Sända begravning digitalt?

Jag ser inget problem så länge man bara filmar kistan och prästen. Jag skulle nog inte frågat anhöriga dock, utan sett det som något som får komma från dem.
Just frågan och på det sättet den ställs är nog det jag reagerar mest på.
 
Jag har varit på en digital begravning i år.
En mycket ung person.
Det var väldigt fint ❤

Det enda man fick se i bild var kistan och prästen samt de som framförde musiken. De anhöriga filmades inte. Inte heller de som höll tal. När avskedet vid kistan togs zoomades ett ljus in så även det ögonblicket blev privat.

Jag tycker det var jättefint att det gick att göra så här.
Länken och koden gavs ut av familjen.
 
Angående ämnet att fråga om att få deltaga via en länk så ser jag inte den frågan konstig alls. Skulle det vara konstigare än att fråga när en "vanlig" begravning äger rum för att kunna deltaga?
När mina föräldrar gick bort blev jag kontaktad av flera av deras vänner för att få info om begravningarna.
Man kan kanske invända emot att frågan ställdes på Facebook men om det handlar om den yngre generationen så är nog det inte så konstigt heller längre. Tydligen hade redan en del i detta fall redan meddelats där.
 
Jag ser inte frågan, eller företeelsen, som kontroversiell utifrån situationen idag.
Jag kan verkligen inte heller förstå det.

Om personer som bor långt bort önskas få vara med digitalt för att de inte tycker att de har tid eller råd att resa är en sak, det skulle jag kunna reagera på, men som det var på min pappas begravning där fokuset var på kistan och prästen och inte på oss sörjande kan jag inte se något problem med.
 
En vän till mig har avlidit av sjukdom - alldeles för tidigt. Personen hade massor med vänner men i dessa Coronatider så hålls begravningen inom familjen.
Familjen har, via facebook, informerat om detta och den avlidna personens vänner har kommenterat med hjärtan och annat vackert - utom en som skriver "Kan och får vi se begravningen digitalt?" Jag tycker det är en fullkomligt vidrig fråga! Vad tycker ni? Jag förstår och vet att det finns många som skulle vilja vara med på begravningen, men...
Att man sänder digitalt är ju en sak men jag finner det oxå respektlöst att slänga ur sig frågan så som du beskriver och på fb av alla ställen 🤢 Hur svårt kan det liksom vara att "lyfta luren" alternativt skicka ett textmeddelande? 🙄
 
Tycker detta är ett bra exempel på när det är dags att fanimej säga att nej, det får fan räcka med hur påverkade vi som samhälle har blivit av "coronarädsla". Jag vill inte skriva här vad jag skulle säga om nån begärde detta av mig.
Men på riktigt? Det här tråden handlar väl inte om coronarädsla? Att man i nuläget inte kan samlas en massa människor är självklart. Fråga var om det var ok att sända live eller inte.
 
Att man sänder digitalt är ju en sak men jag finner det oxå respektlöst att slänga ur sig frågan så som du beskriver och på fb av alla ställen 🤢 Hur svårt kan det liksom vara att "lyfta luren" alternativt skicka ett textmeddelande? 🙄

Det var ju de anhöriga som skrev om begravningen på fejjan, lämpligt att fortsätta där kan jag tycka. Och så behöver inte alla som undrar ställa samma fråga.
 
Att man sänder digitalt är ju en sak men jag finner det oxå respektlöst att slänga ur sig frågan så som du beskriver och på fb av alla ställen 🤢 Hur svårt kan det liksom vara att "lyfta luren" alternativt skicka ett textmeddelande? 🙄
Jag kan se fördelarna med att ta frågan offentligt. Då behöver den bara svaras på en gång mot om flera ska ringa och smsa som det gjordes i mina föräldrars fall. Jag tyckte det var ganska jobbigt då det varje gång skulle beklagas, berättas anekdoter, frågas hur man mådde mm.
Har de anhöriga redan meddelat bortgången osv på facebook så hade jag nog tolkat det som att de hade valt den platformen.
 
Att man sänder digitalt är ju en sak men jag finner det oxå respektlöst att slänga ur sig frågan så som du beskriver och på fb av alla ställen 🤢 Hur svårt kan det liksom vara att "lyfta luren" alternativt skicka ett textmeddelande? 🙄
Precis! Jag inser att min rubrik i all hast blev lite missvisande - och i synnerhet nu när jag läst här och hur en digital begravning kan gå till.

Står fortfarande dock fast vid att frågan var vidrig(t ställd); "Kan och får vi se begravningen digitalt?". Fel forum, fel ordval, och fel tänkt. Respektlöst. ...enligt mig.
 
Det var ju de anhöriga som skrev om begravningen på fejjan, lämpligt att fortsätta där kan jag tycka. Och så behöver inte alla som undrar ställa samma fråga.
...men vad är det att undra över? De anhöriga har skrivit hur begravningen blir och hur de önskar att man kan minnas och hedra den avlidne. Finns absolut inget mera att undra över, tycker jag.
 
Jag kan se fördelarna med att ta frågan offentligt. Då behöver den bara svaras på en gång mot om flera ska ringa och smsa som det gjordes i mina föräldrars fall. Jag tyckte det var ganska jobbigt då det varje gång skulle beklagas, berättas anekdoter, frågas hur man mådde mm.
Har de anhöriga redan meddelat bortgången osv på facebook så hade jag nog tolkat det som att de hade valt den platformen.
Ja, och då hade de även meddelat på facebook OM det fanns möjlighet att ta del av (inte se, som frågeställaren skrev) begravningen digitalt.
 
...men vad är det att undra över? De anhöriga har skrivit hur begravningen blir och hur de önskar att man kan minnas och hedra den avlidne. Finns absolut inget mera att undra över, tycker jag.
Fast det beskrev du ju inte riktigt i första inlägget heller, att de skrivit hur de önskar att andra gör. Bara att de valt en liten, privat begravning på grund av corona - det tycker jag låter som att de i ett annat läge hade velat ha det annorlunda. Då är det väl inte fel att uppmärksamma att det finns alternativ?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Äldre En av mina vänner gick bort under tragiska omständigheter strax innan jul, bara 27 år gammal. Nu börjar det dra ihop sig till begravning...
Svar
19
· Visningar
3 973
Senast: Rialavargen
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 515
Senast: honung
·
Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
968
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp