SD nu NÄST Störrrsta Partiet Del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men flyktingen är inte problemet. Problemet ligger i att antalet inkommande nu inte längre integreras av samhället.
Man går ut och säger att Sverige behöver folk för att i framtiden kunna säkra välfärden.
Helt korrekt!
Men vad man glömmer att säga är, vi behöver folk med kapacitet att integreras och bli produktiva i vårt samhälle.
För integreras de inte så blir de i stället en belastning, hur man än räknar.
Att rösta på SD för integrationsfrågan är som att rösta på V och hoppas på sänkt skatt.

SD har ingen integrationspolitik. De vill inte ha integration. De vill ha assimilation och allra helst vill de ha Sverige helt för sig själva.

SDs politik är att skära ned på antalet som kommer hit och de som de tvingas släppa in ska bli som Åkesson och gänget. Punkt slut.

Nej det är det inte. Grundproblemet är att våra politiska partier varken har några vissioner eller någon idiolgi. De springer runt och bråkar om skitsaker och när någon (av misstag?) råkar komma med ett förslag följer alla andra efter som en jävla fårskock. Det är även många år sedan politikerna tappade känslan för en stor del av väljakåren och därmed tappar deras förslag och "politik" trovärdighet hos den delen av befolkningen.

Då anser jag att du är helt ute och cyklar.

De politiker jag känner och röstar på har starka visioner baserade på en grundmurad ideologi.

Jag kan hålla med dig lite i din observation, i det snuttifierade medielandskap vi har numer så blir det mycket one-liners, slagord, buzz words och snabba angrepp på motparten. Men om du LYSSNAR i andra sammanhang på många politiker - med intresse och med förkunskaper - framträder en helt annan bild av de flesta politiker. Det är personer som ägnar hela sitt yrkesliv (eller ideellt) åt att skapa ett bättre samhälle i den riktning de anser är den rätta. Jag har den största respekt även för flera SD-politiker jag har kontakt med, för att de har ett stort engagemang i vårt samhälle och arbetar efter tydliga ideologiska mål. (Även om jag tycker det är en väg käpprätt åt fanders - ideologin är totalkass för ett samhälle jag vill leva i.)

Jag tror att en stor del av väljarkåren har tröttnat på att använda sina hjärnceller för att förstå något om samhället de lever i och accepterar de mest förenklade skitlösningarna på de mest förenklade problem de kan hitta. Helt utan eftertanke, konsekvensanalys och förståelse för just vad grundproblemen är. Politikerna hittar inte fram för det är för få som orkar lägga någon tid alls på att förstå. Då snuttifieras det ännu mer och till slut blir det svårt att förstå om man inte ägnar det viss tankemöda.

Det jag är mest trött på med vissa politiker är att en del är så inkörda på att röstfiska och står inte för sina förslag så fort man kritiserar dem. Det måste bli mindre av att anpassa sig till rådande pöbelns opinion och mer av att lämna genomtänkta förslag.

Då anser jag att du är helt ute och cyklar.

De politiker jag känner och röstar på har starka visioner baserade på en grundmurad ideologi.
Det är möjligt men jag har då aldrig stött på det men jag känner å andra sidan väldigt få politiker. I den senaste valrörelsen tröttnade jag totalt på sktisnacket och slutade helt ärligt lyssna. Jag har tröttnat på att de bara är några enstaka frågor som diskuteras där det mest handlar om att tala om hur dåliga motståndarna är snarare än att berätta vad man själv vill. För mig tyder väljakårens rörlighet och allt senare val av parti på att något är väldigt fel inom politiken. Politk berör oss alla så av ren självbevarelsedrift borde man visa någon typ av intrese för det.

Det jag är mest trött på med vissa politiker är att en del är så inkörda på att röstfiska och står inte för sina förslag så fort man kritiserar dem. Det måste bli mindre av att anpassa sig till rådande pöbelns opinion och mer av att lämna genomtänkta förslag.
Ja och nej. Jag tror att man missat att se varåt "pöbeln" varit på väg i många år och negligerat åsikterna. Det har gett en grogrund för dagens läge.
Jag tycker det känns som om politikerna röstfiskar genom att för allt i världen slippa mediedrev och därmed backar från sina förslag och blir utslätade vindflöjlar.

Ja och nej. Jag tror att man missat att se varåt "pöbeln" varit på väg i många år och negligerat åsikterna. Det har gett en grogrund för dagens läge.
Jag tycker det känns som om politikerna röstfiskar genom att för allt i världen slippa mediedrev och därmed backar från sina förslag och blir utslätade vindflöjlar.

Fast jag menar att man just inte ska vara som en vindflöjel och fiska efter rådande opinion. En politiker som skiter i alla väljare är en ganska bra politiker i min värld, för då anpassar man sig inte efter dagens opinion utan bygger sin politik på ideologi och förhoppningsvis kunskap. Sedan måste det givetvis finnas grader av det ena och andra.

Jag tror liksom inte att du kan få båda sakerna samtidigt för de är i grunden i motsatsförhållande.

Fast jag menar att man just inte ska vara som en vindflöjel och fiska efter rådande opinion. En politiker som skiter i alla väljare är en ganska bra politiker i min värld, för då anpassar man sig inte efter dagens opinion utan bygger sin politik på ideologi och förhoppningsvis kunskap. Sedan måste det givetvis finnas grader av det ena och andra.

Jag tror liksom inte att du kan få båda sakerna samtidigt för de är i grunden i motsatsförhållande.
Jag menar inte att politiker ska följa alla infall som kommer upp i debatten men att de måste ha en känsla för strömningar i samhället och möta dem i sin politik. Tappar de den känslan, vilket jag anser att de gjort, så kommer folket och politiken att röra sig i olika riktningar. Om politkerna har alienerar sig från befolkningen så får populister en utmärkt arena att arbeta på.

Jag menar inte att politiker ska följa alla infall som kommer upp i debatten men att de måste ha en känsla för strömningar i samhället och möta dem i sin politik. Tappar de den känslan, vilket jag anser att de gjort, så kommer folket och politiken att röra sig i olika riktningar. Om politkerna har alienerar sig från befolkningen så får populister en utmärkt arena att arbeta på.

Jag håller inte med. Att möta strömningar med att mjäka med dem och anpassa sina förslag tvärs mot sin egen ideologi är inte min typ av politiker. Därför tycker jag att svenska politiker är något att vara mycket stolta över - i allmänhet - sedan finns det alltid exempel på annat.

Jag håller inte med. Att möta strömningar med att mjäka med dem och anpassa sina förslag tvärs mot sin egen ideologi är inte min typ av politiker. Därför tycker jag att svenska politiker är något att vara mycket stolta över - i allmänhet - sedan finns det alltid exempel på annat.
Var har jag talat om att gå emot sin idiologi och mjäka med? Jag har talat om att visa att man ser störmningar och arbeta utifrån dem. Att arbeta utifrån sina väljares världsbild behöver ju inte betyda att man måste ändra sin politik.
Jag är inte stolt över våra svenska politiker inom de så kallade etablerade partierna som så gravt har misslyckats med sin uppgift att en stor del av väljarna numera inte känner att de företräds av dem.

Jag har tröttnat på att de bara är några enstaka frågor som diskuteras
Jag anser att vår nuvarande Regering har ett järngrepp om samtliga frågor; de ser vad som behöver göras och agerar. De har organiserat sig föredömligt, är synnerligen kompetenta och mycket engagerade i sina respektive områden. Här kan du höra vad vår Statsminister har att säga; talet täcker de flesta områden: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-haller-sommartal

Gå in på http://www.regeringen.se/ så ser du precis vad de gör och vad som pågår. På http://www.riksdagen.se/sv/ kan du följa livesändningar (gå in via Kalendern) från arbetet i Riksdagen och höra hur de motiverar sig och sina åtgärder.

Det är inget parti som inte respekterar SD som "fullvärdiga medspelare" i riksdagen (även om det förekommer milda protester från V ibland). Sedan går det ju inte att samarbeta med ett parti som har en helt annan värdegrund, men det är en helt annan fråga.

Partier i andra länder som har fått samarbeta, trots sin rasism och främlingsfientlighet, har inte rasat samman i opinionen. Då har man ändå fått de för samhället starkt negativa effekterna med införandet av delar av den rasistiska politiken och en havererad debatt. En så kallad lose-lose situation som vi fortfarande undviker på ett bra sätt i svensk politik.
Nej de flesta börjar inse fakta numera.

Men jag talar inte om att samarbeta med, jag talar om att agera. De senaste 8 åren så har man valt att inte agera, man har låtit SD driva sina egna frågor på sitt sätt. Och man har inte drivit ngn politik emot dem. Påståenden som ditt "det kostar inte Sverige ngt" har ju framförts från många håll. Väljarna inser att detta är mygel och röstar därefter.

Om man ärligt talat om vad det kostar och sedan sagt att så här mycket är vi beredda att lägga för våra etiska värderingars skull så hade förmodligen situationen varit en annan..

Att rösta på SD för integrationsfrågan är som att rösta på V och hoppas på sänkt skatt.

SD har ingen integrationspolitik. De vill inte ha integration. De vill ha assimilation och allra helst vill de ha Sverige helt för sig själva.

SDs politik är att skära ned på antalet som kommer hit och de som de tvingas släppa in ska bli som Åkesson och gänget. Punkt slut.
Ok, men låt dem då förklara hur det ska gå till. För jag hävdar att med dagens regelverk o dagens internationella avtal är detta en omöjlighet!

Var har jag talat om att gå emot sin idiologi och mjäka med? Jag har talat om att visa att man ser störmningar och arbeta utifrån dem. Att arbeta utifrån sina väljares världsbild behöver ju inte betyda att man måste ändra sin politik.
Jag är inte stolt över våra svenska politiker inom de så kallade etablerade partierna som så gravt har misslyckats med sin uppgift att en stor del av väljarna numera inte känner att de företräds av dem.

Fast om världsbilden är skev - lyssna på din närmaste SD-röstare (eller nästnästa, 1 av 2 har en helt uppfuckad bild). Så kan man liksom inte arbeta utifrån den. Då går man mot sin ideologi i många fall.

För att förtydliga. Jag tror att många väljare helt enkelt inte har en korrekt bild av vad de borde känna om de intresserade sig bara lite, lite mer och inte bara sökte enkla sanningar och enkla lösningar. Jag vill inte att de som styr landet baserar sin yrkesgärning på vad den mest ignoranta tredjedelen av folket har för behov av enkla samband.

Fast om världsbilden är skev - lyssna på din närmaste SD-röstare (eller nästnästa, 1 av 2 har en helt uppfuckad bild). Så kan man liksom inte arbeta utifrån den. Då går man mot sin ideologi i många fall.
Ja men om man istället för att blunda bemött orsaken till att SDväljarna idag är så många för 10+ år sedan så hade vi kanske itne suttit i den här situationen.

Ja men om man istället för att blunda bemött orsaken till att SDväljarna idag är så många för 10+ år sedan så hade vi kanske itne suttit i den här situationen.

Vem har blundat? Jag har sett ett starkt fokus på integrationspolitik, åtminstone de senaste 6 åren.

För att förtydliga. Jag tror att många väljare helt enkelt inte har en korrekt bild av vad de borde känna om de intresserade sig bara lite, lite mer och inte bara sökte enkla sanningar och enkla lösningar. Jag vill inte att de som styr landet baserar sin yrkesgärning på vad den mest ignoranta tredjedelen av folket har för behov av enkla samband.
Vad du framför nu är en gammal elitistisk tankegång. skulle gå att genomföra om man införde ngn form av test vilka som skulle få rösta.
Problemet är väl att det finns fullt av intelligenta individer både på höger o vänsterkanten...
Fortsätter man tankegången så kommer man kanske till slutsatsen att bara de med en viss inställning till saker o ting ska få rösta.

Kanske ett sätt för vissa livsåskådningar att återvinna fornstora dagars medlemstal.

Men det är inte min musik, föredrar faktiskt demokratiska val...

Vad du framför nu är en gammal elitistisk tankegång. skulle gå att genomföra om man införde ngn form av test vilka som skulle få rösta.
Problemet är väl att det finns fullt av intelligenta individer både på höger o vänsterkanten...
Fortsätter man tankegången så kommer man kanske till slutsatsen att bara de med en viss inställning till saker o ting ska få rösta.

Kanske ett sätt för vissa livsåskådningar att återvinna fornstora dagars medlemstal.

Men det är inte min musik, föredrar faktiskt demokratiska val...

Vem har sagt att jag föredrar något annat? Jag vill bara inte att politik och förslag formuleras baserat på vad den mest ignoranta tredjedelen av befolkningen har för behov av enkla samband.

Vem har sagt att jag föredrar något annat? Jag vill bara inte att politik och förslag formuleras baserat på vad den mest ignoranta tredjedelen av befolkningen har för behov av enkla samband.
Du säger ju klart och tydligt "-jag vill inte att de som styr landet baserar sin yrkesgärning på vad den mest ignoranta tredjedelen av folket har för behov av enkla samband."
Vill du ställa den tredjedelen offside vid nästa val?

Nu tror jag inte du är odemokratisk. Du som jag vet att de flesta människor är måttligt intresserade av politik och röstar av gammal vana eller vad som för stunden är i ropet.
Att det skulle verkligen inte skada om fler bleve politiskt medvetna och framförallt medvetna om vad deras val kan leda till.
Men den elitistiska tanken är ett farligt tankegods. Det är bara ett par generationer sedan bara de med utbildning o förmögenhet fick rösta i Sverige. Det elitistiska systemet vill inte jag och förmodligen inte du heller ha tillbaka.

Jag håller med i den slutsatsen men undrar varför det är så många som inte kan se att SD är ett symptom inte grundproblemet. Precis som inom sjukvården så förblir patienten sjuk om man enbart behandlar symptomen.
Jag tycker det Göran Greider skriver på Metro är mycket intressant
http://www.metro.se/kolumner/har-ar-det-enda-sattet-att-stoppa-sds-framgang/EVHoht!vmC3KCR1IKEhE/

Ja, jag håller helt med! Vi behöver prata om andra saker, och lägga skulden där den hör hemma, på de som sätter sina pengar i skatteparadis till exempel.

Vem har blundat? Jag har sett ett starkt fokus på integrationspolitik, åtminstone de senaste 6 åren.

Men det spelar ju ingen större roll om integrationspolitiken inte fungerar.

SCB: "Antalet arbetslösa ökade bland de utrikes födda mellan 2005 och 2013. År 2013 var antalet 144 000, en ökning med 55 000. Andelen arbetslösa uppgick till 16,3 procent år 2013, en ökning med 2,0 procentenheter. Bland inrikes födda var antalet arbetslösa 259 000, andelen var 6,4 procent under 2013 vilket var en minskning med 0,4 procentenheter."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 412
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV