Nu har jag läs:
www.nordicsuger.com/sv/foder/haest/betforr
Innahål 70% Fiber/30% Melass och sand
Fiber få du av ett bra timoty hö och havre hälm.
Melass/suger? det socker hästen behova få han med lite havre och vissa protein som förvandlas till socker.
Smak.... alla barn älskar socker
Sand behöver dom inte.
Sockret är inte vad jag är ute efter. Det är fibrerna och den positiva effekt de har på hästarnas tarmflora. Det hjälper till att bibehålla en bra tarmflora vilket jag tycker är bra. När man som jag har mycket lättfödda hästar kan man inte ge stora mängder grovfoder utan måste tyvärr begränsa. Annars blir hästarna rejält överviktiga och det vill jag inte låta hästarna bli. (inte bra djurhållning enligt mig). Mina hästar får hö, betfor, mineraler och tillskott i form av soja, då inte grovfodret innehåller tillräckligt med protein. De har också tillgång till halm inne i ligghallen hela tiden. Man bör (tycker jag) vara steget före när man gör hästarnas foderstater. Då mår hästarna bäst.
Om hästen må bra av sitt naturliga foder och äter den...värför ska man socker till om så inte behövs?
Sorry, se ingen visst att ger häster betfor
Man kan spola betforen innan man fodrar med den för att spola av melassen. Då slipper man mycket socker. Vill man inte ge betfor så låter man bli. Svårare är det inte. Jag vill fodra med den för hästarnas skull. Det är upp till varje ägare. Man får ju se till hästarna och anpassa foderstaten till dem. Finns ju inget foder i världen som passar alla hästar.