SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dela en chokladkaka med 3 ger 1/3 per person = rättvist
Att det är min åsikt har du naturligtvis rätt i, men att samma åsikt delas av förbaskat många verkar du inte förstå, det är nästan så man kan tycka det är orättvist ;)

Dela en chokladkaka i 1 bit och ge till en av de tre är rättvist därför att person 1 redan hade ärvt 89 chokladkakor och person 2 var helt förmögen att köpa sin egen chokladkaka om denne ville. Den tredje hade inga pengar alls och hette Maleki så han fick inte heller nåt jobb i landet Sverige, med stor diskriminering i arbetslivet, som kunde ge inkomst att köpa chokladkakan. Så Maleki fick hela, och det var rättvist.

Dela en chokladkaka i 1 bit och ge till en av de tre är rättvist därför att person 1 redan hade ärvt 89 chokladkakor och person 2 var helt förmögen att köpa sin egen chokladkaka om denne ville. Den tredje hade inga pengar alls och hette Maleki så han fick inte heller nåt jobb i landet Sverige, med stor diskriminering i arbetslivet, som kunde ge inkomst att köpa chokladkakan. Så Maleki fick hela, och det var rättvist.
Jag förstår att du är tvungen att skriva om hela frågeställningen.
1 Om person nr 1 ärvt 1 miljon kakor har inte med saken att göra
2 om nr två har gott om pengar påverkar heller inte det rättvisa i det hela
3 Om man läser vad du skriver så innebär det att du debiterar fattiga människor ingenting och rika riktigt saftigt när de rider ute hos dig?
Eller är du så rättvis att du lämnar ett pris som gäller alla ;)

Jag förstår att du är tvungen att skriva om hela frågeställningen.
1 Om person nr 1 ärvt 1 miljon kakor har inte med saken att göra
2 om nr två har gott om pengar påverkar heller inte det rättvisa i det hela
3 åm man läser vad du skriver så innebär det att du debiterar fattiga människor ingenting och rika riktigt saftigt när de rider ute hos dig?
Eller är du så rättvis att du lämnar ett pris som gäller alla ;)

Nu är inte jag staten. Chokladkakor är inte världens bästa exempel; eftersom det är lyxkonsumtion. Men ta vilket annat exempel som helst.

Du tycker inte att 1 och 2 påverkar, jag tycker att det definitivt gör det när staten ska fördela sina resurser. Det ska vara till de med störst behov och vi behöver inte förmedla socialbidrag till människor som ärvt och har 98 miljoner på banken, eller de med full förmåga att tjäna in pengarna själva men som vägrar. Den åsikten är ganska konstig och delas inte av så många kan jag lova.

Nu är inte jag staten. Chokladkakor är inte världens bästa exempel; eftersom det är lyxkonsumtion. Men ta vilket annat exempel som helst.

Du tycker inte att 1 och 2 påverkar, jag tycker att det definitivt gör det när staten ska fördela sina resurser. Det ska vara till de med störst behov och vi behöver inte förmedla socialbidrag till människor som ärvt och har 98 miljoner på banken, eller de med full förmåga att tjäna in pengarna själva men som vägrar. Den åsikten är ganska konstig och delas inte av så många kan jag lova.
Så du menar att turridning inte är lyxkonsumtion?

Och i frågeställningen om kakan så talade inte jag om staten utan om rättvisa i allmänhet.
Vad du nu säger är ju att du behöver inte vara rättvis enligt din hederskodex men väl staten

Snurrigt, mycket snurrigt.
eller med ytlänskt ord hyckleri!

Vad det sedan gäller de förmåner vi gemensamt jobbar ihop så ska väl inte ex ett läkarbesök kosta mer om jag tjänar 100 000 i månaden jämfört med om jag tjänar 15 000

Så du menar att turridning inte är lyxkonsumtion?

Och i frågeställningen om kakan så talade inte jag om staten utan om rättvisa i allmänhet.
Vad du nu säger är ju att du behöver inte vara rättvis enligt din hederskodex men väl staten

Snurrigt, mycket snurrigt.
eller med ytlänskt ord hyckleri!

Självklart är turridning lyxkonsumtion.

Jag påstår mig inte bedriva socialt arbete för rättvisa med mitt företag, med skattepengar som ska transfereras. Att du inte förstår skillnaden är ganska märkligt.

Vad det sedan gäller de förmåner vi gemensamt jobbar ihop så ska väl inte ex ett läkarbesök kosta mer om jag tjänar 100 000 i månaden jämfört med om jag tjänar 15 000

Jo, jag tycker du kan betala mycket mer för din sjukvård (både med skatt och avgifter) än den som är obemedlad. För mig är det självklar rättvisa att det ska vara så.

Det ska vara till de med störst behov och vi behöver inte förmedla socialbidrag till människor [...] med full förmåga att tjäna in pengarna själva men som vägrar. Den åsikten är ganska konstig och delas inte av så många kan jag lova.

Tidigare så har du skrivit att de som inte vill jobba ska få tillräckligt för att ha en dräglig tillvaro men inte mer?

Tidigare så har du skrivit att de som inte vill jobba ska få tillräckligt för att ha en dräglig tillvaro men inte mer?

Självklart. Vad är problemet? Valet av att ta ett exempel med en chokladkaka är inte mitt. Chokladkakor är inget staten ska stå för oavsett.

Sedär du inser ju det rättvisa i att alla betalar lika. Att du sedan är generösare med andras plånböker än din egen visar ju att du har politikerpotential.

Men hyckleriet tvättar du inte bort så lätt i alla fall.
Jag delar min öl lika runt bordet och mackorna fördelas de med oavsett vad mina gäster tjänar ;)

Sedär du inser ju det rättvisa i att alla betalar lika. Att du sedan är generösare med andras plånböker än din egen visar ju att du har politikerpotential.

Men hyckleriet tvättar du inte bort så lätt i alla fall.
Jag delar min öl lika runt bordet och mackorna fördelas de med oavsett vad mina gäster tjänar ;)

Du blandar äpplen och päron hej vilt. Jag vet fortfarande inte vad din privata fest har med våra skattetransfereringar att göra. Att inte se skillnaden är märkligt, särskilt för någon som är äldre än 10 år.

Du skrev ju precis att vi inte behöver förmedla socialbidrag till människor som inte vill jobba.

Till syvende och sist har vi ett ansvar för att våra medmänniskor överlever även om de är helt ovilliga själva.

Men visst lutar jag åt att någon som har en konstaterad kapacitet att arbeta, men vägrar (inte vill), ska bli hårt pressad. Men vi kan liksom inte låta folk dö.

Är det verkligen NÅGON här som tycker att bara för att Berra, 62 får socialbidrag för att överleva - automatiskt måste leda till att - Jerker, 54, mångmiljonär - och alla andra medborgare - också måste få exakt samma antal kronor utbetalda av staten? Annars är det orättvist? De som tycker det är helt ute och cyklar i min värld.

Är det verkligen NÅGON här som tycker att bara för att Berra, 62 får socialbidrag för att överleva - automatiskt måste leda till att - Jerker, 54, mångmiljonär - och alla andra medborgare - också måste få exakt samma antal kronor utbetalda av staten? Annars är det orättvist? De som tycker det är helt ute och cyklar i min värld.

Tala om att vrida till det, det som diskuterades från början var att det skulle vara lika för Berra som inget har och för någon som kommer från Syrien som inget har. Hur kan du få det till att alla ska ha bidrag?

Till syvende och sist har vi ett ansvar för att våra medmänniskor överlever även om de är helt ovilliga själva.

Men visst lutar jag åt att någon som har en konstaterad kapacitet att arbeta, men vägrar (inte vill), ska bli hårt pressad. Men vi kan liksom inte låta folk dö.

Håller helt med, men det ska såklart gälla alla som vägrar- inte vill.

Tala om att vrida till det, det som diskuterades från början var att det skulle vara lika för Berra som inget har och för någon som kommer från Syrien som inget har. Hur kan du få det till att alla ska ha bidrag?

Det är så jag tolkar lbb:s rättvisa där alla måste få lika. Ser inte du heller skillnad mellan lbb:s privata fest och hur vi ska fördela våra skattepengar?

Jag anser att Berra som inget har mycket väl kan ha andra förutsättningar än Maleki har. Bland annat bara pga namnet och statusen som nyanländ. Och därmed behöver annat stöd. Jag pratar fortfarande i första hand inte om kontanta bidrag, även om jag inte heller utesluter det.

Ställ frågan som den var, ska Malaki verkligen ha ett par tusen mer att leva på än Berra 62?

Att Jerker får vara med och finansiera kalaset är väl tämligen självklart :)

n
Det är så jag tolkar lbb:s rättvisa där alla måste få lika. Ser inte du heller skillnad mellan lbb:s privata fest och hur vi ska fördela våra skattepengar?

Jag anser att Berra som inget har mycket väl kan ha andra förutsättningar än Maleki har. Bland annat bara pga namnet och statusen som nyanländ. Och därmed behöver annat stöd. Jag pratar fortfarande i första hand inte om kontanta bidrag, även om jag inte heller utesluter det.
Återigen, det ska, det får inte påverka. Att sedan en Karlsson har lättare att få jobb, lägenhet etc det gör ju bara att Karlsson kommer ur systemet fortare. Det ska då inte påverka vad varken Karlsson eller Melaki har att leva på då de lever på understöd.
Då ska behovet dvs behov för mat o husrum, kläder vara styrande inte om man snackar svenska eller ej
Det är min rättvisa!

Att du själv i sann politiker anda säger en sak och lever efter en annan förvånar mig inte, för lever, det gör du ute i verkliga världen.

Att du själv i sann politiker anda säger en sak och lever efter en annan förvånar mig inte, för lever, det gör du ute i verkliga världen.

Blaj, blaj, blaj.

Självklart ska behoven styra och de kan se olika ut beroende på om man är nyanländ eller inte. Om man pratar svenska eller inte. Om man har ett utländskt klingande namn eller inte.

Det är tur att du inte är politiker som inte kan se skillnad på fördelning av skatteresurser och hur du bjuder på öl på en privat fest. Eller så kanske du är det och då har vi otur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 404
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar