SD nu NÄST Störrrsta Partiet Del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Exakt politik runt 2:världskriget har aldrig varit mitt expertområde direkt, bortsett från den distinkta uppfattningen jag har att jag tycker den saknade lite i omsorg om vissa delar av befolkningen, det räcker gott för mig när det gäller att bestämma mig för att undvika strömningar i riktningen.)

:D:laugh:

...

:crazy::crazy:

...

:(:(

Jag tycker det finns alltför få observationer av val för att dra den slutsatsen. Men det brukar komma en samlad undersökning också lite senare som slagit ihop ett antal av dem.

Självrekryterande paneler är inte helt optimalt på många sätt.

Skämsfaktorn bör ju vara hög - men det handlar mer om att jag tycker att man bör skämmas rejält för att man röstar in främlingsfientliga i våra församlingar. Men om man sympatiserar med de främlingsfientliga så har man ju röstat "rätt" och man bör inte skämmas för att rösta enligt sin övertygelse.

Vilken slutsats exakt? Om du menar den om att SD blir undervärderade i opinionsundersökningar så anser jag att det finns gott stöd för den. Undervärderade av fem av fem undersökningar inför valet 2006, sex av åtta 2010 och åtta av åtta 2014. Lägger man samman dem så har SD varit undervärderade med ca 20% val efter val (även till Europarlamentet).

Som ändå väljer att rösta på ett parti präglat hårt av främlingsfientlighet och rasism.
Det är märkligt att människor kan rättfärdiga sin röst på SD med "jag är inte rasist och jag tycker inte som SDNär det gäller kvinnofrågor och hbtq frågor, jag är bara en vanlig Svenson
Vanliga Svenson röstar fram ett främlingsfientligt parti och det finns inga ursäkter för det

Som ändå väljer att rösta på ett parti präglat hårt av främlingsfientlighet och rasism.
Det må så vara men det gör inte dom till dåliga människor för det.
Jag läste en kommentar om SDs uppgång, "Ett dolt budskap skickas från väljarna. Kanske dax att se över sin politik för övriga partier. Nånstans vill väljarna åt ett annat håll än etablerade partiers politik tycks föra oss.".

Sammanfattning:
Ny Yougov idag: SD 25,2%
Ny Sentio idag: SD 23,4%
Ny Inizio idag: SD 20,8%
Samtliga är rekord i respektive undersökning.

Jag tror nog Sentios siffra stämmer rätt bra (läs bäst) överens med verkligheten.

Jag tycker det finns alltför få observationer av val för att dra den slutsatsen. Men det brukar komma en samlad undersökning också lite senare som slagit ihop ett antal av dem.

Självrekryterande paneler är inte helt optimalt på många sätt.

Skämsfaktorn bör ju vara hög - men det handlar mer om att jag tycker att man bör skämmas rejält för att man röstar in främlingsfientliga i våra församlingar. Men om man sympatiserar med de främlingsfientliga så har man ju röstat "rätt" och man bör inte skämmas för att rösta enligt sin övertygelse.
Men så där sa du också när SD fick 19%. Nu är övriga barometrar där kring 18-23%. Så det är en eftersläpning hela tiden. Yougov o Sentio är ju dom som hela tiden prickat bäst de senaste valen så kommer dom även att göra inför kommande val :laugh:

Nu idag har det skivits hur mycket som helst i media om SD. Å man bara vräker ur sig beröm för SD hur bra o tydliga deras politik är som dom framför till väljarna. När det gäller S och M så får dom av media betyget FIASKO..... :laugh::laugh::laugh:. Dom får inte ens IG utan Betyget FIASKO :devil:

Senast ändrad:
Var det inte precis detta som dömdes ut som totalt omöjligt precis före valet? Att "ett rasistiskt" parti skulle få ett så stort väljarstöd?
Tror verkligen forumets medlemmar här att 25,2% av Sverige befolkning är råbarkade rasister, eller är SDs siffror en indikator för ett djupare missnöje med svensk politik?
Bäst av allt är att KD är under spärren. Och FP väldigt nära!
Visst var det så bla sjoberga här bommade totalt.

Och nu äntligen så har M idag fått arslet ur vagnen och presenterar förslag där migration o asyl ska spara 9 miljarder. Så där blirvdet minskning och omfördelning av resurser till oss själva här i landet. Så SD har nu tagit struptag på M som tar skeden i vacker hand. Bara att slänga fram det på Riksdagens bord och rösta med SD :laugh:

Jag läste en kommentar om SDs uppgång, "Ett dolt budskap skickas från väljarna. Kanske dax att se över sin politik för övriga partier. Nånstans vill väljarna åt ett annat håll än etablerade partiers politik tycks föra oss.".
Vill man inte lyssna på en folkstorm som blir mer o mer irriterad ja då får man ju faktiskt skylla sig själv. Då får man finna sig i att inte vara Sveriges största parti

Visst var det så bla sjoberga här bommade totalt.

Och nu äntligen så har M idag fått arslet ur vagnen och presenterar förslag där migration o asyl ska spara 9 miljarder. Så där blirvdet minskning och omfördelning av resurser till oss själva här i landet. Så SD har nu tagit struptag på M som tar skeden i vacker hand. Bara att slänga fram det på Riksdagens bord och rösta med SD :laugh:

Nej, men nu är vi på gränsen av vad jag trodde. 20% är max.

Men jag trodde inte heller att så många skulle rösta på ett i grunden främlingsfientligt parti. Min förhoppning har ändå varit att den tydliga rasismen och antijämställdheten skulle vara något som många inte kan förlika sig med.

Fast om de andra partierna har en helt annan människosyn än SD så är det ju svårt att gå dessa väljare till mötes och samtidigt kunna leva med sig själv.

Men du ser ju vilken lekstuga FP bedriver. Dom har ju ingenting att komma med vilket också väljarna har insett. Det enda dom tjatar om är att byta ut Björklund o nästa dag drar sig nån uppstickare ur hela spektaklet. Så dom kan lika gärna åka ur o lämna över sina mandat till SD så kommer det att bli mer verkstad ;)
Oavsett om dagens folkpartister har svårt att axla Ohlin o kompanis mantel så anser jag att partiet har sin plats , just som ett fritänkande liberalt parti.
Tidigare så var man rätt så duktiga på ekonomi inom partiet men nu fokuserar man i stället på nya saker som snabbt ska bättra på opinionssiffrorna istället för att bedriva politik. Det straffar sig, vilket märks på just opinionssiffrorna.

Jag begriper inte hur man tänker, alla de andra partierna har lämnat walk ower till SD i de svåra frågorna.

Istället för att skärskåda SD:s förslag och få dem att deklarera hur man vill minska invandringen med 90%

Är du orolig för att Ryssland ska invadera Sverige och införa en nazistisk diktatur på kommando av Sverigedemokraterna?
Nej, men skärskådar men de nationalistiska partierna i Europa, dit SD räknas så ser man att många verkar ha sällat sig till gardet, vilket garde? Jo de nyttiga idioterna...

Diskuterar men med SD anhängare så verkar många se Putins inviter som en väg ut ur EU och ett mer nationalistiskt hemland

Oavsett om dagens folkpartister har svårt att axla Ohlin o kompanis mantel så anser jag att partiet har sin plats , just som ett fritänkande liberalt parti.
Tidigare så var man rätt så duktiga på ekonomi inom partiet men nu fokuserar man i stället på nya saker som snabbt ska bättra på opinionssiffrorna istället för att bedriva politik. Det straffar sig, vilket märks på just opinionssiffrorna.

Jag begriper inte hur man tänker, alla de andra partierna har lämnat walk ower till SD i de svåra frågorna.

Istället för att skärskåda SD:s förslag och få dem att deklarera hur man vill minska invandringen med 90%
Ja men idag har ju M öppnat truten o kläckt ur sig att man vill minska asylen o integrationen med 9miljarder i hopp om att ta död på SD:s heråiska framfart mot makten i kommande val . Men det kommer ju inte att räcka.

Nej, men nu är vi på gränsen av vad jag trodde. 20% är max.

Men jag trodde inte heller att så många skulle rösta på ett i grunden främlingsfientligt parti. Min förhoppning har ändå varit att den tydliga rasismen och antijämställdheten skulle vara något som många inte kan förlika sig med.
Det är klart att du inte trodde. Du liksom 7 klövern lever ju inte i verkligeten utan i nån typ av fantasi där det inte finns några problem med integration. Inte ens asylerna själva är ju nöjda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 412
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV