SD nu NÄST Störrrsta Partiet Del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det stämmer att en hel del kommer hit från bland annat västra Balkan för att de hört ryktas att det finns gott om jobb i Sverige. Och så söker de asyl här. Och får åka hem igen. (Ungefär 3% har asylskäl efter utredning).

Ryktet är ju lite tokigt. Det finns inte jobb i överflöd här för människor utan kvalificerad utbildning.

Men jag ser det som en desperat handling av en utfattig, arbetslös medmänniska som hör talas om ett bättre liv med jobb i Sverige. Inget "för nöjes skull".
Menar du på allvar att du inser att finns jobb till dem utan kvalificerad utbildning? Hur rimmar det med att alla som vill komma ska få komma, vi har jobb o bostäder så det räcker? Inte alls förmodar jag, men det är ju bara jag det ;)

Nej, det finns inte jobb och bostäder till alla som kommer, men de kommer ändå. En del av dem får jobb och bostad genom svartjobb.

Jag vet inte hur vi ska hantera det, men jag verkar vara i gott sällskap.:devil:

Menar du på allvar att du inser att finns jobb till dem utan kvalificerad utbildning? Hur rimmar det med att alla som vill komma ska få komma, vi har jobb o bostäder så det räcker? Inte alls förmodar jag, men det är ju bara jag det ;)

Nu är ju inte skälet till att man söker asyl att man ska ha jobb, bostad och måste ha en kvalificerad utbildning.

Man söker asyl för att få skydd. Det är inte primärt mottagarlandets intresse som ska tillgodoses. Därför kan inte heller mottagarlandets intressen primärt styra någon slags volym för mottagandet.

Att du aldrig lyckas förstå ens den lilla saken är märkligt.

(Notera att 97% av denna kategori asylansökningar avslås).

@corzette skrev (till @sjoberga) "Du har en tendens att va väldigt naiv och enkelspårig i dina inlägg"

Om några är naiva och enkelspåriga är det väl SD:anhängarna? "Stäng gränserna och utvisa alla som redan är här och begår brott". Visst, enkelt att säga men hur det ska det gå till i praktiken?

Oavsett vad vi tycker är det ett faktum att vi lever i en tid där det pågår en enorm mänsklig tragedi i form av miljontals desperata flyktingar. Det finns också en storindustri av flyktingsmuggling och försäljning av pass och andra papper. Plus en svart sektor i vartenda europeiskt land som gärna utnyttjar papperslösa som arbetskraft. De olika myndigheter som ska ha kontroll, som migrationsverket: är deras personal till 100% omutbara och omöjliga att hota?

Har SD några konkreta planer på hur det ska gå till? Har de ens några konkreta planer på hur ett utträde ur EU ska gå till? Det måste väl vara ett viktigt steg om Sverige ska slippa ta hänsyn till de andra medlemsländerna.

Låt mej se om jag (med min låga utbildning) ens förstår dina frågor ...

1 Du undrar om SD har någon lösning på problematiken runt flyktingar ?

De vill hellre satsa pengar på "hjälp på plats", än att ta hit alla och belasta våra resurser...
Svenska pengar går långt i "u-länder" för 100 kr/mån kan man hjälpa ett svältande barn i deras hemländer enligt många organisationer, tro mej det kostar betydligt mer att ha det barnet här !

2 Du undrar vad SD har för lösning på den svarta marknaden runt alla flyktingar ?

Nej de har nog inte SD någon lösning på... Varför ska de ha det ? Är Sverige en "världspolisstat" ? Trodde UN och andra organisationer försökte lösa "världsproblemen". Inte enstaka riksdagspartier.

3 Urträde ur EU ?

Ingen aning för det finns inga klara riktlinjer om det då det mej veterligen ska vara "omöjligt" ? Det finns väl inte ens från EUs sida riktlinjer hur man som land går ur EU ? Men de är väl något man får kolla på om man mot förmodan skulle få majoriteten i riksdagen.

Jag må va enspårig och naiv jag med. Men JA jag röstar på SD och står bakom MYCKET av deras politik...
MEN inte allt... Jag är tex inte i närheten av att va emot HBTQrörelsen, jag är för fria aborter och har förstått att det nånstanns i deras partiprogram ska finnas dålig kvinnosyn...

Men liksom alla partier finns det för och nackdelar med dom alla... Och för mej är frågan ang ekonomin en viktig fråga... Och då jag anser att det kostar för mycket med den nuvarande politiken som förs så väljer jag att rösta på SD.
Om "folk" då anser att jag är rasist så är jag tydligen det i "deras" ögon. Själv anser jag att man måste klara av sina egna problem (och där innefattas de som är i Sverige) innan man tar sej an nya och andras problem...

Nu är ju inte skälet till att man söker asyl att man ska ha jobb, bostad och måste ha en kvalificerad utbildning.

Man söker asyl för att få skydd. Det är inte primärt mottagarlandets intresse som ska tillgodoses. Därför kan inte heller mottagarlandets intressen primärt styra någon slags volym för mottagandet.

Så fint du undvek frågan på "vart tar dessa 97 % som avslås vägen"... Dvs de som lever papperslösa i Sverige...
För nog är det fler papperslösa i Sverige som kommer från icke krigshärjade länder än de som kommer FRÅN krigshärjade områden... Då de från krigshärjade områden FÅR asyl !

Låt mej se om jag (med min låga utbildning) ens förstår dina frågor ...

1 Du undrar om SD har någon lösning på problematiken runt flyktingar ?

De vill hellre satsa pengar på "hjälp på plats", än att ta hit alla och belasta våra resurser...
Svenska pengar går långt i "u-länder" för 100 kr/mån kan man hjälpa ett svältande barn i deras hemländer enligt många organisationer, tro mej det kostar betydligt mer att ha det barnet här !

2 Du undrar vad SD har för lösning på den svarta marknaden runt alla flyktingar ?

Nej de har nog inte SD någon lösning på... Varför ska de ha det ? Är Sverige en "världspolisstat" ? Trodde UN och andra organisationer försökte lösa "världsproblemen". Inte enstaka riksdagspartier.

3 Urträde ur EU ?

Ingen aning för det finns inga klara riktlinjer om det då det mej veterligen ska vara "omöjligt" ? Det finns väl inte ens från EUs sida riktlinjer hur man som land går ur EU ? Men de är väl något man får kolla på om man mot förmodan skulle få majoriteten i riksdagen.

Jag må va enspårig och naiv jag med. Men JA jag röstar på SD och står bakom MYCKET av deras politik...
MEN inte allt... Jag är tex inte i närheten av att va emot HBTQrörelsen, jag är för fria aborter och har förstått att det nånstanns i deras partiprogram ska finnas dålig kvinnosyn...

Men liksom alla partier finns det för och nackdelar med dom alla... Och för mej är frågan ang ekonomin en viktig fråga... Och då jag anser att det kostar för mycket med den nuvarande politiken som förs så väljer jag att rösta på SD.
Om "folk" då anser att jag är rasist så är jag tydligen det i "deras" ögon. Själv anser jag att man måste klara av sina egna problem (och där innefattas de som är i Sverige) innan man tar sej an nya och andras problem...

Fast ekonomi skiter SD högaktningsfullt i. Det är bara migrationen som styr deras budgetröst. Nu vet jag ju att du håller med dem i den frågan så du röstar nog helt "rätt" efter den värdegrund du är befattad med.

@corzette

1) Hur har de tänkt hjälpa "på plats", och vilken plats menas? En stor del av flyktingarna kommer från krigförande länder, så där är svårt att hjälpa. Och hur kom du in på svältande barn i sina hemländer? Vi pratar flyktingar nu, och de är inte kvar i sina hemländer.

2) Den svarta marknaden finns i Sverige också, vad har SD för förslag hur man ska komma åt den? Och nej, sverige är inte världspolis, men internationella brott kräver internationellt samarbete. Både politiskt och polisiärt.

3) Jag har bestämt för mig att SD ville gå ur EU, har de ändrat sig? Vill de gå ur borde de ha diskuterat hur, och vilka samarbetspartners de vill ha i stället.

Av allt gnäll som folk har på invandringen är klagomålen på att vi tar emot flyktingar det som är svårast att förstå tycker jag.

Jag ser framför mig hur samma typ av människor ställde sig vid gränserna under andra världskriget och sa till den tidens flyktingar "Tyvärr vi har lite egna problem just nu, skulle ni kunna vända tillbaka till Förintelsen så kan vi försöka hjälpa er där?"

Jag röstar på SD men visste inte att jag var din informationskanal till vad SD gör i alla lägen...
Men visst kan jag bolla dina frågor vidare inom SD och få deras svar på dina frågor.
Kul att du är så intresserad ! :up:

Vad ska man leva på och med vad ska man betala för sitt boende med om man inte lyckas fixa jobb? För du hävdar ju att det inte innebär en kostnad för samhället. Den ekvationen stämmer ju bara om de som kommer integreras och får jobb inom ett eller två år, eller hur?

Vad du inte tycks förstå, är att skydd, det kan man få i Italien, men ett drägligt boende, hyfsad inkomst, vård, skola o omsorg, det får man i Sverige.

Tonstit, kan di göre på dette viset? ;)

SD skrämmer mig, när jag tänker på deras människosyn mår jag illa.:(

Något måste hända i svensk politik för att vända det här.

SD skrämmer mig, när jag tänker på deras människosyn mår jag illa.:(

Något måste hända i svensk politik för att vända det här.
Problemet är väl att så fort någon sakligt börjar diskutera asylinvandringen eller EU-migrationen så kommer anklagelserna om en unken människosyn.
Vad det gäller EU-migranterna så är det väl uppenbart för de flesta vid det här laget, att de små inkomsterna de lyckas skrapa ihop inte räcker till att enligt regelverket leva i ex Sverige. Alltför många sitter utplacerade och folk börjar bli blasé . Man skänker inte längre, bevärdigar dem knappt med en blick längre. Satt igår utanför IKANO i Linköping, väntade på min sambo. En kvinna satt vid ingången under timmen jag väntade, ingen lade ngt i hennes kopp.

Räcker inte det hoptiggda och om man inte får ngr jobb så har man bara ett alternativ, att agera kriminellt för att föda familjen.

Vad det gäller de asylsökande och de som idag har uppehållstillstånd så talar väl bostadsbristen och arbetslösheten tillsammans med integrationsproblemen om för den som lyfter näsan från drömvärlden att ngt är på väg att gå åt h-e.

Problemet är väl att så fort någon sakligt börjar diskutera asylinvandringen eller EU-migrationen så kommer anklagelserna om en unken människosyn.
Vad det gäller EU-migranterna så är det väl uppenbart för de flesta vid det här laget, att de små inkomsterna de lyckas skrapa ihop inte räcker till att enligt regelverket leva i ex Sverige. Alltför många sitter utplacerade och folk börjar bli blasé . Man skänker inte längre, bevärdigar dem knappt med en blick längre. Satt igår utanför IKANO i Linköping, väntade på min sambo. En kvinna satt vid ingången under timmen jag väntade, ingen lade ngt i hennes kopp.

Räcker inte det hoptiggda och om man inte får ngr jobb så har man bara ett alternativ, att agera kriminellt för att föda familjen.

Vad det gäller de asylsökande och de som idag har uppehållstillstånd så talar väl bostadsbristen och arbetslösheten tillsammans med integrationsproblemen om för den som lyfter näsan från drömvärlden att ngt är på väg att gå åt h-e.
Vi måste kunna diskutera asylinvandringen på ett sakligt sätt,om det finns en vilja att hjälpa människor till drägligt liv, så borde det gå på något sätt. Det måste finnas pengar någonstans. Om alla vill och hjälps åt. Var finns alla kloka politiker? Stackars alla barn och ungdomar som växer upp i världen som den ser ut nu.
Dom som röstar på SD verkar vilja ha en quick fix, släng ut dom så är vi av med problemet

Vi måste kunna diskutera asylinvandringen på ett sakligt sätt,om det finns en vilja att hjälpa människor till drägligt liv, så borde det gå på något sätt. Det måste finnas pengar någonstans. Om alla vill och hjälps åt. Var finns alla kloka politiker? Stackars alla barn och ungdomar som växer upp i världen som den ser ut nu.
Dom som röstar på SD verkar vilja ha en quick fix, släng ut dom så är vi av med problemet
Helt klart är att vi ska hjälpa. Men frågan jag ställer, är i vilken omfattning ska vi göra det.
När symtomen visar, allt starkare, att vi börjar få verkliga problem. Vad det gäller bostadsbrist, vad det gäller bristen på arbete och vad det gäller problem med integration, för att inte tala om de ekonomiska belastningarna så måste vi, liksom de andra länderna inom EU fördela bördorna och inse att det inte finns plats för alla som vill komma. Tyskland diskuterar idag snabbavvisning till Balkan, Man har helt enkelt inte plats längre...

Helt klart är att vi ska hjälpa. Men frågan jag ställer, är i vilken omfattning ska vi göra det.
När symtomen visar, allt starkare, att vi börjar få verkliga problem. Vad det gäller bostadsbrist, vad det gäller bristen på arbete och vad det gäller problem med integration, för att inte tala om de ekonomiska belastningarna så måste vi, liksom de andra länderna inom EU fördela bördorna och inse att det inte finns plats för alla som vill komma. Tyskland diskuterar idag snabbavvisning till Balkan, Man har helt enkelt inte plats längre...
Det har gått för långt
Vad är lösningen i världen?
FN som militärpolis, fred ska hållas i varje land, till varje pris, vi skulle slippa massflykter pga av krig.

Det har gått för långt
Vad är lösningen i världen?
FN som militärpolis, fred ska hållas i varje land, till varje pris, vi skulle slippa massflykter pga av krig.
Fn som organisation har ett inbyggd konstruktionsfel. Man har inte möjlighet att vara polis utan muskler. USA är den som lägger mest resurser på FN
Och Ryssland kan kan lägga veto mot allt de inte gillar.

Världen har varit orättvis, är orättvis och kommer alltid att vara orättvis. Har du tur är du född av rätt föräldrar och får alla möjligheter, det normala är att du lever ditt liv i fattigdom

Jag röstar på SD men visste inte att jag var din informationskanal till vad SD gör i alla lägen...
Men visst kan jag bolla dina frågor vidare inom SD och få deras svar på dina frågor.
Kul att du är så intresserad ! :up:

Bara om jag får svar på HUR de tänkt göra. inte vad de vill.

Att du inte vet förvånar mig inte, hitills har jag inte träffat på någon SD-sympatisör som vetat, eller ens ställt sig frågan. De flesta har inte ens koll på olika typer av invandrare, utan blandar glatt kvotflyktingar, EU-migranter, asylsökande med mörkhyade människor i allmänhet.

SD:s ledning borde ha någon tanke på HUR minskningen av flyktingströmmen ska gå till, alternativt hur de ska förklara att de menade bara kvotflyktingar, och att det kommer att dröja eftersom diverse internationella avtal måste sägas upp först.

Intresserad? Jag är mer oroad. Verkligheten är alldeles för komplicerad för enkla lösningar.

Bästa sättet att "bota" SD röstare/sympatisörer vore om SD kom i regeringsställning, då skulle alla inse att de inte kan leverera o att deras utopiska bild av ett invandrarfritt Sverige är just en utopi.

Bästa sättet att "bota" SD röstare/sympatisörer vore om SD kom i regeringsställning, då skulle alla inse att de inte kan leverera o att deras utopiska bild av ett invandrarfritt Sverige är just en utopi.

Jag tänker också så ibland, men sen tänker jag på hur bra både SD och deras väljare och sympatisörer är på att skylla ifrån sig. Att de inte lyckas genomföra det de lovat beror inte på att deras ideer är ogenomförliga, det beror på alla andra. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 412
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30