Har du kontakter så tar du reda på vem du sa vända dig till. Läkare är människor och agerar olika, är olika duktiga och engagerar sig olika. De som jobbar inom vården känner till detta. Så genom att använda sig av den kunskapen ser man till att man hamnar rätt. Det gör en hel del.
Med de köer vi har så är det enskilda individer - ytterst och extremt få - som kan komma någonstans med den metoden.
Jag har vänner som är både läkare och veterinärer, det har varit väldigt gynnsamt. Hur många har veterinärer och läkare som vänner?
Sedan gäller det att problemen som uppstår faller inom läkarvännens kunskapsområde vilket skett någon enstaka gång under hela mitt liv. Operationer är inget de gör vid köksbordet, ens om det gäller ett handikappande vidrigt nageltrång.
Jag har kontakter att glida mig före i köer så jag är inte direkt drabbad.
Tvärtom.
När det kommer till arbetsmarknad, bostadsmarknad, sjukvård och nätverk så tillhör jag en av de lyckliga som åker räkmacka.
MEN jag ser, hör och förstår frustrationen hos dem som inte har min "tur" och med tanke på vad vi betalar i skatt, hur mycket skitsnack våra kraftigt överbetalda politiker öser ur sig samtidigt som de inte lever som dem lär - så tycker jag situationen vi har i det här landet är åt helvete.
När det gäller roten till mitt postande i den här tråden så handlade det ursprungligen om min generellt vassa åsikt om våra politiker vilken grundar sig i:
Jag har alltid haft svårt för människor som lever på ett sätt och talar om för andra att de ska leva på ett annat sätt.
Något annat jag har svårt för är människor som är generösa när de får ge med någon annans pengar samtidigt som de själva har en rejäl inkomst för prestationer som inte är värda namnet.
Fredrik Reinfeldt sa i en intervju tidigare i veckan att det fina med Sverige är den djupt rotade tilliten som finns bland invånarna gentemot sina politiker.
Det var inte mig han talade om där, enligt min bok måste all tillit förjänas och den kan försvinna lika snabbt som den vunnits.
MEN det är givetvis tacksamt för politikerna att det finns ett gäng som imponeras så de kan fortsätta vara överbetalda handlingsförlamade skitsnackare med dubbelmoral på steroider.