SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sjoberga

Den här kvinnan som är vänterpartist (!) fick löpa gatlopp för sin artikel. Jag tycker den är saklig och inte rasistisk:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.978928-islamismen-far-allt-storre-faste-i-hjallbo

Nej, den är inte rasistisk. Den är däremot fördomsfull mot muslimer. Det pekas på flera grumliga antaganden om vad som är tecken på en växande islamism. Jag läste fler av artiklarna i ämnet och tyckte inte det var ett gatlopp. Det var en öppen debatt där även denna vänsterpartist lyssnades på och togs på allvar.

Nej, den är inte rasistisk. Den är däremot fördomsfull mot muslimer. Det pekas på flera grumliga antaganden om vad som är tecken på en växande islamism. Jag läste fler av artiklarna i ämnet och tyckte inte det var ett gatlopp. Det var en öppen debatt där även denna vänsterpartist lyssnades på och togs på allvar.

Det måste ju gå att belysa problem utan att bli kallad fördomsfull. Och det gäller alla religioner.

De som drabbas av islamism är ju främst muslimer, inte bara i Sverige utan främst i andra länder. Det blir väldigt konstigt om vi inte vågar stå upp för muslimer bara för att några andra muslimer kan känna sig kränkta. Som en muslimsk kollega sa en gång: Det är för fasen detta jag flytt från!

Fast då är det ändå bättre att hålla sig till saken - och lämna ute fördomarna. Det gör diskussionen mindre grumlig och mer effektiv.

Bemöt och kritisera det som skall kritiseras i så fall. Svepande kritik om att saker är fördomsfulla tolkar jag mest som försöka tysta debatten.

Bemöt och kritisera det som skall kritiseras i så fall. Svepande kritik om att saker är fördomsfulla tolkar jag mest som försöka tysta debatten.
Men då kanske du missförstod min invändning. Jag tyckte att artikeln i huvudsak var saklig. Jag tyckte också att den belyste problem. Den var inte rasistisk. Däremot innehöll den specifikt fördomar om tecken på islamism, helt utan belägg eller diskussion. Det är fördomsfullt, onödigt och gör att man döljer det tidigare belysta.

Men då kanske du missförstod min invändning. Jag tyckte att artikeln i huvudsak var saklig. Jag tyckte också att den belyste problem. Den var inte rasistisk. Däremot innehöll den specifikt fördomar om tecken på islamism, helt utan belägg eller diskussion. Det är fördomsfullt, onödigt och gör att man döljer det tidigare belysta.

Det jag tycker mig se ofta och jag är också skyldig är att vi utifrån våra ordnade medelklassliv tror oss veta så mycket.

Om nu muslimer upplever problem med islamism så är det ett problem för dem.

Nej inte i Sverige 2014 men 2010 hade vi ju "idioten" som sprängde sej själv i Stockholm under julshoppingen.. Den va ju religionsbaserad mej veterligen ?

För den som inte behöver vänta på att media behagar informera om allt obehagligt som sker bakom kulisserna:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-i-mote-med-goteborgs-stad/
[url]http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2014-09-03-sakerhetspolisen-fortydligar-avvarjda-attentatsplaner.html
[/URL]

- så är det ett känt faktum att Sverige dessvärre inte är förskonat på något sätt.
Att definitiva terrorhot kunnat bevisas sedan 2010.
Det är väl det jag personligen anser så otroligt obehagligt.

Tycker det är bra att informationen gått ut från SÄPO så människor kan slippa inbilla sig att bara för att det saknas mediarapportering så finns det inte.

Jag kan ha läst dina inlägg för dåligt men jag ser ingen specifik kritik. Jag tycker det är tämligen svepande kritik.

Specifik kritik: I artikeln beskrivs specifik hårväxt och specifik klädsel som tecken på islamism, helt utan belägg eller andra förklaringar. Det är fördomsfullt.

så det du vill med dina inlägg är att försöka förklara för folk som inte förstår det du förstår, att SD är bra för det svenska samhället och för sverige som land, pga att SD vill bespara folk från psykisk ohälsa som de riskerar få om sverige fortsätter att vara ett mångfaldsland i fråga om nationaliteter? Alternativt att de som i nuläget ev drabbats av sån psykisk ohälsa osv, kommer må bättre i framtiden om SD får styra?

Nej mina inlägg berörde inte SD. Jag ställde mig bara frågandes till om det finns områden vars stora problem är brist på mångkultur.

Specifik kritik: I artikeln beskrivs specifik hårväxt och specifik klädsel som tecken på islamism, helt utan belägg eller andra förklaringar. Det är fördomsfullt.
Nu var det väl en samlad bedömning hon gjorde där hårväxt och klädsel var EN av parametrarna.

Jag tycker hela den här diskussionen är ett praktexempel på debattklimatet i Sverige. Ett debattklimat som egentligen bara gynnar en spelare nämligen SD.

Nu var det väl en samlad bedömning hon gjorde där hårväxt och klädsel var EN av parametrarna.

Jag tycker hela den här diskussionen är ett praktexempel på debattklimatet i Sverige. Ett debattklimat som egentligen bara gynnar en spelare nämligen SD.

Och jag tycker att man specifikt måste få kritisera och bemöta påståenden utan att någon börjar vifta med kortet att man viftar med rasistkortet. Det blir liksom nåt slags parodi på debatt om den ena sidan tar på sig offerkoftan så fort man bemöter någon del av det de påstår med kritik.

Och jag tycker att man specifikt måste få kritisera och bemöta påståenden utan att någon börjar vifta med kortet att man viftar med rasistkortet. Det blir liksom nåt slags parodi på debatt om den ena sidan tar på sig offerkoftan så fort man bemöter någon del av det de påstår med kritik.
Fast det där med klädsel och hårväxt är dessutom sant. Det är inget bevis men ett indicium. Har du någonsin sett en renrakad (manlig) självmordsbombare i jeans?

Du säger att det saknas medierapportering och så länkar du till Dagens Nyheter?

Hur ofta läser du om avvärjda terrorhot?

Poängen här är att du ska komma fram till att det typ inte händer.
Det händer, frekvent sedan 2010 och har accelererat med tid.
De allra flesta har varit intet ont anandes eftersom den typen av rapportering inte/knappt existerar i media.

Senast ändrad:

Ja men är du intresserad av kvinnans problemställning i det här fallet? Eller är målet i första hand att kritisera eftersom hon framför kritik mot islam?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 026
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka