Sand i strimlad betfor...

axel

Trådstartare
Jag har ju i alla år gett betfor, men nu när jag av en slump blötlagde mer gediget o inte hällde ut den, så fann jag en hel del sand i botten på hinken.
Det finns även grövre korn o nu undrar jag o min enas nästan årliga kolikanfall kan härledas till detta. De äter inte blött hö som ligger ute o borde på så sätt inte få i sig sand- vilket inte ens finns som hagunderlag.

Har jag fått ett måndagsex. av produkten eller är det normalt förekommande.:confused:

Sv: Sand i strimlad betfor...

Det har jag också varit med om.
Jag kan tänka mig att mycket hamnar på marken, golven som bara sopas upp och hamnar i påsarna.
Speedybeet har vi nu och det är utan sand.

Det har jag också varit med om.
Jag kan tänka mig att mycket hamnar på marken, golven som bara sopas upp och hamnar i påsarna.
Speedybeet har vi nu och det är utan sand.
Jag har haft pelletsen mest o aldrig reflekterat över att det skulle innehålla sand. Jag ska köpa pelletsen o se om det även finns däri.

Intressant Axel, vanta för nästa REPORT.

Du kan ta ett stethaskope och lysna på undersiden av buken, om hästen har fått i sig mycket sand låter det som havs våger.

Du:eek:

För en hel del år sen så gick huden under magen som i vågor under ett kolikanfall o tarmljudet var enormt o högljutt. Lät på avstånd.

Iom att jag inte har sand eller fodrar på backen har jag ej heller ansett att Loppfrön varit nödvändigt. Kanske dags att tänka om...

Ska det vara såhär kommer jag nog att helt utesluta betfor.

Senast ändrad:

Min erfarenhet är att det är vanligt förekommande med sand i betfor. Så gott som alltid finns det mer eller mindre stora grus/sandkorn i säcken, en anledning till att jag alltid blött betfor i väldigt mycket vatten och tagit upp med en sil, då ramlar i alla fall det mesta gruset till botten. Har hittat stenar som varit flera mm i diameter, så det är inte bara små gruskorn i säckarna.

Ja som Rimfaxe säger så är det vanligt. Förr sa man att det sista lagret på botten skulle man inte använda, grus är ju tyngre så det hamnar på botten.
Var det i slutet av säcken som du upptäckte det?

Ett tips är att efter blötläggningen, häll upp betforn i en sil eller ett durkslag och skölj under kranen, vänd runt betforn så den är ordentligt genomsköljd. När man sen tar upp den kan man krama ur det kvarblivna vattnet om man vill.

Ny grej, de har nämligen slutat sortera undan sanden på betfor, iaf på Kraffts variant. Fick reda på detta i höstas, men ger i betfor så jag har inte tänkt på det så mycket.

Jag har också sett sand i betforvatten. Men jag sköljer med så mkt vatten för att få bort melassen att ev sandkorn blir borta. Om hästen endast vill äta betfor med melass blir det dock ett problem...

Man fick lära sig det ena och andra in the Arizona Desert ;)
Sand Kolik fick man tänke på, en tänke dom man inte bruka har här hemma.

Verka som dessa Betför sakner lite Hygen Behandling från fabriken?
Aldrig anvant det själv, gammle havre man.

Bli inte betför klibig när den är blott? man tänke att det skulla föra sanden med sig? grus och kulersten kan vara ett problem :devil:

Du för kör lite Salin, tror du kalla det för loppfrö och rense tarman.

Du rida sopas mycket kan du inte strunta i betför och kör med vanliga havre :d?

Mig veterligen har det alltid varit mindre mängder sand i den rivna betforen. Det har ialalfall alltid krasat mellan tänderna när jag smakat på den. Hur det ser ut i pelletsen vet jag inte men det är ju enkelt att blta upp lite oh sedan smaka så märker man snabbt om det krasar.
Jag fodrar inte med betfor i dagens läge för jag förstår inte vitsen med att sätta till ännu mer energi till foderstaten. Min tant är dessutom IR så... Jag vet därmed inte hur det är idag men tidigare har jag reagerat på sanden

Det är ett känt "problem" sen länge. Värsta scenariot var väl på Strömsholm
va? När dom buköppnat och plockat ut åtskilliga KILON sand ur tarmen.
Vet sa då "Här är en häst som ätit betfor större delen av sitt liv".

Jag åt mycket betfor när jag var 10-16 och man fick alltid sten i munnen.
(Typ en näve när man var hungrig och glömt mackorna)

Så inte är det nytt, men kanske att många märkt det nu.

Ja, jag ger aldrig det som ligger längst ner i botten utan kastar bort det. Skakar om påsen när det gått ner till hälften så sand/grus åker ner till botten. Det har alltid funnits sand o grus i betforn så länge jag gett. Ibland mer, ibland mindre.

Om det har med sand och grus är kännt sen länge hur kan det komma sig att folk fodra med det eller att fabrikant har inte gjört nonting åt det :confused:

När jag var i Arizona sist kom utt till The Wykoff Mule Ranch och fick hjälpa vetranär med en West Texas Mule som kom in för träning, vet fick kör in armen in i Mulen och grava utt näv vis med sand, flera liter parafin olja, smärt stillenda spruta, hö, promonad och vila, han bli så bra så :)

Om det har med sand och grus är kännt sen länge hur kan det komma sig att folk fodra med det eller att fabrikant har inte gjört nonting åt det :confused:

Det är väl som med mycket annat, folk reagerar inte innan det drabbar den egna hästen. Folk ser inte allvaret i det förrän det är deras egen häst som ligger där med sandkolik efter åratal av fodrande med betfor där man inte sköljt ordentligt.

Konstigt, jag har aldrig varit med att det har varit sand i betforen? Jag häller visserligen över det i foderlådan och tar upp nävar för blötläggning i hinkar. Kanske "all" sand samlas i botten av foderlådan... måste kolla det!

Det är väl som med mycket annat, folk reagerar inte innan det drabbar den egna hästen. Folk ser inte allvaret i det förrän det är deras egen häst som ligger där med sandkolik efter åratal av fodrande med betfor där man inte sköljt ordentligt.

Då är det hög tid att börja ifrågasätta det nu då. Om alla som hittar sand i sin betfor , och det verkar vara de flesta, går tillbaka och klagar så kanske det kan bli bättring.:devil: Man får hoppas att de är rädda om sina kunder och ser till att få bort sanden. Någon som vet om något annat fabrikat är bättre, eller är alla likadana? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka