Sända begravning digitalt?

Det är så fint! När jag senare i livet får mer tid ska jag också bli en sådan volontär. Kanske kan jag till och med damma av tvärflöjten och återigen öva in "air" :heart
Jag har samma plan. "Tyvärr" så är majoriteten av alla begravningar dagtid måndag till fredag så för oss som jobbar dagtid och heltid är det nästan omöjligt att hinna med, det blir isf när man har semester som det finns chans till sånt. Det är ett oerhört fint initiativ tycker jag.

Jag har för mig att det var ett par sådana besökare på begravningen för mannen som legat död i sin lägenhet i Stockholm i 3 år och saknade familj och vänner i Sverige.
 
Tycker inte alls det är en konstig fråga idag. Skulle frågan ställts för över ett år sedan så hade jag nog undrat hur puddingen personen tänkte.

Här ju om inte varje så varannan vecka nästan om begravning, gudstjänst och annat som ni mer sänds digitalt.
 
En vän till mig har avlidit av sjukdom - alldeles för tidigt. Personen hade massor med vänner men i dessa Coronatider så hålls begravningen inom familjen.
Familjen har, via facebook, informerat om detta och den avlidna personens vänner har kommenterat med hjärtan och annat vackert - utom en som skriver "Kan och får vi se begravningen digitalt?" Jag tycker det är en fullkomligt vidrig fråga! Vad tycker ni? Jag förstår och vet att det finns många som skulle vilja vara med på begravningen, men...

Alla gör som de vill men i mina ögon är det ovärdigt. Jag valde bort det när det gällde mamma som dog på julafton förra året, det blev ingen begravning helt enkelt.

Att ens fråga de anhöriga om det är horribelt och extremt taktlöst. Det är helt och hållet upp till dem hur de vill göra och har de från början valt att inte göra det tar man inte upp det helt sonika.
 
Fast varför det? Jag håller också med om att frågan kunde/borde ha ställts i ett mer privat format än via facebook, men vad finns det annars för alternativ för den som vill vara med och ta avsked men på grund av restriktionerna inte kan?
Man får väl låta bli att ta avsked i form av begravning om begravningen sker inom familjen. Man får väl hitta på egna procedurer.
I det här fallet hoppas de anhöriga att vänner och bekanta tänder ett ljus på kvällen efter begravningen och lyssnar på personens favoritlåt. Fint!
 
Fast utifrån det du skriver i TS (vet ju inte vad som sagts i övrigt) så har jag svårt att få det till en "begäran"?

Jag har varit på tre begravningar senaste året. Samtliga har varit enbart för närmaste familjen, men övriga släkt och vänner har kunnat följa via länk. Det är ju numera väldigt svårt att veta ifall begravningen hålls inom familjen pga uttrycklig önskan, eller pga pandemi. På en av begravningarna var det extra fint då personen (90+) hade släkt i olika delar av världen och jämnåriga vänner som av hälsoskäl oavsett Corona inte haft möjlighet att vara med annars. Nu kunde de ta farväl från sitt äldreboende med hjälp av personalen.

På de begravningarna jag varit på har de som fysiskt varit där inte synts i bild, förutom när man går fram till kistan och lägger dit en blomma (glömt vad det heter). På en av begravningarna hade familjen önskat att detta inte filmades. Då stängde man helt enkelt av sändningen till dess att momentet var färdigt.

Sen ska man SJÄLVKLART inte låta folk kolla via länk om den döde eller närmaste familjen inte vill det. Men jag förstår inte varför man ska utgå från att personen som frågade var vidrig och begärde något? Även om frågan kanske kunde ha ställts på annat ställe än öppet på facebook.
Vänligen skilj på vidrig person och vidrig fråga.
 
Alla gör som de vill men i mina ögon är det ovärdigt. Jag valde bort det när det gällde mamma som dog på julafton förra året, det blev ingen begravning helt enkelt.

Att ens fråga de anhöriga om det är horribelt och extremt taktlöst. Det är helt och hållet upp till dem hur de vill göra och har de från början valt att inte göra det tar man inte upp det helt sonika.

När min morfar begravdes i somras gick vi inte ut med någon information alls om videolänk. Vi tänkte att det inte behövdes för att det inte fanns några personer som skulle kunna tänkas vilja titta. Två personer (oberoende av varandra) hörde av sig till begravningsbyrån och undrade om det fanns möjlighet till videolänk.

Vi blev jätteglada att det fanns fler personer som tänkte på morfar och ville ta farväl, och tackade (för oss) självklart ja till begravningsbyråns förslag om videolänk. Och var med andra ord glada att de inte "helt sonika" inte tog upp det trots att vi inte tagit initiativ själva.
 
Vänligen skilj på vidrig person och vidrig fråga.
Det var inte meningen att få det att låta som att du tyckte personen ,och inte frågan, var vidrig. Men ser nu att det gjorde det. Men jag förstod och utgick i mitt inlägg från att det var frågan du beskrev.
 
När min morfar begravdes i somras gick vi inte ut med någon information alls om videolänk. Vi tänkte att det inte behövdes för att det inte fanns några personer som skulle kunna tänkas vilja titta. Två personer (oberoende av varandra) hörde av sig till begravningsbyrån och undrade om det fanns möjlighet till videolänk.

Vi blev jätteglada att det fanns fler personer som tänkte på morfar och ville ta farväl, och tackade (för oss) självklart ja till begravningsbyråns förslag om videolänk. Och var med andra ord glada att de inte "helt sonika" inte tog upp det trots att vi inte tagit initiativ själva.

Och jag hade tagit extremt illa upp om någon gjort det. Jag har varit med om att utomstående anser sig kunna lägga sig i när det gällde min fars begravning (eller snarare hur jordfästningen gick till) så jag har REJÄLT tunn hud när det gäller sådant.

Jag ändrar heller inte åsikt, jag tycker det är respektlöst gentemot de anhöriga. Jag säger verkligen inte att min åsikt är mer "rätt" än någon annans men jag känner väldigt starkt vad gäller det här. Mycket givetvis för att jag är mitt upp i sorgen efter min mor.
 
Har varit på en zoom-begravning i år, vad annars göra när släktingarna är utspridda på flera olika länder?

Jag önskar att jag drivit den frågan lite hårdare när min släkting dog.

Just då var restriktionerna i det landet sådana att det i princip varit omöjligt för oss att komma till begravningen. Jag tror det skulle varit bra för oss andra, framför allt min far, men ingen här väckte frågan.
 
Och jag hade tagit extremt illa upp om någon gjort det. Jag har varit med om att utomstående anser sig kunna lägga sig i när det gällde min fars begravning (eller snarare hur jordfästningen gick till) så jag har REJÄLT tunn hud när det gäller sådant.

Jag ändrar heller inte åsikt, jag tycker det är respektlöst gentemot de anhöriga. Jag säger verkligen inte att min åsikt är mer "rätt" än någon annans men jag känner väldigt starkt vad gäller det här. Mycket givetvis för att jag är mitt upp i sorgen efter min mor.

Är såklart inte ute efter att du ska ändra åsikt eller att din egen reaktion är fel. Jag syftade mer på det du skrev om att det är horribelt och taktlöst att ens fråga "de anhöriga" och att "man" helt sonika inte tar upp det. Huruvida det är horribelt eller uppskattat att fråga är ju uppenbarligen olika för olika personer.
 
Man får väl låta bli att ta avsked i form av begravning om begravningen sker inom familjen. Man får väl hitta på egna procedurer.
I det här fallet hoppas de anhöriga att vänner och bekanta tänder ett ljus på kvällen efter begravningen och lyssnar på personens favoritlåt. Fint!
Jag uttryckte mig lite luddigt, jag funderade mest på vad alternativet var till att fråga om man verkligen ville vara närvarande. Ska man bara anta att det är omöjligt att vara delaktig?
Nu vet jag inte hur alltsammans var uttryckt, men om det fanns en vilja om en större samling och man valde bort det på grund av restriktionerna är det väl inte så underligt att folk funderar på andra alternativ?
Sedan tycker jag absolut att man bör vara lyhörd och varsam med hur man uttrycker sig.
 
Är såklart inte ute efter att du ska ändra åsikt eller att din egen reaktion är fel. Jag syftade mer på det du skrev om att det är horribelt och taktlöst att ens fråga "de anhöriga" och att "man" helt sonika inte tar upp det. Huruvida det är horribelt eller uppskattat att fråga är ju uppenbarligen olika för olika personer.

Som sagt, jag står fast vid min åsikt att det är horribelt. Sedan får du tycka vad du vill.
 
Jag onskar att det alternativet hade funnits vid mamma och pappa's begravningar. Maken och jag var forstass dar, men barnen kunde inte komma dels nar vi fatt veta att mamma hade cancer och att det var begransad tid kvar. De kom till Sverige medan mamma levde och fortfarande madde ganska bra ... men inte till begravningen. Tank om de kunnat folja den via en lank?
Det gor man ju med alla "kandisar", dar ser man begravningen pa TV och jag har nog aldrig hort nagon som tyckt att det varit smaklost. For mig skulle det betyda mycket om nagon ur familjen eller vankretsen dor om jag kunde folja begravningen i Sverige trots att jag inte kan aka dit.
 
Jag uttryckte mig lite luddigt, jag funderade mest på vad alternativet var till att fråga om man verkligen ville vara närvarande. Ska man bara anta att det är omöjligt att vara delaktig?
Nu vet jag inte hur alltsammans var uttryckt, men om det fanns en vilja om en större samling och man valde bort det på grund av restriktionerna är det väl inte så underligt att folk funderar på andra alternativ?
Sedan tycker jag absolut att man bör vara lyhörd och varsam med hur man uttrycker sig.
Jo man ska anta att det är omöjligt att vara delaktig i begravningen och nöja sig med det och respektera de anhörigas val. Svårare än så är det inte.

De anhöriga uppmanade ju att tända ett ljus, lyssna på den avlidnes favoritmusik och minnas på kvällen. Tycker det känns fint.
 
Jag skulle bli glad av frågan, att fler vill delta i begravningen. Och glad att folk tänker på restriktioner och alternativa lösningar.
...fast av alla hundratals vänner som d3n avlidne hade så vet de anhöriga att det skulle bli en väldigt stor begravning om alla var bjudna. De vet att många skulle vilja delta.
Mitt i de anhörigas stora sorg tycker jag det är vansinnigt respektlöst och taktlöst av en vän att inte nöja sig med de anhörigas arrangemang.
 
...fast av alla hundratals vänner som d3n avlidne hade så vet de anhöriga att det skulle bli en väldigt stor begravning om alla var bjudna. De vet att många skulle vilja delta.
Mitt i de anhörigas stora sorg tycker jag det är vansinnigt respektlöst och taktlöst av en vän att inte nöja sig med de anhörigas arrangemang.

Det kan ju också vara så att de i sin sorg inte tänkt på möjligheten att sända begravningen digitalt. Som vi läst om i ett par inlägg i den här tråden önskades ju att en hade tänkt på det eller till och med blivit glad av frågan då en inte visste att möjligheten fanns.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Äldre En av mina vänner gick bort under tragiska omständigheter strax innan jul, bara 27 år gammal. Nu börjar det dra ihop sig till begravning...
Svar
19
· Visningar
3 973
Senast: Rialavargen
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 515
Senast: honung
·
Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
968
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp