Schäfer från Tassemarken?

Fast då är ju frågan om man valt rätt ras. En Schäfer ska ju vara lite att bita i trots sin förighet och fixar man inte det bör man välja en annan ras.
Det finns ju så många raser att välja på så varför köpa en hund som man kanske inte rår på.

Vad tycker du om den här då?
Nu är han förvisso inte uppställd, och har ställt sig konstigt, men man ser ju hur han är byggd.

br.jpg

ser ut som en sund, stark schäfer tycker jag (och inser att min schäfer inte är fullt så rasotypisk som jag hitintills trott).

Vill bara dela med mig av min uppfattning. Jag köpte en Schäfer från en kennel som hade bra tävlingsmeriter i rapport och en del av hundarna var tjänstehund inom bevakning. Pga min oerfarenhet tyckte jag att det verkade vara en bra kennel. Men det visade sig sedan att allt de numera satsade på var utställning och hanen de valt (pappan till min hund) var inte alls bra. Han var importerad från Tyskland till Norge och hade sedan tidigare godkända höfter, men antagligen är de inte lika noggranna i Tyskland eller så hade han väldigt dåliga gener, för 80 % av hans avkommor i Sverige har Grad C eller ännu sämre på höfterna. Han fick senare avelsförbud i Norge, men kan fortfarande användas för avel i Sverige, och det finnas tyvärr svenska uppfödare som avlar på honom.... :(

Min hund är den enda med Grad B i kullen, resten har Grad D eller är oröntgade. Jag har nu utbildat henne till tjänstehund i räddning och hon har mycket motor så det passar henne bra. Men hon har inte en exteriör som håller i längden. Hon kan inte hoppa högre än ca 60-70 cm och hon tar alltid till galopp från skritt, hon orkar inte trava i princip (märks tydligt när jag cyklar med henne också). Jag jämför med de andra Schäfrarna i min räddningsgrupp som klarar vissa fysiska påfrestningar galant som hon aldrig skulle klara utan min hjälp. Hennes bakben kan bara vinklas ca 45 grader rakt bak, sedan tar det "stopp".

Jag hoppas verkligen att den typen av avel i Sverige kommer att vända och gå mot att föda upp så exteriört korrekta hundar som möjligt som håller för fysiskt arbete.

*en som kommer vara väldigt noggrann nästa gång jag köper Schäfer*

Han var väldigt frisk, fram tills 11 års ålder då han fick cancer, i 2 st knölar :( Levde smärtfritt i 1 år till, men fick sen problem och fick då somna in.

Han jobbade som tjänstehund (Väktarhund) tills han fyllde 9 år och därefter var han visningsobjekt på kurser i ytterligare 2 år :D
Han tävlades aldrig (Föraren var milt sagt inte intresserad av att tävla ;)) men var en otroligt arbetsglad hund som gjorde allt man bad honom om!

Ville bara säga att i Tyskland har de ett annat bedömningssystem än vi på HD. Men man får avla på hundar som har motsvarnde våra C-höfter. I Norge är C godkänt för avel. (vissa svenskar kennlar skickar sina tikar till norge för att kunna få en kull på dem fast att de har C...)

Tolvis

Kul... En hund med mycket dåliga höfter har man ingen använding av. Kan de inte se längre än en kull frammåt :(

Det är så fruktansvärt trist! :( :( Alla stackars hundar som får lida på grund av den avel man för... Jag blir så förbannad när jag ser sånt! :mad:

Oj, vad mycket svar :o Ja, jag har inte haft så mycket tid på sistone för att kolla så nu ska jag ta och läsa igenom vad ni skrivit.......

Kollade in Uschigården och det var inte alls hundar i våår smak :( Men tack för tips i alla fall.

Det jag har hört har mest varit positivt. Rejäla Schäfrar som vet hur man jobbar. Jag hörde att de parat med Ichi Ban alldeles nyligen och den kullen är jag lite nyfiken på. Där får de ju in lite blod från Karga Landet också och den kenneln är verkligen inte fy skam.

Låter som om vissa har koll på läget. Själv är man varken intresserad eller kunnig inom området avel. Men man lär ju intressera sig för det åtminstone så pass att man vet ungefär vad man får när man köper hund. Tur jag har en fru som gillar att kolla sånt där. :)

Har du kollat kennel Passat? En kompis till mej har haft hand om ett par av deras pensionerade avelstikar och dom har varit jättetrevliga. Dom föder ju upp hundar som ska fungera som polishundar så det är inga utställningstyper. Dom har en informativ hemsida, kommer tyvärr inte ihåg adressen.

Näe, men jag kanske bör kolla upp dem?! :confused:

Det är kanske för att Schäfer är en BRUKSHUND och inte en utställningshund. Dom ska inte avlas på utställningsmeriter och utseende (Självklart ska dom vara korrekta dock), men återigen. En Schäfer ska vara byggd för att JOBBA, inte för att springa i en utställningsring.

En av våra Schäfrar hade lite av utställningslinjer bakom sig, men eftersom hans föräldrar varit väldigt duktiga och sett bra ut så valde vi en valp från den kullen ändå. Vi fick en hund som skulle ge sitt liv för att få jobba, men med grav HD, trots fria föräldrar. Så har det gått för fler vet jag, när dom hoppats på att det lilla utställningslinjerna som finns bakom inte ska komma fram.

En Schäfer ska också vara sund. Det ÄR inte sunt med ett kraftigt sluttande kors och sådär konstigt böjda den. Även när dom springer så är ju benen böjda så :crazy:

Vår gamla Schäfer var en av tre i kullen och helt fri från AD och HD. Båda de andra hade. Jag tror inte att föräldrarna hade heller, men jag är inte stupsäker just nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare