Sand i strimlad betfor...

Sv: Sand i strimlad betfor...

Okej, det tog bara EN dag av tillvänjning och nu går KwikBeet ner här också...:D Hon blängde lite på mig under lugg, som om hon tyckte att jag var lite taskig och att hon kände sig lite lurad ;), men åt gjorde hon. KwikBeet åts upp före höet idag till och med.

jag har slutat ge betfor pga all sand, tycker de får i sig tillräckligt med sand ändå i hagarna, behöver inte ge dom det i fodret oxå

Sanden syns inte förrän det är rejält uppblött o släpper från rovbitarna. De är fastklistrade via melassen. melass är ju ett bindemedel.

Det är som sagt inte enbart ren sand, utan även mindre sten.

Det har nu funnits en msk sand var dag. På ett år blir det... o på 10 år:eek:

Fast jag hittar ingen sand i uppblött betfor heller? Jag har nog tur med min säck. Och jag har ju blandat den med annat foder i en stor tunna, kanske har jag "skakat av" sanden.. Även om den är fastklistrad borde den kännas när man tuggar.
Kommer ihåg att vi hittade rätt mycket sand i vissa säckar förr, för en åtta nio tio år sen. Trodde de hade fått ordning på det i och med att min säck var så fin! Nästa gång blir det ren betfiber, har en återförsäljare bara någon kilometer bort.

Du som skriver om hästen på Strömsholm som var full med grus pga betfor. Känns lite långsökt att det ska vara orsaken. Hur ser en hage ut om där inte är ngn grus/jord alls?Kan vi få närmare källhänvisning eller är det en skröna? Har hört många skrönor genom åren :laugh:

Nej det är ingen skröna, men eftersom hon själv inte valt att göra det
offentligt är det inte min sak att göra det nu. Jag vet det ju bara för
att jag känner henne privat... Men jag kan berätta att hon inte ger
Betfor längre.

Allmänt:

Eftersom det inte är alla hästar som får sandkolik så kanske det krävs
någon mer nämnare än just bara sand?
Samtidigt får vissa hästar återkommande "kolikkänningar" vid installning,
då många gånger Betfor introduceras.

Och som svar till dig som skrev om gräs/rötter i hagen:
1: Dom hästarna kanske inte äter Betfor och då slipper kaka på kaka
2: Hästar är ju olika känsliga för sand.

Sist kan jag säga att några loppfrön inte orkar driva ut packad sand i
tarmen. Men idé kanske skulle vara att tillfälligt sluta med betfor ett par
veckor om man nu ger det, och överdosera både lopp och linfrö ett tag för
att se vad som kommer ut.

Högst personlig tes:
Undrar hur många svårfödda fullblod därute som beror på "isolerad" tarm,
med tanke på hur mycket betfor som serveras i vissa stall. Samt många tävlingshästar.

Och som svar till dig som skrev om gräs/rötter i hagen:
1: Dom hästarna kanske inte äter Betfor och då slipper kaka på kaka
2: Hästar är ju olika känsliga för sand.

.

Det var jag bl.a som skrev om rötter.
Min har fått betfor i 13 år , året runt och har aldrig haft kolik/kolikkänning.

Sen undrar jag om det är skillnad på sand och lerjord?

Eftersom det inte är alla hästar som får sandkolik så kanske det krävs
någon mer nämnare än just bara sand?
Samtidigt får vissa hästar återkommande "kolikkänningar" vid installning,
då många gånger Betfor introduceras.

Men väldigt många ger ju betfor just för att bibehålla en bra tarmflora och förebygga kolik. (med gott resultat) Detta råd ger även veterinärer. Det låter väldigt motsägelsefullt för mig.

Jag har smakat på betforen i flera dagar nu och kan inte hitta någon sand. (inte än i alla fall)

Jag har fått svar från Nordic Sugar ang detta:

Hej xxxxxxxx,

Trevligt att du använder Betfor.

Lite sand kommer det tyvärr alltid att finnas i Betfor®. Sockerbetorna odlas ju på åkern för att sedan skördas och processas i vår Örtofta fabrik.
Betorna tvättas men ibland är de extra svåra att rengöra. Med andra ord så kommer det alltid att finnas lite sand kvar när betmassan torkats och säckats. Det är i princip ingen skillnad mellan produktionen av snitslad vara och pellets. Du hittar knappt någon sand i en pellets säck, men det beror på att den sitter i pelletsen. I en snitsel säck ligger sanden däremot lös i botten av säcken. Skakar man säcken så kommer merparten av smul och sand att återfinnas i botten av säcken.
Förslag från min sida är att man inte använder "bottensatsen" i säcken om du tycker det ser ut att vara mycket sand.Ibland kan det vara svårt att skilja mellan sand och fint smul.

Sand, finns reglerat enligt EU och får inte finnas som mer än 3,5% i form av saltsyra löslig aska. I Betfor ligger vi mellan 0,5% och ibland uppemot 2% vid besvärliga förhållanden

Detta är något som vi jobbar kontinuerligt med för att förbättra i produktionen

Med vänliga hälsningar/Best regards

Erik Forsberg
Business Area Beet Fibre / Sales Manager

Lite tack Lewellyn, då kanske folk slutar ifrågasätta om Nordic själva
går ut med att det ÄR sand i Betfor...

Japp, jag har ju dock själv inte hittat någon i min betfor hur mycket jag än smakat och letat... men jag är inte på botten av foderlådan än iofs... :)

Men väldigt många ger ju betfor just för att bibehålla en bra tarmflora och förebygga kolik. (med gott resultat) Detta råd ger även veterinärer. Det låter väldigt motsägelsefullt för mig.

Jag har smakat på betforen i flera dagar nu och kan inte hitta någon sand. (inte än i alla fall)

Tiil o med veterinär är inte all-veten.
Mycket mjölig dom själv har inte känt till sand i betför.
Med Erik Försbergs brev till Lewellyn är det bekräftet.
Så vad är det för alternative för ni som ger betför....sluta eller börja ger salin (loppfrö) för att unvika risk för sand kolik.

Själv har jag aldrig sett non fördel med den där betför, ett avfälls produkt för att lura av sig till häst folk.

Tiil o med veterinär är inte all-veten.

Tyvärr sant.

Jag kommer aldrig glömma när veterinären på djursjukhuset hemma svarade mammas förslag med att komma tillbaka och lämna hö till hästen (som åkt in akut pga en hovskada, inget med magen) med att "Nej det behövs inte, vi har så bra hö här!"

Jaha, OCH?! Det har väl förskjutsingen INGET med foderbytet att göra?! :eek:

Självklart kom hästen hem dålig i magen och mager som jag vet inte vad efter typ 2 veckor. Och han hade bara en skada i hoven (och fick ett jack i huvudet pga deras boxutformning men det är ju fortf inte magrelaterat). Han har inte haft problem med magen sedan dess (snart 5.5 år sedan) men så har han ju heller inte behövt byta allt foder rakt av på en eftermiddag.

Hade vetten svarat något i stil med "Tyvärr har vi inte möjlighet att ge hästens vanliga hö pga utrymmesskäl/arbetsbelastning/vadsomhelstannat" hade det inte varit en lika stor grej (även om jag tycker det ÄR en väldigt stor grej att introducera foder). Men den urbota korkade kommentaren kommer jag aldrig glömma.

Hur gör de om hästar tas in för kolik/fång eller liknande magrelaterade åkommor? Skiter de fortf i att ha koll på fodret/foderbytet? Någon som vet?

konstigt... jag har en häst som blir dålig i magen när hon INTE får betfor. Aldrig har jag haft kolik på mina hästar heller...

förresten.. sanden finns ju i ALL BETFOR - även den pelleterade. I så små mägder som det trots allt finns där så tror inte jag det är någon fara alls, även om det givetvis beror på hur mycket betfor hästen får per dag. Mina äter inte mer än 2-3 dl torr mängd, fodras ursköljd.

Hur gör de om hästar tas in för kolik/fång eller liknande magrelaterade åkommor? Skiter de fortf i att ha koll på fodret/foderbytet? Någon som vet?

Min häst har nyligen stått i Helsingborg med kolik. Hon fick av deras hö där, och det var inga problem.

För övrigt var hö och betfor det enda som jag fick fodra min häst med de första tre dagarna hemma.

Senast ändrad:

Tyvärr sant.

Jag kommer aldrig glömma när veterinären på djursjukhuset hemma svarade mammas förslag med att komma tillbaka och lämna hö till hästen (som åkt in akut pga en hovskada, inget med magen) med att "Nej det behövs inte, vi har så bra hö här!"

Jaha, OCH?! Det har väl förskjutsingen INGET med foderbytet att göra?! :eek:

Självklart kom hästen hem dålig i magen och mager som jag vet inte vad efter typ 2 veckor. Och han hade bara en skada i hoven (och fick ett jack i huvudet pga deras boxutformning men det är ju fortf inte magrelaterat). Han har inte haft problem med magen sedan dess (snart 5.5 år sedan) men så har han ju heller inte behövt byta allt foder rakt av på en eftermiddag.

Hade vetten svarat något i stil med "Tyvärr har vi inte möjlighet att ge hästens vanliga hö pga utrymmesskäl/arbetsbelastning/vadsomhelstannat" hade det inte varit en lika stor grej (även om jag tycker det ÄR en väldigt stor grej att introducera foder). Men den urbota korkade kommentaren kommer jag aldrig glömma.

Konstig, dom bruka har bra foder, kan det vara samma som med oss:
är du inte sjuk....gå till sjukhus så du bli sjuk....det kallas ju för Sjukhus :D

Det var jag bl.a som skrev om rötter.
Min har fått betfor i 13 år , året runt och har aldrig haft kolik/kolikkänning.

Sen undrar jag om det är skillnad på sand och lerjord?

Ja. Hästar som går på sandjord och gräver upp rötter samt betar på sandmark drabbas mer. När min häst gick där en sommar långt in på hösten fick han ett kolikanfall när han grävde efter rötter sista tiden.

Lerjord fungerar inte likadant. Den skall inte fastna enligt vad jag fått veta. Har min häst på lerjord och ger betfor (som fortfarande inte smakar sand efter provsmakning tre dagar o är nere i bottensatsen).

Visst är det konstig, låter som en alkis på avgiftning.

Du behöver inte ge dina hästar betfor om du inte tycker det är en bra produkt, så kan väl jag få ge mina det om jag är nöjd och hästarna mår bra?

Den dag du har ansvar över mina hästar få du väl sätta de stackarna på avgiftning då. :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka