SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det där med klädsel och hårväxt är dessutom sant. Det är inget bevis men ett indicium. Har du någonsin sett en renrakad (manlig) självmordsbombare i jeans?

Jag har aldrig sett en självmordsbombare. Det är just sådana idiotiska "observationer" som skapar fördomar och myter. Jag har bara sett massmördare i ful blond frisyr som talar norska. Är det ett indicium på att norska och fula blonda frisyrer visar att man har en massmördare i närheten?

Ja men är du intresserad av kvinnans problemställning i det här fallet? Eller är målet i första hand att kritisera eftersom hon framför kritik mot islam?

Nej. Artikeln togs upp som exempel på att man får "löpa" gatlopp och folk viftar med rasistkortet om man skriver något liknande. Att då bemöta vissa delar av artikeln med specifik, avgränsad kritik var liksom poängen i den kontexten. Syftet var inte att läsa artikeln obiaserat utan i kontexten om varför den skulle kunna anses rasistisk eller inte. Jag tycker att det är högst relevant att då konstatera att den INTE är rasistisk, men att den innehåller tråkiga fördomar om muslimer framförda av en representant för den katolska kyrkan.

Vilket är för jäkligt. Däremot var det inte ett gatlopp på GP.se. Där fick hon olika slags bemötanden av både det grumliga och det intressanta.
Fast det är ju majoritetens tysta medgivande som uppmuntrar ett sådant beteende. I stället för att argumentera och riskera att bli utfrusen så håller folk tyst (och röstar på SD i stället :devil:)

Fast det är ju majoritetens tysta medgivande som uppmuntrar ett sådant beteende. I stället för att argumentera och riskera att bli utfrusen så håller folk tyst (och röstar på SD i stället :devil:)

Men jag tycker ju att det argumenterades friskt på GP.se. Så jag håller inte med. Alls.

Vem har accepterat mordhotet? Har anmälan tystats ned av polisen? Har media vägrat att rapportera om det? Jag hänger liksom inte med.

Jag har aldrig sett en självmordsbombare. Det är just sådana idiotiska "observationer" som skapar fördomar och myter. Jag har bara sett massmördare i ful blond frisyr som talar norska. Är det ett indicium på att norska och fula blonda frisyrer visar att man har en massmördare i närheten?

Tittar du inte på nyheterna? I Breiviks fall fanns det andra indicier.

Fast det där med klädsel och hårväxt är dessutom sant. Det är inget bevis men ett indicium. Har du någonsin sett en renrakad (manlig) självmordsbombare i jeans?

Detta är bara genomdumt. Inget bevis men ett indicium? Hur många har ens sett en självmordbombare?

Först kritiserar du diskussionen, sedan drar du ned diskussionen ytterliggare. På vilken nivå vill du själv ha debatten?

Nej mina inlägg berörde inte SD. Jag ställde mig bara frågandes till om det finns områden vars stora problem är brist på mångkultur.
Nej, du hävdade det motsatta: att "mångfald" har negativa effekter på samhället. Om du hade läst artiklarna som du försökte använda för att styrka ditt påstående så hade du sett att det inte stämmer (inte enligt just den forskningen i alla fall). Författarna till båda artiklarna poängterar noggrant att segregation inte är positivt på lång sikt.

Jag undrar varför du valde att länka till de artiklarna?

Ok, så när det gäller västerlänningar ska man undvika att använda utseendeattribut och klädval som indicier? Jag tycker hela diskussionen är fånig och så länge vi är på den nivån, kommer vi ingenstans.
Jag har en fd kollega, en högutbildad algerisk kvinna. Hon skulle aldrig komma på tanken att sätta på sig en sjal, då hon ser det som uttryck för religiös extremism. Förresten känner jag en turkisk kvinna som tycker likadant, hon tycker att Erdogan fjäskar för islamisterna genom att plötsligt har både hans fru och döttrar börjat använda slöja.

Ok, så när det gäller västerlänningar ska man undvika att använda utseendeattribut och klädval som indicier? Jag tycker hela diskussionen är fånig och så länge vi är på den nivån, kommer vi ingenstans.

Det ger kanske inte så mycket att konstatera att Breivik var blond då majoriteten i Norge är blonda. Däremot var det ju andra saker: han var en enstöring, hade extrema idéer, var intresserad av vapen etc.

Där jag bor fick SD ett bra valresultat... området präglas av god social sammanhållning, glada människor och trevlig stämning. Jag har sett forskning som tyder på att mångfald leder till ökad psykisk ohälsa... Så vad tyder på att mitt område verkligen behöver ökad mångfald
Risken för att bli insnöade och inskränkta. Den "psykiska ohälsan" som uppstår när de läskiga främlingarna intar byn är övergående.

Nej, du hävdade det motsatta: att "mångfald" har negativa effekter på samhället. Om du hade läst artiklarna som du försökte använda för att styrka ditt påstående så hade du sett att det inte stämmer (inte enligt just den forskningen i alla fall). Författarna till båda artiklarna poängterar noggrant att segregation inte är positivt på lång sikt.

Jag undrar varför du valde att länka till de artiklarna?

Ja det stämmer att mångfald har negativa effekter på samhället (vilket inte utesluter att det även kan ha positiva effekter) och detta styrker artiklarna absolut. Detta menar både jag och @Hoppelhasse Jag har redan skrivit att jag läst artiklarna så är det någon härskarteknik för att skapa dig tolkningsföreträde du försöker med eller? Jag tycker självklart inte att segregation är något positivt heller, men det har ju ingenting med någonting jag diskuterat att göra.

Jag valde att länka artiklarna eftersom Hoppelhasse efterfrågade källor som tyder på att mångfald kan minska social tillit och öka psykisk ohälsa, vilket artiklarna gör.

Ja det stämmer att mångfald har negativa effekter på samhället (vilket inte utesluter att det även kan ha positiva effekter) och detta styrker artiklarna absolut. Jag har redan skrivit att jag läst artiklarna så är det någon härskarteknik för att skapa dig tolkningsföreträde du försöker med eller? Jag tycker självklart inte att segregation är något positivt heller, men det har ju ingenting med någonting jag diskuterat att göra.
Motsatsen till mångfaldssamhället är segregationssamhället så det blir väldigt svårt att diskutera det ena (mångfald) utan att diskutera det andra (segregation).

Ja det stämmer att mångfald har negativa effekter på samhället (vilket inte utesluter att det även kan ha positiva effekter) och detta styrker artiklarna absolut. Jag har redan skrivit att jag läst artiklarna så är det någon härskarteknik för att skapa dig tolkningsföreträde du försöker med eller? Jag tycker självklart inte att segregation är något positivt heller, men det har ju ingenting med någonting jag diskuterat att göra.
Det handlar inte om härskarteknik utan om att du gör helt skeva tolkningar av artiklarna.

Om du vill visa att mångfald påverkar samhällen negativt så är det underligt att du länkar till en artikel som handlar om ett samband mellan rasism och psykos, samt en artikel som handlar om att mångfald ger negativa effekter på kort sikt men positiva på lång sikt.

Med mycket god vilja så stödjer den forskningen ditt påstående lite halvt (läs: på kort sikt). Eftersom du gjorde en poäng av att det finns forskning som stödjer ditt påstående så undrar jag om detta liksom var det bästa du kunde hitta.

Länkar man till artiklar så bör man vara beredd att diskutera innehållet och inte genast böla om härskarteknik när du får kritik för din tolkning.

Ja det stämmer att mångfald har negativa effekter på samhället (vilket inte utesluter att det även kan ha positiva effekter) och detta styrker artiklarna absolut. Detta menar både jag och @Hoppelhasse Jag har redan skrivit att jag läst artiklarna så är det någon härskarteknik för att skapa dig tolkningsföreträde du försöker med eller? Jag tycker självklart inte att segregation är något positivt heller, men det har ju ingenting med någonting jag diskuterat att göra.

Jag valde att länka artiklarna eftersom Hoppelhasse efterfrågade källor som tyder på att mångfald kan minska social tillit och öka psykisk ohälsa, vilket artiklarna gör.

Om du ska tagga mig hjälper det om du stavar rätt. :) (Vilket inte är så svårt då nicket kommer upp automatiskt om du väntar en sekund efter att du skrivit första bokstäverna.)

Och nej, @Hoppelhase har definitivt inte skrivit att mångfald har negativa effekter på samhället. De artiklar du länkade till har definitivt inte skrivit att mångfald har negativa effekter på samhället. Den artikel som handlar om social tillit skriver uttryckligen att för samhället är fördelarna många (de går också igenom en rad av dessa) och mångfald enbart gynnsamt. På individuell nivå såg de ett samband mellan områden med hög mångfald samt lågt socialt kapital och en initial större tendens till att isolera sig. Det var det jag skrev när jag sammanfattade artikeln åt dig eftersom du inte gav intrycket av att ha läst den. Vare sig artikelförfattaren eller jag menar att din förenklade slutsats om att ditt "välmående område" skulle bli sämre om mångfalden ökade stämmer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 026
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat