Fast utifrån det du skriver i TS (vet ju inte vad som sagts i övrigt) så har jag svårt att få det till en "begäran"?
Jag har varit på tre begravningar senaste året. Samtliga har varit enbart för närmaste familjen, men övriga släkt och vänner har kunnat följa via länk. Det är ju numera väldigt svårt att veta ifall begravningen hålls inom familjen pga uttrycklig önskan, eller pga pandemi. På en av begravningarna var det extra fint då personen (90+) hade släkt i olika delar av världen och jämnåriga vänner som av hälsoskäl oavsett Corona inte haft möjlighet att vara med annars. Nu kunde de ta farväl från sitt äldreboende med hjälp av personalen.
På de begravningarna jag varit på har de som fysiskt varit där inte synts i bild, förutom när man går fram till kistan och lägger dit en blomma (glömt vad det heter). På en av begravningarna hade familjen önskat att detta inte filmades. Då stängde man helt enkelt av sändningen till dess att momentet var färdigt.
Sen ska man SJÄLVKLART inte låta folk kolla via länk om den döde eller närmaste familjen inte vill det. Men jag förstår inte varför man ska utgå från att personen som frågade var vidrig och begärde något? Även om frågan kanske kunde ha ställts på annat ställe än öppet på facebook.