Vad har Malekis arbetsplatsansökan med bidragen att göra? Vad har Karlssons kontaktnät med bidragen att göra?
Jag anser att de ska ha hjälp med det nödvändigaste. Jag anser inte att den ene ska ha mer hjälp bara för att han har det svåare att ta sig ur sitt beroende.
Så länge båda sitter i beroendet ska de ha samma, dvs likvärdig hjälp. Om den ene sedan lyckas ta sig ur, bra då bidrar han ju indirekt till den andres försörjning.
Och du snackar om att jämföra äpplen o päron.
Gör klart om du vill diskutera bidrag eller om du vill diskutera förutsättningar på arbetsmarknaden.
Ska vi ta integreringsbiten så anser jag kravet ska ställas betydligt högre på de nyanlända.
För att få ett permanent tillstånd ska man ha tillgodogjort sig vissa kunskaper i Svenska och i de krav samhället ställer (finns tid till det, om mitt förslag på 5 till 7 år skulle genomföras)
Tar vi bidragsbiten så förstår jag inte varför A får existensminimum och B får samma + diverse andra utbetalningar. Det fattar jag helt enkelt inte.
Dels för att det är orättvist och dels för att det väcker ont blod hos befolkningen och ökar därmed segregationen.
Lika lön för lika arbete = rättvist
En medborgare = 1 röst i riksdagsval = rättvist
Dela en chokladkaka med 3 ger 1/3 per person = rättvist
Att det är min åsikt har du naturligtvis rätt i, men att samma åsikt delas av förbaskat många verkar du inte förstå, det är nästan så man kan tycka det är orättvist