SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Staten?
Vad jag vet så är det Landstingen och Kommunerna.
Och de är styrda av olika politiska ideologier.
Man får den vård och skola som man lokalt har röstat för.

Därför är det litet dumt att sitta i ett rött landsting och vilja ha det som i ett blått.
Eller vice versa.
Rösta i stället på det som önskas.

Nej. Bidragsanställningar är inte ett kommunalt påhitt. det är ett statligt sanktionerat program som mutar in människor på tjänster som både bidrar till diskriminering och osund konkurrens.
Jag skrev ett långt inlägg om detta till dig, du minns det säkert.
Bidragsanställningar är den överlägset största faktorn bakom alliansens vi-har-skapat-jobb-skryt.

Hur som, det som en gång i tiden var begränsat till "lönebidrag" som gick till människor som omöjligt kunde få ett vanligt jobb har blivit ett gigantiskt problem.

Jag upprepar:
Vad menar du med att man klarar sig bra med den svenska vården om man bara är lite smart?

Exempel tack.
Har du kontakter så tar du reda på vem du sa vända dig till. Läkare är människor och agerar olika, är olika duktiga och engagerar sig olika. De som jobbar inom vården känner till detta. Så genom att använda sig av den kunskapen ser man till att man hamnar rätt. Det gör en hel del.

Har du kontakter så tar du reda på vem du sa vända dig till. Läkare är människor och agerar olika, är olika duktiga och engagerar sig olika. De som jobbar inom vården känner till detta. Så genom att använda sig av den kunskapen ser man till att man hamnar rätt. Det gör en hel del.

Med de köer vi har så är det enskilda individer - ytterst och extremt få - som kan komma någonstans med den metoden.

Jag har vänner som är både läkare och veterinärer, det har varit väldigt gynnsamt. Hur många har veterinärer och läkare som vänner?

Sedan gäller det att problemen som uppstår faller inom läkarvännens kunskapsområde vilket skett någon enstaka gång under hela mitt liv. Operationer är inget de gör vid köksbordet, ens om det gäller ett handikappande vidrigt nageltrång.

Jag har kontakter att glida mig före i köer så jag är inte direkt drabbad.
Tvärtom.
När det kommer till arbetsmarknad, bostadsmarknad, sjukvård och nätverk så tillhör jag en av de lyckliga som åker räkmacka.
MEN jag ser, hör och förstår frustrationen hos dem som inte har min "tur" och med tanke på vad vi betalar i skatt, hur mycket skitsnack våra kraftigt överbetalda politiker öser ur sig samtidigt som de inte lever som dem lär - så tycker jag situationen vi har i det här landet är åt helvete.

När det gäller roten till mitt postande i den här tråden så handlade det ursprungligen om min generellt vassa åsikt om våra politiker vilken grundar sig i:
Jag har alltid haft svårt för människor som lever på ett sätt och talar om för andra att de ska leva på ett annat sätt.
Något annat jag har svårt för är människor som är generösa när de får ge med någon annans pengar samtidigt som de själva har en rejäl inkomst för prestationer som inte är värda namnet.

Fredrik Reinfeldt sa i en intervju tidigare i veckan att det fina med Sverige är den djupt rotade tilliten som finns bland invånarna gentemot sina politiker.
Det var inte mig han talade om där, enligt min bok måste all tillit förjänas och den kan försvinna lika snabbt som den vunnits.

MEN det är givetvis tacksamt för politikerna att det finns ett gäng som imponeras så de kan fortsätta vara överbetalda handlingsförlamade skitsnackare med dubbelmoral på steroider.

Ja men jag vill inte betala för den själv.
Det behöver du inte heller eftersom i USA är det arbetsgivaren som betalar försäkringen för arbetstagaren. Är du arbetslös så går det bra att använda ACA och teckna en egen försäkring.
Inte så konstigt egentligen, vi har ju också frivilliga försäkringar här.

Det behöver du inte heller eftersom i USA är det arbetsgivaren som betalar försäkringen för arbetstagaren. Är du arbetslös så går det bra att använda ACA och teckna en egen försäkring.
Inte så konstigt egentligen, vi har ju också frivilliga försäkringar här.
nja det stämmer inte riktigt, stora delar av arbetskraften är inte försäkrade det var väl därför man försökte genomdriva en reform

Min poäng är att de inte är väsensskilda. Som jag skrev så är det snarare en skala - globalt sett.

Jag är lite osäker på om du vet vad en skala är för du skriver ungefär som att det ena utesluter det andra.

Ickeheterosexuella i Sverige blir diskriminerade och utsatta för hatbrott (och många har så lågt förtroende för polisen att de inte ens anmäler när de blir misshandlade).

Den helt fundamentala skillnaden som du verkar missa är att i Sverige så anses problemet vara att polisen inte hjälper till i tillräckligt stor utsträckning. Medan i vissa andra delar av världen så är problemet att polisen försöker söka upp ickeheterosexuella så att de kan avrättas.

Nej, jag menar att homofobi finns överallt men på en skala från mycket till lite. Att säga att vi inte ska ha mångfald för att vi inte vill ha homofobi är att påstå att det inte finns homofobi här.

Medan i vissa andra delar av världen så är problemet att polisen försöker söka upp ickeheterosexuella så att de kan avrättas.
Ja, och ett sätt att ge akuthjälp till de drabbade är att ge dem asyl i Sverige.

En fundamental sak som du missar är att det inte är så att alla flyktingar, människor i mellanöstern(/alla andra delar av världen) och muslimer(/vilken trosuppfattning som helst) är heterosexuella cispersoner.

Nej. Bidragsanställningar är inte ett kommunalt påhitt. .
Men det var inte det som jag skrev om.
Vi är överens om just den biten.

Jag skrev om vård, skola och omsorg.
Den bedrivs via Landsting och Kommun och blir därför olika där för att människor väljer olika på olika platser.

• Gilla
Reactions: No1
+ att det på sikt förmodligen blir nödvändigt att ha ett större beskattningsområde för att kunna finansiera skola, vård o omsorg i glesbygdskommunerna. så staten lär nog få ta ett större ansvar i framtiden

Nej, jag menar att homofobi finns överallt men på en skala från mycket till lite. Att säga att vi inte ska ha mångfald för att vi inte vill ha homofobi är att påstå att det inte finns homofobi här.

Att homofobin riskerar att öka med ökad mångfald var en delpunkt inom en delpunkt i min text om varför jag är skeptisk till att mångfald verkligen behövs. Det får du alltså till att jag påstår att det inte finns homofobi här? :confused:

En fundamental sak som du missar är att det inte är så att alla flyktingar, människor i mellanöstern(/alla andra delar av världen) och muslimer(/vilken trosuppfattning som helst) är heterosexuella cispersoner.

När skulle jag ha påstått att det inte är så? :confused:

Senast ändrad:
Att homofobin riskerar att öka med ökad mångfald var en delpunkt inom en delpunkt i min text om varför jag är skeptisk till att mångfald verkligen behövs. Det får du alltså till att jag påstår att det inte finns homofobi här? :confused:

Jag tycker nog att risken att homofobin ökar i Sverige är betydligt större med den enfald som kommer med fler homofobiska SD-sympatisörer. Normerad mångfald gynnar mångfald.

Jag kritiserade din åsikt och resonemang där du använde synen på homosexualitet som exempel på hur "mångfald" är negativt. Om ickeheterosexuellas situation i det svenska samhället är en fråga om assimilation så innebär det att problemen kommer från bortanför nationsgränsen. Det är ren nationalism, att inbilla sig att det är så himla bra i den egna nationen och att det inte ska påverkas negativt av någon utifrån.

Att peka på en minoritetsgrupp (muslimer) och lägga problemet där (titta så homofoba de är, och inte vill de "anpassa sig till majoritetskulturen") är en spottloska på de som drabbas av och arbetar mot "inhemsk" homofobin. Och det är en rejäl skithög i ansiktet på de som är muslimer och drabbas av homofobi. Det spelar ingen roll hur mycket statistik det än skulle kunna finnas som visar att muslimer är megaslegahomofober i stor majoritet. Man kan inte behandla dem som en homogen grupp med homogena åsikter för det.

Jag kan inte se någon lösning i enlighet med din problemformulering, som inte går ut på att antingen åsiktsregistrera (Jaså du är muslim? Vad tycker du om bögar då?) eller smacka heteronormativitet/homofobi i ansiktet på ickeheterosexuella ("Jaså, du är muslim? Då måste du gå en toleranskurs om sexuella minoriteter. Jaha är du bög och har flytt från en lynchmobb? Eh, vänta ska jag prata med chefen.")

Här har vi en nyvald politiker i partiet som påstår sig ha brutit med både sin nazistiska och rasistiska historia. För att slippa beakta nolltoleransen säger SD:s medlemsutskott att det är en imitation av Charlie Chaplin............................

610x359xcxvxcvcxvcx-610x359.png.pagespeed.ic.ZQWaTKpHAw.webp

Här har vi en nyvald politiker i partiet som påstår sig ha brutit med både sin nazistiska och rasistiska historia. För att slippa beakta nolltoleransen säger SD:s medlemsutskott att det är en imitation av Charlie Chaplin............................

610x359xcxvxcvcxvcx-610x359.png.pagespeed.ic.ZQWaTKpHAw.webp

Så en "högsta domstol" skulle införas som skulle godkänna vilka partier som skulle få gå till val. Då skulle man ju kunna undvika flera av dessa ytterlighetspartier, om man dömer efter deras historia, inte vad partiet säger sig stå för utan vad man tror att det står för. Är det en bra väg att gå?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat