SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Konstigt ingen förklaring varför mina åsikter är orättvisa

Äsch hen lever i skyddad verkstad utan kontakt med verkligheten. Det måste vara skönt. Ibland önskar man sig att sådana människor verkligen fick uppleva det de skriver så vitt och brett om.
"Människor i närområdet, dvs mitt, har ett välbyggt välfärdssystem som ger bra förutsättningar för överlevnad och ett drägligt liv." bara detta säger mig att rock bottom ligger väldigt långt ifrån personens erfarenheter av det verkliga livet för ett stort antal människor i Sverige. Tragiskt.

Jo det kan jag hålla med om. Du försvarar ett oförsvarbart system med näbbar och klor.
Blir du inte trött på din egen röst ibland?

Oförsvarbart? Har du läst de senaste inläggen i tråden? Ska inte behoven styra? Kan man jämföra skattetransfereringar med hur man bjuder på en privat fest? Ska mångmiljonärer erhålla socialbidrag bara för att det ska vara rättvist?

Och några näbbar och klor har jag inte. När det gäller exempelvis inställning till asylinvandring (som jag egentligen tror att du avser med ditt inlägg) håller jag mig till verkligheten, rationalitet, humanitet och så lite vanligt sunt förnuft.

Blir du inte trött på din egen oförmåga att förstå alla människors lika värde och rättigheter?

Äsch hen lever i skyddad verkstad utan kontakt med verkligheten. Det måste vara skönt. Ibland önskar man sig att sådana människor verkligen fick uppleva det de skriver så vitt och brett om.
"Människor i närområdet, dvs mitt, har ett välbyggt välfärdssystem som ger bra förutsättningar för överlevnad och ett drägligt liv." bara detta säger mig att rock bottom ligger väldigt långt ifrån personens erfarenheter av det verkliga livet för ett stort antal människor i Sverige. Tragiskt.

Att du ens orkar. Att inte förstå att man är mer utsatt när man flyr för sitt liv från allt man äger och har, än när man landar i att få bostad, mat, vård och alla basala behov tillfredsställda i ett stabilt välfärdssamhälle, det är för mig helt barockt. Det är så långt från verkligheten att man kan undra vilka centralstimulerande du brukat ikväll. Fast å andra sidan har du ju alltid den åsikten, så det sitter nog djupare än så.

Det handlar inte om ett skönmålande av att hamna i socialbidragsberoende. Det handlar om förståelse för vad krig är.

Blaj, blaj, blaj.

Självklart ska behoven styra och de kan se olika ut beroende på om man är nyanländ eller inte. Om man pratar svenska eller inte. Om man har ett utländskt klingande namn eller inte.

Det är tur att du inte är politiker som inte kan se skillnad på fördelning av skatteresurser och hur du bjuder på öl på en privat fest. Eller så kanske du är det och då har vi otur.
,Öl o privat fest betalas med privata pengar, kan därför fördelas som i ägarens godtycke.
Statliga/kommunala pengar är gemensamma pengar och får därför inte fördelas godtyckligt.
Det finns regler.
Och jag pekar bara på att reglerna är en aning underligt utformade som medger att Malik kan under vissa omständigheter erhålla ett par tusen mer att leva på jämfört med Jeppe som är lika medellös och beroende av samhällets stöd.
Det anser inte jag rättvist. När jag påpekar detta blandar du in miljonärer o allt möjligt för att försvara rådande situation.

Du har som exempel fortfarande inte förklarat varför någon som inte kan svenska ska erhålla mer än någon som kan.

Sedan för du blajja bäst du vill. någon klarhet i frågan ger det ju inte den här gången heller ;)

Att du ens orkar. Att inte förstå att man är mer utsatt när man flyr för sitt liv från allt man äger och har, än när man landar i att få bostad, mat, vård och alla basala behov tillfredsställda i ett stabilt välfärdssamhälle, det är för mig helt barockt. Det är så långt från verkligheten att man kan undra vilka centralstimulerande du brukat ikväll. Fast å andra sidan har du ju alltid den åsikten, så det sitter nog djupare än så.

Det handlar inte om ett skönmålande av att hamna i socialbidragsberoende. Det handlar om förståelse för vad krig är.
Fast jag tror "Hästamannen" börjar få ont om sakliga argument, om man dömer av de senaste inläggen ;)
Kan ju bara informera om att Staten i dina ögon måste vara väldans orättvisa, man har sedan 1/1 14 infört starka begränsningar var det gäller de retroaktiva barnbidragen, så man är på rätt väg ;)

,Öl o privat fest betalas med privata pengar, kan därför fördelas som i ägarens godtycke.
Statliga/kommunala pengar är gemensamma pengar och får därför inte fördelas godtyckligt.
Det finns regler.
Och jag pekar bara på att reglerna är en aning underligt utformade som medger att Malik kan under vissa omständigheter erhålla ett par tusen mer att leva på jämfört med Jeppe som är lika medellös och beroende av samhällets stöd.
Det anser inte jag rättvist. När jag påpekar detta blandar du in miljonärer o allt möjligt för att försvara rådande situation.

Du har som exempel fortfarande inte förklarat varför någon som inte kan svenska ska erhålla mer än någon som kan.

Sedan för du blajja bäst du vill. någon klarhet i frågan ger det ju inte den här gången heller ;)

Och jag anser inte att det automatiskt är orättvist eftersom behoven mycket väl kan skilja sig åt. Vi kommer nog inte längre där, även om jag tycker du har en konstig syn på vad som är rättvist.

Och jag anser inte att det automatiskt är orättvist eftersom behoven mycket väl kan skilja sig åt. Vi kommer nog inte längre där, även om jag tycker du har en konstig syn på vad som är rättvist.

Det är rimligt att just behoven avgör och inte vad man heter i efternamn eller var man kommer ifrån. Om man har större behov för att man nyligen anlänt till Sverige så är det väl ok med ett stöd som tar hänsyn till detta. Att få större eller mindre stöd just bara tack vare sitt ursprung är ju på gränsen till rasistiskt.

Fast jag tror "Hästamannen" börjar få ont om sakliga argument, om man dömer av de senaste inläggen ;)

Så om man tröttnar på att upprepa samma 100-tals argument man kört tidigare, för att de inte når fram, så har man ont om dem? @Oldie börjar dessutom bli trött på att höra relevanta argument som inte passar åsiktsinriktningen.

Som jag tänker kvarstår alla de 100-tals argumenten som mycket relevanta även om man inte framför ett 101:a?

Eftersom jag vare sig har framfört några exakta synpunkter på regler som finns idag eller inte, utan i denna fråga bara kommenterat, motiverat och argumenterat för att likabehandling typiskt är väldigt orättvist, har jag ingen kommentar angående statens rättvisa med retroaktiva barnbidrag.

Det är rimligt att just behoven avgör och inte vad man heter i efternamn eller var man kommer ifrån. Om man har större behov för att man nyligen anlänt till Sverige så är det väl ok med ett stöd som tar hänsyn till detta. Att få större eller mindre stöd just bara tack vare sitt ursprung är ju på gränsen till rasistiskt.

Det är precis vad jag avser och försöker framföra. Dock kan just namnet till exempel göra att man måste söka i snitt
143 jobb innan man får nåt istället för ett snitt på 23 jobb. Då kanske man kan tänka sig att det är rättvist att man får mer stöd i att söka många jobb. Som ett exempel. Men det är behovet som uppstår som en konsekvens av namnets karaktär och den omfattande diskrimineringen på arbetsmarknaden, som är det avgörande. Inte namnet i sig.

Retroaktiva barnbidrag har vi inte och har inte haft väl?

Det som diskuterats är föräldrapenning. Det har inte betalats ut några stor summor retroaktivt här heller men invandrare har fått fullt antal dagar även om barnet tex är 4 år. Vi som fått barn här i Sverige har oftast använt större delen av dagarna när barnen är så gamla så det kan ju anses vara orättvist. Det här har väl dessutom ändrats nu inte bara för att spara pengar utan även för att det ansetts vara en kvinnofälla.

Retroaktiva barnbidrag har vi inte och har inte haft väl?

Det som diskuterats är föräldrapenning. Det har inte betalats ut några stor summor retroaktivt här heller men invandrare har fått fullt antal dagar även om barnet tex är 4 år. Vi som fått barn här i Sverige har oftast använt större delen av dagarna när barnen är så gamla så det kan ju anses vara orättvist. Det här har väl dessutom ändrats nu inte bara för att spara pengar utan även för att det ansetts vara en kvinnofälla.

Det kanske kan upplevas som orättvist men det är inte orättvist. Orättvist vore att diskriminera invandrare och inte ge dem tillgång till samma sociala försäkringar som icke-invandrare har.

Föräldraskap är en kvinnofälla i sig men den kan yttra sig på olika sätt. Det är en av anledningarna till att föräldrapenningen verkligen bör individualiseras, på riktigt.

Malekis jobbansökningar hamnar 98% i papperskorgen olästa om han uppger sitt efternamn. Och gör han det inte, misstänkliggjord och samma sak. Det händer inte Karlsson. Att inte kunna prata svenska är ett enormt hinder för att kunna få eller skapa jobb. Osv. Karlsson har bott i Sverige hela sitt liv och har ett kontaktnät, det har oftast inte nyanlända Maleki. Osv

Jag pratar inte heller specifikt om någon extra kontant ersättning, däremot pratar jag om det stöd varje individ behöver, som måste individanpassas för att vara effektivt. Att vara nyanländ flykting är bara en av många dimensioner.

Nej, där är vi fullständigt icke-överens. Så det finns inget ÄR i den utsagan. Däremot ÄR det kanske din åsikt. Men absolut ÄR det inte min åsikt.
Okej då är du tillbaka på integrationsfrågan när du menar att Maleki skulle ha sämre chans att få jobb... MEN vad har de med Sjukpensionären Karlssons situation att göra ? Karlsson kanske aldrig mer kan jobba.. Ska Karlsson då få mindre pengar än Maleki ? Nej det ska inte Karlsson få, Karlsson måste ju också få chansen att kunna leva ett drägligt liv.

Och om vi nu pratar svårt att få jobb... Sa du inte i en annan tråd att det problemet har inte sverige ? Snarare var det ju så att vi MÅSTE ta in flyktingar enligt dej för att KLARA AV arbetsbördan i sverige... Så helt plötsligt säger du ju emot dej själv ..

Okej då är du tillbaka på integrationsfrågan när du menar att Maleki skulle ha sämre chans att få jobb... MEN vad har de med Sjukpensionären Karlssons situation att göra ? Karlsson kanske aldrig mer kan jobba.. Ska Karlsson då få mindre pengar än Maleki ? Nej det ska inte Karlsson få, Karlsson måste ju också få chansen att kunna leva ett drägligt liv.

Och om vi nu pratar svårt att få jobb... Sa du inte i en annan tråd att det problemet har inte sverige ? Snarare var det ju så att vi MÅSTE ta in flyktingar enligt dej för att KLARA AV arbetsbördan i sverige... Så helt plötsligt säger du ju emot dej själv ..

Jag är realist. Det finns ju ganska många såna som @Oldie (mycket skit om muslimer och araber) och @corzette (mycket skit om romer) som tycker att det är deras sak att sprida myter och osanningar om grupper av människor, som i sin tur förstärker diskrimineringen. Sedan finns det också ganska många andra som arbetar hårt mot diskriminering och för att sticka hål på de mytballonger som skickas upp. Så det är en ständig kamp för att människor ska få visa vem de är, även på arbetsmarknaden, utan att behöva bli dömda på förhand.

Men i dagsläget förekommer en omfattande diskriminering på svensk arbetsmarknad. Inte för att jag vill det, utan för att det är så just idag.

Som en raspig LP-skiva: Jobb är inget som bara finns. Jobb är något som skapas av och för människor, i ett tolerant och öppet samhälle där människor får chansen att förverkliga sina idéer, där varje individ får bli sedd som just individ och som individ får frihet att forma sitt liv.

Samhälle med fler människor = fler jobb.
Samhälle med mindre diskriminering = fler jobb.
Samhälle med mindre myter om vi och dom = fler jobb.
Samhälle med mindre exkluderande nationalism = fler jobb.
Samhälle där fler får chansen att studera = fler jobb.
Samhälle där fler får chansen att starta företag = fler jobb.

Det är därför jag vill se till att de parametrar som ger fler jobb stärks, och de som ger färre jobb försvagas.

Jag undrar vems rättvisa det är som är konstig. Jag hävdade och hävdar fortfarande att det är fel om två personer under samma ekonomiska förutsättningar söker bidrag från SOC, ska få så olika bidrag som det i vissa fall rör sig om. Du svarar genom att blanda in miljardärer, mina privata fester och annat som överhuvudtaget inte har med saken att göra.

Så om man tröttnar på att upprepa samma 100-tals argument man kört tidigare, för att de inte når fram, så har man ont om dem? @Oldie börjar dessutom bli trött på att höra relevanta argument som inte passar åsiktsinriktningen.

Som jag tänker kvarstår alla de 100-tals argumenten som mycket relevanta även om man inte framför ett 101:a?

Eftersom jag vare sig har framfört några exakta synpunkter på regler som finns idag eller inte, utan i denna fråga bara kommenterat, motiverat och argumenterat för att likabehandling typiskt är väldigt orättvist, har jag ingen kommentar angående statens rättvisa med retroaktiva barnbidrag.
Jag förstår att du tycker det är så jobbigt att komma med så många argument. Ett tips, håll dig till det vi diskuterar så behöver du inte så många argument ;)

Fast jag kan ju tycka att " likabehandling typiskt är väldigt orättvist" låter bra mycket "Orwelskt" ;)

Det kanske kan upplevas som orättvist men det är inte orättvist. Orättvist vore att diskriminera invandrare och inte ge dem tillgång till samma sociala försäkringar som icke-invandrare har.

Föräldraskap är en kvinnofälla i sig men den kan yttra sig på olika sätt. Det är en av anledningarna till att föräldrapenningen verkligen bör individualiseras, på riktigt.
Invandrare som erhållit uppehållstillstånd har samma sociala skyddsnät som vi andra har. Vad som är orättvist är väl när vissa individer med samma ekonomiska förutsättningar får så diametralt olika bidrag. Det är inte rättvist!!
Lika självklart måste det ju vara att man inte erhåller barnbidrag, föräldrapenning, bostadsbidrag etc för den tid man inte bott i Sverige, inte innehaft uppehållstillstånd.

Jag undrar vems rättvisa det är som är konstig. Jag hävdade och hävdar fortfarande att det är fel om två personer under samma ekonomiska förutsättningar söker bidrag från SOC, ska få så olika bidrag som det i vissa fall rör sig om. Du svarar genom att blanda in miljardärer, mina privata fester och annat som överhuvudtaget inte har med saken att göra.

Nu var det ju inte jag som drog in en massa andra exempel som inte hör dit. Men lämnar gärna alla dina försök till konstiga jämförelser därhän, det kan vi i alla fall vara överens om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 404
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar