SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du någon uppfattning om vilken volym "en hel del" innebär och om du sätter denna "en hel del" i proportion till Islamismen - är det ett problem vi märker av i just Sverige?
Är det många människor runt om i världen som flyr från kristendomens terror och förtryck?

Just nu finns det bland industriländerna en utbredd enighet i att Islamismen i betydligt större utsträckning än ex kristendomen är ett hot mot demokrati, mänskliga rättigheter, jämställdhet och allt annat trevligt.

Sist men inte minst, ett problem betydelse minskar inte, det försvinner heller inte för att man jämför med ett annat. Oavsett om det handlar om historia eller nutid.

Det kan bero på att industriländerna i Västeuropa är så sekulariserade att kristendomen ses som en gammal tradition som man plockar fram vid högtidliga tillfällen. Jag vågar säga att många svenskars "kristendom" är mer färgade av New Age-ideer än av teologi.

Sekulariserade européer går inte med i religiösa terrorgrupper utan i politiska - höger eller vänster varierar.

Om nu SD vill främja sig från våldsamma högergrupper borde de i anständighetens namn skilja våldsamma vänstergrupper från V, och våldsamma islamiska grupper från majoriteten muslimer som försöker leva ett vanligt liv, även om det har inslag många tycker är konstiga.

(Att de ska inse att det finns många olika riktningar inom islam och att religionen formats efter de länder den finns är kanske för mycket att begära.)

Fast jag har då aldrig hört talas om några kristna självmordsbombare.
Dessutom vill jag nog påstå att fanatiska kristna visst kritisras. Eller har du glömt Knutby och Livets ord med Carola i spetsen?
Vi har en hel del sekteristiska kristna församlingar som utgör "problem" för både människor i och kring dem. Betydligt fler, eftersom de är en del av en längre historia.[/QUO?TE]
Vi har en hel del sekteristiska kristna församlingar som utgör "problem" för både människor i ocoh kring dem. Betydligt fler, eftersom de är en del av en längre historia.
Fast jag har aldrig hört talas om några kristna självmordsbombare

Senast ändrad:
Fast jag har då aldrig hört talas om några kristna självmordsbombare.
Dessutom vill jag nog påstå att fanatiska kristna visst kritisras. Eller har du glömt Knutby och Livets ord med Carola i spetsen?
de senaste massakrerna i Europa utfördes av Kristna, Det är bara 25 år sedan.I Afrika pågår rena rama religionskrig och vår egen historia är full av "kristna" som bär sig illa åt.
Vad som hände i knutsby var väl knappast religiöst betingat, det var en man som för att vinna egna fördelar utövade psykisk terror på människor och fick dem att utföra fasansfulla saker.

@corzette

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen."

@sjoberga

Jag syftar på självmordbombaren i Stockholm (som klippet från England syftar på) och även på avvärjda hot:

http://www.metro.se/sapo-varnar-ate...ot-mot-sverige/Whhmcz!09OoDs3nsk6vJdFmZnCw1g/

Man måste ta folks oro på allvar. Hur kan man lösa problemet med att ta emot en stor andel flyktingar från krigsdrabbade områden utan att man importerar deras krig på kuppen?

Man måste kunna diskutera sådana här saker öppet utan att få en fet rasistspämpel i pannan. Hade man kunnat göra detta så är jag övertygad om att SD hade attraherat betydligt färre väljare.

Man måste ta folks oro på allvar. Hur kan man lösa problemet med att ta emot en stor andel flyktingar från krigsdrabbade områden utan att man importerar deras krig på kuppen?
Självklart.
Men för att kunna göra det så måste man ju veta vad det hela handlar om.
Vilka rädslor som det gäller.

Och för att komma dit så måste man ju bena ut vad det hela egentligen handlar om.
Det blir svårt när det hamnar på:
Min faster har det dåligt i sitt äldreboende = stoppa invandringen.
Skolan fungerar dåligt för mitt barn = stoppa invandringen.
Min son är arbetslös = stoppa invandringen.

O.s.v.
Det är ju inte riktigt så som det fungerar.

@sjoberga

Jag syftar på självmordbombaren i Stockholm (som klippet från England syftar på) och även på avvärjda hot:

http://www.metro.se/sapo-varnar-ate...ot-mot-sverige/Whhmcz!09OoDs3nsk6vJdFmZnCw1g/

Man måste kunna diskutera sådana här saker öppet utan att få en fet rasistspämpel i pannan. Hade man kunnat göra detta så är jag övertygad om att SD hade attraherat betydligt färre väljare.

Fast vad är problemet med att göra just det? Diskutera öppet? Någon "fet rasiststämpel" är väl knappast aktuell om man inte i den diskussionen också kommer med fett rasistiska saker...

Det är skillnad på "det finns risker/problem vi måste ta ställning till och motverka" och "de där jävla muslimerna alltså, en del av dem verkar normala på ytan, men det är ju nåt fel i huvudet på dem allihop - självmordsbombande fanatiker hela bunten!". Tex. Det sistnämnda är ungefärligen (minus ett stort antal svordomar) från en diskussion jag hade - eller försökte ha - på ämnet igår. Och ja, jag hade ingen behändig stämpel att köra i pannan på honom, men jag var nog hyfsat tydlig med vad jag ansåg hur som helst. För att det går inte att ha någon diskussion om det är nivån man tänker ligga och vältra sig på. :banghead:

Så länge man håller sig saklig så är det inga problem. Då är det bara att diskutera på. Den feta rasiststämpeln kommer i samma sekund som man vänder diskussionen till något fett rasistiskt.

Ofta kommer det ett "Jag är inte rasist, men ..." och sen kommer nåt ofattbart hatiskt och rasistiskt.

Så länge man håller sig saklig så är det inga problem. Då är det bara att diskutera på. Den feta rasiststämpeln kommer i samma sekund som man vänder diskussionen till något fett rasistiskt.

Ofta kommer det ett "Jag är inte rasist, men ..." och sen kommer nåt ofattbart hatiskt och rasistiskt.

Alla kanske inte är så duktiga på att uttrycka sig. Det finns en tendens att märka ord för att plocka politiska poänger. Ordet rasist har missbrukats.

Vi kan ju använda modeordet utanförskap.

Många av de som röstar på SD känner sig frustrerade och utanför samhället. Jag tror inte det är rät medicin att peka finger och idiotförklara hela tiden. Det är inte bara i våra sk förorter vi har utanförskap. Vi har det ute på landsbygden också men där bränner man inte bilar lika ofta.

Vad gör vi med dessa män som inte utbildat sig och som känner att de har svårt att passa in i samhället? Jag ser en viss likhet med unga män i invandrartäta områden faktiskt.

Jag börjar tänka till lite mer nu faktisk. Det är väldigt lätt att sitta i sitt välordnade medelklassområde i storstäderna och peka finger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 026
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka