SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, då har Lövet åkt på sitt första bakslag i riksdagens EU-nämnd. Sd bestämde tack vare sin vågmästarroll å Lövet får åka till Bryssel med nån annas klimatpolitik :rofl:. Men Lövet sa ju att SD inte hade nån vågmästarroll direkt efter valet och sen sa Lövet att han skulle se till så att SD INTE skulle få utnyttja sin vågmästarroll. Å nu ser vi första beviset på att det var SD som bestämde
Det är bara en början på vad komma skall.
En svag regering och en stark riksdag betyder ju flytande gränsdragningar. Majoriteter söks och vinns där de kan. Oberoende om förslagställaren kommer från regeringen eller ej.

Jaha, då har Lövet åkt på sitt första bakslag i riksdagens EU-nämnd. Sd bestämde tack vare sin vågmästarroll å Lövet får åka till Bryssel med nån annas klimatpolitik :rofl:. Men Lövet sa ju att SD inte hade nån vågmästarroll direkt efter valet och sen sa Lövet att han skulle se till så att SD INTE skulle få utnyttja sin vågmästarroll. Å nu ser vi första beviset på att det var SD som bestämde

Nej inte alls, alliansen sa nej SD hängde på. Och i princip så röstade centern emot vad de egentligen tycker.

Det som hände var en mycket klar markering av att den nuvarande regeringen, liksom den tidigare hellre förlorar än diskuterar med ett rasistiskt parti.

Det är bara en början på vad komma skall.
En svag regering och en stark riksdag betyder ju flytande gränsdragningar. Majoriteter söks och vinns där de kan. Oberoende om förslagställaren kommer från regeringen eller ej.
Japp. SD lär få bestämma mycket mer framöver eftersom ingen vill samarbeta med SD. Så då är det SD som avgör förslagen. När kommer Lövet att tröttna?

Nej inte alls, alliansen sa nej SD hängde på. Och i princip så röstade centern emot vad de egentligen tycker.

Det som hände var en mycket klar markering av att den nuvarande regeringen, liksom den tidigare hellre förlorar än diskuterar med ett rasistiskt parti.
Hur många mandat har regeringen i rikdsagen? Hur många mandat har alliansen? Hur många mandat har SD. Hur många mandat måste regeringen ha för att få bestämma? Alltså ingen samarbetar med SD. Alltså är det SD som styr o ställer i Riksdagen. Därför heter det vågmästarroll

Hur många mandat har regeringen i rikdsagen? Hur många mandat har alliansen? Hur många mandat har SD. Hur många mandat måste regeringen ha för att få bestämma? Alltså ingen samarbetar med SD. Alltså är det SD som styr o ställer i Riksdagen. Därför heter det vågmästarroll

Som alltså inte SD har, de är tungan på vågen, men har noll inflytande. Och kommer att ha noll inflytande.

De kan påverka genom att rösta på andras förslag, de får aldrig igenom sina egna.

Som alltså inte SD har, de är tungan på vågen, men har noll inflytande. Och kommer att ha noll inflytande.

De kan påverka genom att rösta på andras förslag, de får aldrig igenom sina egna.
Men det är SD som bestämmer i Riksdagen. Den som förlorar bestämmer aldrig.

Men vad jag inte kan förstå är ju att Lövet sa att SD ALDRIG skulle få utnyttja sin vågmästarroll. Hur fan hade han räknat ut detta?

Men vad jag inte kan förstå är ju att Lövet sa att SD ALDRIG skulle få utnyttja sin vågmästarroll. Hur fan hade han räknat ut detta?

För att få inflytande i migrationsfrågor. Enkelt räknat eftersom 87% av riksdagen stöder Sveriges politik på området. Och nu minns jag det helt klart som att varje mandat är lika mycket värt, eller vill du hävda att 13% av mandaten ger majoritet att bestämma?

Normalt sett brukar man tycka att den som bestämmer har egna åsikter. Om man håller med andra för att de ska få som de vill, brukar man kallas för rövslickare.

... å andra sidan är brunt en färg SD gillar.

För att få inflytande i migrationsfrågor. Enkelt räknat eftersom 87% av riksdagen stöder Sveriges politik på området. Och nu minns jag det helt klart som att varje mandat är lika mycket värt, eller vill du hävda att 13% av mandaten ger majoritet att bestämma?
Men varför åker tar då inte Lövet med sin egen klimatpolitik till Bryssel?? Jo för att regeringen inte fick bestämma som dom ville

Normalt sett brukar man tycka att den som bestämmer har egna åsikter. Om man håller med andra för att de ska få som de vill, brukar man kallas för rövslickare.

... å andra sidan är brunt en färg SD gillar.
Men nu är det inte normalt längre. Sosse styret har kraschat. Det är länge sedan dom fick bestämme enhälligt. Nu är det andra tider. Folk har börjat tröttna

Då säger SD så här: Schas iväg med dig nu Lövet till Bryssel å så tar du med dig det här istället. Å så stitter man lugnt hemma i Sverige medan andra får springa med ens ärenden :)

Men varför åker tar då inte Lövet med sin egen klimatpolitik till Bryssel?? Jo för att regeringen inte fick bestämma som dom ville

Krasst för att centern valde att inte följa sin egen övertygelse utan hellre markera att man är i opposition. Det kostar ganska lite för Sverige hade ändå inte fått igenom något mer.
Men nu är det inte normalt längre. Sosse styret har kraschat. Det är länge sedan dom fick bestämme enhälligt. Nu är det andra tider. Folk har börjat tröttna

Folk har inte rösträtt i utskotten. Om SD väljer att slicka röv, så är det deras sak. De får dock inte igenom något av sin egen politik

Vi har facit av hedersmannen Reinfeldt. SD fick inget inflytande.
Inget inflytande? Så vitt jag vet har inte regeringens budget klubbats än i Riksdagen?
Det har gått en dryg månad sedan valet. Du tror inte att SD kan bli tunga på vågen under en fyra-års-period? Eller säger den första månaden allt om hur mandatperioden kommer att vara?

Det verkar ju vara så att bestämmande är mer värt än inflytande. S o Mp sitter i regeringen o har inflytande men fick inte bestämma. SD har har inflytande på så sätt att dom fick bestämma :)

Om vi ser bakåt så ser vi naturligtvis både hur Reinfeldt hanterade de problem han mötte och hur folk röstade vid det förra valet. Om vid nästa val ser vi hur valmanskåren anser hur dagens riksdag o regering hanterat problemen.

I dagens riksdag bestämmer inget enskilt parti. Det är de grupper av partier som i majoritetsbeslut bestämmer.
Inte ens dagens regering kan fatta beslut som de är säkra på att få genomklubbade eftersom inte ens regeringen besitter en majoritet.

Inte ens något av blocken har egen majoritet. Så antingen måste några av andra blockpartierna rösta på den sittande regeringen eller så måste SD göra det.

Inget inflytande? Så vitt jag vet har inte regeringens budget klubbats än i Riksdagen?
Det har gått en dryg månad sedan valet. Du tror inte att SD kan bli tunga på vågen under en fyra-års-period? Eller säger den första månaden allt om hur mandatperioden kommer att vara?

SD hade inget inflytande den föregående mandatperioden och kommer inte att få något nu heller. De kan förstås precis om tidigare rösta på andras förslag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka