SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det bevisar väl att många röstat mot de andra partierna mer än för SD.

Det är ganska märkligt att man röstar på ett parti där inte ens företrädarna vet vad de vill föra för politik.

I Bjuv har folk röstat på SD trots att ingen från SD ställer upp i valet ens.
Så är det i Vansbro också, inga namn på listan, men mandat får de ändå...

Kanske höjden av missnöjesröst? Se till att färre politiker får lön? Tyvärr brukar det inte sluta så, utan det brukar komma in nån nisse som lyfter ersättningar utan insats istället.
Ja, så kan det definitivt vara! Men ja, risken är väl rätt överhängande att någon kommer att sitta där utan att faktiskt delta...

Nu när SD är vågmästare så skulle vi kunna följa SD genom dessa 4år å se hur mycket SD får bestämma. Ni får även skriva här vad SD bestämmer i kommunerna också. Vi kan även diskutera SD förslag som dom lägger fram. Eller om ni bara vill ventilera SD åsikter.

Hur många SD-trådar ska du starta?

Jag undrar hur SD väljare tänker, tex att rösta på SD i landstinget, de har ju inte ens någon sån politik? Hur tänkte väljaren där?

Jag har för övrigt ytterligare en konspirationsteori. Förkortad möjlighet för abort => fler oönskade barn föds => möjlighet till inrikes adoptioner => färre adoptioner från utlandet.

Logiskt eller hur :idea:

@Blue Men vad trodde du?

Att du ville ha källor på det du citerade.

Men fine, jag är inte omöjlig! Vi kan stryka hela den tidigare diskussionen. Så kan vi börja om utan missförstånd och du kan svara på varför orter där många röstar på SD inte behöver engagemang för mångfald? Och om det är forskning som är motiveringen till det så ange gärna (relevanta) källor. :)

Visst det låter bra. För att klargöra så var det aldrig ett påstående jag gjorde utan jag undrade vad som tyder på att det är i SD-starka områden som engagemang för mångfald verkligen behövs. Anledningen till att jag frågade är för att jag är skeptisk till påståendet. Min skepsis kommer från min samlade förståelse av mångfald och där ingår allt från erfarenheter, resonemang, argument och forskning. Jag menar att man inte kan bevisa vad som är rätt i en såpass komplex fråga med forskning (det vore ungefär som att försöka vetenskapligt bevisa att C är ett bättre parti än FP) men att man kan använda forskning för att få stöd i olika delar av sin argumentation.

Min bild av den nuvarande synen på mångfald är att vi ska bejaka våra kulturella skillnader och leva i ett samhälle med en mängd olika kulturella identiteter. Det jag förespråkar (som ibland kallas enfald) handlar om att sluta uppmuntra till att bejaka skillnader och istället uppmuntra till en anpassning för invandrare till majoritetskulturen. Anpassningen handlar inte så mycket om ytliga traditioner, hur man inreder sitt hem eller vilken mat man lagar utan på ett djupare plan om värderingar, hur man uppför sig, konfliktlösning och sociala koder m.m. Det är alltid svårt att ge definitioner när det handlar om kultur och identiteter, men jag hoppas det framgår ungefär vad jag menar.

Jag tror generellt att en sådan anpassning snabbare kan skapa en gemensam identitet som i sin tur hade minskat saker som diskriminering, rasism och "vi & dom"-tänkande eftersom allt detta bygger på föreställningar om att vi är olika. Om det verkligen inte fanns någon skillnad mellan olika grupper (nu vet jag inte om jag eftersträvar något sådant extremt men som exempel) så ser jag ingen anledning till att rasism skulle vara mer utbrett än hat mot vänsterhänta eller folk med längre ringfinger än pekfinger. Sen får det och bör det givetvis finnas stora variationer inom den gemensamma identiteten.

Vidare så menar jag att i en svensk kontext på skulle mångfald allt som oftast även betyda en kulturförsämring i en viss mån. Jag är varken kulturrelativist eller en total kulturobjektivist men jag menar att det finns områden där vissa kulturer helt enkelt har kommit längre och är bättre. Inom vissa kulturer (oavsett socioekonomiska faktorer) så är det mer utbrett att tro att homosexualitet är fel, abort är fel o.s.v. I Sverige har vi åtminstone kommit relativt långt när det gäller t.ex vår mansnorm och våld som konfliktlösning, demokratisyn m.m.

Nu till områden där många röstar på SD och varför jag inte tror det är bra med mer mångfald där, förutom det som jag redan nämnt. Det enda jag kommer på som skiljer från övriga områden är dels folkopinionen som man bör respektera i viss mån och folkopinionens konsekvenser för mottagandet av mångfald. Enligt (Mångfaldsbarometern 2013) så tycker 80% av svenskarna att "invandrarna har en skyldighet att anpassa sig till vårt lands vanor" och endast hälften tar delvis eller helt avstånd från påståendet att "invandrarna utgör en fara för vår kultur". Detta gäller alltså hela befolkningen, i SD-starka områden så gissar jag på att kraven på anpassning är väsentligt starkare. Om då dessa områden får en massa mångfald på kort tid så riskerar de negativa konsekvenserna (t.ex då som att folk litar mindre på varandra) att bli extra förstärka, svårlösta och utdragna.

Undrar detsamma. Trådrubriken är felaktig, detta är inte del 1 i Gammelns serie om SD-nyheter. Mer lämpligt vore "del 40 000 miljarder", i enlighet med enkel SD-matematik.
Och jag undrar, varför hamnar tråden under relationer? Är det våra relationer till SD vi ska diskutera? I så fall tycker jag många är väldigt OT som pratar politik!

Själv vägrar jag att dejta SD! Trots detta så förföljer SD mig och försöker erbjuda mig löften om en bättre framtid om jag bara ger hen en chans. Obehagligt tycker jag, när jag verkligen har försökt att dumpa. Borde jag polisanmäla SD för stalking?

Jag menar att man inte kan bevisa vad som är rätt i en såpass komplex fråga med forskning (det vore ungefär som att försöka vetenskapligt bevisa att C är ett bättre parti än FP) men att man kan använda forskning för att få stöd i olika delar av sin argumentation.

Mitt förtroende för din förmåga att tolka och använda dig av vetenskapliga källor är vid det här laget noll så den delen kan du lugnt skippa. :)

Det jag förespråkar (som ibland kallas enfald)
Åhh, det kliar i fingrarna...

Anpassningen handlar inte så mycket om ytliga traditioner, hur man inreder sitt hem eller vilken mat man lagar utan på ett djupare plan om värderingar, hur man uppför sig, konfliktlösning och sociala koder m.m. Det är alltid svårt att ge definitioner när det handlar om kultur och identiteter, men jag hoppas det framgår ungefär vad jag menar.
Jag är rädd för att det överhuvudtaget inte framgår vad du menar. Hur man uppför sig? Sociala koder? Konfliktlösning? Värderingar? Holländare och libaneser ska få lära sig spotta snus överallt, inte tro "att man är nåt", slå varann på käften på fyllan, protestera om de får en komplimang och vänta tills grannen har försvunnit i trapphuset innan de går ut?

Jag tror generellt att en sådan anpassning snabbare kan skapa en gemensam identitet som i sin tur hade minskat saker som diskriminering, rasism och "vi & dom"-tänkande eftersom allt detta bygger på föreställningar om att vi är olika.
Ja gud ja, det låter mycket snabbare, smidigare och mer sympatiskt än att, typ, bjuda hem varandra på fika och prata.

Vidare så menar jag att i en svensk kontext på skulle mångfald allt som oftast även betyda en kulturförsämring i en viss mån. Jag är varken kulturrelativist eller en total kulturobjektivist men jag menar att det finns områden där vissa kulturer helt enkelt har kommit längre och är bättre. Inom vissa kulturer (oavsett socioekonomiska faktorer) så är det mer utbrett att tro att homosexualitet är fel, abort är fel o.s.v. I Sverige har vi åtminstone kommit relativt långt när det gäller t.ex vår mansnorm och våld som konfliktlösning, demokratisyn m.m.
Det här är nog min favorit! Eftersom vi i Sverige kommit så långt med dessa frågor så bör folk som röstar på ett homofobiskt, jämlikhetsmotarbetande, abortrestriktivt parti få slippa beblanda sig med andra kulturer eftersom dessa ligger efter! Helt underbart! :rofl:

Nu till områden där många röstar på SD och varför jag inte tror det är bra med mer mångfald där, förutom det som jag redan nämnt. Det enda jag kommer på som skiljer från övriga områden är dels folkopinionen som man bör respektera i viss mån och folkopinionens konsekvenser för mottagandet av mångfald. Enligt (Mångfaldsbarometern 2013) så tycker 80% av svenskarna att "invandrarna har en skyldighet att anpassa sig till vårt lands vanor" och endast hälften tar delvis eller helt avstånd från påståendet att "invandrarna utgör en fara för vår kultur". Detta gäller alltså hela befolkningen, i SD-starka områden så gissar jag på att kraven på anpassning är väsentligt starkare. Om då dessa områden får en massa mångfald på kort tid så riskerar de negativa konsekvenserna (t.ex då som att folk litar mindre på varandra) att bli extra förstärka, svårlösta och utdragna.
Jo, det klart, i en demokrati måste ju alla få som de vill utan att behöva göra anpassningar, annars kan det få negativa konsekvenser. Alla borde få köra så fort de vill, skjuta så mycket varg de vill, betala så lite skatt de vill, ha sex med småbarn om de vill och fan få slippa bo granne med nån jävla kanadensare om de inte vill! Allt annat vore oetiskt och odemokratiskt, för att inte nämna skadligt för den psykiska hälsan!

Så! Varsågod och gnäll om spydighet, missförstånd och härskartekniker. My treat. :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 026
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka