Sända begravning digitalt?

Jag och min bror pratade en del om detta inför begravningen av pappa. Vi kände båda två att vi inte ville ha någon livestreaming men det var å andra sidan ingen som frågade heller. Jag vet inte om vi hade tänkt annorlunda om vi fått frågan. Vi bjöd in de vi trodde att pappa hade velat ha där, vi fick vara 20 personer så det blev vi. Vi hade såklart gärna bjudit fler men det var svårt att välja ändå. Man fick ju inte heller anordna någon minnesstund så vi hade en egen med pappas syskon hemma hos hans ena syster där vi kunde hålla avstånd.
 
Det som har slagit mig i och med åsikterna och diskussionerna här - att delta i någons begravning är inte en rättighet man per automatik har bara för att man är släkt/vän/kollega osv. Kanske värt att tänka på...
...och jag förundras över varför du ansåg inlägget ovan var relevant för tråden.

Jag behöver och förväntar mig inget svar, för jag orkar som sagt inte tjafsa.
Om du inte orkar "tjafsa" ska du kanske inte göra inlägg som provocerar till diskussion och följdfrågor. Då är det kanske bättre att du helt enkelt bara slutar skriva i tråden.

När man uttrycker sig så som du gjorde i det första inlägget jag citerar här ovan så är det inte konstigt att folk uppfattar det som att du anser att folk i tråden har uttryckt sig som om de har rättighet att delta och vill svara på det.
 
Om en begravning inte sker i kretsen av de närmaste är den öppen för alla. Att idag inte kunna gå på begravningen pga covidrestriktioner gör det inte bara än svårare för närmast anhörig som förutom att ta hand om sin sorg också ska välja ut vilka som ska få komma och det är också svårare för de som hade velat komma men som inte ingår i de 20. Att då sända begravningen digitalt kan både upplevas som att den som ska välja de tjugo kan släppa endel ångest över det och de som inte ingår i de tjugo får ändå vara med på begravningen.

Jag ska på begravning i veckan efter en person som blev offer för covid. Jag upplever att hens närmast anhörig har haft stora problem med att välja ut vilka som ska få komma och hen har dividerat mycket hit och dit om vilka som ska bjudas in. Jag tror inte hen ens har tänkt tanken att sända begravningen digitalt men tror att hen nog hade gjort det om hen fick frågan just för att hen då kunde släppa ångesten över alla de som hen nu får välja bort från begravningen.

Vi är alla olika och reagerar olika men en fråga ställd så som i Ts skulle jag inte ta illa upp utav.
 
Om du inte orkar "tjafsa" ska du kanske inte göra inlägg som provocerar till diskussion och följdfrågor. Då är det kanske bättre att du helt enkelt bara slutar skriva i tråden.

När man uttrycker sig så som du gjorde i det första inlägget jag citerar här ovan så är det inte konstigt att folk uppfattar det som att du anser att folk i tråden har uttryckt sig som om de har rättighet att delta och vill svara på det.
Noterat
 
Om du inte orkar "tjafsa" ska du kanske inte göra inlägg som provocerar till diskussion och följdfrågor. Då är det kanske bättre att du helt enkelt bara slutar skriva i tråden.

När man uttrycker sig så som du gjorde i det första inlägget jag citerar här ovan så är det inte konstigt att folk uppfattar det som att du anser att folk i tråden har uttryckt sig som om de har rättighet att delta och vill svara på det.

Tack, precis så.
 
Angående begravningar ”i kretsen av de närmaste”.

En (Kyrklig) begravning är en gudstjänst och därmed offentlig som vem som helst har rätt att närvara på (i pandemitider finns ju dock maxantal på offentliga tillställningar).

Att begravningen ”äger rum i kretsen av de närmaste” är en tydlig önskan från de anhöriga att så ska ske, och givetvis ska denna önskan respekteras. Men kyrkan kan inte garantera att inga ”utomstående” är med, och varken anhöriga eller kyrkan har rätt att stänga dem ute. Oavsett om det är kusin Kerstin eller 20 utländska turister.
 
Angående begravningar ”i kretsen av de närmaste”.

En (Kyrklig) begravning är en gudstjänst och därmed offentlig som vem som helst har rätt att närvara på (i pandemitider finns ju dock maxantal på offentliga tillställningar).

Att begravningen ”äger rum i kretsen av de närmaste” är en tydlig önskan från de anhöriga att så ska ske, och givetvis ska denna önskan respekteras. Men kyrkan kan inte garantera att inga ”utomstående” är med, och varken anhöriga eller kyrkan har rätt att stänga dem ute. Oavsett om det är kusin Kerstin eller 20 utländska turister.
Men om man har en icke kyrklig så kan man alltså stänga utomstående ute?
 
Ja, då sker det ju inte nödvändigtvis i kyrkans lokaler. Jag har varit på en borgerlig begravning men den hölls i kyrkans kapell (av praktiska skäl gissar jag).

Bara för att förtydliga så är det ju inte kyrkans lokaler, utan att ceremonin är en gudstjänst som är avgörande. Man kan ju hålla gudstjänst på en bergstopp, och ha icke-kyrkliga evenemang i kyrkans lokaler :)
 
I våra kapell får vi som personal inte lov att porta folk från att komma in. Ibland försöker anhöriga be oss att hänga på hänglåset på dörren för att inte vissa personer som familjen inte gillar ska kunna komma in men det får vi inte lov till. Vi kan förklara för folk som kommer att familjen inte önskar utomstående gäster men om de insisterar får vi inte förbjuda dem. Nu i coronatider är det annorlunda men det är med hänvisning till pandemilagen vilket är annorlunda.
 
Precis! Jag inser att min rubrik i all hast blev lite missvisande - och i synnerhet nu när jag läst här och hur en digital begravning kan gå till.

Står fortfarande dock fast vid att frågan var vidrig(t ställd); "Kan och får vi se begravningen digitalt?". Fel forum, fel ordval, och fel tänkt. Respektlöst. ...enligt mig.
Och jag kan verkligen inte förstå vad som är respektlöst med den frågan? Så länge den som ställt frågan accepterar att den kan besvaras med ”nej”, såklart!
 
Nu är min vän begraven - i kretsen av de närmaste. Vi var säkert många som var med i tankarna och tände ljus på kvällen.

Det som har slagit mig i och med åsikterna och diskussionerna här - att delta i någons begravning är inte en rättighet man per automatik har bara för att man är släkt/vän/kollega osv. Kanske värt att tänka på...
Självklart kan det aldrig vara en rättighet att delta i någons begravning - det är ju helt de anhöriga som bestämmer det! Men att ställa frågan ”Kan och får vi...?” tycker jag verkligen inte är att ta för givet att man får - det är ju en fråga!
 
Självklart kan det aldrig vara en rättighet att delta i någons begravning - det är ju helt de anhöriga som bestämmer det! Men att ställa frågan ”Kan och får vi...?” tycker jag verkligen inte är att ta för givet att man får - det är ju en fråga!

Som jag skrev ovan så jo, rent juridiskt är det ju det. (Det kan ju i många fall också råda delade meningar om vem som är närmast anhörig och vem som ska avgöra hur saker och ting ska gå till...)

Vad som är moraliskt och mänskligt rimligt och ”rätt” är ju något annat och givetvis tycker också jag att man ska respektera de närmastes/den dödes vilja
 
Som jag skrev ovan så jo, rent juridiskt är det ju det. (Det kan ju i många fall också råda delade meningar om vem som är närmast anhörig och vem som ska avgöra hur saker och ting ska gå till...)

Vad som är moraliskt och mänskligt rimligt och ”rätt” är ju något annat och givetvis tycker också jag att man ska respektera de närmastes/den dödes vilja
Nja, det är ju fullt möjligt att bestämma sig för en icke-kyrklig begravning och då välja vilka som (inte) får komma. Att ha begravningsgudstjänst i Svenska kyrkan är ju också ett val, liksom.

Rent juridiskt är väl de närmast anhöriga de som räknas som dödsbodelägare, dvs väldigt ofta make/maka och eventudela barn, men de behöver ju inte heller vara överens
 
Nja, det är ju fullt möjligt att bestämma sig för en icke-kyrklig begravning och då välja vilka som (inte) får komma. Att ha begravningsgudstjänst i Svenska kyrkan är ju också ett val, liksom.

Rent juridiskt är väl de närmast anhöriga de som räknas som dödsbodelägare, dvs väldigt ofta make/maka och eventudela barn, men de behöver ju inte heller vara överens

Jag svarade bara på ditt påstående att det aldrig kan vara en rättighet att vara med på någons begravning. Jo när det är en kyrklig begravning så är det det.

Men som sagt, inte som att jag argumenterar för att folk ska hävda denna rätt och komma oönskade på begravningar.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Äldre En av mina vänner gick bort under tragiska omständigheter strax innan jul, bara 27 år gammal. Nu börjar det dra ihop sig till begravning...
Svar
19
· Visningar
3 973
Senast: Rialavargen
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 515
Senast: honung
·
Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
968
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp