SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på om SDs åsikter om muslimer och deras brottslighet kommer bli en självuppfyllande profetia när de har möjlighet att tillsätta nämndemän?

För muslimer är ju mycket mer brottsbenägna, alltså kommer de dömas (alla vet ju att de är skyldiga!), därigenom öka i statistiken och sen ökar fördomarna ännu mer?

Sannolikheten för att SD bygger KZ i Sverige är väl lika stor som att V bygger Gulacamps,,,
tt6.jpg

Grattis!
Det är säkert bara en tidfråga innan Jimmie flyttat fram positionerna så långt att han låter bygga sitt första koncentrationsläger i Sölvesborg. Håller trenden i sig är det bara två riksdagsval bort :-).
Men det kommer ju aldrig byggnadsnämnden att godkänna ju O_o

Men oavsett vad folk tycker så är ju SD det tredje största partiet i Sveriges riksdag idag. Vad ska man göra åt det? Låta dem äga sina frågor i ytterligare 4 år eller ska man ta striden med sakliga argument?

Men oavsett vad folk tycker så är ju SD det tredje största partiet i Sveriges riksdag idag. Vad ska man göra åt det? Låta dem äga sina frågor i ytterligare 4 år eller ska man ta striden med sakliga argument?

Det är många som bemöter SD med sakliga argument, problemet är ju dock att SD inte är intresserade av sakliga argument. Varför gäller inte kravet på saklighet SD?

Presenterar någon sakliga argument håller SDs företrädare och väljare, likt en tjurig unge, för öronen. Men om någon säger något mindre sakligt då hugger SD på en gång. Det är så mycket lättare att hävda rätten till sin fördomar, än att bemöta ett sakligt argument.

Det är ju så det fungerar i de här SD-trådarna. Många bemöter SD sympatisörer med sakliga argument, men de som uttrycker sympatier för SD svarar sällan på sakliga argument. Därav koncentreras debatten också till sandlådan.

Senast ändrad:
Visst är det många som tar en saklig debatt, men tyvärr faller alltför många in i samma led som de flesta här.
Att anklaga ett parti för att vara odemokratiskt, fascistiskt eller rasistiskt istället för att skärskåda partiets ståndpunkter och förslag och sist men inte minst, på vilka fakta partiet bygger sina åsikter.

Det är ju bara att ögna igenom trådarna här. En handfull individer är sakliga mot, I stort sett ingen är saklig för. Den som försöker vara sakligt objektiv utan att ta ställning placeras in i fack av den stora onyanserade gruppen.

SD som parti har förmodligen inga större bidrag till den svenska politiken, men följdverkningarna av deras framgångar kommer att bli betydligt större. Partier kommer att ta till sig delar av deras politik i försök att återvinna röster, vilket i sin tur kommer att driva hela den politiska bilden åt en mer restriktiv invandrarpolitik.

I o m. att samhällets ständigt förändras, att kraven för att få fast anställning ständigt höjs och att antalet jobb som inte kräver utbildning och erfarenhet ständigt blir färre kommer stora grupper permanent att stå utan jobb. I samma pool hamnar även de som blivit sjuka av det hårda och krävande arbetsklimatet och naturligtvis alla de ny-ankomna som pga brister i utbildning o språk heller inte kommer in på arbetsmarknaden. I den här poolen frodas önskan om att finna skyldiga till den egna oförmågan att komma vidare, en perfekt grogrund för populistiska partier. Där ska focus ligga för ett bekämpande av dessa populistiska politiska strömningar.

Jag funderar på om SDs åsikter om muslimer och deras brottslighet kommer bli en självuppfyllande profetia när de har möjlighet att tillsätta nämndemän?

För muslimer är ju mycket mer brottsbenägna, alltså kommer de dömas (alla vet ju att de är skyldiga!), därigenom öka i statistiken och sen ökar fördomarna ännu mer?
Muslimer brottsbenägna? Du borde nog läsa Koranen så upptäcker du likheterna med Bibeln och ditt påstående faller.
Däremot så kan väl ingen neka till att vissa grupper av invandrare (till stor del pga av sociala omständigheter) är överrepresenterade på kåkarna.

I o m. att samhällets ständigt förändras, att kraven för att få fast anställning ständigt höjs och att antalet jobb som inte kräver utbildning och erfarenhet ständigt blir färre kommer stora grupper permanent att stå utan jobb. I samma pool hamnar även de som blivit sjuka av det hårda och krävande arbetsklimatet och naturligtvis alla de ny-ankomna som pga brister i utbildning o språk heller inte kommer in på arbetsmarknaden. I den här poolen frodas önskan om att finna skyldiga till den egna oförmågan att komma vidare, en perfekt grogrund för populistiska partier. Där ska focus ligga för ett bekämpande av dessa populistiska politiska strömningar.

Håller helt med om att debatten behöver flyttas åt det håll du beskriver.

(vi är överens om något i alla fall, kors i taket ;) )

Men.... ;)

.... tror inte att just den debatten ska tas direkt med SD. SD tycks helt ointresserade av att prata om annat än invandring. SD "vet" ju vad samhällsproblemen kommer ifrån, invandringen, och vet således hur man snabbt löser problemen, begränsa allt flyktingmottagandet. Eftersom SD blundar för komplexiteten i invandringsfrågan tror jag att de andra partierna måste ta tag i debatten om ökande samhällsklyftor utan att rikta sig till SD i debatten.

Det blir bara så egendomligt, på gränsen till bisarrt, när en kvinna som har "vikt sitt liv" till att bekämpa rasism devalveras till "SD-kritisk".

Gun Holmertz var bla. med och organiserade "Rör inte min kompis" på 80-talet (långt före "Vi gillar olika") och hon har fått utmärkelsen "Angeredspriset" för sitt anti-rasistiska engagemang i, och utanför, Göteborgs förorter.

Den oro hon känner inför rekryteringen av företrädesvis unga män till tex. IS delar hon med många.
Min pappa har två -muslimska- killar inneboende hos sig.
(Båda har flytt ifrån sina respektive hemländer och båda läser på Högskolan.
Dvs enligt Inte Ung äger de en hög läsförståelse och man kan således utgå ifrån att de kan tolka texter korrekt. ;-))
De ser och läser med fasa hur allt det de flydde ifrån följer efter och tillåts växa och gro i godhetens namn.

Deras önskan är att sådana som Gun Holmertz får komma till tals -och ringa i varningsklockan- utan konsekvenser som föraktfullhet, fördomsfullhet och t o m dödshot(!)..

Gråt du. Jag har inte beskrivit någon person som fördomsfull, jag har bemött en utsaga i artikeln som fördomsfull.

För övrigt tror jag inte att en kritisk hållning till SD är något som gör att man är immun mot fördomar, som du verkar antyda.

Muslimer brottsbenägna? Du borde nog läsa Koranen så upptäcker du likheterna med Bibeln och ditt påstående faller.
Däremot så kan väl ingen neka till att vissa grupper av invandrare (till stor del pga av sociala omständigheter) är överrepresenterade på kåkarna.
Det är ju inte det hon skriver. Hon skriver att SD själva kan hävda detta när de tillsatt nämndemän eftersom de kan döma de med muslimskbakgrund till brott oavsett om de är skyldiga eller ej och sedan peka på den statistik de skapar och säga att se här vad brottsliga de är. Man skapar sin egen sanning helt enkelt.

Visst är det många som tar en saklig debatt, men tyvärr faller alltför många in i samma led som de flesta här.
Att anklaga ett parti för att vara odemokratiskt, fascistiskt eller rasistiskt istället för att skärskåda partiets ståndpunkter och förslag och sist men inte minst, på vilka fakta partiet bygger sina åsikter.

Det är ju bara att ögna igenom trådarna här. En handfull individer är sakliga mot, I stort sett ingen är saklig för. Den som försöker vara sakligt objektiv utan att ta ställning placeras in i fack av den stora onyanserade gruppen.

SD som parti har förmodligen inga större bidrag till den svenska politiken, men följdverkningarna av deras framgångar kommer att bli betydligt större. Partier kommer att ta till sig delar av deras politik i försök att återvinna röster, vilket i sin tur kommer att driva hela den politiska bilden åt en mer restriktiv invandrarpolitik.

"Att anklaga ett parti för att vara odemokratiskt, fascistiskt eller rasistiskt istället för att skärskåda partiets ståndpunkter och förslag och sist men inte minst, på vilka fakta partiet bygger sina åsikter." Deras partiprogram uppfyller ju dock kriterierna för dessa uttryck. Men du menar att vi ska undvika att kalla dom för detta eftersom det gör deras väljare upprörda? Det är lite som den ständigt pågående diskussionen om rasism. Ingen vill bli kallad för rasist även om man uppfyller kriterierna för det som definieras som rasist. Men vi kanske ska kalla det för något annat då? Har du själv några förslag?

Det blir bara så egendomligt, på gränsen till bisarrt, när en kvinna som har "vikt sitt liv" till att bekämpa rasism devalveras till "SD-kritisk".

Gun Holmertz var bla. med och organiserade "Rör inte min kompis" på 80-talet (långt före "Vi gillar olika") och hon har fått utmärkelsen "Angeredspriset" för sitt anti-rasistiska engagemang i, och utanför, Göteborgs förorter.

Den oro hon känner inför rekryteringen av företrädesvis unga män till tex. IS delar hon med många.
Min pappa har två -muslimska- killar inneboende hos sig.
(Båda har flytt ifrån sina respektive hemländer och båda läser på Högskolan.
Dvs enligt Inte Ung äger de en hög läsförståelse och man kan således utgå ifrån att de kan tolka texter korrekt. ;-))
De ser och läser med fasa hur allt det de flydde ifrån följer efter och tillåts växa och gro i godhetens namn.

Deras önskan är att sådana som Gun Holmertz får komma till tals -och ringa i varningsklockan- utan konsekvenser som föraktfullhet, fördomsfullhet och t o m dödshot(!)..

Varför drar du slutsatsen att någons inlägg devalveras bara för att man i en diskussion pekar på att ett stycke, en liten del, i artikeln innehåller fördomar som för diskussionerna åt helt fel håll?

Artikeln länkades in som underlag just till att det viftades med rasistkortet, och då pekade jag ut vad i artikeln som föranleder den sortens kritik.

Om vi vill diskutera artikelns innehåll i övrigt, fine, men det var inte därför den länkades in in the first place.

Om man utelämnar de vilda fördomsfulla delarna, kan vi alla koncentrera oss på rätt saker. Och slippa viftande med rasistkort och massor med påtagna offerkoftor.

Jag tycker det är synd att debatten om invandring har blivit så onyansierad. Är det tex att rimligt vi i Sverige tar emot så mycket fler invandrare är andra europeiska länder (bortsett från Tyskland då)? Vi har både hög ungdomsarbetslöshet i Sverige och bostadsbrist.

Kan man ha BÅDE välfärd och stor invandring?

Eller kommer det att bli som i USA där det finns stadsdelar med fattigdom, kriminalitet och droger samtidigt som den vita medelklassen låser in sig i sk "gated communities".

Den här typen av frågor måste diskuteras, annars kommer SD att fortsätta växa.

"Att anklaga ett parti för att vara odemokratiskt, fascistiskt eller rasistiskt istället för att skärskåda partiets ståndpunkter och förslag och sist men inte minst, på vilka fakta partiet bygger sina åsikter." Deras partiprogram uppfyller ju dock kriterierna för dessa uttryck. Men du menar att vi ska undvika att kalla dom för detta eftersom det gör deras väljare upprörda? Det är lite som den ständigt pågående diskussionen om rasism. Ingen vill bli kallad för rasist även om man uppfyller kriterierna för det som definieras som rasist. Men vi kanske ska kalla det för något annat då? Har du själv några förslag?
Fast det är ju verkligen att märka ord när man hänger upp sig på EN formulering (som jag f.ö. inte tycker är ett dugg rasistisk) och helt struntar i att diskutera sakfrågan.

Det är ju inte det hon skriver. Hon skriver att SD själva kan hävda detta när de tillsatt nämndemän eftersom de kan döma de med muslimskbakgrund till brott oavsett om de är skyldiga eller ej och sedan peka på den statistik de skapar och säga att se här vad brottsliga de är. Man skapar sin egen sanning helt enkelt.
Jag vet att det inte var menat som ett försvar för SD.
Men texten löd ju:
"För muslimer är ju mycket mer brottsbenägna, alltså kommer de dömas (alla vet ju att de är skyldiga!), därigenom öka i statistiken och sen ökar fördomarna ännu mer"

Men om du då hävdar det kan du citera det avsnitt som är 1 odemokratisk, 2 fascistiskt, 3 rasistiskt.
Det är ju liksom det jag menar, folk som fulla av harm hävdar att SD är fascistiskt och sedan ja nu är det upp till dig om du står där full av harm med ingenting annat än grundlösa påståenden eller om du med fakta dvs citat ur partiprogrammet kan visa att du har rätt

Att vänstern de senaste 30 åren skyllt i stort sett alla som inte delar deras åsikter för fascister gör det inte till korrekt beskrivning.

Jag tycker det är synd att debatten om invandring har blivit så onyansierad. Är det tex att rimligt vi i Sverige tar emot så mycket fler invandrare är andra europeiska länder (bortsett från Tyskland då)? Vi har både hög ungdomsarbetslöshet i Sverige och bostadsbrist.

Ja, det är rimligt att vi rika länder hjälper. Det orimliga kanske är att andra rika länder inte hjälper tillräckligt mycket?

Kan man ha BÅDE välfärd och stor invandring?

Kort svar, ja.

Eller kommer det att bli som i USA där det finns stadsdelar med fattigdom, kriminalitet och droger samtidigt som den vita medelklassen låser in sig i sk "gated communities".

Nu är det ganska mycket som skiljer Sverige från USA, men ett av de bästa sätten att komma närmare USA är nog att skilja på "oss" och "de" som SD faktiskt gör.

Den här typen av frågor måste diskuteras, annars kommer SD att fortsätta växa.

Absolut, men allmänheten vill oftast ha enkla lösningar och SD ger dem detta (deras tanke om en lösning iaf). Inget annat parti kan erbjuda en enkel lösning eftersom en sådan inte finns.

Fast det är ju verkligen att märka ord när man hänger upp sig på EN formulering (som jag f.ö. inte tycker är ett dugg rasistisk) och helt struntar i att diskutera sakfrågan.

Det är ju ingen som struntar i att diskutera sakfrågan. Inte något parti struntar i det. Istället finns det flera partier som ägnar stor kraft och engagemang åt integrationen av nyanlända och migrationsfrågor. Det är en myt.

Om sakfrågan är att bestämma hur många asylsökande flyktingar vi ska ta emot - så är ju sakfrågan felformulerad och från det perspektivet finns ingen anledning att ge sig in i debatten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 026
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka