Sv: Sand i strimlad betfor...
Nej, vet inte anledningen. De bukröntgade och såg inget konstigt. Ingen sand eller något annat. Det var jag själv orolig över faktiskt, eftersom hon står i grushage. De kollade parasiter (blodmask och bandmask) - ingen onormal förekomst. Men hon har precis behandlats för kotledsinflammation och skulle då också få butta i 10 dagar. Låg dos - endast en halv påse två ggr/dag. Jag hann ge henne en dos på kvällen. Morgonen efter hade hon inte ätit upp allt sitt hö (för första gången på 6 år...) och mådde inte bra. Ingen kan säga säkert om hon blev dålig pga buttan, men jag misstänker själv att den retade magen och gjorde att hon drack dåligt under natten. Kanske?
Ja, buköppning är en av mina värsta fasor också. När vi kom in akut på kvällen till Helsingborg fick jag börja med att skriva på en hel hög med papper, bl.a. ett där jag garanterade att jag förstod att en "medicinsk kolik" kostar 8000-12000 kr/vårddygn och att en buköppning går på 60000-80000 kr... Och det är ju inte bara gräsligt dyrt, utan har väl en väldigt oviss prognos också?