Schabrador/ldoberman - new foundland/briard

Sv: Schabrador/ldoberman - new foundland/briard

Han finns på bildgalleri under "Zorro", tråkig inställning tycker jag dock pga av att han är blandras, hänger inte riktigt i vad problemet skulle vara:( Han är en frisk och sund hund som har fått mycket beröm av fackfolk.


Uhm...hunden var 15 veckor?
 
Sv: Schabrador/ldoberman - new foundland/briard

Det är just det som är saken, om nu denna lilla kille har blivit till så är han mer än välkommen hos mig och ja han är köpt på annons, det är bara tråkigt att när man ställer en helt vanlig fråga om fler som han så blir det nertrackningar om hur många raser han innehåller! Då ska man kanske inte blanda upp människor heller då eller:(

Hos mej är alla hundar välkomna!:)
Hoppas inte du har tagit illa vid dig och lycka till med din valp!
 
Sv: Schabrador/ldoberman - new foundland/briard

Jag tror det blir svårt att hitta en hund med exakt samma raser som din, om det inte skulle vara något kullsyskon då!

Lycka till
 
Sv: Schabrador/ldoberman - new foundland/briard

Det är just det som är saken, om nu denna lilla kille har blivit till så är han mer än välkommen hos mig och ja han är köpt på annons, det är bara tråkigt att när man ställer en helt vanlig fråga om fler som han så blir det nertrackningar om hur många raser han innehåller! Då ska man kanske inte blanda upp människor heller då eller:(


Fast anledningen till att folk reagerar är att du kommer in och ställer en fråga om det finns ngn med en liknande blanding och dessutom hasplar ur dig ngt som " det kanske är den första blandingen av denna sort som lyckats". I ärlighetens namn låter det väldigt oseriöst. Hade du bara skrivit "Det här är min hund blaha" och berättat om den hade det varit en annan sak. Folk reagerar också på att du trott att det var en fyrvägskorsning när det är fem raser i den, OCH för att det kan vara otroligt tufft att äga en blandras med så himla många raser i sig av olika sort. Den kan både bli ganska knepig mentalt och framförallt kan dess fysiska hälsa sättas på spel när han är en liten pottpurri av alla dessa raser. Du skriver:

Det är just det som är saken, om nu denna lilla kille har blivit till så är han mer än välkommen hos mig och ja han är köpt på annons
,

Då måste jag få fråga, sympatiköpte du en hund? Jag och säkert flera andra tycker att en hund av den sorten du har kan behöva en väldigt erfaren hundägare, att den är snäll vid 15 veckors ålder är ingenting. Jag kan försäkra dig om att alla valpar är snälla. Vänta tills hunden har blivit könsmogen och den "riktiga" personligheten kommer fram.
En hund är en varelse man ska leva med resten av ditt liv och därför är det viktigt att verkligen tänka efter vad för konsekvenser man kan stöta på med den ras eller blandras man valt. Köper man en renrasig hund vet man i stort sett alltid vad man får, hundens temperament står på pappret (om uppfödaren är seriös). Med en blandras har man aldrig en aning, det innebär alltid en liten risk att köpa en ny hund men med en blandras blir det lite av att köpa en trisslott. Kan vara en nitlott-kan vara vinst.
Förhoppningsvis blir din kille en vinst.

Sist men inte minst. Det finns nog INGEN på det här forumet som tycker illa om din hund bara för att han är en blandras, man gillar helt enkelt inte idén att stödja den formen av avel med tanke på vilka komplikationer det kan innebära. Sen kan du inte jämföra en hund med en människa då människan inte är hälften så primitiv och påverkad av avel så som hundar är. Renrasiga hundar avlas med ett mål och för att passa in i en viss ram. Schäfern är en brukshund, Labradoren en apporterande fågelhund, Dobermann är också en brukshund, briard en vallhund och newfoundland är en bergsherde.
Ingen människa är avlad för en specifik uppgift och går således inte att jämföra med hundavel.

Hursomhelst, hoppas du förstår varför ditt inlägg skapade sån rabalder och att du inser att ingen hatar varken dg eller din hund.
Man har bara anledning att reagera. Lycka till!
 
Sv: Schabrador/ldoberman - new foundland/briard

Nu är det nog. Alla vet var jag står i blandras-frågan, men replikskiftet i den här tråden är fullständigt onödigt. Tråden handlar inte om blandrasavelns vara eller icke vara eller huruvida det är lämpligt att köpa bladrasvalp. Därför finns det ingen mening med att gå på trådskaparen så hårt som det skett här. Jag kommer inte tillåta flockattacker bara för att ordet blandras nämns i en tråd. Ska blandraser diskuteras ska det ske sakligt och inte på det vis som görs här.

Att varna och upplysa är en sak. Att hugga en annan.

Mvh moderator Jadzia
 
Sv: Schabrador/ldoberman - new foundland/briard

Även om han hade haft 8 raser i sig så hade det inte gjort någon skillnad, det var inte det som var kontentan i denna tråden.

Kontentan i det jag och många andra vill få fram att ju fler raser som blandas, ju mer konflikter blir det mellan de olika rasbundna egenskaperna..
 
Sv: Schabrador/ldoberman - new foundland/briard

Nu vet inte jag om du syftade på mig, jag tycker också att dessa "mobbar" av folk som köper blandraser börjar bli riktigt uttjatade. TS ville dock veta varför folk reagerade på hennes inlägg osv, och jag har gjort ett försök i att förklara, vilket jag tycker TS har rätt till.
 
Sv: Schabrador/ldoberman - new foundland/briard

Nu vet inte jag om du syftade på mig, jag tycker också att dessa "mobbar" av folk som köper blandraser börjar bli riktigt uttjatade. TS ville dock veta varför folk reagerade på hennes inlägg osv, och jag har gjort ett försök i att förklara, vilket jag tycker TS har rätt till.

Jag tycker ditt inlägg var mkt bra och sakligt. Inte alls sandlådenivån det vanligtvis hamnar på vad det gäller blandraser. :bow:
 
Sv: Schabrador/ldoberman - new foundland/briard

hejhej har du ingen bild på vovven.själv har jag en bernersennen valp på 9 veckor.man kan säga att de är full fart.o mycke bus gäller o vara bestämnd från början blir ju som sagt va stor,samma me din vovve kanske tillomed blir större än en sennenhund ha de bra tjalle me matte anna ifrån boden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 731
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp