Sand i strimlad betfor...

Sv: Sand i strimlad betfor...

jag tömde betforfacket i min foderlåda, silade torr betfor i durkslag osv i jakt på sand... men icke! Ingen sand hos mig, och det har varit betfor i det facket i åtminstone två år... nu är det halvfullt, dvs ca 3/4 säck. Jag ger den vanliga gröna säcken.

Du! Jag blir förbenad:mad:
Jag ska maila dem imorg... menar fredag- vardag.

Det får bli slut på betfor. Jag sköljer likförbenat bort sockret o trodde att det räckte att hälla av vattnet 2 ggr( varmt) o havren innehåller protein o är mer uppskattat:idea:

Jag tror att det kan sätta fast sig i melassen som den sötats med. De använder ju det som bindemedel till en del pellets. Jag är i övre skiktet av säcken.

Blötlägg rejält o plocka bort betforen.

Senast ändrad:

KL

Vi verkar vara rätt få som inte ha hittat sand i betforen. Jag har inte gjort det. När en tunna är tom görs den ren innan påfyllning och inte heller där har jag hittat sand. (och inte när jag silat)

Kanske beror på varifrån betorna kommer?? Den mesta odlingen sker ju här i Skåne och det finns delvis sandjord och riktig skånelera och kanske mittemellan? Jag tänker då fortsätta med betfor, det är en bra produkt.

Jag ger varken havre eller annat stärkelserikt foder.

Kl

Har heller aldrig hittat sand bland min betfor genom åren.

Bästa är väl att kontakta tillverkare/åf? Kan ju vara bra för dem att veta om det är något parti som det blivit något galet med och som kanske bör återkallas?

Kan ju ha hänt att något har kommit in i/från produktionsdelen/packningsstation som inte hör dit och de blir nog mer än glada om man hör av sig.
Har bekanta som jobbar på en fodercentral rätt nära här och jag har aldrig hört talas om något liknande..Det hör ju inte hemma bland fodret så jag skulle upplysa dem.

Senast ändrad:

Ni som inte hittat sand har ni själva provat att tugga på den? Jag har aldrig sett sand eller grus utan endast märkt det när jag tagit lite och snaskat på. Det krasar fint mellan tänderna.

Jag har tuggat betfor, eller smakar faktiskt rätt ofta.
Inget knaster, möjligtvis lite "dammigt/kornigt" ibland om det blivit lite bossigt nere i lådan.

*KL*

Aldrig hört talas om detta innan ... Har gett betfor i många år och aldrig hittat sand. Nu använder jag ju förvisso den pelleterade och som sagt aldrig sett eller knastrat sand... Gillar även jag smaken av betforn ;)

Sand har alltid funnits i betforn, har alltid kastat bort sista slatten som blir väldigt smulig och lite sandig.
På den pelleterade märker man väl inte av sanden på samma sätt, för då är den väl inkapslad mer?

Är ni helt säkra på att det är sand?
Är det alltid så, har alltid varit i alla förpackningar?

Blir väldigt nyfiken för jag känner inte igen mig.
Får fråga runt lite på fodercentralen nästa inköpsrunda vad de har att säga, (mest för att jag är nyfiken om fler upptäckt detta)

Jag tror att det kan sätta fast sig i melassen som den sötats med. De använder ju det som bindemedel till en del pellets. Jag är i övre skiktet av säcken.

Blötlägg rejält o plocka bort betforen.

Jag sköljer redan betforn i en silduk innan jag fodrar, vattnet rinner av i en hink och inte heller där - eller i silduken - har jag hittat sand...? Inte som jag har reagerat på innan i alla fall, och i kväll stod jag verkligen och letade. :confused:

Jag kanske bara inte fattar vad det är för sand ni hittar.. fast helt klart ska jag maila tillverkaren och fråga jag med. Jag har dock aldrig haft några kolikproblem eller liknande på någon häst som ätit betfor...

Det är inget nytt över huvud taget.Det var till och med en artikel i tidningen "hästen" (finns den ens längre??) på 90-talet eller om det var tidigare ?
Det varierar hur mycket sand det blir och det beror lite på hur rovorna är odlade och i vilken jord det handlar om precis som någon annan sa.
Helt sandfritt går det nog inte att få varan tror jag i dagsläget. Eftersom den görs av en restprodukt och jag tror inte man har teknik att få bort precis all sand alltid faktiskt.Rovorna kommer ju inte stöpta i en och samma form.

Jag tror oxå att det är allmänt vedertaget. Om man vet det pga buköppnade hästar, samt att visst har även jag smakat på betforen som ung då:grin:

På en knapp liter torr betfor blir det en dryg msk ren sand.

Hm, fast samtidigt är det då skumt att hö och betfor var det enda som var tillåtet de tre första dagarna efter att min häst hade haft kolik (grovtarmsförstoppning). Hon fick stå ett par dagar i Helsingborg för bara några veckor sedan och enligt hemgångsråden var det bara hö och betfor, och inget kraftfoder, som gällde i början. På grund av detta började jag faktiskt ge henne lite väl sköljt betfor (ska byta till Kwik Beet för att vara på den säkra sidan), eftersom jag har förstått att betfiber ska vara bra för magen + att det tillför lite extra vätska.

Är det samma problem med Kwik Beet, dvs att man hittar sand i det?

Vet inte. Har ju inte kollat detta tidigare. Kwikbeet äts inte här- äckligt.

Jag tror inte att betfor är ett måste o om hästen inte är smal o inte har ett behov av kraftfoder så.

I mitt fall har det inte hjälpt att skölja betforen då jag bara har hällt av vattnet sen jag kramat ur det o sen hällt upp den fasta massan... med sanden:crazy:

hästarna brukar ju lämna en slatt, men korkad som jag har varit så har jag ju hällt annat över det o allt är sen borta. Känner mig urkorkad:crazy:

Vet du anledningen till din hästs kolik?

Buköppning är nog min största fasa.

till er som kollat botten på tunnan. Det har jag gjort o även skakat torr= ingen sand.

Nej, vet inte anledningen. De bukröntgade och såg inget konstigt. Ingen sand eller något annat. Det var jag själv orolig över faktiskt, eftersom hon står i grushage. De kollade parasiter (blodmask och bandmask) - ingen onormal förekomst. Men hon har precis behandlats för kotledsinflammation och skulle då också få butta i 10 dagar. Låg dos - endast en halv påse två ggr/dag. Jag hann ge henne en dos på kvällen. Morgonen efter hade hon inte ätit upp allt sitt hö (för första gången på 6 år...) och mådde inte bra. Ingen kan säga säkert om hon blev dålig pga buttan, men jag misstänker själv att den retade magen och gjorde att hon drack dåligt under natten. Kanske?

Ja, buköppning är en av mina värsta fasor också. När vi kom in akut på kvällen till Helsingborg fick jag börja med att skriva på en hel hög med papper, bl.a. ett där jag garanterade att jag förstod att en "medicinsk kolik" kostar 8000-12000 kr/vårddygn och att en buköppning går på 60000-80000 kr... Och det är ju inte bara gräsligt dyrt, utan har väl en väldigt oviss prognos också?

Min häst fick också kolik pga att han fick så ont i magen (magsår) av nsaid/antibiotika att han slutade äta och dricka. När han började bli dålig hade han fått det EN ENDA DAG!! :eek: Min gammla häst fick blåsor och sår i munnen av nsaid. Min ponny blir dålig i magen av en enda påse butta.
Tycker nsaid till hästar är djävulens påfynd. :crazy:
Fattar inte hur så många kan hålla på och ge det rutinmässigt vid minsta lilla svullnad eller ojämnhet som om det vore helt ofarligt.

Tillbaka till sanden så är det inte ofta jag sett det, bara ibland. Det är väldigt finkornig sand, som strandsand.

*KL*
Har fodrat med betfor i sådär 40 år. Kvaliteten har ändrats genom åren. När jag var liten var det vanligt med andra produkter än sockerbetsrester i 50 kgs säckarna men det var då det.
Att en del grus följer med måste vara rimligt men inget som är vanligt enligt vår uppfattning. Numera när det är mindre melass i skulle det synas mer isåfall, grusen bör ju sjunka..
Har provätit myket betfor genom åren och känner inte igen "gruskänslan" ;)
Jämförmed musskit och annan skit som finns i alla köpta produkter. Vill inte ens tänka på innehållet i ngns pellets eller müsli.

Fodrar själv med betfor för att hästarna ska vara vana vid det vid tex medicinering och när man behöver vattna hästar som inte vill dricka vid tävlingar.

Du som skriver om hästen på Strömsholm som var full med grus pga betfor. Känns lite långsökt att det ska vara orsaken. Hur ser en hage ut om där inte är ngn grus/jord alls?Kan vi få närmare källhänvisning eller är det en skröna? Har hört många skrönor genom åren :laugh:

Hö du Axel...och andra:
Hovslager kompis som hade god kontackt med Alaby klinik sa att det var en del Sand Kolik i år, den som var så mild.
Resonering var häster som stå i smal sand paddock :confused:
Bohuslan har ingen sand!! bara blå lera som är ett helveta för hovslgar.

Tycka en närmer kontrol av dessa betfor är befoget.
oxå tycka att uttfodra med havre eller ingen kraftfoder alls är bättre an att riskera sand kolik, 60.000sk+ ?? operation och ingen garantee att hästen overleva.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka