Jag är realist. Det finns ju ganska många såna som @Oldie (mycket skit om muslimer och araber) och @corzette (mycket skit om romer) som tycker att det är deras sak att sprida myter och osanningar om grupper av människor, som i sin tur förstärker diskrimineringen. Sedan finns det också ganska många andra som arbetar hårt mot diskriminering och för att sticka hål på de mytballonger som skickas upp. Så det är en ständig kamp för att människor ska få visa vem de är, även på arbetsmarknaden, utan att behöva bli dömda på förhand.
Men i dagsläget förekommer en omfattande diskriminering på svensk arbetsmarknad. Inte för att jag vill det, utan för att det är så just idag.
Som en raspig LP-skiva: Jobb är inget som bara finns. Jobb är något som skapas av och för människor, i ett tolerant och öppet samhälle där människor får chansen att förverkliga sina idéer, där varje individ får bli sedd som just individ och som individ får frihet att forma sitt liv.
Samhälle med fler människor = fler jobb.
Samhälle med mindre diskriminering = fler jobb.
Samhälle med mindre myter om vi och dom = fler jobb.
Samhälle med mindre exkluderande nationalism = fler jobb.
Samhälle där fler får chansen att studera = fler jobb.
Samhälle där fler får chansen att starta företag = fler jobb.
Det är därför jag vill se till att de parametrar som ger fler jobb stärks, och de som ger färre jobb försvagas.
Samhälle med fler människor = fler jobb. Betyder egentlign att behoven ökar, vilket kan, under gynnsamma förhållande ge fler arbetsplatser.
Samhälle med mindre diskriminering = fler jobb. Det tror jag inte riktigt på, men väl kan människors bemötande bli mer respektfullt o rättvist
Samhälle med mindre myter om vi och dom = fler jobb. En ren myt, fler jobb blir det om ökande behov kan mötas av motsvarande inkomstökningar, inte med mer eller mindre myter
Samhälle med mindre exkluderande nationalism = fler jobb. Det stämmer inte heller, utan du får då ett samhälle där fler, på lika villkor kan konkurera om befintliga jobb
Samhälle där fler får chansen att studera = fler jobb. Absolut
Samhälle där fler får chansen att starta företag = fler jobb. Stämmer det med, men bara på kort sikt om inte efterfrågan finns.