SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag har träffat så oerhört många muslimer och de påminner inte ens om det där i filmerna.
Om man pressar dem så erkänner de att de aldrig skulle kunna stena någon för egen del.

Och ja, jag har sett en Muslimsk Imam bli präktigt pressad av Stolta Svenskar och sekulariserade Muslimer.

Självklart.
Det finns tydliga grupperingar i den här religiösa gruppen men man ska vara medveten om att gruppen vi gärna kallar extremister och fundamentalister ofta är några grader under muslimer som ser sig som självmordsbombare och jihadister.
Man kan vara både liberal och konservativ som muslim och det är generellt viss skillnad i uppträdeskod mellan en muslim från Yemen och en muslim från Bosnien.

Vi har en ganska stor konservativ grupp muslimer i Sverige och det är väl den som utgör ett "problem".

Självklart.
Det finns tydliga grupperingar i den här religiösa gruppen men man ska vara medveten om att gruppen vi gärna kallar extremister och fundamentalister ofta är några grader under muslimer som ser sig som självmordsbombare och jihadister.
Man kan vara både liberal och konservativ som muslim och det är generellt viss skillnad i uppträdeskod mellan en muslim från Yemen och en muslim från Bosnien.

Vi har en ganska stor konservativ grupp muslimer i Sverige och det är väl den som utgör ett "problem".

Vi har en hel del sekteristiska kristna församlingar som utgör "problem" för både människor i och kring dem. Betydligt fler, eftersom de är en del av en längre historia.

QUOTE="Inte_Ung, post: 16613614, member: 87"]Jag tror inte att jag känner någon från just Yemen.
Balkan, Turkiet och ett antal Afrikanska länder vad jag kan komma på nu

Det var bara ett exempel på kontraster ;)

Vi har en hel del sekteristiska kristna församlingar som utgör "problem" för både människor i och kring dem. Betydligt fler, eftersom de är en del av en längre historia.

Har du någon uppfattning om vilken volym "en hel del" innebär och om du sätter denna "en hel del" i proportion till Islamismen - är det ett problem vi märker av i just Sverige?
Är det många människor runt om i världen som flyr från kristendomens terror och förtryck?

Just nu finns det bland industriländerna en utbredd enighet i att Islamismen i betydligt större utsträckning än ex kristendomen är ett hot mot demokrati, mänskliga rättigheter, jämställdhet och allt annat trevligt.

Sist men inte minst, ett problem betydelse minskar inte, det försvinner heller inte för att man jämför med ett annat. Oavsett om det handlar om historia eller nutid.

knappen

jag kan inte låta bli att undra över lite saker i sammanhanget nu sista sidorna i tråden som debatten löper osv.
Helt plötsligt använder man youtube filmer och filmklipp för att illustrera sina poänger ang rasism eller inte rasism osv?
För mig känns det jättekonstigt i sammanhanget.

postar man youtube klipp eller filmklipp öht i några andra sammanhang när det handlar om att poängtera sin egen åsikt eller prove a point ang en åsikt, när det handlar om människor, etniskt ursprung, religion och kultur?

för mig blir det skrämmande om så skulle vara fallet, och blir ytterligare en sak gällande hur rasistiska folk tydligen är, på en mångfald olika sätt.

Har du någon uppfattning om vilken volym "en hel del" innebär och om du sätter denna "en hel del" i proportion till Islamismen - är det ett problem vi märker av i just Sverige?
Är det många människor runt om i världen som flyr från kristendomens terror och förtryck?

Just nu finns det bland industriländerna en utbredd enighet i att Islamismen i betydligt större utsträckning än ex kristendomen är ett hot mot demokrati, mänskliga rättigheter, jämställdhet och allt annat trevligt.

Sist men inte minst, ett problem betydelse minskar inte, det försvinner heller inte för att man jämför med ett annat. Oavsett om det handlar om historia eller nutid.

Nej, men man kan sätta det i proportion och förstå att det inte handlar om Koranen eller Bibeln. Och sedan tänka till att det inte kanske inte är så bra att stärka kristna värderingar i samhället heller.

Islamismen är en liten, liten del av islam. Precis som sekterna är en liten del av kristendomen. De flesta som flyr undan förtryck, gör det därför att de har en mycket mer sekulär inställning än landet de flyr ifrån.

Nu när SD är vågmästare så skulle vi kunna följa SD genom dessa 4år å se hur mycket SD får bestämma. Ni får även skriva här vad SD bestämmer i kommunerna också. Vi kan även diskutera SD förslag som dom lägger fram. Eller om ni bara vill ventilera SD åsikter.

QUOTE="Inte_Ung, post: 16613614, member: 87"]Jag tror inte att jag känner någon från just Yemen.
Balkan, Turkiet och ett antal Afrikanska länder vad jag kan komma på nu

Det var bara ett exempel på kontraster ;)
Jo och jag har ju som du ser sett en hel del kontraster även om just Yemen nog inte finns med.
Iran och Irak har jag ju glömt.

• Gilla
Reactions: No1
Jo och jag har ju som du ser sett en hel del kontraster även om just Yemen nog inte finns med.
Iran och Irak har jag ju glömt.
Men jag verkar ha fått minnesförlust.
Indien och Pakistan också.
Jag har säkert missat något fortfarande, men det ger i alla fall en bild av mångfalden i vilka muslimer som jag har träffat.
De har alla varit kollegor till mig på olika ställen.

• Gilla
Reactions: No1
QUOTE="sjoberga, post: 16613723, member: 6843"]Nej, men man kan sätta det i proportion och förstå att det inte handlar om Koranen eller Bibeln. Och sedan tänka till att det inte kanske inte är så bra att stärka kristna värderingar i samhället heller.

Islamismen är en liten, liten del av islam. Precis som sekterna är en liten del av kristendomen. De flesta som flyr undan förtryck, gör det därför att de har en mycket mer sekulär inställning än landet de flyr ifrån

Jag anser att jämförelser är ointressanta så länge man diskuterar problem.
Upplevs något som ett problem så är det ett problem även om det finns fler problem - som är större eller mindre.

Det finns mycket riktigt vissa falanger inom religion som flyr undan andra falanger - liberaler/konservativa/ultrakonservativa som flyr undan extremer.
Sedan finns det många liberaler som i sin religiösa övertygelse uppfattas som extremer i det nya landet ex det sekulariserade Sverige.

Ett problem är ett problem oavsett alla "men...".
Sedan är det klart att det jag ser som ett problem inte nödvändigtvis behöver ses som ett problem av dig - vilket präglar all sorts diskussion som rör någon typ av problem.

Islamismen är en liten, liten del av islam. Precis som sekterna är en liten del av kristendomen. De flesta som flyr undan förtryck, gör det därför att de har en mycket mer sekulär inställning än landet de flyr ifrån.

Fast näe? I ett utav klippen sades det ju att mellan 15-25% av muslimerna i världen är s.k "problem" och vi pratade då - vad sa hon - var det 300 miljoner människor?

Det kallar iaf inte jag en liten, liten del.

I Danska tidningar står det att läsa, Välkommen till verkligheten, Sverige

I England kallas vi för Blöjlandet :rofl:

I finska tidningar tror man att valresultatet berodde på den kritiserade invandringen

Fast näe? I ett utav klippen sades det ju att mellan 15-25% av muslimerna i världen är s.k "problem" och vi pratade då - vad sa hon - var det 300 miljoner människor?

Det kallar iaf inte jag en liten, liten del.

ja det blir som sagt problem om man använder klipp som grund för sina antaganden och anseenden i fråga om ens egen kunskap. oavsett vad det råkar handla om. Det är nog ett problem rent allmänt oavsett vad det handlar om, i fråga om hur människor funkar och hur de grundar sina övertygelser runt.

ja det blir som sagt problem om man använder klipp som grund för sina antaganden och anseenden i fråga om ens egen kunskap. oavsett vad det råkar handla om. Det är nog ett problem rent allmänt oavsett vad det handlar om, i fråga om hur människor funkar och hur de grundar sina övertygelser runt.

ok, men då kanske du kan skaka fram andra i ditt anseende mer relevanta siffror då?

Jag tycker det är ynkligt när SD försvarar sina egna medlemmars brottslighet med att "de andra har också begått brott". Skulle det vara en ursäkt?

Indirekt erkänner man ju då också att SD-medlemmar begått brott.

En annan sak, undrar hur de som gått från M till SD reagerar när deras partikamrater i framför allt kommunerna går över till ett renodlat nasseparti, som har hänt i flera fall redan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 026
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka