Sand i strimlad betfor...

Sv: Sand i strimlad betfor...

Du behöver inte ge dina hästar betfor om du inte tycker det är en bra produkt, så kan väl jag få ge mina det om jag är nöjd och hästarna mår bra?

Den dag du har ansvar över mina hästar få du väl sätta de stackarna på avgiftning då. :mad:

Är du inte en av dom med fång häst?

Min häst har nyligen stått i Helsingborg med kolik. Hon fick av deras hö där, och det var inga problem.

För övrigt var hö och betfor det enda som jag fick fodra min häst med de första tre dagarna hemma.

Mao så skiter de fullständigt i abrupta foderbyten?

Konstig, dom bruka har bra foder, kan det vara samma som med oss:
är du inte sjuk....gå till sjukhus så du bli sjuk....det kallas ju för Sjukhus :D

Jag tvivlar inte på att de har bra foder, men du läste nog inte mitt inlägg så noga? Det abrupta FODERBYTET är det jag är rätt förvånad och faktiskt ganska arg över.

Hur kan en veterinär (eller uppenabrligen flera med tanke på bettysmattes svar) strunta i en sådan sak när det är så väl underbyggt att hästens mage inte klarar det och att hästen påverkas kraftig och i många fall rent skadlig av en dålig mage?

Men det är praktiskt omöjligt att fodra alla hästar på klinik med deras eget hö.

Däremot kan man ju använda samma foder hemma. En häst med fång rekommenderas väl fortfarande med att ges fjolårshö= ofta foderbyte. Å andra sidan så har en fånghäst redan kraschad mage o får dessutom NSAID. Man borde istället rekommendera att blötlägga redan befintligt hö som reduceras o hängs upp.

Den enda gången som jag hade häst på klinik så fick min hästs boxgranne- den kända travhästen min hästs stora hönät som jag fyllt för att hästen inte kunde böja ner huvudet. Jag var MYCKET upprörd! Klinikchefen kom- ja jag hade även andra invändningar/ kritik.

Ang. betforen kommer jag troligen att avveckla den för jag vill inte att mina hästar hamnar på op. bordet av sandförstoppning bara sådär. Vi får se om det blir ngn skillnad- slut på den årliga koliken en helgmorgon- jo alltid jourtid ...

Senast ändrad:

Vi hade våran inne för en planerad operation, hon hade då fång även om hon var återställd. Det var inga problem med att ta med eget foder. Problemet var att istället för att blöta höet och ge så lät de det ligga i en balja med vatten och bara fyllde på. När vi kom och skulle hämta sa de att hon inte ville äta, världens matfriskaste häst. Vi tömmer ur hö/vattenblandningen och det luktar apa. Helt surt alltihop, dessutom är krubban full med kli som hon aldrig har ätit förut. Som tur är åt hon det inte. Hon opererades i halsen och vi fick i stort sett vända när vi kom hem då hon fick problem att andas. Ger mig sjutton på att komplikationerna berodde på att hon ätit av det förstörda höet som var fullt med bakterier.

Tiil o med veterinär är inte all-veten.
Mycket mjölig dom själv har inte känt till sand i betför.
Med Erik Försbergs brev till Lewellyn är det bekräftet.
Så vad är det för alternative för ni som ger betför....sluta eller börja ger salin (loppfrö) för att unvika risk för sand kolik.

Själv har jag aldrig sett non fördel med den där betför, ett avfälls produkt för att lura av sig till häst folk.
Det finns rätt många undersökningar som visar vad bra betfor är för hästarnas magar så det är knappast någon tvekan om det. Veterinärerna känner säkerligen till att det är vanligt med en gnutta sand i betforen och eftersom de rekommenderar det så borde det innebära att den lilla mängd sand inte normalt påverkar hästar. Det finns ju alltid undantag, men många uppfödare ger också betfor för mag/tarmars skull och med gott resultat. Jag ger själv betfor för dess positiva inverkan på mage och tarm. Jag har bara positiva erfarenheter av det. Speciellt på mycket lättfödda hästar som inte kan äta lika stor mängd stråfoder. Jaf har smakat igen, men kan fortfarande inte känna någon sand så det måste vara försvinnande lite sand i min betfor, men det kan säkert variera beroende på vart betorna växt. Jag kommer inte att sluta ge hästarna betfor.

Det finns rätt många undersökningar som visar vad bra betfor är för hästarnas magar så det är knappast någon tvekan om det. Veterinärerna känner säkerligen till att det är vanligt med en gnutta sand i betforen och eftersom de rekommenderar det så borde det innebära att den lilla mängd sand inte normalt påverkar hästar. Det finns ju alltid undantag, men många uppfödare ger också betfor för mag/tarmars skull och med gott resultat. Jag ger själv betfor för dess positiva inverkan på mage och tarm. Jag har bara positiva erfarenheter av det. Speciellt på mycket lättfödda hästar som inte kan äta lika stor mängd stråfoder. Jaf har smakat igen, men kan fortfarande inte känna någon sand så det måste vara försvinnande lite sand i min betfor, men det kan säkert variera beroende på vart betorna växt. Jag kommer inte att sluta ge hästarna betfor.

Har förtfarenda inte fått en förklarning om vad är så bra med betfor som hästen kan inte få av ett gott hö?

Du har nog missupfattat lite. Det är en "mag-häst" som varit dålig i magen från och till, ganska långa perioder. Oftast bara lite lösare n normalt men ibland rejält lös i magen. Jag har provat allt jag själv kommit på, och allt jag fått tips om från veterinärer, buke osv. Det enda som stabiliserar henne är lite betor varje dag. Hon har alltså inte blivit dålig av att jag tagt bort betforen, utan det är betfor som gör henne bra från det som är fel. Fortfarande vet jag inte vad det har med fång att göra??

Hon klarar heller inte av vissa kraftfoder, t.ex. Krafft Groov blir hon dålig av, medan hel havre och krafft muskel går jättebra.

Har förtfarenda inte fått en förklarning om vad är så bra med betfor som hästen kan inte få av ett gott hö?

Bland annat att det höga fiberinnehåller är positivt för mage och tarm. Det finns många undersökningar att läsa i ämnet så man får en mera utförlig information. Om man har häst som är väldigt lättfödd och inte har grovfoder med väldigt lågt energiinnehåll kan man inte ge så stora mängder. Då måste man begränsa grovfodret och då är det väldigt bra med mera fibrer. Att det också är mycket vatten är bra vintertid då vissa hästar inte dricker lika mycket. Jag har inga hästar med magproblem, men att ge betfor är en detalj i fodetstaten som är positivt för mage och tarm. (tycker jag). Skulle någon av hästarna få några negativa reaktioner på betforen så tar jag givetvis bort den.
När jag är på kurs eller vid andra tillfällen då hästen utsätts för en större kraftansträning tycker jag det är bra att ge betfor för att hjälpa till med återhämtningen. Många gör likadant vid tävling.

Senast ändrad:

Men anledningen till att man ger betfor på tävling är ju för att det är lättare att få i den lite fibrer o mkt vatten just pga smakligheten- sockret.

Det är ju även bra för att få i hästen sina mineraler mm, men med min upptäckt så är det inte OK på lång sikt -för mig.

De flesta rovorna odlas nog just på sandjordar.

Betfor består av fibrer som är bra för de mikroorganismer som ska finnas i grovtarmen. Om man ger hästar mkt betfor så medför det att de får en bra sammansättning på sin tarmflora. Detta medverkar till att tex förhindra fånganfall, ngt som du tydligen har hakat upp dig på.

Nu har jag läs:
www.nordicsuger.com/sv/foder/haest/betforr
Innahål 70% Fiber/30% Melass och sand:)

Fiber få du av ett bra timoty hö och havre hälm.
Melass/suger? det socker hästen behova få han med lite havre och vissa protein som förvandlas till socker.
Smak.... alla barn älskar socker:d
Sand behöver dom inte.

Om hästen må bra av sitt naturliga foder och äter den...värför ska man socker till om så inte behövs?
Sorry, se ingen visst att ger häster betfor

Men anledningen till att man ger betfor på tävling är ju för att det är lättare att få i den lite fibrer o mkt vatten just pga smakligheten- sockret.
ja och för att höja blodsockret efter en kraftansträning. Ge energi.

Nu har jag läs:
www.nordicsuger.com/sv/foder/haest/betforr
Innahål 70% Fiber/30% Melass och sand:)

Fiber få du av ett bra timoty hö och havre hälm.
Melass/suger? det socker hästen behova få han med lite havre och vissa protein som förvandlas till socker.
Smak.... alla barn älskar socker:d
Sand behöver dom inte.
Sockret är inte vad jag är ute efter. Det är fibrerna och den positiva effekt de har på hästarnas tarmflora. Det hjälper till att bibehålla en bra tarmflora vilket jag tycker är bra. När man som jag har mycket lättfödda hästar kan man inte ge stora mängder grovfoder utan måste tyvärr begränsa. Annars blir hästarna rejält överviktiga och det vill jag inte låta hästarna bli. (inte bra djurhållning enligt mig). Mina hästar får hö, betfor, mineraler och tillskott i form av soja, då inte grovfodret innehåller tillräckligt med protein. De har också tillgång till halm inne i ligghallen hela tiden. Man bör (tycker jag) vara steget före när man gör hästarnas foderstater. Då mår hästarna bäst.

Om hästen må bra av sitt naturliga foder och äter den...värför ska man socker till om så inte behövs?
Sorry, se ingen visst att ger häster betfor
Man kan spola betforen innan man fodrar med den för att spola av melassen. Då slipper man mycket socker. Vill man inte ge betfor så låter man bli. Svårare är det inte. Jag vill fodra med den för hästarnas skull. Det är upp till varje ägare. Man får ju se till hästarna och anpassa foderstaten till dem. Finns ju inget foder i världen som passar alla hästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka