F
Fruentimber
Nej. Sluta tjafsa!
Att jag ställer en fråga, är inte att "tjafsa". Jag undrade varför du ansåg det relevant för tråden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Sluta tjafsa!
Att jag ställer en fråga, är inte att "tjafsa". Jag undrade varför du ansåg det relevant för tråden
...och jag förundras över varför du ansåg inlägget ovan var relevant för tråden.Har det påståendet förekommit i tråden, menar du
Det som har slagit mig i och med åsikterna och diskussionerna här - att delta i någons begravning är inte en rättighet man per automatik har bara för att man är släkt/vän/kollega osv. Kanske värt att tänka på...
Om du inte orkar "tjafsa" ska du kanske inte göra inlägg som provocerar till diskussion och följdfrågor. Då är det kanske bättre att du helt enkelt bara slutar skriva i tråden....och jag förundras över varför du ansåg inlägget ovan var relevant för tråden.
Jag behöver och förväntar mig inget svar, för jag orkar som sagt inte tjafsa.
NoteratOm du inte orkar "tjafsa" ska du kanske inte göra inlägg som provocerar till diskussion och följdfrågor. Då är det kanske bättre att du helt enkelt bara slutar skriva i tråden.
När man uttrycker sig så som du gjorde i det första inlägget jag citerar här ovan så är det inte konstigt att folk uppfattar det som att du anser att folk i tråden har uttryckt sig som om de har rättighet att delta och vill svara på det.
Om du inte orkar "tjafsa" ska du kanske inte göra inlägg som provocerar till diskussion och följdfrågor. Då är det kanske bättre att du helt enkelt bara slutar skriva i tråden.
När man uttrycker sig så som du gjorde i det första inlägget jag citerar här ovan så är det inte konstigt att folk uppfattar det som att du anser att folk i tråden har uttryckt sig som om de har rättighet att delta och vill svara på det.
Men om man har en icke kyrklig så kan man alltså stänga utomstående ute?Angående begravningar ”i kretsen av de närmaste”.
En (Kyrklig) begravning är en gudstjänst och därmed offentlig som vem som helst har rätt att närvara på (i pandemitider finns ju dock maxantal på offentliga tillställningar).
Att begravningen ”äger rum i kretsen av de närmaste” är en tydlig önskan från de anhöriga att så ska ske, och givetvis ska denna önskan respekteras. Men kyrkan kan inte garantera att inga ”utomstående” är med, och varken anhöriga eller kyrkan har rätt att stänga dem ute. Oavsett om det är kusin Kerstin eller 20 utländska turister.
Men om man har en icke kyrklig så kan man alltså stänga utomstående ute?
Ja, då sker det ju inte nödvändigtvis i kyrkans lokaler. Jag har varit på en borgerlig begravning men den hölls i kyrkans kapell (av praktiska skäl gissar jag).
Och jag kan verkligen inte förstå vad som är respektlöst med den frågan? Så länge den som ställt frågan accepterar att den kan besvaras med ”nej”, såklart!Precis! Jag inser att min rubrik i all hast blev lite missvisande - och i synnerhet nu när jag läst här och hur en digital begravning kan gå till.
Står fortfarande dock fast vid att frågan var vidrig(t ställd); "Kan och får vi se begravningen digitalt?". Fel forum, fel ordval, och fel tänkt. Respektlöst. ...enligt mig.
Självklart kan det aldrig vara en rättighet att delta i någons begravning - det är ju helt de anhöriga som bestämmer det! Men att ställa frågan ”Kan och får vi...?” tycker jag verkligen inte är att ta för givet att man får - det är ju en fråga!Nu är min vän begraven - i kretsen av de närmaste. Vi var säkert många som var med i tankarna och tände ljus på kvällen.
Det som har slagit mig i och med åsikterna och diskussionerna här - att delta i någons begravning är inte en rättighet man per automatik har bara för att man är släkt/vän/kollega osv. Kanske värt att tänka på...
Självklart kan det aldrig vara en rättighet att delta i någons begravning - det är ju helt de anhöriga som bestämmer det! Men att ställa frågan ”Kan och får vi...?” tycker jag verkligen inte är att ta för givet att man får - det är ju en fråga!
Nja, det är ju fullt möjligt att bestämma sig för en icke-kyrklig begravning och då välja vilka som (inte) får komma. Att ha begravningsgudstjänst i Svenska kyrkan är ju också ett val, liksom.Som jag skrev ovan så jo, rent juridiskt är det ju det. (Det kan ju i många fall också råda delade meningar om vem som är närmast anhörig och vem som ska avgöra hur saker och ting ska gå till...)
Vad som är moraliskt och mänskligt rimligt och ”rätt” är ju något annat och givetvis tycker också jag att man ska respektera de närmastes/den dödes vilja
Nja, det är ju fullt möjligt att bestämma sig för en icke-kyrklig begravning och då välja vilka som (inte) får komma. Att ha begravningsgudstjänst i Svenska kyrkan är ju också ett val, liksom.
Rent juridiskt är väl de närmast anhöriga de som räknas som dödsbodelägare, dvs väldigt ofta make/maka och eventudela barn, men de behöver ju inte heller vara överens