SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det handlar inte om härskarteknik utan om att du gör helt skeva tolkningar av artiklarna.

Men låt oss se vem som gör fel tolkningar.

Om du vill visa att mångfald påverkar samhällen negativt så är det underligt att du länkar till en artikel som handlar om ett samband mellan rasism och psykos, samt en artikel som handlar om att mångfald ger negativa effekter på kort sikt men positiva på lång sikt.

Här gör du en feltolkning. Det handlade inte om att visa att mångfald påverkar samhällen negativt utan att ge källor på två specifika påståenden.

Med mycket god vilja så stödjer den forskningen ditt påstående lite halvt (läs: på kort sikt). Eftersom du gjorde en poäng av att det finns forskning som stödjer ditt påstående så undrar jag om detta liksom var det bästa du kunde hitta.

I empirin och underlaget för påståendet att mångfald korrelerar negativt med social tillit tas ingen hänsyn till kort, mellan eller lång sikt. Påståendet att mångfald tenderar att minska social tillit är alltså sant. Vidare så står det att på mellan till lång sikt så kan de negativa effekterna av mångfalden dämpas om man lyckas skapa en social solidaritet och ett "vi"-tänkande, och en del andra grejer. Men det är inte samma sak som att påståendet att mångfald tenderar att minska social tillit är falskt.

Senast ändrad:
Ok @Blue det var mångfald och psykisk ohälsa samt social tillit det handlade om. Du påstår att mångfald inte är bra eftersom det ökar psykisk ohälsa och sänker den sociala tilliten. Då borde du förstå att det blir lite tunt att backa upp det med en artikel som pekar på att det på lång sikt INTE är så.

Båda artiklarna pekar på att segregation är negativt. Du försökte slänga dig med dem för att visa att ditt bostadsområde bör förbli segregerat! :banghead:

Ok, då förstår jag problemet. Bäst att vi sätter in SÄPO-män på varje hårsalong och butiker som säljer klädesplagg.

Vi behöver nog dessutom göra bakläxa i att analysera just dessa faktorer när det gäller våldsverkare eftersom vi så fatalt har missat dessa uppenbara indicier. Varför spana efter extrema ideer, vapenintresse, hat och hot när det verkar vara så enkelt som att hår- och klädvalet är avgörande?

Suck. Jag som fick för mig, åtminstone en kort liten stund, att du efterlyste en nyanserad och bra debatt.

Hoppelhase skrev:
Den artikeln presenterar resultatet från en studie som visar att människor i samhällen med stor etnisk diversitet drar sig undan mer och litar mindre på andra, ja.
Ursäkta, jag utgick från att du tyckte det var negativt att folk drar sig undan mer och litar mindre på andra.

Ah, dåligt ordval av mig där, "samhällen" i det fallet skulle vara områden, inte samhället i stort. Men med tanke på att du läst artikeln jag sammanfattade och vet att den öht inte nämner någon negativ effekt på samhällsnivå (vilket är vad du pratat om i dina senare inlägg) så borde det varit lätt för dig att lista ut.

Att människor drar sig undan mer och litar mindre på andra kan vara negativt om det är permanent, men nu är det enligt din källa inte det. Och eftersom artiklarna du länkar till säger att lösningen är större gemenskap och mer socialt kapital ger de alltså fortfarande inget stöd för att ditt område skulle må sämre av mångfald.

Men det klart att ökad mångfald i ditt område skulle upplevas som jobbigt och obekvämt för dig i början - så är det med de flesta saker man gör för att få positiv effekt på längre sikt, som att styrketräna, lära sig spela gitarr, gå i exponeringsterapi för sin fobi eller utmana sina fördomar och umgås med människor som man genom sociala konstruktioner uppfattar som annorlunda än en själv.

Ok, då förstår jag problemet. Bäst att vi sätter in SÄPO-män på varje hårsalong och butiker som säljer klädesplagg.

Vi behöver nog dessutom göra bakläxa i att analysera just dessa faktorer när det gäller våldsverkare eftersom vi så fatalt har missat dessa uppenbara indicier. Varför spana efter extrema ideer, vapenintresse, hat och hot när det verkar vara så enkelt som att hår- och klädvalet är avgörande?

Suck. Jag som fick för mig, åtminstone en kort liten stund, att du efterlyste en nyanserad och bra debatt.

Nu tycker jag du är så nedlåtande så jag borde inte svara egentligen, men OK.

Det som fick min algeriska kollega att flytta till Sverige för drygt 20 år sedan var att hennes elever började kommentera hennes klädsel, att hon inte var anständigt klädd som kvinna.

Och som jag sagt, klädsel är en av flera faktorer. Man får se det i sitt sammanhang.

Det som fick min algeriska kollega att flytta till Sverige för drygt 20 år sedan var att hennes elever började kommentera hennes klädsel, att hon inte var anständigt klädd som kvinna.

Och som jag sagt, klädsel är en av flera faktorer. Man får se det i sitt sammanhang.
Men då var det ju elevernas agerande som hon reagerade på inte deras klädsel.

Du kan inte med säkerhet bedöma hur en person tänker eller agerar utifrån hur den ser ut.

Därav min suck. Att efterlysa en nyanserad debatt och sedan komma med något annat, blir en suck. Nu nyanserade du problemet med att problemet kan vara att någon annan kräver en viss klädsel av någon. Precis som du vill göra av muslimer, för att de ska slippa bli klassificerade som potentiella terrorister.

Ok @Blue det var mångfald och psykisk ohälsa samt social tillit det handlade om. Du påstår att mångfald inte är bra eftersom det ökar psykisk ohälsa och sänker den sociala tilliten. Då borde du förstå att det blir lite tunt att backa upp det med en artikel som pekar på att det på lång sikt INTE är så.

Att mångfald tenderar att sänka den sociala tillit är ju vad artikeln påstår så nej jag ser det inte som tunt. Att den även påstår att de negativa effekterna går att övervinna på lång sikt om man lyckas skapa ett visst mått av social solidaritet o.s.v står inte i motsättning till det. Jag ser inte att det står någonstans att mångfald inte sänker den sociala tilliten på lång sikt.

Putnam som står bakom studien har stött på kritik för att han tog sex år på sig att publicera artikeln eftersom han enligt honom själv behövde tid för att citat: "develop proposals to compensate for the negative effects of diversity". Och det är just detta vi finner i artikeln (proposals och inte fakta), att det på lång sikt är "troligt" att det sker X eller Y. Men själva datan stödjer precis det jag har sagt; att mångfald korrelerar negativt med social tillit.

Båda artiklarna pekar på att segregation är negativt. Du försökte slänga dig med dem för att visa att ditt bostadsområde bör förbli segregerat! :banghead:

Mja har missförstår du igen, svar kommer men jag hinner inte nu.

@Blue

"In this article, I wish to make three broad points:

•Ethnic diversity will increase substantially in virtually all modern societies over the next several decades, in part because of immigration. Increased immigration and diversity are not only inevitable, but over the long run they are also desirable. Ethnic diversity is, on balance, an important social asset, as the history of my own country demonstrates.

•In the short to medium run, however, immigration and ethnic diversity challenge social solidarity and inhibit social capital. In support of this provocative claim I wish to adduce some new evidence, drawn primarily from the United States. In order to elaborate on the details of this new evidence, this portion of my article is longer and more technical than my discussion of the other two core claims, but all three are equally important.

•In the medium to long run, on the other hand, successful immigrant societies create new forms of social solidarity and dampen the negative effects of diversity by constructing new, more encompassing identities. Thus, the central challenge for modern, diversifying societies is to create a new, broader sense of ‘we’." [Min fetning] (Putnam s. 2)

Jag har en fd kollega, en högutbildad algerisk kvinna. Hon skulle aldrig komma på tanken att sätta på sig en sjal, då hon ser det som uttryck för religiös extremism. Förresten känner jag en turkisk kvinna som tycker likadant, hon tycker att Erdogan fjäskar för islamisterna genom att plötsligt har både hans fru och döttrar börjat använda slöja.

Det måste vara tröttsamt för henne och andra i hennes situation att bli hopbuntad med alla andra muslimer, som om de var en enhetlig grupp.

Jesus Amalia!

När man får vänster om vänsterradikala Gun Holmertz att framstå som fördomsfull inför islam och invandrare, då är det lågt i tak!

Ja, jag känner till Gun Holmertz.

Både hon och hennes son för en -enligt mig för aggressiv och onyanserad- kamp emot rasism, SD osv.
Att hon omnämns som fördomsfull här, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..

Jesus Amalia!

När man får vänster om vänsterradikala Gun Holmertz att framstå som fördomsfull inför islam och invandrare, då är det lågt i tak!

Ja, jag känner till Gun Holmertz.

Både hon och hennes son för en -enligt mig för aggressiv och onyanserad- kamp emot rasism, SD osv.
Att hon omnämns som fördomsfull här, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..

Gråt du. Jag har inte beskrivit någon person som fördomsfull, jag har bemött en utsaga i artikeln som fördomsfull.

För övrigt tror jag inte att en kritisk hållning till SD är något som gör att man är immun mot fördomar, som du verkar antyda.

Innan jag har tid att kommentera din quote mining @Trani så vill jag vara klargöra en sak. Påståendet att artikeln stödjer att mångfald korrelerar negativt med social tillit är sant helt oavsett om det gäller enbart det korta tidsspann eller om det gäller alla tidsspann. Det jag påstår står flera gånger rätt ut i artikeln, det har stöd i datan ut och artikelförfattaren har kommenterat såhär:

In the presence of [ethnic] diversity, we hunker down. We act like turtles. The effect of diversity is worse than had been imagined. And it’s not just that we don’t trust people who are not like us. In diverse communities, we don’t trust people who do look like us.
—Harvard professor Robert D. Putnam

Detta betyder exakt samma sak som mitt påstående, som @Hoppelhase och till viss del du har kommenterat med att jag inte kan ha läst artikeln eller att jag behöver sätta mig in i "hur forskning fungerar och ska tolkas".

Nej @Blue, det citerade betyder just det citerade, det betyder inte samma sak som citatet PLUS att ditt område därför inte ska ha mer mångfald. Det är liksom inte att det står sådär i artikeln någon har ifrågasatt, det är dina påståenden om vad det har för innebörd. Om det är det du hela tiden missuppfattar förstår jag att du hakar upp dig...

Nej mina inlägg berörde inte SD. Jag ställde mig bara frågandes till om det finns områden vars stora problem är brist på mångkultur.

Det gjorde du inte alls.
Och hur du inte anser att dina svar öht är relevanta i tråden (citat: mina inlägg berörde inte SD) i en tråd som handlar om SD, blir för mig ännu mer märkligt, särskilt som du fortsätter skriva i tråden om att du anser att din egen bostadsregion inte behöver ngn mångfald öht. osv.

Quote mining att citera en sammanfattande punktlista från s. 2 i artikeln? :confused: @Blue

Fair point, quote mining var inte rätt att kalla det. Men ser du att det du citerade inte står i motsats till att mångfald korrelerar negativt med social tillit? Det är det diskussionen handlar om och jag önskar egentligen inte att bredda den och därmed röra till det ytterligare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 026
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka