SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Paradiset i jämförelse?
Jovisst men vad hjälper det om man inga pengar får alls ?? eller om man får, vad tror du det ligger på per månad ?? Går ju an för dig och mig som har gott om tillgångar men för de som redan innan inget har?

Hur tror du det är att lämna alla sina tillgångar, familj och saker för att fly ett krig undan svält och död? Är det värre än att få arbetsfria tusenlappar utbetalda varje månad och klara eget boende, få pengar till ett mål mat varje dag och en dräglig överlevnad? Eller tror du verkligen inte det? Då tror jag det är dags att göra en reality-check.

Att du slingrar dig som en daggmask (löv) på en metkrok när obekväma frågor dyker upp ä ingen nyhet.

Att många politiker gjort detsamma de senaste 4 åren känner vi också till. Resultatet förskräcker. SD ökade med runt 100 %

Vill du fortfarande att de ska äga frågan?
Frågan är ju, när du ska inse att det inte hjälper att blunda inför den. Mantrat du dragit, att alla som inte instämmer har SD sympatier eller rent av är bruna är heller inget nytt. Att sedan dra upp gaskammare visar hur lågt ditt lågvattenmärke i verkligheten är.

Man äger inte frågan genom att ha en viss åsikt i den. Jag vill gärna höra de konstruktiva lösningarna på vad vi säger till de som säker asyl i vårt land? För inte var väl gaskammaren eller skicka tillbaka till krigszonen några alternativ? - det var medvetet raljant av mig - för att just påvisa avsaknaden av förslag. Som är enorm. En stor lucka. Finns ingenting. När jag radar upp 30 åtgärder (annan tråd) på området hör jag bara "begränsa volymen". Som vi inte ens har inflytande över.

Är det att äga frågan? Att inte ha några förslag alls?

Du påstår ju i ditt inlägg att landet är fullt av trygghet. Hur kan det då komma sig att vi har svenska uteliggare på gatorna?
Och om paradiset är 3800:- som du påstår lever du nog i en väldigt skyddad verkstad, alternativt med bra jobb hög lön och goda förutsättningar. Du vet helt enkelt inte hur det är att vara fattig så du fattar inte hur någon kan vara det.

Att du ens jämför att fly allt man äger och har och alla man känt i sitt liv, med att få sjukpenning/sjukersättning i ett tryggt land som Sverige - visar avsaknaden av all form av verklighetskänning. Jag är högst medveten om vad försörjningsstöd är. Och det är tufft om det pågår en tid. Men inte på samma skala ens.

Hur tror du det är att lämna alla sina tillgångar, familj och saker för att fly ett krig undan svält och död? Är det värre än att få arbetsfria tusenlappar utbetalda varje månad och klara eget boende, få pengar till ett mål mat varje dag och en dräglig överlevnad? Eller tror du verkligen inte det? Då tror jag det är dags att göra en reality-check.

Och varför om det nu är så bra räcker inte det även för de som kommer från inbördeskriget, då hade ju pengarna räckt dubbelt upp, minst, t.ex, eller till mer bistånd i värden där det faktiskt kan vara, jo då, ännu värre än i Syrien....

Och faktum är att några arbetsfria tusenlappar i månaden inte räcker till så mycket om man inget har- för min del som har och säkert för din del som också har - då blir det så enkelt om man inte tänker lite till.

Att du ens jämför att fly allt man äger och har och alla man känt i sitt liv, med att få sjukpenning/sjukersättning i ett tryggt land som Sverige - visar avsaknaden av all form av verklighetskänning. Jag är högst medveten om vad försörjningsstöd är. Och det är tufft om det pågår en tid. Men inte på samma skala ens.

Det är du som inte har ful verklighetskänning om hur svårt det kan vara för vissa i Sverige att få hjälp här.

Du resonerar som om det bara är den som är sjukast som är sjuk.

Man äger inte frågan genom att ha en viss åsikt i den. Jag vill gärna höra de konstruktiva lösningarna på vad vi säger till de som säker asyl i vårt land? För inte var väl gaskammaren eller skicka tillbaka till krigszonen några alternativ? - det var medvetet raljant av mig - för att just påvisa avsaknaden av förslag. Som är enorm. En stor lucka. Finns ingenting. När jag radar upp 30 åtgärder (annan tråd) på området hör jag bara "begränsa volymen". Som vi inte ens har inflytande över.

Mitt förslag är ganska enkelt. anpassa de villkor de som kommer till de villkor som råder i resten av EU.
Uppehållstillstånd 1 åriga
Att per automatik förnyas så länge situationen i hemlandet kvarstår
På ett villkor, att man inte blir fälld för brott.
Att det ettåriga uppehållstillståndet omvandlas till ett permanent efter 5 till 7 år, fortfarande under förutsättning att man inte gjort sig skyldig till ngt brottsligt.
Villkoren för asyl ska naturligtvis inte ändras.
Anhöriginvandring, ja om mottagaren har bostad o försörjning under egen regi.
Föreligger skäl för asyl så ska den naturligtvis erhållas.

Stödformer för innehavare av uppehållstillstånd får ej överstiga det en vanlig sochjälpsmottagare erhåller idag.
Startbidrag, retroaktiv föräldrapenning ska dras av SOC hjälpen.

Det kommer inte att stoppa inflödet men väl minska incitamentet att välja Sverige, en aning. + att det spar en hel del pengar.

Har du provat? Du låter väldigt dryg och säker på att du har rätt. Jag har provat, flera gånger dessutom, jag antar att du kan ringa mammsen eller pappsen så får du hjälp, men det finns människor här som inte får hjälp. Din överlägsna attityd till människor i närområdet som behöver hjälp är irriterande. Är du t.ex medlem i någon hjälporganisation där du kan göra skillnad här hemma?

Varför tar man sig ända upp till lilla Sverige -tror du? Utan ngn form av ID.
Det är som på guldrushens Klondike. där får man allt utan att göra ett jota.

Tro tusan att man blir besviken om man hamnar i norrlands inland där det inte finns restauranger, moskéer

Har du provat? Du låter väldigt dryg och säker på att du har rätt. Jag har provat, flera gånger dessutom, jag antar att du kan ringa mammsen eller pappsen så får du hjälp, men det finns människor här som inte får hjälp. Din överlägsna attityd till människor i närområdet som behöver hjälp är irriterande. Är du t.ex medlem i någon hjälporganisation där du kan göra skillnad här hemma?

Människor i närområdet, dvs mitt, har ett välbyggt välfärdssystem som ger bra förutsättningar för överlevnad och ett drägligt liv. De som flyr krig har inte ens en stabil statsbildning. Svält, massaker, noll inkomst, noll varor i butiken, noll möjlighet att skaffa mat.

Ni jämför äpplen med ruttna äppelskruttar, och inser det inte ens. Det är frapperande.

• Gilla
Reactions: Sol
Människor i närområdet, dvs mitt, har ett välbyggt välfärdssystem som ger bra förutsättningar för överlevnad och ett drägligt liv. De som flyr krig har inte ens en stabil statsbildning. Svält, massaker, noll inkomst, noll varor i butiken, noll möjlighet att skaffa mat.

Ni jämför äpplen med ruttna äppelskruttar, och inser det inte ens. Det är frapperande.
du spikade det!
"välbyggt välfärdssystem som ger bra förutsättningar för överlevnad och ett drägligt liv."
De flesta EU-stater har en stabil statsbildning, har varor i butikerna där finns inga massakrer eller laglöshet.
Man har sörjt för det allra nödvändigaste.

Men asylsökande gör precis som jag gör vid ett smörgåsbord, man väljer det godaste eller det som smakar en själv bäst.

I dagsläget skulle jag naturligtvis i deras situation också välja Sverige.

Men vad det nu handlar om är helt enkelt att fördela samhällets resurser på ett sådant sätt att det gör bäst nytta sam att vi i görligaste mån rättar mun efter matsäcken.
Det har inget med ruttna äpplen att göra men väl med ekonomi och långsiktiga lösningar.

En enkel fråga, hur ställer du dig till att en del av oss som bor i Sverige får ut mer än soc-norm under samma förutsättningar? Försörjningsstöd, hjälp med bostad ska enligt min åsikt vara lika vid samma förutsättningar.

Ja, jag håller helt med.

Att heta Karlsson vs Maleki är inte samma förutsättningar. Att vara infödd vs nyanländ är inte samma förutsättningar. Sedan finns det ett gäng dimensioner till som påverkar förutsättningarna.

Självklart ska samhället ge mest konstruktivt stöd till de som har sämst förutsättningar.

Likabehandling är inte rättvist.

Att heta Karlsson vs Maleki är inte samma förutsättningar. Att vara infödd vs nyanländ är inte samma förutsättningar. Sedan finns det ett gäng dimensioner till som påverkar förutsättningarna.

Självklart ska samhället ge mest konstruktivt stöd till de som har sämst förutsättningar.

Likabehandling är inte rättvist.
Jag tror inte en Maleki har andra fysiska behov än en Karlsson.
Bostad = samma hjälp
Mat = samma hjälp
Kläder= samma hjälp
SFI= visst men det betyder inte att Malaki ska få ut extra ersättning, Karlsson går till sysselsättningsgarantin och Malaki till sfi.
Barnbidrag=samma
Föräldrapenning= samma under den tid man haft medborgarskap eller uppehållstillstånd.
Startbidrag, ja, men det ska ju gälla båda. Finns inte vinterkläder till deras barn så ska ju soc hjälpa till med det som exempel. Men extra startbidrag oberoende behov? NEJ!
Så vilka dimensioner gör att den ene skulle få mer än den andre i samma situation ?

Skulle sedan Karlsson lyckas ta sig ur sitt bidragsberoende pga andra förutsättningar så ska detta ju naturligtvis inte påverka Malaki;s situation, behöver han fortsatt hjälp ska han få det.
Likabehandling ÄR rättvist. Att behandla folk olika är orättvist!

Senast ändrad:
Malekis jobbansökningar hamnar 98% i papperskorgen olästa om han uppger sitt efternamn. Och gör han det inte, misstänkliggjord och samma sak. Det händer inte Karlsson. Att inte kunna prata svenska är ett enormt hinder för att kunna få eller skapa jobb. Osv. Karlsson har bott i Sverige hela sitt liv och har ett kontaktnät, det har oftast inte nyanlända Maleki. Osv

Jag pratar inte heller specifikt om någon extra kontant ersättning, däremot pratar jag om det stöd varje individ behöver, som måste individanpassas för att vara effektivt. Att vara nyanländ flykting är bara en av många dimensioner.

Likabehandling ÄR rättvist. Att behandla folk olika är orättvist!
Nej, där är vi fullständigt icke-överens. Så det finns inget ÄR i den utsagan. Däremot ÄR det kanske din åsikt. Men absolut ÄR det inte min åsikt.

Malekis jobbansökningar hamnar 98% i papperskorgen olästa om han uppger sitt efternamn. Och gör han det inte, misstänkliggjord och samma sak. Det händer inte Karlsson. Att inte kunna prata svenska är ett enormt hinder för att kunna få eller skapa jobb. Osv. Karlsson har bott i Sverige hela sitt liv och har ett kontaktnät, det har oftast inte nyanlända Maleki. Osv

Jag pratar inte heller specifikt om någon extra kontant ersättning, däremot pratar jag om det stöd varje individ behöver, som måste individanpassas för att vara effektivt. Att vara nyanländ flykting är bara en av många dimensioner.

Nej, där är vi fullständigt icke-överens. Så det finns inget ÄR i den utsagan. Däremot ÄR det kanske din åsikt. Men absolut ÄR det inte min åsikt.
Vad har Malekis arbetsplatsansökan med bidragen att göra? Vad har Karlssons kontaktnät med bidragen att göra?
Jag anser att de ska ha hjälp med det nödvändigaste. Jag anser inte att den ene ska ha mer hjälp bara för att han har det svåare att ta sig ur sitt beroende.
Så länge båda sitter i beroendet ska de ha samma, dvs likvärdig hjälp. Om den ene sedan lyckas ta sig ur, bra då bidrar han ju indirekt till den andres försörjning.
Och du snackar om att jämföra äpplen o päron.
Gör klart om du vill diskutera bidrag eller om du vill diskutera förutsättningar på arbetsmarknaden.

Ska vi ta integreringsbiten så anser jag kravet ska ställas betydligt högre på de nyanlända.
För att få ett permanent tillstånd ska man ha tillgodogjort sig vissa kunskaper i Svenska och i de krav samhället ställer (finns tid till det, om mitt förslag på 5 till 7 år skulle genomföras)

Tar vi bidragsbiten så förstår jag inte varför A får existensminimum och B får samma + diverse andra utbetalningar. Det fattar jag helt enkelt inte.
Dels för att det är orättvist och dels för att det väcker ont blod hos befolkningen och ökar därmed segregationen.

Lika lön för lika arbete = rättvist
En medborgare = 1 röst i riksdagsval = rättvist
Dela en chokladkaka med 3 ger 1/3 per person = rättvist
Att det är min åsikt har du naturligtvis rätt i, men att samma åsikt delas av förbaskat många verkar du inte förstå, det är nästan så man kan tycka det är orättvist ;)

Senast ändrad:
För att få amerikanskt medborgarskap måste du kunna svara på frågor rörande USA historia.

Och hur är det egentligen relevant?

Jag har en god vän som studerade i USA (inriktning nanovetenskap). Han kom tillbaka till Sverige eftersom fokus på utbildningen (universitet) låg utanför relevant ämneskunskap bl.a. på historia. Hade han fortsatt där hade han antagligen inte doktorerat och sedan fått anställning i Japan.

Nu skulle din vän bara studera utomlands så Då är det inte relevant, kan man tycka...Nu tycker kanske amerikanerna det o då ska det accepteras.

Här ställer man inga som helst Krav.

Vad har Malekis arbetsplatsansökan med bidragen att göra? Vad har Karlssons kontaktnät med bidragen att göra?
Jag anser att de ska ha hjälp med det nödvändigaste. Jag anser inte att den ene ska ha mer hjälp bara för att han har det svåare att ta sig ur sitt beroende.
Så länge båda sitter i beroendet ska de ha samma, dvs likvärdig hjälp. Om den ene sedan lyckas ta sig ur, bra då bidrar han ju indirekt till den andres försörjning.
Och du snackar om att jämföra äpplen o päron.
Gör klart om du vill diskutera bidrag eller om du vill diskutera förutsättningar på arbetsmarknaden.

Ska vi ta integreringsbiten så anser jag kravet ska ställas betydligt högre på de nyanlända.
För att få ett permanent tillstånd ska man ha tillgodogjort sig vissa kunskaper i Svenska och i de krav samhället ställer (finns tid till det, om mitt förslag på 5 till 7 år skulle genomföras)

Tar vi bidragsbiten så förstår jag inte varför A får existensminimum och B får samma + diverse andra utbetalningar. Det fattar jag helt enkelt inte.
Dels för att det är orättvist och dels för att det väcker ont blod hos befolkningen och ökar därmed segregationen.

Lika lön för lika arbete = rättvist
En medborgare = 1 röst i riksdagsval = rättvist
Dela en chokladkaka med 3 ger 1/3 per person = rättvist
Att det är min åsikt har du naturligtvis rätt i, men att samma åsikt delas av förbaskat många verkar du inte förstå, det är nästan så man kan tycka det är orättvist ;)
Konstigt ingen förklaring varför mina åsikter är orättvisa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 404
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar