SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
En röst på SD i riksdagsvalet är väl inte samma sak som en röst på Björn Söder i valet till andre vice talman? Där är skillnaden som gör hela skillnaden. Det första är en röst för ett mer rasistiskt Sverige och det senare är en röst på en rasist och homofob.
Men på vilket vis blir riksdagen mer rasistisk nu när Söder sitter som 2;e vice talman?
Han sitter ju i salen sedan tidigare..

Den ene har ju aldrig varit aktuell och den andre har väl också tagit ner skylten.
Men bilden var ju mer en illustration över den gamla sanningen, säg mig vem du umgås med, så ska jag säga dig vem du är...
Sedan kan man säkert plocka fram bilder där Palme, Bildt och andra företrädare för den svenska regeringar, skålar med potentater men då handlar det uppenbart om representation ;)

Jag kritiserade din åsikt och resonemang där du använde synen på homosexualitet som exempel på hur "mångfald" är negativt.

Genom att gång på gång kritisera dina egna felaktiga tolkningar av mina argument ja. Jag har inte framställt mitt resonemang om hur mångfald kan påverka den totala homofobin som lösningen på samhällsproblemet homofobi. Inte mer än vad någon annan som kritiserar t.ex ROT-avdraget för att det ökar klassklyftor framställer slopandet av avdraget som "lösningen på klassamhället".

Att jag valde muslimer som exempel är på grund av deras åsikter på gruppnivå i flera europeiska länder är välundersökta. T.ex så är det långt färre muslimer i Frankrike än i Storbritannien som tycker att homosexualitet är moraliskt oförsvarbart. Mitt resonemang sträcker sig inte mycket längre än att t.ex hävda saker som att om muslimer i Storbritannien som grupp hade haft samma syn på homosexualitet som franska muslimer så hade den totala homofobin i Storbritannien minskat. Rena statistiska självklarheter m.a.o.

Genom att gång på gång kritisera dina egna felaktiga tolkningar av mina argument ja. Jag har inte framställt mitt resonemang om hur mångfald kan påverka den totala homofobin som lösningen på samhällsproblemet homofobi. Inte mer än vad någon annan som kritiserar t.ex ROT-avdraget för att det ökar klassklyftor framställer slopandet av avdraget som "lösningen på klassamhället".

Att jag valde muslimer som exempel är på grund av deras åsikter på gruppnivå i flera europeiska länder är välundersökta. T.ex så är det långt färre muslimer i Frankrike än i Storbritannien som tycker att homosexualitet är moraliskt oförsvarbart. Mitt resonemang sträcker sig inte mycket längre än att t.ex hävda saker som att om muslimer i Storbritannien som grupp hade haft samma syn på homosexualitet som franska muslimer så hade den totala homofobin i Storbritannien minskat. Rena statistiska självklarheter m.a.o.
Vadå statistiska självklarheter? Du pratar om homofobi som om det faktiskt var en mätbar enhet och om muslimer som om det är en homogen grupp, och som om analysen slutar där vid dina statistiska konstateranden.

Du spelar dum när du nu låtsas om att ditt resonemang liksom inte grundas i en viss samhällssyn.

Att du väljer att ta muslimer som exempel är bara pinsamt avslöjande. Högervindar (och frikyrkor) lär vara mer aktuella hot för oss här i Sverige.

Även om du inte anser att ditt resonemang innefattar en lösning så är problemformuleringen åt fanders.

Det är inte den moderna "mångfalden" som har gett oss det patriarkala och homofoba samhälle vi lever i. Det finns heller inget generellt samband mellan ökad mångfald och ökad homofobi i samhället. Därför är ditt exempel totalt ointressant i den kontexten (att kritisera mångfald).

Att du betraktar en samhällsgrupps homofobi som en mångfalds-/integrations-/assimilationsfråga (att du specifikt väljer just homofobi som exempel) är i snälla ordalag en förenkling. Ditt sätt att förstå homofobi, kultur och samhälle ligger långt borta från hur jag ser det (och väldigt långt borta från HBT-forskningen). Du gör irrelevanta och felaktiga kopplingar som inte är till gagn för varken HBT-personer, andra utsatta samhällsgrupper eller samhället i stort.

Oavsett vad man anser så kan man väl utan att överdriva konstatera att religiösa grupper over lag har en mer konservativ inställning till "sexuellt avvikande" .
Och med sexuellt avvikande menar jag då de smakriktningar som endast minoriteter av samhällets medborgare delar.
Och ju mindre den religiösa gruppen ju mer avog inställning brukar man ha mot den aktuella gruppen.
Bokstavstrogna Muslimer utgör i det här fallet naturligtvis inget undantag.

Enda skillnaden mellan de kristna fundamentalisterna i Europa idag och de Muslimska är väl att fler av de Muslimska redan exponerats för våld och därmed tagit steget över tröskeln.

Avståndstagning från HBTQ- gruppen är djupt rotat, finns i stora delar av samhället.

Att vi sedan kommer att få in värderingar från de regionen varifrån vi får vår invandring är en självklarhet. Alla vet att som nykomling i ett land värderar man sina gamla värderingar och traditioner högre. Det finns ingen så Svensk som en utlandssvensk vad det gäller just det, som ex.

@Trani Så det är jag som spelar dum?

Det är du som hävdar att homofobi inte är mätbart samtidigt som du själv hänvisar till undersökningar när det passar dig för att visa hur utbredd homofobin är i Sverige

Det är du som skriver att det inte handlar om i vilka kretsar ett resonemang förs utan om resonemanget i sig. För att sedan skriva att mitt resonemang är pinsamt avslöjade och visar från vilka kretsar mitt resonemang kommer ifrån.

Det är du som skriver att jag "specifikt väljer just homofobi som exempel" när jag redan har förklarat att det var ett av många exempel i en av flera delpunkter till varför jag är kritisk till den moderna mångfalden.

Det är du som ständigt tar upp exempel på vad som kan vara en större orsak till problemen när jag redan har skrivit att det mycket väl skulle kunna vara så. Men även att det är helt irrelevant i sammanhanget eftersom jag blev ombedd att förklara varför jag är är kritisk till modern mångfald - inte vad som är den störst bidragande orsaken till olika samhällsproblem.

@Trani Så det är jag som spelar dum?

Det är du som hävdar att homofobi inte är mätbart samtidigt som du själv hänvisar till undersökningar när det passar dig för att visa hur utbredd homofobin är i Sverige
Jag kritiserar hur du uttrycker dig kring det. "Statistiska självklarheter" osv medan jag lyfte fram faktiska brott som HBT-personer utsätts för. Det är inte ett mått på homofobi utan just siffror på i vilken utsträckning dessa personer blir utsatta för brott pga sin sexualitet och sitt kön.

Det är du som skriver att det inte handlar om i vilka kretsar ett resonemang förs utan om resonemanget i sig. För att sedan skriva att mitt resonemang är pinsamt avslöjade och visar från vilka kretsar mitt resonemang kommer ifrån.
Nej. Det som är pinsamt är den människo- och samhällssyn du grundar resonemanget i. Att du troligen läser avpixlat och hänger på nordisk.nu har jag faktiskt inte tagit upp. Jag syftar på det teoretiska ramverk som omger den typen av skeva nationalistiska åsikter som du luftar.

Det är du som skriver att jag "specifikt väljer just homofobi som exempel" när jag redan har förklarat att det var ett av många exempel i en av flera delpunkter till varför jag är kritisk till den moderna mångfalden.
Öh, jaha? Exemplet är lika kasst för det.

Det är du som ständigt tar upp exempel på vad som kan vara en större orsak till problemen när jag redan har skrivit att det mycket väl skulle kunna vara så. Men även att det är helt irrelevant i sammanhanget eftersom jag blev ombedd att förklara varför jag är är kritisk till modern mångfald - inte vad som är den störst bidragande orsaken till olika samhällsproblem.
Och jag kritiserar ditt resonemang om kritik mot mångfald.

På vilket sätt är din kritik mot "mångfald" relevant då? Förklara hur det är relevant att beakta homofobi i den globala(?) (eller brittiska eller franska eller svenska) gruppen muslimer i kontexten av "mångfald" och integration/assimilation.

Attitydundersökningar som rör homofobi och religiösa grupper är absolut intressant men inte på det sätt du klafsar runt med det.

Jag skrev i någon tråd att jag inte fattar vilka som röstar på SD, var finns dessa människor?! Nu fick jag veta att en av mina närmsta vänner gjorde det. Jag är i chock.

Nu kan man läsa på AF undersökningar om varför SD gick så bra i valet. Bland många orsaker hittar man bla
att de nya SD-väljarna liknar mer svensken i snitt och vidare säger man att partiet har normaliserats, vilket gjort att de fått en tillströmning av medelklassväljare, enligt Karin Nelsson.
Undersökningen visar också att partiet skulle kunna plocka hem ännu fler röster. Fem procent av de andra partiernas sympatisörer framhåller nämligen SD som det näst bästa alternativet. Så räkna med att SD kommer att gå ännu bättre i kommande val

Nu kan man läsa på AF undersökningar om varför SD gick så bra i valet. Bland många orsaker hittar man bla
att de nya SD-väljarna liknar mer svensken i snitt och vidare säger man att partiet har normaliserats, vilket gjort att de fått en tillströmning av medelklassväljare, enligt Karin Nelsson.
Undersökningen visar också att partiet skulle kunna plocka hem ännu fler röster. Fem procent av de andra partiernas sympatisörer framhåller nämligen SD som det näst bästa alternativet. Så räkna med att SD kommer att gå ännu bättre i kommande val
Man gör samma analys som jag har framfört här flera gånger, den att majoriteten av SD:s väljare inte röstade på SD för SD:S skull utan förmer som protest mot andra partier.

Nja enligt undersökningen så var det "Sverige är inte ett föredömme för andra länder" som var den störrsta orsaken. "Sverige är på väg åt fel håll" kom på andra plats medans det där med att rösta som protest kom på 3:e plats

Nja enligt undersökningen så var det "Sverige är inte ett föredömme för andra länder" som var den störrsta orsaken. "Sverige är på väg åt fel håll" kom på andra plats medans det där med att rösta som protest kom på 3:e plats

Älskar du felaktiga dubbeltecknade konsonanter?

Visst är Sverige på väg åt fel håll, med ett växande röstetal för människosorteringspartier. Fortfarande ett skönt föredöme som uppmärksammas för lite, även om FNs senaste var roligt att läsa.

Men fortfarande vill drygt 50% rösta emot SD, ge dem minusröster, och få dem att dra något gammalt unket över sig. Kanske duger en gammal flagga med texten BSS som blivit kvar i nåt förråd.

Så särskilt beskrivande för snittsvensken är de uppenbarligen inte. Det är mer av en stark polarisering, där snittet inte utgörs av så många alls.

Älskar du felaktiga dubbeltecknade konsonanter?

Visst är Sverige på väg åt fel håll, med ett växande röstetal för människosorteringspartier. Fortfarande ett skönt föredöme som uppmärksammas för lite, även om FNs senaste var roligt att läsa.

Men fortfarande vill drygt 50% rösta emot SD, ge dem minusröster, och få dem att dra något gammalt unket över sig. Kanske duger en gammal flagga med texten BSS som blivit kvar i nåt förråd.

Så särskilt beskrivande för snittsvensken är de uppenbarligen inte. Det är mer av en stark polarisering, där snittet inte utgörs av så många alls.
Men varför sitter du här o diskuterar då om SD nu inte betyder nåt om dom nu är så betydelselösa. Däremot verkar ju media mer oroliga o det ska dom vara

Jaha, då har Lövet åkt på sitt första bakslag i riksdagens EU-nämnd. Sd bestämde tack vare sin vågmästarroll å Lövet får åka till Bryssel med nån annas klimatpolitik :rofl:. Men Lövet sa ju att SD inte hade nån vågmästarroll direkt efter valet och sen sa Lövet att han skulle se till så att SD INTE skulle få utnyttja sin vågmästarroll. Å nu ser vi första beviset på att det var SD som bestämde

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka