Sända begravning digitalt?

Jag tycker personligen att det här är en lite svår fråga som jag inte riktigt vet hur jag personligen känner för, däremot ser jag det inte som något vidrigt (lite beroende på kontext och relationer). Framför allt inte utifrån omständigheterna som ju omöjliggör för många som normalt skulle ha velat närvara vid begravningen, att faktiskt kunna göra det. Jag ser i de fallen inte alls att det skulle handla om att försöka göra något slags ”nöje” av det.

Men sedan kan ju närmast anhöriga ha väldigt olika sätt att se på hur många och vilka som ska närvara över huvud taget, såklart. Det är ju oavsett pandemi och möjliga tillvägagångssätt allmänt olika, en del begravningar fyller hela kyrkor (eller annan lokal) medan andra hålls i kretsen av bara den allra närmaste familjen t.ex. Där måste man förstås visa respekt.
 
Precis. Att sända live i sig är väl inte så konstigt i dessa tider, men att som vän "begära" livesändning känns för mig otroligt fel. Varför inte respektera den avlidnes och/eller de anhörigas arrangemang och vilja.

Fast utifrån det du skriver i TS (vet ju inte vad som sagts i övrigt) så har jag svårt att få det till en "begäran"?

Jag har varit på tre begravningar senaste året. Samtliga har varit enbart för närmaste familjen, men övriga släkt och vänner har kunnat följa via länk. Det är ju numera väldigt svårt att veta ifall begravningen hålls inom familjen pga uttrycklig önskan, eller pga pandemi. På en av begravningarna var det extra fint då personen (90+) hade släkt i olika delar av världen och jämnåriga vänner som av hälsoskäl oavsett Corona inte haft möjlighet att vara med annars. Nu kunde de ta farväl från sitt äldreboende med hjälp av personalen.

På de begravningarna jag varit på har de som fysiskt varit där inte synts i bild, förutom när man går fram till kistan och lägger dit en blomma (glömt vad det heter). På en av begravningarna hade familjen önskat att detta inte filmades. Då stängde man helt enkelt av sändningen till dess att momentet var färdigt.

Sen ska man SJÄLVKLART inte låta folk kolla via länk om den döde eller närmaste familjen inte vill det. Men jag förstår inte varför man ska utgå från att personen som frågade var vidrig och begärde något? Även om frågan kanske kunde ha ställts på annat ställe än öppet på facebook.
 
Det man egentligen frågar om är ju om man får närvara vid begravningen. Det är ju det alternativet som finns nu när begränsningen är 20 personer, det får inte plats så många vänner då. De allra flesta hade nog mycket hellre deltagit IRL, men jag förstår inte den enorma upprördheten över frågan. Är det oförskämt att fråga om man får vara med på någons begravning? Är den endast för närmaste familjen så säger man väl det bara, precis som det alltid har varit?
 
Jag tycker det är helt åt helvete. Det är vad jag tycker.
Var och en har rätt till sin åsikt.

Min åsikt är att om en live-sändning av en begravning (med sorgehusets medgivande) kan göra så att fler anhöriga får en möjlighet till ett sista avsked trots att de inte kan närvara så är det ingen som har förlorat något på det.

Jag har bevittnat alldeles för många begravningar inför tomma bänkar där det inte kommit en enda besökare, ingen familj, inga vänner, inga gamla kollegor, inte en enda, för att tycka att man ska begränsa möjligheterna till deltagande enbart för att live-sändning av begravningar inte ingår i den svenska traditionen sen tidigare. Den enda anledningen till att man hållit begravningsceremoni är för att den avlidne innan sin död önskade att få en ceremoni, men ingen ville komma. Jag får ett litet hugg i magen varje gång en kista rullas ut ur kapellet och de enda som varit där är prästen och begravningsbyrån.
 
Tycker detta är ett bra exempel på när det är dags att fanimej säga att nej, det får fan räcka med hur påverkade vi som samhälle har blivit av "coronarädsla". Jag vill inte skriva här vad jag skulle säga om nån begärde detta av mig.
Vad menar du med det fetade? Hur många människor som får vara med på en begravning är ju idag begränsat, tror det är max 20 personer, så att folk inte kan närvara live är ju till stor del pga av att de inte FÅR. Därutöver kan avstånd även påverka, tex om vänner och släkt bor i andra länder så tillkommer ytterligare restriktioner som helt kan hindra dem från att vara i kyrkan. Ytterligare omständighet kan vara att man inte kan delta av hälsoskäl (tex äldre).
Så vad menar du med det fetade?
 
Vad menar du med det fetade? Hur många människor som får vara med på en begravning är ju idag begränsat, tror det är max 20 personer, så att folk inte kan närvara live är ju till stor del pga av att de inte FÅR. Därutöver kan avstånd även påverka, tex om vänner och släkt bor i andra länder så tillkommer ytterligare restriktioner som helt kan hindra dem från att vara i kyrkan. Ytterligare omständighet kan vara att man inte kan delta av hälsoskäl (tex äldre).
Så vad menar du med det fetade?

Ja, där har du faktiskt en bra poäng. Men ju mer man accepterar regler desto mer normaliserar man dem och säger att de är okej. Det är inte okej.

Förstår dock att folk gör allt de kan under tiden, där har du en bra poäng. Men jag tycker oavsett att man ska vara förbannad över det, och säga vad man tycker om det.
 
Var och en har rätt till sin åsikt.

Min åsikt är att om en live-sändning av en begravning (med sorgehusets medgivande) kan göra så att fler anhöriga får en möjlighet till ett sista avsked trots att de inte kan närvara så är det ingen som har förlorat något på det.

Jag har bevittnat alldeles för många begravningar inför tomma bänkar där det inte kommit en enda besökare, ingen familj, inga vänner, inga gamla kollegor, inte en enda, för att tycka att man ska begränsa möjligheterna till deltagande enbart för att live-sändning av begravningar inte ingår i den svenska traditionen sen tidigare. Den enda anledningen till att man hållit begravningsceremoni är för att den avlidne innan sin död önskade att få en ceremoni, men ingen ville komma. Jag får ett litet hugg i magen varje gång en kista rullas ut ur kapellet och de enda som varit där är prästen och begravningsbyrån.

Jag hatar utvecklingen med att ta bort mänsklig kontakt mer, mer, mer. Hatar det, avskyr det. Coronarädslan är förstås inte allt i den utvecklingen, men just nu är det en stor del.

Håller även med helt om att det är synd, sorgligt, och trist med tomma begravningar. Jätteledsammet. Jag håller däremot inte med ens det minsta lilla om att en lösning på detta är onlinebegravningar.
 
När min pappa begravdes i maj hade min syster covid och begravningsbyrån lät henne vara med via facetime.

För mig var det inget konstigt eftersom kameran var inställd på prästen och kistan. Det var inte precis så att vi som var där blev inzoomade och följda. Jag tycker att det är en bra lösning och har inget emot det om jag skulle hamna i den situationen igen, med förbehållet att kameran är på begravningsförrättaren och kistan, inte på de närvarande.
 

Fast varför det? Jag håller också med om att frågan kunde/borde ha ställts i ett mer privat format än via facebook, men vad finns det annars för alternativ för den som vill vara med och ta avsked men på grund av restriktionerna inte kan?
För att det normaliserar en utveckling som jag anser är helt åt helvete. Jag är trött på detta, och har kommit till punkten att jag inte låter så snäll längre när jag pratar om det. Iaf inte hela tiden.
 
För att det normaliserar en utveckling som jag anser är helt åt helvete. Jag är trött på detta, och har kommit till punkten att jag inte låter så snäll längre när jag pratar om det. Iaf inte hela tiden.
Fast det är ju inte släkt och vänners fel att de inte får/kan närvara fysiskt vid begravningen, så varför skulle man bli otrevlig med och arg på den som ställer frågan?
 
Jag hatar utvecklingen med att ta bort mänsklig kontakt mer, mer, mer. Hatar det, avskyr det. Coronarädslan är förstås inte allt i den utvecklingen, men just nu är det en stor del.

Håller även med helt om att det är synd, sorgligt, och trist med tomma begravningar. Jätteledsammet. Jag håller däremot inte med ens det minsta lilla om att en lösning på detta är onlinebegravningar.
Fast när det gäller arbete tycker du ju (väl?) att det går lika bra på distans? Och på en begravning tänker jag att man är där för sin egen skull, åtminstone om man är vän till den avlidna så kanske man ändå inte interagerar särskilt mycket med övriga deltagare?
 
Ja, där har du faktiskt en bra poäng. Men ju mer man accepterar regler desto mer normaliserar man dem och säger att de är okej. Det är inte okej.

Förstår dock att folk gör allt de kan under tiden, där har du en bra poäng. Men jag tycker oavsett att man ska vara förbannad över det, och säga vad man tycker om det.
För att det normaliserar en utveckling som jag anser är helt åt helvete. Jag är trött på detta, och har kommit till punkten att jag inte låter så snäll längre när jag pratar om det. Iaf inte hela tiden.


Jag förstår inte, vad är det för regler som inte är okej? Att man inte får samlas för begravningar hur som helst just nu? Alternativet är ju liksom i många fall fullsatta kyrkor där folk trängs i bänkarna.

Att utvecklingen med en pandemi är helt åt helvete håller jag med om, men den är ju här. Vad ska vi göra då, bara strunta i den? :confused:
 
Jag hatar utvecklingen med att ta bort mänsklig kontakt mer, mer, mer. Hatar det, avskyr det. Coronarädslan är förstås inte allt i den utvecklingen, men just nu är det en stor del.

Håller även med helt om att det är synd, sorgligt, och trist med tomma begravningar. Jätteledsammet. Jag håller däremot inte med ens det minsta lilla om att en lösning på detta är onlinebegravningar.
Vad tänker du då att lösningen är när Greta och Alfred som bor i USA och är Åkes ända kvarlevande släktningar inte kan åka till hans begravning för att de är gamla och inte vågar utsätta sig för risken att smittas på flyget? Vad tänker du att lösningen är för att Greta och Alfred ska kunna ta avsked av Åke? Skicka ett litet blomsterbud till begravningen så att Åke iaf får en liten blombukett på kistan åtminstonde medan de själva sitter där hemma i USA, kollar på klockan och konstaterar "ja, nu är nog klockan 11.00 i Sverige och kyrkklockorna borde ringa in till Åkes begravning nu..."? Eller du resonerar som så att "tough shit, Greta och Alfred skulle stannati Sverige, nu får de skylla sig själva"?

Man kan tycka vad man vill om att samhället blir mer digitaliserat men det här myntet har för många sidor för att öht kunna kallas för ett mynt längre.
 
Var och en har rätt till sin åsikt.

Min åsikt är att om en live-sändning av en begravning (med sorgehusets medgivande) kan göra så att fler anhöriga får en möjlighet till ett sista avsked trots att de inte kan närvara så är det ingen som har förlorat något på det.

Jag har bevittnat alldeles för många begravningar inför tomma bänkar där det inte kommit en enda besökare, ingen familj, inga vänner, inga gamla kollegor, inte en enda, för att tycka att man ska begränsa möjligheterna till deltagande enbart för att live-sändning av begravningar inte ingår i den svenska traditionen sen tidigare. Den enda anledningen till att man hållit begravningsceremoni är för att den avlidne innan sin död önskade att få en ceremoni, men ingen ville komma. Jag får ett litet hugg i magen varje gång en kista rullas ut ur kapellet och de enda som varit där är prästen och begravningsbyrån.

Hjärtat går sönder :(

Hörde ett så fint inslag på P1 för några månader sedan om en grupp som brukade gå på begravningar dit inga andra kom. Vet dock inte hur de nosade upp dessa begravningar.
 
Många har redan skrivit angående filmning under ceremonin.

Vid den begravning som jag har närvarat på i pandemitiden så var den som anförde begravningen (vad heter det vid en borgerlig begravning egentligen?) väldigt noga med att påtala att ceremonin skulle filmas. Att kameran skulle vara vinklad på kistan under själva ceremonin men att vid våra avsked så skulle kameran i stället vändas åt ett annat håll.
 
Hjärtat går sönder :(

Hörde ett så fint inslag på P1 för några månader sedan om en grupp som brukade gå på begravningar dit inga andra kom. Vet dock inte hur de nosade upp dessa begravningar.
Ja det finns frivilliggrupper där volontärer går på begravningar som inte skulle haft några besökare annars. Ofta har volontärerna kontakt med begravningsbyråerna i området där de bor och om begravningsbyrån har en föraning om att ingen kommer dyka upp så ringer man volontären och kollar om h*n har möjlighet att komma. Ibland är det volontären som ringer runt till byråerna och kollar om det finns någon begravning inbokad där det inte verkar finnas några anhöriga.
 
Många har redan skrivit angående filmning under ceremonin.

Vid den begravning som jag har närvarat på i pandemitiden så var den som anförde begravningen (vad heter det vid en borgerlig begravning egentligen?) väldigt noga med att påtala att ceremonin skulle filmas. Att kameran skulle vara vinklad på kistan under själva ceremonin men att vid våra avsked så skulle kameran i stället vändas åt ett annat håll.
Officiant är den borgerliga motsvarigheten till präst.
 
Ja det finns frivilliggrupper där volontärer går på begravningar som inte skulle haft några besökare annars. Ofta har volontärerna kontakt med begravningsbyråerna i området där de bor och om begravningsbyrån har en föraning om att ingen kommer dyka upp så ringer man volontären och kollar om h*n har möjlighet att komma. Ibland är det volontären som ringer runt till byråerna och kollar om det finns någon begravning inbokad där det inte verkar finnas några anhöriga.

Det är så fint! När jag senare i livet får mer tid ska jag också bli en sådan volontär. Kanske kan jag till och med damma av tvärflöjten och återigen öva in "air" :heart Eller så kanske jag har haft tillfälle att lära mig spela fiol tills dess.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Äldre En av mina vänner gick bort under tragiska omständigheter strax innan jul, bara 27 år gammal. Nu börjar det dra ihop sig till begravning...
Svar
19
· Visningar
3 973
Senast: Rialavargen
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 515
Senast: honung
·
Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
968
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp