SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
SD hade inget inflytande den föregående mandatperioden och kommer inte att få något nu heller. De kan förstås precis om tidigare rösta på andras förslag.

Ordet inflytande är intressant i hur det tolkas.
Man kan se det som att enda inflytandet är genom att föra fram sina egna förslag.
Men man kan också tolka inflytande som att rösta fram det förslag man själv föredrar, och det är ju vad alla riksdagsledamöter gör.
Man röstar för eller emot ett lagt förslag.

Jag håller här med dem som anser att SD har ett reellt inflytande, fast jag tror inte att det inflytandet kommer att finnas i just SD "hjärtefrågor" eftersom sannolikheten är att regeringen får stöd av oppositionen i sådana frågor - om de ens kommer på tapeten.

Att vara den som avgör vilket av två alternativ som genomförs, är att ha reellt inflytande.

SD hade inget inflytande den föregående mandatperioden och kommer inte att få något nu heller. De kan förstås precis om tidigare rösta på andras förslag.
om du inte inser att ett starkt ytterlighetsparti har en indirekt påverkan på de andra partiernas politik så är du naivare an vad jag trodde.

Under den förra mandatperioden så dök ju förslag upp från partier som ingick i den dåvarande regeringen som nära nog var blåkopior på SD;s önskelista.
och varför?
jo, man ansåg, insåg att man förlorade väljare till SD och genom att "kära" SD;s kurs hoppades man få tillbaka dem.
Det är så ett starkt ytterlighetsparti påverkar.

Samma fenom kunde man beskåda då Socialdemokraterna regerade och VPK som de hette på den tiden var ett starkt ytterlighetsparti. Då drev sossarna åt vänster för att fånga upp väljare.

Ordet inflytande är intressant i hur det tolkas.
Man kan se det som att enda inflytandet är genom att föra fram sina egna förslag.
Men man kan också tolka inflytande som att rösta fram det förslag man själv föredrar, och det är ju vad alla riksdagsledamöter gör.
Man röstar för eller emot ett lagt förslag.

Jag håller här med dem som anser att SD har ett reellt inflytande, fast jag tror inte att det inflytandet kommer att finnas i just SD "hjärtefrågor" eftersom sannolikheten är att regeringen får stöd av oppositionen i sådana frågor - om de ens kommer på tapeten.

Att vara den som avgör vilket av två alternativ som genomförs, är att ha reellt inflytande.
Inflytande innebär också att andra partier lägger förslag som närmar sig ex SD;s . I syfte att "ta hem" väljare som gått vilse ;)

Krasst för att centern valde att inte följa sin egen övertygelse utan hellre markera att man är i opposition. Det kostar ganska lite för Sverige hade ändå inte fått igenom något mer.

Folk har inte rösträtt i utskotten. Om SD väljer att slicka röv, så är det deras sak. De får dock inte igenom något av sin egen politik
Nu är det regeringen som får slicka röv om dom vill bestämma :angel:

Det har gått en dryg månad sedan valet. Du tror inte att SD kan bli tunga på vågen under en fyra-års-period? Eller säger den första månaden allt om hur mandatperioden kommer att vara?
Nä så enkelt är det nog inte. SD flaggar nu för att bestämma att Alliansens skuggbudget är bättre än regeringens budgetförslag. Om SD bestämmer så så flyger Lövet ut med huvvet före o så blir det NYVAL :banana::bump:Å då kan SD öka ytterligare

Nä så enkelt är det nog inte. SD flaggar nu för att bestämma att Alliansens skuggbudget är bättre än regeringens budgetförslag. Om SD bestämmer så så flyger Lövet ut med huvvet före o så blir det NYVAL :banana::bump:Å då kan SD öka ytterligare

Om nu SD visar att de vill skapa kaos, kommer bara kärntrupperna rösta på dem. Det är en balansgång som Åkesson hittills gjort smart.

Nja, nu har du följt debatten dåligt. Nyval blir det inte men en ny regeringsbildning möjligen. Först efter att S har tömt möjligheterna så kan de utlysa nyval eller extravalet som det korrekt heter och det lär inte ske om en ska lita till analyserna.

Med betoningen på kan. För väljarna har insett vad en vågmästarriksdag innebär = Polsk riksdag!
Så resultatet av ett nyval blir förmodligen att ett av blocken får egen majoritet
Eller en konstellation

Nja, nu har du följt debatten dåligt. Nyval blir det inte men en ny regeringsbildning möjligen. Först efter att S har tömt möjligheterna så kan de utlysa nyval eller extravalet som det korrekt heter och det lär inte ske om en ska lita till analyserna.
Men kan man lita på att analyserna om SD stämmer. För i kvällens Rapport sa ju SD klart o tydligt JA på att man skulle fälla regeringen om det visar sig att dom inte gillar budgeten

Med betoningen på kan. För väljarna har insett vad en vågmästarriksdag innebär = Polsk riksdag!
Så resultatet av ett nyval blir förmodligen att ett av blocken får egen majoritet
Eller en konstellation
Men det var ju redan pols riksdag I EU nämnden när Lövet orsakade rabalder och man fick pausa ett tag. Därefter fick ju Lövet en spark i röven å fick åka till bryssel med nått annat. Varför lägger han fram ett förslag när han vet att han inte får bestämma

Fälla regeringen är inte samma sak som extraval. Det var det jag försökte förklara. Löfven kommer att göra ett nytt försök, minst ett.
Men kan man lita på att analyserna om SD stämmer. För i kvällens Rapport sa ju SD klart o tydligt JA på att man skulle fälla regeringen om det visar sig att dom inte gillar budgeten

Nu verkar det som om SD återigen får bestämma och inte Lövet. Denna gång gäller det välfärden :D. Får Lövet aldrig bestämma nån gång

Har man inte en majoritet så har man inte.
S+MP+V utgör ingen sådan.
Men varför fattar inte Lövet detta? Kan han inte räkna eller vad är det frågan om :confused:. Han sa ju på valnatten att han skulle se till så att SD INTE skulle få utnyttja sin vågmästarroll. När ska han infria det löftet eller stod han bara där o ljög rakt in i TV-kameran i direktsändning. Snart ska ju själva budgeten beslutas. Hur tänker Lövet där? Ska SD få bestämma där också och kasta ut Lövet

S
Fälla regeringen är inte samma sak som extraval. Det var det jag försökte förklara. Löfven kommer att göra ett nytt försök, minst ett.
skulle sittande regering falla så är nog sannolikt att Löfven
Får uppdraget att försöka bilda en ny regering eftersom han sitter på det största partiet.
Sedan är det väl tveksamt om M är så värst intresserade av nyval före sommaren

Men varför fattar inte Lövet detta? Kan han inte räkna eller vad är det frågan om :confused:. Han sa ju på valnatten att han skulle se till så att SD INTE skulle få utnyttja sin vågmästarroll. När ska han infria det löftet eller stod han bara där o ljög rakt in i TV-kameran i direktsändning. Snart ska ju själva budgeten beslutas. Hur tänker Lövet där? Ska SD få bestämma där också och kasta ut Lövet

För att infria det löftet hade han behövt sträcka ut handen långt mot Alliansen. Men med MP och Wetterstrands agerande när M sträckte ut handen så behövde han nog kröka rygg väsentligt mer.
Att sen reta upp oppositionen med att erkänna Palestina som första punkt gjorde nog inte saken enklare. Tyvärr borde nog den gode Löven stannat i Metall.

S

Får uppdraget att försöka bilda en ny regering eftersom han sitter på det största partiet.

Det är klart att dom får men då får nog Lövet återkomma med en annan ministär än S+MP

S

Lövet är ju livrädd för nyval eftersom han dyker huvudstupad rak ner i väljarbarometrarna efter valet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka