Schäfer från Tassemarken?

S

Sony

Vi har så smått börjat fundera på en ny hund och kommit fram till att vi kanske skall ha änu en Schäfer. Eventuellt. Vi har hakat upp oss lite vid Tassemarkens kennel och undrar om ni har någon "opartisk" info om deras hundar? De verkar vara en kennel i vår stil så att säga, men det vore roligt att få veta lite mer om vad övriga Sverige tycker och vet om deras hundar.

hallå-- jag har en schäfertik på 2 år nu. Hon är från kennel Uschigården och jag stormtrivs verkligen med henne. jag sökte efter en passande kennel och dom vann storslaget mitt hjärta. Både otroligt vackra&kloka hundar dom även mkt framgångsrika.. deras hemsidas adress är: www.uschigarden.com lycka till! :bump: :banana:

Uschigården och Tassemarken har helt olika typer av uppfödning så är man ute efter en Tassemarks-hund bör man inte titta på hundar från Uschigården. USchigården är en typisk utställningskennel.

Det jag har hört har mest varit positivt. Rejäla Schäfrar som vet hur man jobbar. Jag hörde att de parat med Ichi Ban alldeles nyligen och den kullen är jag lite nyfiken på. Där får de ju in lite blod från Karga Landet också och den kenneln är verkligen inte fy skam.

hmm min hund har inte en krökt rygg... hon har en sluttande rygg... precis som det står i böcker osv. att det bör vara..

Har du kollat kennel Passat? En kompis till mej har haft hand om ett par av deras pensionerade avelstikar och dom har varit jättetrevliga. Dom föder ju upp hundar som ska fungera som polishundar så det är inga utställningstyper. Dom har en informativ hemsida, kommer tyvärr inte ihåg adressen.

Det är kanske för att Schäfer är en BRUKSHUND och inte en utställningshund. Dom ska inte avlas på utställningsmeriter och utseende (Självklart ska dom vara korrekta dock), men återigen. En Schäfer ska vara byggd för att JOBBA, inte för att springa i en utställningsring.

En av våra Schäfrar hade lite av utställningslinjer bakom sig, men eftersom hans föräldrar varit väldigt duktiga och sett bra ut så valde vi en valp från den kullen ändå. Vi fick en hund som skulle ge sitt liv för att få jobba, men med grav HD, trots fria föräldrar. Så har det gått för fler vet jag, när dom hoppats på att det lilla utställningslinjerna som finns bakom inte ska komma fram.

En Schäfer ska också vara sund. Det ÄR inte sunt med ett kraftigt sluttande kors och sådär konstigt böjda den. Även när dom springer så är ju benen böjda så :crazy:

Om Du tar en kull från Tassemarken så ska Du nog kolla runt lite bland deras senaste kullar och deras HD resultat. :crazy: :crazy:

En av våra Schäfrar hade lite av utställningslinjer bakom sig, men eftersom hans föräldrar varit väldigt duktiga och sett bra ut så valde vi en valp från den kullen ändå. Vi fick en hund som skulle ge sitt liv för att få jobba, men med grav HD, trots fria föräldrar. Så har det gått för fler vet jag, när dom hoppats på att det lilla utställningslinjerna som finns bakom inte ska komma fram.

Ta bara kenneln Tassemarken så ser man att BRUKSschäfern inte heller har vidare höfter. D och E är inte vackert att se i statistiken.

Härmed avslutar vi diskussionen om utställningskenneln. På forumet ska vi inte kritisera enskilda personer eller kennlar i negativa ordalag. Fortsätt dock gärna diskutera ursprungsfrågan eller schäferaveln i stort.

/Moderator Jadzia

HD och AD behöver självklart inte vara mycket bättre bara för att kenneln satsar på brukslinjer, men vilken skillnad det brukar vara i arbetsvilja och nerver. Bruksschäfrar har en annan mentalitet och brukar hålla ihop mycket bättre. Exteriören är dessutom mycket mer ändamålsenlig.

Visst det stämmer....ibland. Jag blir bara lite trött på detta tjat om att utställningsschäfrar har så dåliga höfter. Tittar man i statistiken så är det lika mycket/lite fel oavsett om man har en utställningsschäfer eller bruksschäfer.

Och angående arbetsvilja och nerver så är min uppfattning och erfarenhet att de flesta utställningsschäfrarna kan koppla av men ändå tänder till när det är dags för träning och tävling. Många av de bruksschäfrar jag sett är ju laddade dygnet runt. Och som alla vet så för att få en bra hund måste man även kunna koppla av och vila.

Exteriören får jag säga att en del kennlar inte vet vad de pysslar med. Räkstjärtar är det ingen som vill ha, och de seriösa utställningskennlarna tar avstånd från detta.

Nu vet jag inte vad trådskaparen vill använda sin schäfer till. Men är man extremt tränings och tävlings intresserad så visst ta en bruksschäfer. Men vill man ha en trevlig hund som kan koppla av och gå och lägga sig när det inte händer något. Eller tävla men utan hysteri så välj en utställningsschäfer.

Min uppfödare (utställning m. utbildade hundar) har sålt flertalet hundar som nu går/gått elitbruks/lydnad trots att de "ska" vara vänstervarvare. :angel:

MEN vad man får i andra änden av kopplet beror mkt på att välja rätt uppfödare och ännu mer på vem som håller i öglan på kopplet.

Jag upplever det som tvärt om. Visst är bruksschäfern laddad och fel tränad så kan du få ett riktigt stressknippe. Dock pallar de press bättre än utställningsschäfrar och de har ett helt annat humör och vilja. Utställningsschäfrarna räcker en bit på tävlingsbanan, men inte hela vägen till toppen. Ska man satsa köper man sig därför en bruksschäfer. Likaså om man vill ha en hund till tjänst.
Jag upplever också bruksscfäfrarna som stabilare i temepramentet och de ha lite mer jävlar anamma.

Räkstjärtar finns det överallt fortfarande. En av de större uppfödarna som spottar ut utställningschäfrar avlar ju på hundar som ser riktigt räkaktiga ut. Din tik blev väl parad med en hund från den kenneln, så du borde veta vilken jag menar.

Jodå jag vet vilken kennel du menar, och jag är jättenöjd med valparna och valpköparna. De hamnade hos väldigt aktiva ägare som är intresserade av träning och tävling.

Jag behöll en valp själv och ser fram emot tävlingdebut i höst. Planen för henne är lydnad, spår, rapport och skydd. Planen för hennes mamma är lydnads 3:an och högre klass spår och att även tävla i rapport. Till våren nu ska vi även köra UHP.

Hanen till valparna är mkt trevlig och är utbildad och aktiv tjänstehund. Att man måste köpa bruksschäfer för att komma upp i eliten stämmer väl inte alltid. Min uppfödare har ett flertal hundar som gått brukselit och flera som även är utbildade som tjänstehundar.

Schäfer

ytterligare en

Schäfer igen

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar