Sända begravning digitalt?

Fast det beskrev du ju inte riktigt i första inlägget heller, att de skrivit hur de önskar att andra gör. Bara att de valt en liten, privat begravning på grund av corona - det tycker jag låter som att de i ett annat läge hade velat ha det annorlunda. Då är det väl inte fel att uppmärksamma att det finns alternativ?
Ok
 
Jag förstår om det är en bekant som alltid råkar säga/skriva taktlösa saker, att det kan göra en irriterad.
Men detta handlar om en person i sorg och i en önskan om att få medverka på begravningen råkar skriva en lite ogenomtänkt förfrågan som antagligen skulle tagits mer privat. Det känns inte som något värt att fokusera på:heart
 
Precis! Jag inser att min rubrik i all hast blev lite missvisande - och i synnerhet nu när jag läst här och hur en digital begravning kan gå till.

Står fortfarande dock fast vid att frågan var vidrig(t ställd); "Kan och får vi se begravningen digitalt?". Fel forum, fel ordval, och fel tänkt. Respektlöst. ...enligt mig.
Så olika man kan se på det!

Jag hade inte tagit illa upp. Utan helt enkelt besvarat frågan. Med ett ja eller ett nej. Varför är det svårare än så?
En del kända personers begravningar filmas ju eller sänds i TV. För mig skulle en digital begravning vara en mindre och intimare variant på det.

Alla har rätt till sina känslor.
Vill man inte ha det digitalt så svarar man helt enkelt nej?
 
Hade absolut inte tagit illa upp, tvärtom. Jag har begravt bägge mina föräldrar, dock innan corona men hade absolut inte tagit illa upp om läget varit som idag.
Tycker det är jättebra att kunna delta utan att vara där fysiskt.

Jag hoppas att det kommer finnas kvar även efter corona. Vi är många med släkt och vänner utomlands och det är inte alltid möjligt för alla att kunna delta fysiskt även om man skulle vilja.
 
Personligen skulle jag bli glad över att människor visar att de vill delta i min anhörigs begravning. Jag tycker att vi måste vara lite extra snälla mot varandra i dessa tider när gamla normer och etikettsregler är helt satta ur spel. Det finns inga gemensamma överenskommelser och därför blir det ju helt naturligt att vi ibland krockar i våra uppfattningar om vad som är rätt och fel.
 
Så olika man kan se på det!

Jag hade inte tagit illa upp. Utan helt enkelt besvarat frågan. Med ett ja eller ett nej. Varför är det svårare än så?
En del kända personers begravningar filmas ju eller sänds i TV. För mig skulle en digital begravning vara en mindre och intimare variant på det.

Alla har rätt till sina känslor.
Vill man inte ha det digitalt så svarar man helt enkelt nej?

Om jag spolar tillbaka bandet så hade jag önskat att det fanns digitala begravningar och att Facebook var som idag när mamma gick bort.

Hon var lite av en kändis på orten. Kände allt och alla och hade många vänner runt om i landet. I släkten som är stor var hon navet.
Jag kände att all min sorg fick stå åt sidan för att svara i telefon och sms. Att ha en begravning i kretsen av de närmaste hade många sett som ett hån mot deras vänskap.
Begravningen var hemsk. Kyrkan knökfull och en oändlig ström av folk som skulle snicksnacka.

Det hade varit underbart att ha dem på andra sidan en skärm och jag hade gärna lagt infon på sociala medier så jag bara hade kunnat logga ut när jag inte ville vara med mer.
 
Nu är min vän begraven - i kretsen av de närmaste. Vi var säkert många som var med i tankarna och tände ljus på kvällen.

Det som har slagit mig i och med åsikterna och diskussionerna här - att delta i någons begravning är inte en rättighet man per automatik har bara för att man är släkt/vän/kollega osv. Kanske värt att tänka på...
 
Nu är min vän begraven - i kretsen av de närmaste. Vi var säkert många som var med i tankarna och tände ljus på kvällen.

Det som har slagit mig i och med åsikterna och diskussionerna här - att delta i någons begravning är inte en rättighet man per automatik har bara för att man är släkt/vän/kollega osv. Kanske värt att tänka på...

Rätta mig om jag har fel, men är inte kyrkan öppen för alla vid normala (ej pandemi alltså) begravningar?
@athena_arabians kanske vet?
 
Rätta mig om jag har fel, men är inte kyrkan öppen för alla vid normala (ej pandemi alltså) begravningar?
@athena_arabians kanske vet?
Man kan också, utan pandemi, välja att ha begravning i kretsen av de närmaste. En del publicerar dödsannons efter begravningen, en del har ingen dödsannons alls. I sådana fall kan det vara många som inte känner till dödsfallet.
 
Rätta mig om jag har fel, men är inte kyrkan öppen för alla vid normala (ej pandemi alltså) begravningar?
@athena_arabians kanske vet?

Ja, det är den. Kyrkan var mer eller mindre fullsatt när min far begravdes. Skriver man "I kretsen av de närmaste" är det god sed att inte bara dyka upp. Det är rätt vanligt om det är ett trauma utöver det vanliga inblandat i dödsfallet.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Äldre En av mina vänner gick bort under tragiska omständigheter strax innan jul, bara 27 år gammal. Nu börjar det dra ihop sig till begravning...
Svar
19
· Visningar
3 973
Senast: Rialavargen
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 515
Senast: honung
·
Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
968
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp