Schäfer/husky-korsning, någon?

angiepangie

Trådstartare
Någon annan som har denna kombination?
Hade varit jättekul att höra lite om hur andra hundar är/ser ut osv :)

Sv: Schäfer/husky-korsning, någon?

Jag äger en blandras. Schäfer, husky och lite rottis..
<-- bild :D

Tänkte först inte skriva men kom sen på att hennes psyke är som en husky/schäfer så varför inte ;P

Jag kan väl börja med att säga att hon har en väldigt stor flockkänsla, kan inte lämnas ensam. Kan knappt lämna bort henne till någon som ska vara hundvakt. Hon äter inte på saker, men river på väggar, golv och ylar / skäller.

Jaktinstinkt har hon!
Katt / Hare / Rådjur.. You name it.. Är hon lös så stänger hon av hörseln och springer efter. Så hon är sällan lös, men självklart får hon utlopp för sin frihet :)
I koppel reagerar hon med att stanna upp för att sen försöka springa efter. Varken godis eller leksak fungerar i dem tillfällen.

Energi!
Hon kan springa bredvid cykeln i flera mil och ändå fråga "vad ska vi göra nu?" när man kommit hem. Men ändå är hon anpassningsbar och har en bra på knapp. Lite för bra kanske ^^

Men jag älskar henne iaf, självklart. Lättlärd med mycket energi. Vilket kan vara skönt för den som tycker om att vara ute..

Jag har en schäfer/husky/jämthund. Ser ut som en smäcker schäfer med rak rygg.

Hon är ingen lätt hund. Var iofs 4e ägaren då hon kom. Då var hon 8månader och avlivningshotad:( Då alla tyckte hon var jobbig. Hon var oupfostrad och understimulerad.

Idag (efter år av träning) är hon mysig och underbar med människor dock väldigt osäker vid hundmöten (koppelstressad). Har väldigt mycket stark jaktinstinkt och behöver mycket motion för att få ro i kroppen. Hon får endast vara lös då man har 100% uppsikt på henne.
Som motion får hon långa joggingturer, lite cykling och även skidtolkning. Hon är uthållig men energisk, dvs outtröttlig.Trots sina 8 år. Älskar vintern och kyla.
Hon är läraktig och inteligent.

Hade jag vetat hur krävande denna hund skulle vara hade jag nog funderat innan jag tog över henne. Men jag älskar henne ändå:love:

En f.d. jobbarkompis skaffade en sån som valp samt att det var en 3:e ras också om jag inte minns helt fel. Har bara sett den/mött den på promenad och ja jag kan konstatera att det då inte är någon hund som mår bra av att bo i lägenhet som dom gör, skogstokig och extremt dragig så att säga, den skulle nog må bra av att få dra ordentligt och mycket!

Men utseendemässigt är den väldigt läcker! Tvåfärgad som en husky i liten schäferkropp men lite mer bakhög och fluffig hög svans, den är brunfärgad i ansiktet men har två ISblå ögon! :love:

Jag äger en blandras. Schäfer, husky och lite rottis..
<-- bild :D

Tänkte först inte skriva men kom sen på att hennes psyke är som en husky/schäfer så varför inte ;P

Jag kan väl börja med att säga att hon har en väldigt stor flockkänsla, kan inte lämnas ensam. Kan knappt lämna bort henne till någon som ska vara hundvakt. Hon äter inte på saker, men river på väggar, golv och ylar / skäller.

Jaktinstinkt har hon!
Katt / Hare / Rådjur.. You name it.. Är hon lös så stänger hon av hörseln och springer efter. Så hon är sällan lös, men självklart får hon utlopp för sin frihet :)
I koppel reagerar hon med att stanna upp för att sen försöka springa efter. Varken godis eller leksak fungerar i dem tillfällen.

Energi!
Hon kan springa bredvid cykeln i flera mil och ändå fråga "vad ska vi göra nu?" när man kommit hem. Men ändå är hon anpassningsbar och har en bra på knapp. Lite för bra kanske ^^

Men jag älskar henne iaf, självklart. Lättlärd med mycket energi. Vilket kan vara skönt för den som tycker om att vara ute..

Mycket är lika måste jag säga :)
Flockkänsla, ooooh ja. Min höna har nu efter några månaders träning börjat acceptera att vara hos vissa andra iaf. Men skulle definitivt inte kunna lämna henne till vem som helst, och oftast går det bra bara för att hon har hundsällskap som distraherar henne xD Men vi tränar på!

Jaktinstinkt har min också, dock har vi aldrig stött på rådjur eller liknanade men katter och fåglar, be aware! hihi :angel:
Dock går det jättebra med katter inomhus, tack och lov :D

Det där med energi är en väldigt lustig fråga med min.. Hon spenderar större delarna av dagarna med att sova och säger man "ska vi gå ut?" vid fel tillfälle så gäspar hon, sträcker på sig innan hon slänger en sne blick som säger "om du ska tjöta så jäkligt får jag väl gå ut dååå"..
Men så fort ví kommer ut är det fullt ös medvetslös, då är det samma sak med
min som med din. "Vi har bara spårat och tagit 1,5 timmes promenad latmask, KOM NU" men sen så fort vi kommer in dräller hon ner i sin korg.

Tror detta kan ha lite att göra med tidigare ägare som bara lät henne springa på ett inhägnat område, någon promenad varannan vecka eller så men mer var det inte. (Tog över henne för inte alls längesen, då var hon 1,5 år)

Så vi har haft mycket att träna på, men jag tror att tålamod och kärlek räcker långt för hon är precis som din, mycket lättlärd :)

Jag har en schäfer/husky/jämthund. Ser ut som en smäcker schäfer med rak rygg.

Hon är ingen lätt hund. Var iofs 4e ägaren då hon kom. Då var hon 8månader och avlivningshotad:( Då alla tyckte hon var jobbig. Hon var oupfostrad och understimulerad.

Idag (efter år av träning) är hon mysig och underbar med människor dock väldigt osäker vid hundmöten (koppelstressad). Har väldigt mycket stark jaktinstinkt och behöver mycket motion för att få ro i kroppen. Hon får endast vara lös då man har 100% uppsikt på henne.
Som motion får hon långa joggingturer, lite cykling och även skidtolkning. Hon är uthållig men energisk, dvs outtröttlig.Trots sina 8 år. Älskar vintern och kyla.
Hon är läraktig och inteligent.
Hade jag vetattog över he hur krävande denna hund skulle vara hade jag nog funderat innan jag nne. Men jag älskar henne ändå:love:

Usch vad hemskt :(
Vilken tur att hon hamnade hos någon som hade tålamod :)

Låter också en del som min, tog också över henne men dock bara som
andra ägare. Men hon var pipig, orolig, nervös, lättskrämd och väldigt disträ.

Men efter bara några månader nu är hon så lugn att hon låg och sov sig igenom smällarna på 12-slaget på nyår :) Älskar människor, men bryr sig inte så mycket på promenader och har hittills gått ihop med alla hundar.

Den träningen vi har kvar nu är att fullända ensamträningen, koppelträning och lösträning.

Känner också ibland att jag tagit mig vatten över huvudet, men skam den som ger sig och hon är ju faktiskt världens goaste hund :D

En f.d. jobbarkompis skaffade en sån som valp samt att det var en 3:e ras också om jag inte minns helt fel. Har bara sett den/mött den på promenad och ja jag kan konstatera att det då inte är någon hund som mår bra av att bo i lägenhet som dom gör, skogstokig och extremt dragig så att säga, den skulle nog må bra av att få dra ordentligt och mycket!

Men utseendemässigt är den väldigt läcker! Tvåfärgad som en husky i liten schäferkropp men lite mer bakhög och fluffig hög svans, den är brunfärgad i ansiktet men har två ISblå ögon! :love:

Oj då, där ser man hur olika det kan slå med raserna.
Min är jätteglad om hon får jobba, vilket hon får så ofta det går, med allt från
spårning till dragning och klickerträning. Men skulle det inte bli av så är hon precis lika nöjd med att få kel och gos och ligga i korgen.

Låter onekligen läckert! Min ser ut som en tunn schäfer i kroppsbyggnad, har schäferns teckning MEN huskyns färger så jag tycker det är ganska coolt det med :D

Haha! Hon verkar iaf ha bra av knapp och det är ju bara toppen..
Har ni börjat dra med henne något?

Jag kör både mycket sök och drag övningar med min dam, dels för att hon har sån jävla bra näsa (ursäkta uttrycket ;P) och sen är hon en bra lyssnare. :)
Och det är ju trots allt en husky så lite drag måste hon få ;)

Mina föräldrar har haft en Schäfer/Husky-korsning som tyvärr fick somna in i somras pga sviktande hälsa och ålderdom. Världens goaste hund! Stor som ett hus var han men så himla snäll, positiv och lätt att ha att göra med i alla lägen.

Några bilder här bl a när han jagar "småvilt", vilket var en favvosyssla. ;)

DSC_009308-20-27.jpg

DSC_013008-20-27.jpg

DSC_012908-20-27-1.jpg

Ja oh ja, avknapp is the shit :D haha!
Nej, men det är väääldigt skönt då det inte fanns några mellanlägen alls när
jag fick henne. 110% full rulle eller sova, det var det enda.
Så att hon på kort tid fått en sådan knapp är kalas! :D

Ja hon har fått dra :D I brist på annat tog vi en pulka, fyllde med vedträn
och oj vad det gick :)
Dock förstår hon inte helt hundra konceptet, men kul var det.
Ännu roligare var det när leonberger/border collie-kompisen drog hon också,
då blev hon riktigt taggad! :rofl:

Oj jisses, vilken hund :D
Tråkigt att hälsan inte höll :/
Men riktigt fin var han allt :)

photo.php

Som ni ser är min höna inte alls stor, hon är mycket mindre än både genomsnittlig schäfer och husky ^^

Hon glömde nog att fortsätta växa :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 750
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 457
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 635
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka