Självklart tjänar Sverige på invandringen!
Eftersom invandring omfattar dem som kommer hit med en väntande arbetsplats, studieplats eller så är det återvändande svenskar.
Vad som däremot är solklart är att asylhanteringen o anhöriginvandring kostar stora pengar, så stora att regeringen idag är nära nog panikslagna och söker besparingar hos alla departement. Vilket alltså innebär att välfärden får vara med och ta smällen. Man prioriterar alltså mellan svaga och utsatta grupper. Just det man tidigare anklagat SD för att göra...
Är man så faktaintresserad som jag är så kollar man hur det ser ut i andra länder vad det gäller asylinvandringen. Och där visar det sig att den grupp som har svårast att integreras i de samhällena de kommer till är just människor från mellersta östern och nordafrika. Lägger man sedan till detta att många av dem är svårt traumatiserade av både händelserna som ledde till flykten och själva flykten så står kommuner o landsting inför svåra och framförallt dyra lösningar o behandlingar.
Man ska till detta låna stora summor för att klara av det hela + att man med diverse metoder (bla att tvinga statliga företag att ge högre utdelningar) för att få in mer pengar.
Det är i sig helt OK. Det är en demokratisk regering som med riksdagens stöd genomdriver sina beslut.
Men varken regering eller de organisationer som jobbar för flyktingmottagandet verkar bry sig om det faktumet att, om dagens nivå av inflöde håller i sig (och allt talar för att det gör det) så måste vi bygga ett nytt Göteborg till nästa höst. (1000 till 1500 per dag sedan september, på ett år gör det mellan 360 000 till ngt över 500 000. Göteborg har väl 490 000 innvånare) Så att alla de som kommer får någonstans att bo.
Ser man sedan till de uttalanden som kommer från både regeringsföreträdare och företrädare för alliansen så har man hastigt och lustigt börjat närma sig SD i sina åsikter och förslag. Vilket var väntat. Jag förespådde detta redan för ngr år sedan.
Lite nyfiken är jag trots allt på hur de som anklagade mig för inhumanitet, empatilöshet, att vara betald av SD för att framföra deras åsikter och försvara dem, Försvarar de sina egna partiers agerande idag?
FP för ju fram likartade åsikter som SD, Sossarna gör detsamma. M, javisst, men deras åsikter har jag hört länge mellan skål o vägg och även framfört dessa här.
Tom. Ett av de största världssamvetena medger ju nu att: -Det finns en gräns för hur många flyktingar Sverige klarar av att ta emot, ( utrikesminister Margot Wallström (S) )
Så Sjöberga och ni andra. Upp på barikaderna igen. LBB, den gamle räven är tillbaka. Och har samma realistiska syn på sakerna som för två månader sedan. Enda skillnaden är väl att nu börjar väl verkligen ändra era drömmar till mardrömmar istället