Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HD och AD behöver självklart inte vara mycket bättre bara för att kenneln satsar på brukslinjer, men vilken skillnad det brukar vara i arbetsvilja och nerver. Bruksschäfrar har en annan mentalitet och brukar hålla ihop mycket bättre. Exteriören är dessutom mycket mer ändamålsenlig.
Visst det stämmer....ibland. Jag blir bara lite trött på detta tjat om att utställningsschäfrar har så dåliga höfter. Tittar man i statistiken så är det lika mycket/lite fel oavsett om man har en utställningsschäfer eller bruksschäfer.
Och angående arbetsvilja och nerver så är min uppfattning och erfarenhet att de flesta utställningsschäfrarna kan koppla av men ändå tänder till när det är dags för träning och tävling. Många av de bruksschäfrar jag sett är ju laddade dygnet runt. Och som alla vet så för att få en bra hund måste man även kunna koppla av och vila.
Exteriören får jag säga att en del kennlar inte vet vad de pysslar med. Räkstjärtar är det ingen som vill ha, och de seriösa utställningskennlarna tar avstånd från detta.
Nu vet jag inte vad trådskaparen vill använda sin schäfer till. Men är man extremt tränings och tävlings intresserad så visst ta en bruksschäfer. Men vill man ha en trevlig hund som kan koppla av och gå och lägga sig när det inte händer något. Eller tävla men utan hysteri så välj en utställningsschäfer.
Min uppfödare (utställning m. utbildade hundar) har sålt flertalet hundar som nu går/gått elitbruks/lydnad trots att de "ska" vara vänstervarvare.
MEN vad man får i andra änden av kopplet beror mkt på att välja rätt uppfödare och ännu mer på vem som håller i öglan på kopplet.
för att vara lite positiv så hittade jag en bild på en FIN schäfer här är den. avelshanne är han också.
så här står den om honom: Tjh. (väktarhund) Sph 3 Sökh 3 och Godkänd L-test hos polisen. låter ganska bra väl
Min hund är också schäfer.
Jag tycker personligen inte att det rätt att det överhuvudtaget har blivit uppdelat i två grenar. Kan man inte ha en ursnygg hund som också har samma mentalitet som en "bruksschäfer".
Jag tycker att hon ska titta efter hälsan (kanske i första hand avseende HD, AD och hud), mentaliteten och sist utseendet. Det viktigaste är väl ändå att man har en hund som trivs rent mentalt med och som passar till det man vill ha den till.
Vad tycker du om den här då?
Nu är han förvisso inte uppställd, och har ställt sig konstigt, men man ser ju hur han är byggd.
Vill bara dela med mig av min uppfattning. Jag köpte en Schäfer från en kennel som hade bra tävlingsmeriter i rapport och en del av hundarna var tjänstehund inom bevakning. Pga min oerfarenhet tyckte jag att det verkade vara en bra kennel. Men det visade sig sedan att allt de numera satsade på var utställning och hanen de valt (pappan till min hund) var inte alls bra. Han var importerad från Tyskland till Norge och hade sedan tidigare godkända höfter, men antagligen är de inte lika noggranna i Tyskland eller så hade han väldigt dåliga gener, för 80 % av hans avkommor i Sverige har Grad C eller ännu sämre på höfterna. Han fick senare avelsförbud i Norge, men kan fortfarande användas för avel i Sverige, och det finnas tyvärr svenska uppfödare som avlar på honom....
Min hund är den enda med Grad B i kullen, resten har Grad D eller är oröntgade. Jag har nu utbildat henne till tjänstehund i räddning och hon har mycket motor så det passar henne bra. Men hon har inte en exteriör som håller i längden. Hon kan inte hoppa högre än ca 60-70 cm och hon tar alltid till galopp från skritt, hon orkar inte trava i princip (märks tydligt när jag cyklar med henne också). Jag jämför med de andra Schäfrarna i min räddningsgrupp som klarar vissa fysiska påfrestningar galant som hon aldrig skulle klara utan min hjälp. Hennes bakben kan bara vinklas ca 45 grader rakt bak, sedan tar det "stopp".
Jag hoppas verkligen att den typen av avel i Sverige kommer att vända och gå mot att föda upp så exteriört korrekta hundar som möjligt som håller för fysiskt arbete.
*en som kommer vara väldigt noggrann nästa gång jag köper Schäfer*