
Och de som gör det gör det på egen han i oorganiserad form och ofta på fyllan.
Så, mitt påstående håller, vänsterpacket utgör en större risk för samhället än vad högerpacket utgör. Och jag är inte ensam om den åsikten. Till och med SÄK verkar ju hålla med mig
Jag har inte förnekat att dessa övergrepp förekommer. Men till skillnad från dig så tycker jag inte planlöst, jag föredrar att ha på fötterna för mina påståenden.
"Autonoma vänsteraktivister utgör det största hotet mot demokratin i Sverige.
Det hävdar Säpo.
”De har större förmåga än vit makt-anhängarna att använda våldsamma metoder”, säger chefsanalytiker Ahn-Za Hagström."
Helt i linje med min bedömning att vänsterpacket utgör det potentiellt största hotet mot det svenska samhället.
Att blöjnassar efter en våt kväll misshandlar en vanlig oskyldig människa är naturligtvis ett lagbrott och ska beivras, men för samhället är det faktiskt ett större hot när en grupp ungdomar sätter sig i en bil och åker 15 mil för att slå sönder en politikers bil och försöka elda upp hans hus. Det är direkt angrep på vårt demokratiska system vilket för samhället är betydligt allvarligare.
Vilket du som akademiker borde ha förstånd att begripa
Sedan har ensamma nationalfanatiska dårar på egen hand utan att ha organisationer bakom sig begått de mest fruktansvärda gärningar. Men det är ju inte samma sak som organiserat politiskt våld. Hur gärna än många vill se det så..
Oavsett som hoten om våld eller direkt våld riktas mot V representanter eller representanter för SD
Nja för det första, verken Breivik eller Trollhättegrabben hade en organisation bakom sig, alltså var det ensamvargar, ett par ensamma stollar sas.Fast att det inte är fler än en gärningsman innebär ju inte att de är ensamma galningar, deras hat har liksom inte vuxit av sig själv. Vi vet att Lundin-Pettersson spenderade mycket tid på rasistiska och nazistiska sidor, även om ingen av dem hjälpte honom att hugga ner barn så tror jag säkert att han kände att han hade dem i ryggen.
Angående säporapporten tycker jag att den verkar komma fram till att varken höger eller vänsterextremism idag är något reellt hot mot samhället då det är för få personer för att göra någon verklig skada.