Schäfer från Tassemarken?

Jag kollade lite på den hanen som ni använt och han verkar ju inte så tokig, men övriga hundar på den kenneln lämnade en del att önska.
Fanns det något speciellt skäl till att ni valde en hane från utställningslinjer?

för att vara lite positiv så hittade jag en bild på en FIN schäfer här är den. avelshanne är han också.

så här står den om honom: Tjh. (väktarhund) Sph 3 Sökh 3 och Godkänd L-test hos polisen. låter ganska bra väl :)

Då min uppfödare blev lovad en kull från min tik så fick hon välja hane och jag skulle godkänna den. Tiken var egentligen inte till salu men jag fick köpa henne mot att uppfödaren skulle få en kull. Jag tyckte det var ok så jag sa okej.

Tiken blev bra och vi bestämmde oss för att para henne. Meningen var att en hane från Tyskland skulle bli far, men vi valde bort honom då han inte var tillräckligt bra mentalt. Den hanen som blev är bra mentalt och en mkt trevlig kille. Så valet var uppfödarens, men jag tyckte det var helt ok då jag tycker om hanen.

Uppfödaren min föder upp "utställningsschäfrar" men avlar för att få mentalt mycket bra hundar och det har hon fått. Ett annat mål hon har är hundar med frisk hud och det är också uppfyllt. Lite lite mer go i hundarna behövs dock, men det är på gång och jag tror att vi får det i denna kull som min tik fick.

Det ska bli spännande att se. En seriös kennel har ju hela tiden mål med sin uppfödning. Att hela tiden sträva efter att få så bra hundar som möjligt kräver stor kunskap och tid. Det är ju tidskrävande speciellt då man inte vill ta så många kullar per år. Många massproducerar och de tycker jag inte om.

Min hund är också schäfer.

Jag tycker personligen inte att det rätt att det överhuvudtaget har blivit uppdelat i två grenar. Kan man inte ha en ursnygg hund som också har samma mentalitet som en "bruksschäfer".

Hunden jag nu har bara råkade bli min. Det är min chef som föder upp och hon fick tillbaka henne när hon var ca 1,5 år och jag har henne då på foder. (jag hade henne från det att hon var 7 månader tills hon var ett år innan, men det är en annan historia, hon visste då inte ens vad hon hette...) Det har varit rätt tufft att träna henne då jag inte har kunnat arbeta upp kontakten med henne som man annars gör från det att de är valpar. Men det funkar ganska bra ändå.. Hon är en "exteriörschäfer" men hennes linjer har också gått bra på brukset. Pappa är SCHIII (heter det väl?. Alltså BHPIII fast han är tysk). Mexie själv är Tjh bevakning, BHP arbetet är påbörjat, UHP'n är gjord och hon ska koras nästa helg (MH'n är också gjord) hon har även tagit cert på utställning.

Vet ej om man får säga det men kenneln är Mannos, hon har fött upp schäfer sen 70-talet, men bara ca två kullar om året. Hon har olika tiklinjer med olika utseende och olika mentaliteter på (en del lite "snällare" än andra, en del lite mer "brukstyp")

Jag tycker att hon ska titta efter hälsan (kanske i första hand avseende HD, AD och hud), mentaliteten och sist utseendet. Det viktigaste är väl ändå att man har en hund som trivs rent mentalt med och som passar till det man vill ha den till.

Jo att man kan matcha hunden är viktigt... Är man mesig (egen erfarenhet) så kan man inte ha en räser. Då är det svårt att hålla dem på vägen. Jag har kört i diket och det tog lång tid att få tillbaka väggreppet igen. Jag lovar att matte var tårögd efter första starten och ett 3:e pris i LKL 1 med en 10:a på platsliggningen. DET var en enorm "seger" för oss. Något som man tar som självklart med en annan hund...

Dom hade bättre statistik då, det var ett tag sen nu.

Nu har några få kennlar fortfarande en bra statistik, med vissa C hundar här och var, som inte avlas på då såklart. Har sett EN D hund hos denna kennel, av alla som är röntgade.

Jag har precis gått in och kollat. Många C, 8 st D och 2 E höfter. Men då är inte alla hundar röntgade i de "värsta" kullarna heller. Men innan dessa höftproblem kom till den kenneln så har de verkligen bra HD och AD resultat. :)

2007-1.jpg

Fast på ala dessa bilder så står de ju och trycker ihop ändan på hunden. Hur ser den ut EGENTLIGEN? Det går ju som inte att jämföra en hund som stårt fritt mot en hund har ett finger i arslet. Det ger ju en orättvis bild.

Vart är fingret i arslet på den svarta hunden? Eller menar du att de är uppställda?

Det är sant att den inte hade nått finger. Men den ser andra sidan inte onormal ut :) Den ser ju inte ut som att den gått av på mitten!!

Först hunden under den svarta. Sen cillas inlägg #2098614 på en show

AHA! Nu ser jag att schäfern under den svarta fungerade. Trodde inte att den syntes! :idea:

Japp, det är just det. Båda hundarna som jag lagt ut är bruksschäferar. De kommer ifrån två av de största kennlarna.

Det jag ville få fram var att en utställningshund ska stå i en viss pose och då ser de väldigt slutande ut. OBS! Jag är mkt väl medveten om att det finns extrema hundar som sluttar enormt. Gillar dem inte alls!
Men även brukshundarna blir väldigt slutande när de står i utställningspose.

Cillas inläggs bild på showhunden är inget som jag gillar. Den är extrem.

Den svarta var inget vidare snygg och Nemo trycker de ihop rumpan på. Så ser han inte ut i verkligheten.

Problemet är bara att vara överens om vad som är snygg exteriör. De riktiga ringrävarna föredrar hundar som jag tycker ser förfärligt anskrämliga ut. De skulle å sin sida inte acceptera det jag och många andra anser vara en vacker schäfer.

Ett annat problem blir att fastställa vad en användbar hund är. Jag anser inte att meriter inom enbart tysk-skydd och liknande är mycket att skryta med. En bra brukshund tar sig til elit inom de svenska bruksgrenarna. Om de sedan också funkar inom exempelvis IPO och BHP också så är det väl kul, men det är mest en bonus.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar